æristendom og politik
Fra : Agner Høj Nielsen

Dato : 12-04-01 18:30

Hvis Kristus gik på jorden i dag ville han mon så acceptere, at hans navn
knyttes til et politisk parti? Er det ikke nærmest ukristelig?
--
venlig hilsen Agner

Fra : Live4Him

Dato : 12-04-01 19:19

"Agner Høj Nielsen" <agner@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis Kristus gik på jorden i dag ville han mon så acceptere, at hans navn
> knyttes til et politisk parti? Er det ikke nærmest ukristelig?
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Nu er det jo de kristnes navn der knyttes til et politisk parti og ikke
Kristus selv . Kristeligt folkeparti går jeg ud fra du tænker på ?

Hvis partiet derimod kaldte sig "Jesu kristi parti" ville det være noget
andet. Kristeligt folkepart er de kristnes folkeparti, Jesu kristi parti
ville derimod signalere at det var Guds eget parti og altså tiltuske sig en
art guddommelig blåstempling, og det ville vel også være at misbruge sin
Guds navn.

jørgen.

Fra : Mark Langdahl

Dato : 12-04-01 23:43

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis partiet derimod kaldte sig "Jesu kristi parti" ville det være noget
> andet. Kristeligt folkepart er de kristnes folkeparti,

Som medlem af Kristeligt Folkeparti kan jeg fortælle, at Kristeligt
Folkeparti hverken er navngivet efter dets medlemmer eller efter Jesus, men
efter kilden til vores værdigrundlag, nemlig de kristne etiske værdier
udmøntet i det kristne menneskesyn, næstekærlighedsbudet og
forvalterskabstanken. Er det disse værdier, man ønsker at se gennemført i
dansk politik, så er man principielt velkommen uanset tro. Partiet er ikke
de kristnes parti, men værdigrundlaget finder genklang hos mange kristne,
hvilket giver sig udslag i en massiv tilslutning i kristne kredse. Men det
er ikke noget lukket parti kun for kristne.

> [...]
en
> art guddommelig blåstempling, og det ville vel også være at misbruge sin

Det ville det helt sikkert. Et af mine største problemer som politiker er
ofte at det kan være svært at undgå at se på mine egne holdninger som
værende de rigtigste og mest kristne osv. Men der er også kristne, der er
medlemmer af både SF og DF, og hvad giver mig ret til at fordømme deres
holdninger som værende ubibelske? De har sikkert deres grunde til at mene,
som de gør. Men jeg må vel blot bede Gud om både visdom til at skelne mellem
rigtigt og forkert og en kærlighed, der ikke fordømmer de, der ser
anderledes på tingene.

Mark Langdahl
http://kajqrd.cjb.net

Fra : Live4Him

Dato : 13-04-01 00:08

"Mark Langdahl" <kajqrd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Som medlem af Kristeligt Folkeparti kan jeg fortælle,
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Jeg var også engang medlem af det lille parti men meldte mig ud fordi jeg
synes deres socialsyn er for ringe - de går stort set kun efter at forgylde
de "stakkels" børnefamilier. Jeg mener det er helt afsporet og jeg har
aldrig hørt at de har gjort noget for de psykisk syge, de hjemløse, luderne
eller narkomanerne, givetvis fordi de ikke lever iblandt samfundets svageste
og er ligeglade - hvori består det kristne i kristeligt folkeparti ? Jeg har
ærlig talt svært ved at se det.

jørgen.

Fra : Mark Langdahl

Dato : 13-04-01 00:43

> [...]
svageste
> og er ligeglade - hvori består det kristne i kristeligt folkeparti ? Jeg

Jeg synes egentlig, at vi er ved at komme uden for gruppens emne, så jeg vil
tillade mig blot at sige, at jeg er enig med hensyn til børnefamilierne, men
ret så uenig i resten. Hvis aldrig du har hørt om de nævnte ting, så skyldes
det pressen og ikke os. Der sker noget også på de områder. Men som sagt, jeg
ønsker ikke at spilde mere plads her i gruppen på politik, da det ikke er
det, den er her til, og jeg har ikke just lyst til at starte at abonere på
en politisk nyhedsgruppe. EOD.

Mark Langdahl
http://kajqrd.cjb.net

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 13-04-01 02:32

"Mark Langdahl" <kajqrd@worldonline.dk> mælte sligt:

>Er det disse værdier, man ønsker at se gennemført i
>dansk politik, så er man principielt velkommen uanset tro.
[...]
>Men det er ikke noget lukket parti kun for kristne.

Var der ikke en sag for et par år siden, hvor et medlem blev forhindret
i at stille op fordi han var muslim?

Venlig hilsen,

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Mark Langdahl

Dato : 13-04-01 15:14

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Mark Langdahl" <kajqrd@worldonline.dk> mælte sligt:

> [...]
>
> Var der ikke en sag for et par år siden, hvor et medlem blev forhindret
> i at stille op fordi han var muslim?

Jo, der er desværre nogen i partiet, der ikke har fattet, at det er
politikken, der er KrF's anliggende. Det var netop på grund af denne sag, at
jeg lige fik ordet principielt, for et er principper et andet praksis.
Derfor håber jeg også på, at det, at partiet har fået en lidt bredere appel
(vi er gået fra lige under spærregrænsen til at vi nu næsten altid ligger
over 2,5%. Ikke den bredeste appel men stadig meget godt i KrF-sammenhæng.),
vil gøre, at de røster, der ønsker at KrF skal føre en konfessionel linie,
bliver overdøvet af en mere politisk linie.

Mark Langdahl
http://kajqrd.cjb.net

Fra : Live4Him

Dato : 13-04-01 15:51

> [...]
> vil gøre, at de røster, der ønsker at KrF skal føre en konfessionel linie,
> bliver overdøvet af en mere politisk linie.
KrF har et image problem.
Hvis de valgte at køre en såkaldt konfessionel linie, ville de sandsynligvis
også få flere stemmer. Deres sociale engagement for de svageste i vort
samfund har ihvertfald meget tilbage at ønske - specielt fordi de kalder sig
kristelige. Børnefamilierne er deres mærkesag - de hjemløse, luderne, de
ensomme, psykisk syge og fattige rager dem en sutsko.

jørgen.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 19-04-01 22:01

Live4Him wrote in message <9b4rks$a1l$1@news.inet.tele.dk>...

> [...]
>art guddommelig blåstempling, og det ville vel også være at misbruge sin

Mon tro hvilken militær- og utenrikspolitikk 'Jesu Kristi Parti' ville ha i
sitt program? Og hva med religionsfriheten, tanke og trosfriheten, når Jesus
proklamerte: 'Den som ikke er med meg, er mot meg' ? (Mt. 12:30)

Ville Jesu Kristi Parti også forholdt seg lojal mot Jesus som ikke opphevet
noen av Guds lover fra det gamle testamentet, men innskjerpet dem, og derfor
innført de barbariske Moselovene i dansk rettsvesen?

Kjellemann

Fra : Niels Steg

Dato : 12-04-01 19:02

> [...]
navn
> knyttes til et politisk parti? Er det ikke nærmest ukristelig?

Kristus lever i bedste velgående og færdes blandt os..

Hvorfor skulle Han dog have noget imod, at mennesker der tror på Ham
ikke skammer sig over Ham?

Niels
Jesus freak

Fra : Kjaer

Dato : 13-04-01 02:42

> [...]
>
> Hvis Kristus gik på jorden i dag ville han mon så acceptere, at hans navn
> knyttes til et politisk parti? Er det ikke nærmest ukristelig?

Hvad er kristen politik? Kan man have en kristen holdning til skatter og
afgifter? På de områder hvor de kunne vise lidt kristent sindelag er de
tavse. Forresten er det vist "indremissions parti"