iTunes radio
Fra : Henrik Münster

Dato : 27-10-03 21:47

Man kan jo høre radio med iTunes. Det har jeg ofte gjort, men jeg har
altid spekuleret på, hvad det er for stationer. Findes de kun på nettet,
eller er det rigtige radiostationer, der også streamer på nettet? Er det
en speciel streaming-protokol, som kun passer til iTunes, eller er det
et eller andet standardiseret format? Det kunne jo være smart, hvis man
kunne få DR, Radio2 eller andre danske stationer til at streame til
iTunes. Helvede er jo lige frosset til, så hvorfor skulle det ikke ske?

--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 27-10-03 21:56

Hej,

On Mon, 27 Oct 2003 21:47:24 +0100, Henrik Münster wrote:
> [...]
> kunne få DR, Radio2 eller andre danske stationer til at streame til
> iTunes. Helvede er jo lige frosset til, så hvorfor skulle det ikke ske?

Nogle af stationerne findes kun på nettet, andre er "rigtige"
radiostationer, der også findes i æteren.

Formatet for de fleste (alle?) er alm. mp3.

DR sender så vidt jeg husker kun i Windows Media Player format.
Windows Media Player fås også til OS X.

Mvh,
Morten

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-10-03 08:21

Morten Jørgensen wrote:

> Formatet for de fleste (alle?) er alm. mp3.

Der er også nogen der sender i Streaming QuickTime. Det er vist ikke
den store publikumstræffer.

Fra : Thomas (8260)

Dato : 28-10-03 00:36

Mange af de radiostationer der sender i iTunes (hvis ikke alle?) er vist
"shoutcast". DR, er som tidligere fortalt af Morten, af et andet format.
Det har irriteret mig grænseløst at være nødsaget til at installere MS
programmer på Mac'en, når man netop bruger Mac for at slippe af med dem.
Jeg har desværre ikke kunne finde en alternativ afspiller til DR's
radioer. (Public service hva!)

Det var så lige lidt surt opstød

Thomas

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 28-10-03 07:37

Thomas (8260) skrev:

> [...]
> programmer på Mac'en, når man netop bruger Mac for at slippe af med dem.
> Jeg har desværre ikke kunne finde en alternativ afspiller til DR's

Jeg plejer at høre Danmarks Radio på "VLC media player".
http://www.videolan.org/vlc/

Den sluger en masse forskellige formater.

Men det irriterer også mig, at jeg ikke kan bruge iTunes.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Sebastian L?ck

Dato : 28-10-03 11:38

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:
> Man kan jo høre radio med iTunes. Det har jeg ofte gjort, men jeg har
> altid spekuleret på, hvad det er for stationer.
Streaming er noget der kan klares både af pirater, hjemmstudioer og
public service stationer.
For Public Service Stationer er streaming efterhånden erstattning for
kortbølgeprogrammerne. Der har altid været en del kortbølgeprogrammer
som bruges af lande med udenrigs- og kulturpolitiske formål.
Det er nemlig rart at kunne høre nyheder om franske forhold i Danmark
på fransk. Ikke kun når man er franskmand m/k, men også når man bare
ganske almindelig er interesseret i et lands udvikling.

Udsendelserne var tit også på fremmsprog. På den måde kunne f.x. det
sovjetiske udenrigsministeriet informere om Kommunismens
fortræfligheder på engelsk verden rundt. Det var altid en stor griner.

DR er p.t. ved at indstille kortbølgekanalerne. Streaming skal tage
over.

> Findes de kun på nettet,
> eller er det rigtige radiostationer, der også streamer på nettet?
Definer venligst "rigtige radiostationer".

> [...]
> et eller andet standardiseret format? Det kunne jo være smart, hvis man
> kunne få DR, Radio2 eller andre danske stationer til at streame til
iTunes kan såsom Apple leverer det AFAIK kun modtage mp3 (mp4) steams
(der findes dog ogg add-ons). Altså ikke noget med Windows Media or
Real Player. TDC har nogle Real Stream server stående, som man kan
leje sig ind. Det gør TV2 og DR fx. Jeg er ikke ked af at DR streamer
i Real, da jeg kan modtage dem via Kabel-TV og Antenne. SkyRadio,
theVoice og de andre flade programmer er IMHO ikke værd at lægge øre
til.

Derimod er det irriterende at jeg ikke længere kan lytte komfortabelt
til John Peel (http://www.bbc.co.uk/radio1/alt/johnpeel/) i en
lydkvalitet der svarer til musikken kvalitet.

http://www.live365.com kan du finde en masse radiostation der
streamer på nettet med nærmere beskrivelse af format og bitrate
(kvalitet). Hvis du har sat iTunes/Safari rigtigt op, så åbner Safari
iTunes til mp3 streams.
Desværre kan man ikke tilføje streams til iTunes Radiostationer,
derfor har jeg en egen "Playlist" med en række gode radiostationer
(bl.a. en dejlig afslappende station fra de Kapverdiske øer, men
desværre kun som 56k stream)

> Helvede er jo lige frosset til, så hvorfor skulle det ikke ske?

hilsen
Sebastian