slingrekobling
Fra : Tillgaard

Dato : 06-10-03 18:56

Hej alle sammen

Vi er ved at købe vores første CV (hurrrrraaa). Valget er faldet på en
Bürstner Fun - Sportiv 390 TK da vi "kun" har en Fabia som trækdyr. Nu er
mit spørgsmål om det er nødvendig med en slingrekobling til en så lille
vogn.

Mvh.

Lars

Fra : Carsten Stage

Dato : 06-10-03 19:15

Tillgaard wrote:

> Vi er ved at købe vores første CV (hurrrrraaa).

Tillykke med det - og veklommen i campisternes verden.

> Valget er faldet på en
> Bürstner Fun - Sportiv 390 TK da vi "kun" har en Fabia som trækdyr.

Dejlig vogn I der har valgt! Og den kombination burde I ikke få problemer
med. Hvilken Fabia er det? Jeg selv kører en Felicia 1.6 (75 hk / 135 nm)
med 1000 kg på krogen.

> Nu er mit spørgsmål om det er nødvendig med en slingrekobling til en
> så lille vogn.

Hmmm - hvis det er nødvendigt er det fordi der er noget galt - men dt
behøver ikke at være andet end pakketeknik. Tungt = lavt i midten - let =
højt i enderne.

Jeg har med stor succes monteret en ALKO 2004 og har et klippestabilt
vogntog - også ved hastigheder der ikke er tilladt herhjemme.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : T. Hartung

Dato : 06-10-03 19:31

"Tillgaard" <tillgaard@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle sammen
>
> Vi er ved at købe vores første CV (hurrrrraaa).

Tillykke håber i bliver glade for den.

> Nu er
> mit spørgsmål om det er nødvendig med en slingrekobling til en så lille
> vogn.

Som Carsten Stage skriver er pakketeknik uhyre vigtig i en cv. Tunge ting
nederst og over akslen.

Små vogne kommer lettere i slyng en større vogne - trianglens længde og
pendulets svingningmekanik fra fysikken tid gør sig gældende her ) Jeg
vil under alle omstændigheder anbefale jer en stabilisator hvorfor ikke gøre
brug af den ekstra sikkerhed det er - og så for så få penge.

--
mvh.
T. Hartung

Fra : phk

Dato : 08-10-03 14:00

"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Små vogne kommer lettere i slyng en større vogne

Den var da godt nok ny for mig.

- trianglens længde og
> pendulets svingningmekanik fra fysikken tid gør sig gældende her )

Helt uden at skele til den større vægt der følger med større vogne?

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-10-03 16:01

"phk" <phk@esenet_STOPSPAM@esenet.dk> wrote in message

> Den var da godt nok ny for mig.
>
> - trianglens længde og
>
> Helt uden at skele til den større vægt der følger med større vogne?

Hvis CV'en opfører sig som et klassisk pendul (hvilket den næppe gør) - ja,
ganske uafhængigt af vægten. Kun længden af pendulet og tyngdeaccelerationen
betyder noget - og den sidste er der ikke så meget at gøre ved.

Jeg må dog sige at min oplevelse ved et skift fra en LMC Siesta 340 (750 kg)
til en Dethleff Beduin 560 (1600 kg) er min oplevelse at den lange er langt
mere rolig på vejen. Og mht. vægten kunne jeg faktisk forestille mig at den
langt større inerti i den tunge vogn modvirker at slingren opstår. Til
gengæld kunne jeg så godt forestille mig at det ville være sværere at få ro
på dyret igen, hvis først der /er/ kommet i slinger.

vh
Jan