iBook vs Powerbook
Fra : Anders Petersen

Dato : 22-10-03 21:19

En klassiker, men måske aktuel igen?

iBook er nu også G¤, og bortset fra de sidste 200Mhz (der indrømmet ikke er
uvæsentlige), er der så noget man decideret må undvære på en iBook? Det ser
ud til, at man fra fabrikken kun kan vælge 60Gb HD i modsætning til PB'ens
80, men hvad er der virkelig af forskel? Hvordan ser det ud med Bluetooth,
grafikkort, porte etc.? Tænker især på 12"-modellerne (kan bedre se
forskellene på de store...)

På forhånd tak,

/Anders (der alt andet lige ellers er i gang med at købe en 12" PB)

Fra : No1

Dato : 22-10-03 21:46

> [...]
> 80, men hvad er der virkelig af forskel? Hvordan ser det ud med Bluetooth,
> grafikkort, porte etc.? Tænker især på 12"-modellerne (kan bedre se

her er en lille liste:

PBook plus:
+ monitor spanning (træk nogle af dine vinduer over på ekstern skærm i
stedet for at lade ekstern skærm blot være spejlbillede af intern)
+ bedre keyboard
+ lækker aluminium-case
+ lidt mindre vægt
+ bedre højtalere
+ strømstik sidder i samme side som alle de andre stik
+ hurtigere CPU
+ mulighed for superdrive
+ line in (lyd)
+ mini DVI stik (godt hvis du skal tilslutte en apple fladskærm)

iBook plus:
+ bedre batteritid
+ bedre AirPort modtagelse (plastic case blokerer ikke strålerne)
+ bedre, hurtigere grafikkort
+ plastic case skulle også være mere hårdfør, fx over for ridser

iBook minus:
- kun 256KB cache i CPU
- ingen monitor spanning, med mindre der kommer et hack ligesom der
findes til iBooks med ATI 7500

Fra : Peter Perlsø

Dato : 22-10-03 21:50

No1 wrote:

> [...]
>
> iBook minus:
> - kun 256KB cache i CPU
> - ingen monitor spanning, med mindre der kommer et hack ligesom der

Det med cachen er vist kun nørder som mig der går op i det.

iBOkken er fin for de fleste, hvis du smider en ordentlig røvfuld RAM i.

--
vh, Peter Perlsø - tel: +45 5192 3981 - web: http://u238.dk

Deperdit Numerus.

Fra : Tom Dissing

Dato : 22-10-03 22:18

Skal du lave musik ( hvor du arbejder I tung software..) er der ingen vej
uden om G4!! ( helst G5, selv om at de ikke er kommet endnu.. )

PS
Sidder I musik software på en G4 stationær. Her skal softwaren tildeles
850-900 MB ram, for at fungere blot nogenlunde ordentligt
Tom

Så meget ville jeg dog helst ikke stoppe I en bærbar !! ( kan man
overhovedet det !?)

On 22/10/03 22:49, in article
3f96ed76$0$27458$edfadb0f@dread16.news.tele.dk, "Peter Perlsø"

Fra : Anders Petersen

Dato : 22-10-03 22:37

> Skal du lave musik ( hvor du arbejder I tung software..) er der ingen vej
> uden om G4!! ( helst G5, selv om at de ikke er kommet endnu.. )

Men de nye iBooks er vel G4...

> [...]
> Tom
>
> Så meget ville jeg dog helst ikke stoppe I en bærbar !! ( kan man

De sidste MB ram er uhyggeligt dyrt at få sat i PB'en - noget med 7k+ Hvad
har de gang i? Og burde man ikke kunne eftermontere det billigere?

/Anders

Fra : No1

Dato : 22-10-03 22:59

> De sidste MB ram er uhyggeligt dyrt at få sat i PB'en - noget med 7k+ Hvad
> har de gang i? Og burde man ikke kunne eftermontere det billigere?

1GB blokke er dyre. Jeg har ikke set danske priser for dem i løs vægt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-03 14:57

Anders Petersen <anders@NOSPAMgadefejer.dk> wrote:

> Men de nye iBooks er vel G4...

Definer G4.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Perlsø

Dato : 23-10-03 11:40

Tom Dissing wrote:
> [...]
> Tom
>
> Så meget ville jeg dog helst ikke stoppe I en bærbar !! ( kan man

PowerBørgerne kan æde 2 GB.

Fra : No1

Dato : 23-10-03 13:25

> PowerBørgerne kan æde 2 GB.

Alt efter hvor meget der er indbygget. Den nuværende 12" PBook kan kun
fås med 256MB indbygget. Så kan man komme op på 1,2GB ved at smide en
1GB blok i.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 23-10-03 07:12

Hej, fra Lonespørgekone!

Hvad er CPU?
Og ja, jeg blev rystet da jeg hørte at det ville koste kr. 7.000,00 at
få 1GB ram i Alu-PB. Det er for strengt! det er jo næsten hvad den nye
ibook G4 koster!
Så jeg venter til at jeg får en RAM klods i nakken
--
Venlig hilsner
og grumme god hygge

Fra : Karl Antz

Dato : 23-10-03 07:55

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Hvad er CPU?

Central Processing Unit aka Processoren - computerens hjerne så at sige

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Peter Perlsø

Dato : 23-10-03 11:42

Lone Schmidt wrote:

> Hej, fra Lonespørgekone!

Dav Lone

> Hvad er CPU?

CPU = Central Processing Unit = Centra Processorenhed

dvs. hjernen i din computer. Jo hurtigere, des bedre.

Vent til Jul eller Januar.

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 22-10-03 23:41

No1 <nonexistingNOSPAM@THANKYOUseriugeskruies.dk> wrote:

> iBook plus:

> + bedre AirPort modtagelse (plastic case blokerer ikke strålerne)

Sådan var det engang - men med AluBooken har de indført antenner i
siderne af skærmen - lissom de har altid har haft i iBooken.
Det betyder at det er mindst ligeså god AirPort modtagelse.

--
Lasse

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-10-03 09:13

No1 wrote:

> + monitor spanning (træk nogle af dine vinduer over på ekstern skærm i
> stedet for at lade ekstern skærm blot være spejlbillede af intern)

At have to skærme er rigtigt godt hvis man arbejder med flere programmer
samtidig som man veksler imellem. Du har simpelthen et større skrivebord.