Hvad er Journaled file system
Fra : Peter Ursin

Dato : 24-10-03 21:47

Hej,
Jeg skal til at formattere min harddisk inden installation af Panther.
Nu er der både OS Extended og OS Extended (journaled) at vælge imellem.

Hvad er det? Er det ikke kun for servere ?

mvh
Peter Ursin

Fra : Peter Perlsø

Dato : 24-10-03 23:11

Peter Ursin wrote:
> [...]
> Nu er der både OS Extended og OS Extended (journaled) at vælge imellem.
>
> Hvad er det? Er det ikke kun for servere ?

Journalering er en _udvidelse_ til det eksisterende HFS+ filsystem
(arkivsystem burde det vel hedde).

Du kan sagtens aktivere Journalering på en HFS + disk, som du også vil
bruge med fx. 10.1 og 9.1 styresystemerne, men "Journalen" vil blot ikke
opdateres når du kører på de ældre systemer.

Journalering tillader dig, kort sagt, at teste en harddisks
data-integritet (om alt er i orden), meget meget hurtigere, end normalt,
efter et systemcrash.

Det er primært til gavn for ejere af store arkivservere (med mange TB
data), men nørder kan vel også bruge det.

Ingen af de disk-tjek programmer jeg kender, benytter sig af
Journalering i dag. Men måske det kommer.

--
vh, Peter Perlsø - tel: +45 5192 3981 - web: http://u238.dk

Deperdit Numerus.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-10-03 08:26

Peter Perlsø wrote:

> Det er primært til gavn for ejere af store arkivservere (med mange TB
> data), men nørder kan vel også bruge det.

Det er nu også vældigt rart hvis strømmen ryger. Det er ikke ukendt at
strømsvigt KAN resultere i slemt smadrede filsystemer - hensigten med at
anvende journalling er netop at undgå den slags ting.

Jeg har arbejdet med en maskine som var 15-20 minutter om at tjekke
diske. Det er ikke så heldigt hvis der er folk der venter på at den
bliver klar.

--
Thorbjørn