D-Link DWL-2000AP spørgsmål
Fra : Jonas Voss

Dato : 28-10-03 16:42

Jeg er netop blevet den lykkelige ejer af subjekt, og jeg kan fint gå
trådløs, men jeg har nogle spørgsmål:

Mit 'netværk' ser således ud:
                            +---------------------+
+------+    +----------+ ,------|D-Link 2000AP (WiFi) |
|    |    |       |/      +---------------------+
|Speed |----|D-Link hub|\      +----------------------------+
|Stream|    |       | '------|Ethernetforb. til stationær.|
+------+    +----------+       +----------------------------+

Jeg har ingen router, men sådan en "Speedstream"-fætter fra TDC på en
256/128Kbit linie. Til den er der forbundet en D-Link Hub, med en
uplink og 4 ethernetporte. Det er ikke en switch, blot en hub, men jeg
har uden problemer haft en stationær og en bærbar til at dele linien
via denne hub.

Grunden til at jeg spørger er, at jeg satte 2000AP op til at bruge
DHCP-server, og genstartede den, hvorefter jeg ikke længere kunne få
en IP på den staionære eller bærbare, mens jeg snildt kunne surfe
trådløst på den bærbare.

Kan det have noget at gøre med, at jeg ikke har statisk IP hos
StjæleDanmark, eller kan der være andre årsager til at jeg ikke kan få
en IP til både den stationære og den bærbare?

Det var ikke noget problem før jeg satte D-Link 2000AP til
opsætningen.

   If you're not part of the solution,
   you're part of the precipitate.   -- Steven Wright

Fra : Jonas Voss

Dato : 28-10-03 17:12

In dk.edb.mac, Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

[...]

Jeg ved ikke hvordan mit 'netværk' kom til at se ud hos jer, men hos
mig var det gået helt fubar.

Anywho, Speedstream, sat til en D-Link 4ports ethernet hub, der så
sidder i D-Link Access Point og i min stationære.

Jeg kan ikke få nogen IP på den stationære eller den bærbare via
ethernet, men jeg kan fint surfe, newse og maile via den trådløse.
Nogle gode idéer til hvad der går galt?

Jeg kan heller ikke længere tilgå Access Pointet via 192.168.0.50 som
jeg kunne inden jeg satte den til DHCP.

No trees were killed in the sending of this message. However,

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-10-03 00:15

> [...]

> Nogle gode idéer til hvad der går galt?
>
> Jeg kan heller ikke længere tilgå Access Pointet via 192.168.0.50 som

Jeg er lidt forvirret. Hvilket abonnement har du hos TDC? Er det hos TDC
Internet med én IP-adresse og en Speedstream router, eller er det hos
TDC fastned med 2 dynamiske IP-adresser?

Speedstream'en er da en router? Dit AP er sat til DHCP, men hvor sidder
DHCP serveren? Er det i routeren eller i TDC's udstyr på centralen?

Hvis dit AP har taget dine ene IP fra TDC, så kan andet udstyr på hub'en
ikke komme på nettet, men den bærbare kan godt fordi AP'et har
netadgang. Prøv at tjekke hvilken adresse der står ved Router i
netværksopsætningen og prøv at taste den IP-adresse ind i den
web-browser. Forhåbentligt får du da adgangt til dit AP.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 29-10-03 19:32

In dk.edb.mac, René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg er lidt forvirret.

Det forstår jeg godt (:

> Hvilket abonnement har du hos TDC? Er det hos TDC
> Internet med én IP-adresse og en Speedstream router, eller er det hos
> TDC fastned med 2 dynamiske IP-adresser?

Den boks jeg har hedder SpeedStream 5100, og det er et ethernet ADSL
modem, og det er forbundet til telefonledningen, så det må være TDC
fasnet, med to dynamiske IP'er.

> Speedstream'en er da en router?

Ikke den jeg har, den laver i hvert fald ikke noget LAN, og jeg har
den således kraftigt mistænkt for blot at være dum som en dør og
videresende signalet direkte fra centralen.

På arbejdet har jeg så lånt en BenQ 8 ports ethernet switch (som der
står i manualen man kan bruge), men det har ikke afhjulpet noget. Får
stadig kun en IP, vel sagtens fordi AP'et får den ene, og min bærbare
den anden, igennem AP'et.

> Dit AP er sat til DHCP, men hvor sidder
> DHCP serveren? Er det i routeren eller i TDC's udstyr på centralen?

DHCP serveren sidder i AP'et der, hvis den var på LAN-siden, har 50
IP-adresser at råde over.

> [...]
> netværksopsætningen og prøv at taste den IP-adresse ind i den
> web-browser. Forhåbentligt får du da adgangt til dit AP.

Ja, det lyder som om det er det der er problemet. Jeg kan dog ikke få
adgang til AP'et hvis jeg indtaster router-adressen som du skriver,
den giver connection refused, og router-IP'en ligner i øvrigt den IP
som jeg normalt får af TDC, altså en 80.xxx.xxx.xxx.

Jeg havde håbet på at den switch jeg havde lånt kunne løse problemet,
men jeg bliver nok nødt til at få fat på en router med et par porte.

Tak for hjælpen.

- In /dev/null no one can hear you scream -

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-10-03 22:37

> [...]

> Den boks jeg har hedder SpeedStream 5100, og det er et ethernet ADSL
> modem, og det er forbundet til telefonledningen, så det må være TDC

Det må det være. Ved du om du har lavet abonnementet om til én IP?

> [...]
>
> Jeg havde håbet på at den switch jeg havde lånt kunne løse problemet,
> men jeg bliver nok nødt til at få fat på en router med et par porte.

Det lyder mystisk det her. Får du en 80.x IP når du kobler til dit AP
trådløst med den bærbare? Det lyder mere som om, at du har sat den
bærbare i hub'en.

Fra : Jonas Voss

Dato : 30-10-03 09:23

> Det må det være. Ved du om du har lavet abonnementet om til én IP?

Det har jeg ikke.

> Det lyder mystisk det her. Får du en 80.x IP når du kobler til dit AP
> trådløst med den bærbare? Det lyder mere som om, at du har sat den
> bærbare i hub'en.

Ja, jeg får et 80.x IP når jeg kobler til AP'et trådløst med den
bærbare. AP'et sidder i switchen. Mon ikke det er fordi, at AP får den
ene IP, og den bærbare får den anden IP?

Der er ikke indbygget router i AP'et, der er dog en DHCP-server i den,
men hvis jeg ikke har nogen router er det vel ligemeget? Så får den jo
en 80.x IP, og kan ikke bare dele ud af IP'ere på LAN-siden.

Sorry, no quote today.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-10-03 00:00

> [...]
> men hvis jeg ikke har nogen router er det vel ligemeget? Så får den jo
> en 80.x IP, og kan ikke bare dele ud af IP'ere på LAN-siden.

Dvs. at AP'et faktisk er usynligt på nettet og blot giver adgang til LAN
trådløst? Det giver bare ikke mening når den har DHCP server og kan give
adgang til flere end én bruger, for så må den foretage en form for NAT
og så vil den netop ikke lade den "rigtige" IP-adresse passere videre
til brugeren.

Jeg tror jeg må give fortabt på denne sag. Har du forsøgt at koble en
computer til hub'en når AP'et er taget ud?