Osx kopierer selv filer
Fra : Esben rasmussen

Dato : 23-10-03 08:54

Hej Ng

Min powerbook er begyndt selv at tagee kopier af de filer der ligger på
desktoppen ... Det virker foruroligende ... Skal jeg være bekymret ?

esben

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-10-03 09:25

In dk.edb.mac, Esben rasmussen <esbenr@tdcadsl.dk> wrote:

> Min powerbook er begyndt selv at tagee kopier af de filer der ligger på
> desktoppen ... Det virker foruroligende ... Skal jeg være bekymret ?

Prøv at være lidt mere specifik:

*    Kopierer den alle filer hele tiden, eller kun nogle filer nogle
    gange?
*    Hvad laver du når det sker (åbne programmer, osv)?
*    Hvilket Mac OS kører du?

Det er svært at komme med et bud på hvad der kan være galt baggrund af
det du skrev.

   "Calm down. It's only ones and zeros."

Fra : Esben rasmussen

Dato : 23-10-03 10:45

On 10/23/03 10:25 AM, in article 3sfk61-lk.ln1@hexley.verture.net, "Jonas
Voss" <voss@null.dk> wrote:

> Prøv at være lidt mere specifik:
>
> * Kopierer den alle filer hele tiden, eller kun nogle filer nogle
> gange?
> * Hvad laver du når det sker (åbne programmer, osv)?

Kun nogle filer eller mapper og det sker når jeg smider en ny fil ud på
skrivebordet eller "resaver" en fil der allerede ligger der. Når jeg gør det
så flytter de sig også rundt på skrivebordet. Hvis det for eksempel er en
mappe der er 2 kopier af er de altid identiske. Hvis jeg smider den ene
kopie ud følger den anden som regel med.

Jeg har en powerbook 12" med et 21" studio display og det sker også når jeg
ikke har programmer til at køre ( tror jeg nok, det er svært at være sikker)
Kan det være min HD der er ved at ryge en tur ?

Esben

Fra : No1

Dato : 23-10-03 13:21

> Jeg har en powerbook 12" med et 21" studio display og det sker også når jeg
> ikke har programmer til at køre ( tror jeg nok, det er svært at være sikker)
> Kan det være min HD der er ved at ryge en tur ?

Nej, det er ikke din harddisk, det er OSX eller nogle af dine programmer.

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-10-03 14:10

> [...]

> mappe der er 2 kopier af er de altid identiske. Hvis jeg smider den ene
> kopie ud følger den anden som regel med.

Har du sat Finder til automatisk at arrangere filer efter nogle
bestemte kriterier?

Det med mapperne forstår jeg ikke. Kan du ikke prøve at forklare lidt
nærmere hvad det går ud på? Jeg er exceptionelt tykhovedet.

> Jeg har en powerbook 12" med et 21" studio display og det sker også når jeg
> ikke har programmer til at køre ( tror jeg nok, det er svært at være sikker)
> Kan det være min HD der er ved at ryge en tur ?

Ok, nu er jeg forvirret. Hvis du starter din computer, og ikke åbner
nogle programmer, og blot sidder og kigger på desktoppen, så flytter
den filerne rundt på skrivebordet, og kopierer eksisterende mapper?

Sorry, no quote today.

Fra : MartinAJ

Dato : 23-10-03 20:05

Hej!

Jonas Voss wrote:

> [...]
> nogle programmer, og blot sidder og kigger på desktoppen, så flytter
> den filerne rundt på skrivebordet, og kopierer eksisterende mapper?

Jeg er ikke Mac-bruger (endnu) (bruger Linux), men når jeg en gang i
mellem bliver tvunget til at bruge win og ms-office forestrækker jeg at
indstille win til at vise alle filer -- både skjulte og almindelige.
Hvis man gør det, bruger word og gemmer sit dokument på skrivebordet,
dukker der hver gang man gemmer, en midlertidig fil op som repræsenterer
hvad man netop gemte. Det betyder at ens desktop efterhånden fyldes med
ikoner som forsvinder igen så snart man quiter office. I øvrigt en
tåbelig og noget crude måde at sikre sig mod nedbrud.

Kan det være det?

--Martin

Fra : Esben rasmussen

Dato : 23-10-03 23:23

On 10/23/03 3:09 PM, in article 7i0l61-kp1.ln1@hexley.verture.net, "Jonas
Voss" <voss@null.dk> wrote:

> Har du sat Finder til automatisk at arrangere filer efter nogle
> bestemte kriterier?

Nej

> Det med mapperne forstår jeg ikke. Kan du ikke prøve at forklare lidt
> nærmere hvad det går ud på? Jeg er exceptionelt tykhovedet.

Hvis jeg flytter en mappe ud på desktoppen så laver den en ekstra kopi ( så
der nu er to) hvis jeg så flytter en fil ind i en af de to mapper, så vil
den nu ligge i dem begge. Smider jeg den ene mappe ud ryger den anden, som
regel, med men ikke altid.

Det virker lidt uforudsigeligt hvad den gør for nogen gange ligger der 4
kopier af den samme ting.

> Ok, nu er jeg forvirret. Hvis du starter din computer, og ikke åbner
> nogle programmer, og blot sidder og kigger på desktoppen, så flytter
> den filerne rundt på skrivebordet, og kopierer eksisterende mapper?

Nej, hvis jeg starter min computer og ikke åbner programmer men flytter en
fil eller mappe ud på skrivebordet så laver den en ekstra kopi og rykker
rundt på alle de andre filer på skrive bordet.

Håber det bliver mere forståeligt - det er svært at beskrive ...

-Esben

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-03 23:36

> [...]

> rundt på alle de andre filer på skrive bordet.
>
> Håber det bliver mere forståeligt - det er svært at beskrive ...

Det kunne lyde som om, din computer ikke rigtig har styr på, hvor
filerne ligger. Måske er der rod i biblioteksstrukturen eller sådan
noget. Har du prøvet at køre et eller andet disk-værktøj? Hvis ikke, så
prøv at starte computeren i single-user mode, altså i terminal mode, om
man så må sige, ved at holde æble-s nede ved start. Prøv så at køre en
FSCK. Der står instrukser på skærmen. Finder den noget at reparere, så
gentag det, indtil disken meldes i orden. Jeg tror, man skal taste
/fsck/ -y eller sådan noget. Og brug det numeriske tastatur til streg og
skråstreg. Computeren bruger nemlig amerikansk tastatur, når den kører i
terminal mode.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-10-03 23:42

> [...]

> den nu ligge i dem begge. Smider jeg den ene mappe ud ryger den anden, som

Fra hvilken mappe trækker du filer ud på desktoppen? Er det altid fra
den samme mappe, eller er det fra vilkårlige mapper, og sker det med filer
fra alle mapper, er der filer fra nogle mapper den ikke kopierer, og
er der nogle mapper der ikke bliver dubleret når du trækker dem ud på
desktoppen? Hvad kommer den ekstra kopi til at hedde på desktoppen?

> Det virker lidt uforudsigeligt hvad den gør for nogen gange ligger der 4
> kopier af den samme ting.

Så den laver 4 kopier af en mappe du trækker ud på desktoppen?

Du har vel ikke ved et tilfælde kommet til at tilknytte en Folder
Action til din Desktop-mappe, vel?

Er din harddisk partitioneret, har du din brugermappe på en anden
partition?

Jeg prøver bare lige at skyde mig ind på problemet her, kan godt være
spørgsmålene lyder helt hen i vejret, men bær over med mig (;

> Håber det bliver mere forståeligt - det er svært at beskrive ...

Jo deeeet.

   "The ships hung in the sky
   in much the same way that bricks don't."

Fra : Esben rasmussen

Dato : 28-10-03 08:32

Nå ..... Nu er den holdt op igen ...... Tjah ...
Men tak for hjælpen i hvert fald - lige et sidste spørgsmål : hvordan
switcher jeg fra single user mode til normalt ?

esben

Fra : Jonas Voss

Dato : 28-10-03 08:52

> [...]

> Men tak for hjælpen i hvert fald - lige et sidste spørgsmål : hvordan
> switcher jeg fra single user mode til normalt ?

Du skriver exit i prompten og trykker retur.

   If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-10-03 09:27

In dk.edb.mac, Esben rasmussen <esbenr@tdcadsl.dk> wrote:

> Min powerbook er begyndt selv at tagee kopier af de filer der ligger på
> desktoppen ... Det virker foruroligende ... Skal jeg være bekymret ?

Note to self: Læs subjekt ordentligt inden du svarer (:

OK, du kører OS X, men de andre spørgsmål er stadig relevante skulle
jeg mene.

No trees were killed in the sending of this message. However,