Nye iBooks & eMacs
Fra : Peter Kiil

Dato : 22-10-03 15:05

www.apple.dk

OK pris på den mindste iBook.
--
/peter

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-10-03 16:42

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> OK pris på den mindste iBook.

Ja, det må siges at den er ret attraktiv prismæssigt, og så var designet
af 2. gen. iBook ramt lige plet fra starten af.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-10-03 19:31

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Ja, det må siges at den er ret attraktiv prismæssigt, og så var designet
> af 2. gen. iBook ramt lige plet fra starten af.

Og sikke pludselig, den dukkede op. Jeg var helt tilfældigt forbi Apple
Store ved tretiden i eftermiddag for at se, hvor langt min ordre på 10.3
var kommet. Jeg var ved at falde ned af stolen, da jeg så, der stod
iBook G4. Måske har jeg ikke fulgt godt nok med, men det kom i hvert
fald helt bag på mig. Man risikerer jo at købe en computer få dage før,
en ny model dukker op, når man ikke kan regne med, at Apple lancerer nye
modeller til MacWorld Expo.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : No1

Dato : 22-10-03 21:29

> [...]
> fald helt bag på mig. Man risikerer jo at købe en computer få dage før,
> en ny model dukker op, når man ikke kan regne med, at Apple lancerer nye

Det var en overraskelse for de fleste. Der var rygter om en opdateret
iBook til julehandlen, men folk regnede nok med en lidt hurtigere G3,
USB2 mm. Og som du nævner, kom den ikke til nogen expo.

Men det er også en del tid siden at iBook'en er blevet opdateret. Så må
man nok vende sig til at købe lige efter lanceringen. Det er jo også
"Year of The Laptop".

Min iBook købt i denne måned, bliver et kort, men dyrt bekendtskab

Fra : Per Tøfting

Dato : 23-10-03 12:31

No1 wrote:

> [...]
> "Year of The Laptop".
>
> Min iBook købt i denne måned, bliver et kort, men dyrt bekendtskab

På dette link kan man se hvornår de forskellige iBooks blev introduceret:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88039

Listen er dog ikke helt korekt. Jeg købte min iBook (første udgaven) i
december 1999 og med Mac OS 9.0.4. I USA kunne man vist allerede få den
i september eller oktober 1999 med Mac OS 8.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-10-03 22:55

> Og sikke pludselig, den dukkede op. Jeg var helt tilfældigt forbi Apple
> Store ved tretiden i eftermiddag for at se, hvor langt min ordre på 10.3
> var kommet. Jeg var ved at falde ned af stolen, da jeg så, der stod

Hvor langt er din ordre på 10.3 kommet? Kl. 23.52 onsdag aften står min
stadig på "Being assembled".

Jeg regnede sådan set med, at Apple kunne tænke sig til, at når man
bestiller forud på nettet, så er det fordi man godt vil have den på
_lanceringsdagen_. Hvorfor i alverden reklamerer de ellers med, at man
skal sørge for at forudbestille hos dem, når det giver bedre odds at
dukke op hos en forhandler fredag aften?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-03 14:57

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvor langt er din ordre på 10.3 kommet? Kl. 23.52 onsdag aften står min
> stadig på "Being assembled".

Det gør min også her torsdag.

> [...]
> skal sørge for at forudbestille hos dem, når det giver bedre odds at
> dukke op hos en forhandler fredag aften?

Ja, hvis man bor i en stor by. Men det kan vi ikke her i Esbjerg. Det
vil sige, det viser sig, at vi åbenbart har en Apple-forhandler. Det har
jo været i både Mediamac og Macnyt, at TBN her i Esbjerg holder længe
åbent fredag. Men jeg skal desværre passe børn. Desuden skal jeg jo have
den børnevenlige familieudgave af 10.3, og den får de sikkert ikke hjem
i de almindelige butikker. Der er nok ikke det store salg i den. Så jeg
må tilstå, at jeg har bestilt den på Apple Store. Jeg har også købt en
taske og en lille mus til konen samt en stand til min PowerBook.
Men jeg har også filisoferet lidt over, hvad Apple burde gøre.
Hvis 10.3 frigives fredag kl. 20 dansk tid, så kan Apple på en måde ikke
tillade sig at sende den ud før. På den anden side, kunne man jo også
argumentere for, at bestilte eksemplarer kunne være modtageren i hænde
på det tidspunkt eller kort derefter. I USA er det jo om eftermiddagen,
så de kunne vel lade sig gøre. Her i Danmark er det om formiddagen, så
det kniber lidt mere her. Men de kunne jo sende varerne f.eks. torsdag,
så de var på vej allerede om fredagen. Var der ikke snak om, at nogle
kunder (i USA?) for et par dage siden kunne se, at deres ordre med 10.3
var afsendt?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-10-03 16:56

> [...]
> så de var på vej allerede om fredagen. Var der ikke snak om, at nogle
> kunder (i USA?) for et par dage siden kunne se, at deres ordre med 10.3

Jo, jeg har set rapporter om, at Apple har afsendt 10.3 til nogen. Jeg
tror endda det var på Macnyt, at en der havde bestilt hos Apple Store i
Sverige fik at vide, at den var afsendt.

Jeg synes det er megadumt, hvis man skal vente 6-9 dage på den, hvis man
køber direkte hos Apple.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-03 18:10

> [...]

> tror endda det var på Macnyt, at en der havde bestilt hos Apple Store i
> Sverige fik at vide, at den var afsendt.

Ja, min er stadig "Being Assembled".

> Jeg synes det er megadumt, hvis man skal vente 6-9 dage på den, hvis man
> køber direkte hos Apple.

Jeg tror, Apple vil overraske os trofaste kunder. De skriver "Being
Assembled" indtil sidste øjeblik, men i virkeligheden har de sendt den
afsted. Så i morgen aften kl. 20 ringer det på døren...
Jeg har lige købt en taske til min PDA i Spanien. Jeg bestilte
den på deres hjemmeside torsdag morgen kl. 8, og fredag eftermiddag kl.
16 kom der en stor TNT lastbil med den.

<www.pielframa.net>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-10-03 18:45

> Ja, min er stadig "Being Assembled".

Samme her.

> Jeg tror, Apple vil overraske os trofaste kunder. De skriver "Being
> Assembled" indtil sidste øjeblik, men i virkeligheden har de sendt den
> afsted. Så i morgen aften kl. 20 ringer det på døren...

Og som den største overraskelse er det selveste Steve Jobs, som tager
fra dør til dør hos alle de trofaste danske Mac-brugere, som har
forudbestilt Panther...

I USA har nogen allerede modtaget deres CD'ere, så det virker ret slapt
at vores ikke engang er sendt fra Irland endnu! Måske man skulle
afbestille?!?

> Jeg har lige købt en taske til min PDA i Spanien. Jeg bestilte
> den på deres hjemmeside torsdag morgen kl. 8, og fredag eftermiddag kl.
> 16 kom der en stor TNT lastbil med den.

Det var dælme tjept. Var det ikke dyrt i fragt?

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-03 20:56

> Og som den største overraskelse er det selveste Steve Jobs, som tager
> fra dør til dør hos alle de trofaste danske Mac-brugere, som har
> forudbestilt Panther...

Så giver jeg godt nok en kop kaffe.

> I USA har nogen allerede modtaget deres CD'ere, så det virker ret slapt
> at vores ikke engang er sendt fra Irland endnu! Måske man skulle
> afbestille?!?

Er det rigtigt? Så vil vi da også have vores. En ting er, at den ikke er
her kl. 20 fredag. Men hvis den ikke er sendt endnu, så sender de den
tidligst fredag. Derefter bliver det weekend. Hvornår kan vi så regne
med at få den?

> Det var dælme tjept. Var det ikke dyrt i fragt?

Nixen. Ikke en øre Eller rettere: Tasken koster ¤60 alt inklusive
verden over. Det er måske lidt dyrt, men det er også et lækkert stykke
læderhåndværk. Piel Frama er et gammel spansk læderfirma, der naturligt
nok har lidt svært ved at overleve. De har fundet en niche med at lave
tasker til PDA, mobiltelefoner, tablet-pc og bærbar computer. Der er
også småting som musemåtter og lignende i læder. Da det er dyrt at have
et net af grossister og importører, har de fundet ud af at distribuere
over internettet. Det er også praktisk i en verden, hvor der kommer nye
modeller hver niende måned. Det er dog også muligt at købe Piel Frama
tasker hos nogle forhandlere. For at gøre det lidt nemmere for kunderne,
er portoen med i prisen. Man skal ikke til at lægge den oveni. Og så
lover de levering indenfor tre dage på standardprodukterne. Og de kommer
i en lille fin æske, så de er alletiders gaveidé.

Hvis man leder lidt, har de faktisk en iPod-taske.
<http://www.pielframa.net/prodi.asp?id=192>
<http://www.pielframa.net/prodi.asp?id=471>
<http://www.pielframa.net/prodi.asp?id=474>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-03 23:18

Dette er lige kommet:

--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-10-03 05:56

> Dette er lige kommet:

Jeg har også fået en og den er faktisk afsendt d. 23., så med en stor
portion held kan den faktisk godt nå frem til i dag. Det bøvlede er, at
det er med TNT og ikke med alm. post.

Hvis man ikke er hjemme når pakken kommer, så skal de køre ud med den
igen, evt. til en anden adresse, men det er ikke muligt at hente den i
morgen lørdag, som hvis det havde været PostDanmark. TNT har center på
Advedøre Holme.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 24-10-03 08:05

> [...]
> igen, evt. til en anden adresse, men det er ikke muligt at hente den i
> morgen lørdag, som hvis det havde været PostDanmark. TNT har center på

Mit problem med AppleStore er at TNT altid overlader pakken til et
lokalt fragtfirma på Bornholm og dette har enkelte gange givet tracking
problemer. Kan i få trackingsystemet på TNTs hjemmeside til at give jer
noget fornuftigt?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-10-03 14:57

> [...]
> lokalt fragtfirma på Bornholm og dette har enkelte gange givet tracking
> problemer. Kan i få trackingsystemet på TNTs hjemmeside til at give jer

Nix. Der dukker ikke noge op hos TNT, hvis jeg angiver nummeret... Den
er måske ikke kommet så langt endnu.

Der bliver vist ingen Panther i aften. Det er nok sidste gang jeg køber
den slags direkte hos Apple.

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-10-03 19:16

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Nix. Der dukker ikke noge op hos TNT, hvis jeg angiver nummeret... Den
> er måske ikke kommet så langt endnu.

Så, nu er der endelig sket noget hos mig:

Activity Shipment Picked Up
Location COLNBROOK, BU, GB
Date / Time (GMT) 24 Oct 2003 11:50

Men det er åbenbart sket kl. 11.50 GMT, hvilket vel er kl. 13.50 her hos
os. Det er først her til aften ved halvotte-otte-tiden, det er dukket op
på hjemmesiden, så de er ikke så hurtige til at opdatere den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Petersen

Dato : 25-10-03 09:53

> [...]
> os. Det er først her til aften ved halvotte-otte-tiden, det er dukket op
> på hjemmesiden, så de er ikke så hurtige til at opdatere den.

Jeg har denneher status:

20:29
Dublin
Shipped From Originating Depot

Den ligger vel og hørmer i en irsk lufthavnterminal weekenden over ...
Eller, nej, hvem er det der ringer på døren nu?

go' weekend (og hvor kunne det være dejligt at have noget at lege med på
sådan en søndag som i morgen, ikke?)

MartinP

Fra : Martin Petersen

Dato : 25-10-03 16:55

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> 20:29
> Dublin
> Shipped From Originating Depot
>
> Den ligger vel og hørmer i en irsk lufthavnterminal weekenden over ...

Nej, den gør ej, nu kom den til Holland:

17:40
Arnhem Hub
Consignment Received At Transit Point

MartinP

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-10-03 02:02

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Nej, den gør ej, nu kom den til Holland:

> 17:40
> Arnhem Hub
> Consignment Received At Transit Point

Ja, min har også flyttet på sig. Lad os håbe, at de kommer forbi på
mandag...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-10-03 12:39

> [...]
> os. Det er først her til aften ved halvotte-otte-tiden, det er dukket op
> på hjemmesiden, så de er ikke så hurtige til at opdatere den.

Min siger:

Pick up date

Destination
Birkerod

Date 24 okt 2003
Time 20:29
Location Dublin
Status Shipped From Originating Depot

Det er fra TNT's site. Apple Store viser intet endnu.

Dvs. at min ligger i Dublin og så må vi jo se hvor lang tid de kan bruge
på at få den transporteret til Danmark...

Det havde nok været lidt smartere at købe pakken i en butik, for Apple
er vist ikke for fikse til det her.

Nu må jeg se om jeg kan få dem til at levere på mit arbejde, hvis jeg
ringer til TNT på mandag. Så slipper jeg da for at skulle vente ekstra
meget, hvis de kommer når jeg er på arbejde.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-10-03 16:12

> [...]

> Location Dublin
> Status Shipped From Originating Depot
>
> Det er fra TNT's site. Apple Store viser intet endnu.

Min er åbenbart sendt med Kuehne & Nagel. I starten stod der ellers på
Order Status hos Apple Store, at den var sendt med TNT Netherland. Jeg
har bestil fire ting. Jeg kan du ikke finde dem hverken hos TNT eller
Kuehne & Nagel. Sjovt nok står der noget forskelligt under tingene, når
jeg klikker på numrene i Order Status. Under ting nr. 1, står der som
tidligere nævnt, at den blev hentet i Irland kl. 11.50 fredag. Nu står
der under ting nr. 2 og 3:

Shipment Picked Up
VENRAY, LI, NL
24 Oct 2003 19:10

NL, det må da være i Holland. Under ting nr. 4 står der fortsat ikke
noget. Jeg fatter altså ikke det her tracking. Oplysningerne er ikke til
at få fat på, og de dukker først op et halvt døgn for sent. Og det siger
mig ikke noget, at delene er samlet op i en by, jeg aldrig har hørt om.
Hvor er de nu?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-10-03 16:32

> [...]
> at få fat på, og de dukker først op et halvt døgn for sent. Og det siger
> mig ikke noget, at delene er samlet op i en by, jeg aldrig har hørt om.

Det ER nok også i virkeligheden et system som de implicerede firmaer har
udviklet til sig selv og hvor de så lader os kigge med over skulderen
for at vise servicevilje. Og for at slippe for at svare på en del
tlf.-kald.
Hvis man er inde i deres transportveje og underoperatører, siger
"Venray, LI, NL" sikkert én rigtig meget. En eller anden leverandør
eller et vognmandsfirma har måske et lager der.

I øvrigt lyder det da godt at dit shipment er blevet "picked up". Så har
nogen da hentet det, og kører det sandsynsligvis af sted i den rigtige
retning!

MartinP

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-10-03 17:16

> [...]

> I øvrigt lyder det da godt at dit shipment er blevet "picked up". Så har
> nogen da hentet det, og kører det sandsynsligvis af sted i den rigtige

Ja-ja. Først blev det hentet i Irland fredag kl. 11.50 GMT. Nu er det
hentet i Holland fredag aften 19.10 GMT. Nu ved jeg ikke, om de bruger
oksekærre eller hvad. Men hvis jeg var startet i Holland på det
tidspunkt på cykel, så havde jeg været fremme nu.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Karl Antz

Dato : 26-10-03 17:20

> hvis jeg var startet i Holland på det
> tidspunkt på cykel, så havde jeg været fremme nu.

.... hvad venter du på?skynd dig å meld dig til Tour de France
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-10-03 20:58

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> ... hvad venter du på?skynd dig å meld dig til Tour de France

Øøh, nu er jeg ikke så velbevandret i geografi. Men der er da ikke SÅ
langt fra Holland til Esbjerg, er der vel?

Jeg fandt lige en blog af en, der ventede på en G5 med skærm. Hans ting
kom også fra både Irland og Holland, og de blev samlet i Luxembourg. Det
er derfor, der er separat angivelse for hver af de fire ting, jeg har
bestilt. De kommer åbenbart fra forskellige lagre og skal samles ét
sted, før de sendes til mig som én pakke. Så efter en "Shipment Picked
Up", skal der komme et "Arrive Terminal" tidspunkt.

<http://www.mulle-kybernetik.com/weblog/archives/2003_09.html>

Og den ene af mine fire ting, der endnu ikke er blevet samlet op er
selvfølgelig:
MAC OS X PANTHER 10.3 RETAIL FAM PK-DNK M9228DK/A
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-10-03 10:16

> Og den ene af mine fire ting, der endnu ikke er blevet samlet op er
> selvfølgelig:
> MAC OS X PANTHER 10.3 RETAIL FAM PK-DNK M9228DK/A

Nu ringede de fra TNT i Kolding og spurgte hvornår her var nogen hjemme
i eftermiddag, så mon ikke osse Pantheren er på vej til Esbjerg?
MartinP

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-10-03 18:02

> Nu ringede de fra TNT i Kolding og spurgte hvornår her var nogen hjemme
> i eftermiddag, så mon ikke osse Pantheren er på vej til Esbjerg?
> MartinP

Øv. Jeg har ikke hørt noget. Men jeg har selvfølgelig også været på
arbejde hele dagen. Der står heller ikke mere under "tracking". Nå, men
jeg har også andet at lave i aften end at lege med computer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-10-03 19:35

> Øv. Jeg har ikke hørt noget. Men jeg har selvfølgelig også været på
> arbejde hele dagen. Der står heller ikke mere under "tracking". Nå, men
> jeg har også andet at lave i aften end at lege med computer.

Jeg har lige hentet min pakke hos TNT på Advedøre Holme. Din må da også
være kommet til landet, eller også venter den på alle dine andre varer.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-10-03 20:47

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg har lige hentet min pakke hos TNT på Advedøre Holme. Din må da også
> være kommet til landet, eller også venter den på alle dine andre varer.

Det er da bestemt ikke umuligt, at TNT har haft ringet til mig i dag,
mens jeg ikke var hjemme. Jeg bor jo i Esbjerg, og jeg ved ikke, om de
bare kører hjem til mig uden at vide, om der er nogen hjemme. Deres
nærmeste kontor ligger vist i Kolding. Er man ikke hjemme, kan de jo
ikke bare lægge det til afhentning på kontoret, som posten gør. Men på
den anden side, så har de ikke haft ringet de andre gange, hvor jeg har
købt noget over nettet.
Jeg kan ikke få tracking til at virke hos TNT. Mit nummer bliver
ikke accepteret. Jeg kan derimod klikke på nummeret i min Order Status
på Apple Store, og så kommer jeg til en side, som Apple stiller til
rådighed. De tre ting er samlet op i fredags af Kuehne & Nagel i hhv. GB
og NL. Men Mac OS X er ikke samlet op endnu. Jeg har tænkt på, om det er
fordi jeg har købt familieudgaven. Vi har jo små børn herhjemme. Så er
det jo bedre med en killing end en voksen panther. Men måske er det de
normale udgaver, der er ude, mens man skal vente lidt mere på de
specielle. Bare lidt fjollet, at den antageligt kommer i denne uge, når
konen har fri i fem dage. Det havde været smartere, hvis den var kommet
nu, hvor konen har været i Odense i over en uge.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-10-03 20:54

> [...]
> det jo bedre med en killing end en voksen panther. Men måske er det de
> normale udgaver, der er ude, mens man skal vente lidt mere på de

Jeg fik min familieudgave i dag.
Tracking hos TNT har været lidt ustabil, men jeg har da nu og da kunnet
følge den. Når du kommer ind på TNTs hovedside, skal du gå ind på
TNTExpress i den lille rullemenu lidt nede på siden.
Og nummeret er refencenummeret, ikke "consignement"nummeret.
Min kom fra Kolding, og de ringede i formiddags og kom ved 14 tiden til
Hjortshøj (ligger lidt nord for Århus).
Håber du snart får pantheren indendørs.
v.h
martinP

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-10-03 21:09

> [...]

> Og nummeret er refencenummeret, ikke "consignement"nummeret.
> Min kom fra Kolding, og de ringede i formiddags og kom ved 14 tiden til

Nu har jeg prøvet samtlige kombinationer af engelsk/dansk hjemmeside,
fragtbrev-/consignement-/referencenummer med alle mulige antal cifre, og
det virker ikke! Er I helt sikre på, at den er sendt med TNT? Der står
jo Kuehne & Nagel i min Order Status hos Apple Store, men det er måske
det samme? Nå, men jeg har også andet at lave end at installere
styresystem på computeren lige nu.
Hvis nu TNT havde været her i dag, hvor jeg ikke var hjemme, så
ville de da lægge en seddel, ville de ikke? Nu er det her jo ikke livet
om at gøre, men det er sådan noget her, der få mig til at sidde at række
tunge, hver gang jeg ser en reklame for et speditionsfirma (eller hedder
det Logistics?), hvor de praler af, at varerne er fremme næste dag kl. 9
og at man kan følge dem med tracking. Min tracking ser ud til at være
gået i stå, og jeg vil vædde på, at tingene pludselig dukker op, uden at
der er sket noget nyt på tracking-siden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-10-03 22:26

> [...]
> jo Kuehne & Nagel i min Order Status hos Apple Store, men det er måske
> det samme? Nå, men jeg har også andet at lave end at installere

Det kører ellers kanon! Jeg har vovet en alm. opgradering - noget jeg
ellers aldrig gør - og lige umiddelbart kører alt godt. Lige bortset fra
iChat som ikke vil lade mig logge på nettet. Min iDisk kører fint, så
min .Mac konto er i orden, men jeg kan altså ikke komme på AIM
netværket. Irriterende!

Jeg synes helt klart systemet virker hurtigere end før og Exposé er for
sejt. Jeg glæder mig til at demonstrere det for mine Windows-venner

Af en eller anden grund får jeg ikke den seje effekt når man skifter
bruger; den skifter blot skærmbillede og laver ikke cube-effekten. Gad
vide hvad der er galt.

> [...]
> gået i stå, og jeg vil vædde på, at tingene pludselig dukker op, uden at
> der er sket noget nyt på tracking-siden.

TNT's trackingsystem har været nede, fik jeg fortalt da jeg ringede ind.
Når det virker, så skal du indtaste "Delivery number" fra Apple på
forsiden af http://www.tnt.dk og vælge "Reference". Når det virker, så
får du en boks op, hvor du kan se hvor pakken befinder sig.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-10-03 23:27

> [...]

> forsiden af http://www.tnt.dk og vælge "Reference". Når det virker, så
> får du en boks op, hvor du kan se hvor pakken befinder sig.

Jeg kan altså ikke få det til at virke. Jeg kan altså heller ikke se,
jeg har et "Delivery number" fra Apple. Er jeg den eneste, der går via
Order Status på

<https://store.apple.com/Your/WebObjects/OrderStatusEurope>

for at tracke? Det er det eneste, der virker for mig. Det er bare ikke
blevet opdateret siden fredag. Men hvis TNT's trackingsystem har været
nede, så kan det vel også forklare, hvorfor Apples side, der linker til
det, ikke er blevet opdateret.

--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-10-03 00:35

> [...]
> blevet opdateret siden fredag. Men hvis TNT's trackingsystem har været
> nede, så kan det vel også forklare, hvorfor Apples side, der linker til

Jeg gik ind via:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore/

og når jeg klikkede på "check order status", bliver jeg gelejdet herhen:

https://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/9167/wo/swCmx01emm9
iOPPh1X/1.

- hvorfra jeg logger ind. Nu kommer Order Status frem på:

https://store.apple.com/Your/WebObjects/OrderStatusEurope.woa/-/FindOrde
rPage.wo?appleStoreSessionKey=swCmx01emm9iOPPh1X012321

Her taster jeg web-order nummeret (også kaldet sales-order nummeret) som
jeg fik pr. mail da jeg bestilte, ind. Plus mit postnummer. Og trykker
på "Find".

Nu dukker så "tegneserien" med "being assembled" og "shipped" m.m. frem.
På den side står der under varenavn og pris: "Ship via TNT EXPRESS
(Ireland) Limited." Og umiddelbart herefter trackingnummeret; mit var
8002643267. Det er dette trackingnummer jeg tastede ind på TNT's
"TNTExpress" side. (Hvor det altså hedder "reference")
Prøv med mit nr., bare for at se at det virker!

Men selvfølgelig; hvis der i dit tilfælde er benyttet et andet
shippingfirma, hjælper det jo ikke meget ...

v.h
Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-10-03 01:31

> [...]

> "TNTExpress" side. (Hvor det altså hedder "reference")
> Prøv med mit nr., bare for at se at det virker!

Dit nummer virker sandelig fint. Mit gør desværre ikke. Men hvorfor
taster du trackingnummeret ind hos TNT? Hos mig er nummeret et link, jeg
kan klikke på, og så kommer jeg til en side med oplysninger om tracking,
men den er bare ikke blevet ændret siden fredag, hvor tre af fire ting
blev samlet op.

> Men selvfølgelig; hvis der i dit tilfælde er benyttet et andet
> shippingfirma, hjælper det jo ikke meget ...

Jeg har også prøvet Kuehne & Nagels hjemmeside uden resultat.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-10-03 06:50

> Men hvorfor
> taster du trackingnummeret ind hos TNT? Hos mig er nummeret et link, jeg
> kan klikke på, og så kommer jeg til en side med oplysninger om tracking,

Jeg prøvede også først det samme som dig, og har klikket på det link du
nævner. Så kom jeg ind på en side der ikke er blevet ændret, ligesom du
har oplevet.
Men jeg prøvede altså også at kopiere nummeret og taste det ind fra
TNT's side som beskrevet. Sikkert inspireret af en oplevelse for nylig
med kurérfirmaet DHL, hvor jeg kunne tracke min iBooks vej til
reparation i Holland. Så tænkte jeg at TNT nok også havde sådan en side.

Martin

Fra : Ebbe Dalsgaard

Dato : 28-10-03 18:08

> [...]
> med kurérfirmaet DHL, hvor jeg kunne tracke min iBooks vej til
> reparation i Holland. Så tænkte jeg at TNT nok også havde sådan en side.

Når der er flere varer, som skal mødes, er det K & N som tager sig af
logistikken. Når alle varerne lægger på samme lager, sørger K & N for at
de mødes og bliver sendt samlet.

Dette punkt har jeg desværre dårlig erfaring med. Jeg har oplevet, at de
har lægget på lageret nogle dage, og først efter en opringning til Apple
Store skete der noget.

Når K & N har samlet pakken, overdrages pakken til TNT. Først fra dette
punkt kendet TNT reference og fragtbrev.

Apple Store anbefalede, at vis man skulle have en hurtig levering af
Jaguar, skulle man åbne en separat ordre.

Mvh Ebbe

--
Ebbe Dalsgaard
ebbe.dalsgaard@post.tele.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-10-03 19:08

Ebbe Dalsgaard <ebbe.dalsgaard@post.tele.dk> wrote:

> Når K & N har samlet pakken, overdrages pakken til TNT. Først fra dette
> punkt kendet TNT reference og fragtbrev.

K & N er også afsender på min Panther pakke.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-10-03 21:33

> [...]

> Når der er flere varer, som skal mødes, er det K & N som tager sig af
> logistikken. Når alle varerne lægger på samme lager, sørger K & N for at

Aha! Det er ved at være en kompliceret verden, vil lever i. Men tak for
forklaringen. Det er godt nok også bøvlet, at mine fire ting åbenbart er
blevet samlet op tre forskellige steder.

> Dette punkt har jeg desværre dårlig erfaring med. Jeg har oplevet, at de
> har lægget på lageret nogle dage, og først efter en opringning til Apple
> Store skete der noget.

Jeg var også ude for det for et lille år siden, da jeg købte min
PowerBook med AirPort udstyr, tastatur etc. Jeg måtter også ringe til
Apple, der fandt ud af, at der var kommet lidt vand på en af pakkerne.
Så havde det hele bare fået lov til at ligge. Jeg ved ikke, om de
ventede på, at det tørrede. I hvert fald kunne man se, at den ene
papæske havde været lidt våd.

> [...]
>
> Apple Store anbefalede, at vis man skulle have en hurtig levering af
> Jaguar, skulle man åbne en separat ordre.

Det kunne de jo godt skrive. Jeg har altid ment, at det var nemmere at
samle tingene. Man sparer jo også porto ved at købe for et vist beløb,
og man får express-forsendelse, hvis man kommer over kr. 2.200,-, er det
vist. Det har jeg nu ikke mærket noget til.
Men i dag er det dukket op, at min Panter faktisk blev hentet i
Dublin i fredags. Desuden er min bærbare mus faktsik ankommet til
Luxembourg, hvor varerne nok skal samles, i morges kl. 5.44 GMT. Ingen
af de tre andre ting, der alle blev samlet op i fredags, er ankommet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 29-10-03 17:34

Ebbe Dalsgaard <ebbe.dalsgaard@post.tele.dk> wrote:

> Når K & N har samlet pakken, overdrages pakken til TNT. Først fra dette
> punkt kendet TNT reference og fragtbrev.

Er der andre end mig der har problemer med at få deres pakker fra TNT ?
Jeg kan sagtens finde den på tracking-systemet, endda også at de
angiveligt skulle have forsøgt at aflevere et par gange, og en
telefonisk henvendelse i går, resulterede i det svar, at de kun kunne
levere når de tilfældigvis kom forbi på et tidspunkt der ikke kunne
aftales, og at de for øvrigt ikke var interesseret i privat markedet.
Tak for den besked; Jeg har i hvert tilfælde handlet i applestore for
første, eneste og sidste gang.
Så hellere Officeline, hvor service godt nok er et begreb i
fremmedordbogen, og man skal kontrollere pakkens indhold i butikken for
at være sikker på at den ideholder det den skal, men man får da i det
mindste varen. Panteren ser jeg nok en gang når den kun har historisk
interesse, og alle andre kører med OS11.

Der er dog det lyspunkt, at når jeg engang får fat i dyret, så er de
nødvendige fejlrettelser, og opdatereinger sikkert kommet på plads. men
det vat ikke lige det der var meningen med at bestille direkte hos
Apple.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-10-03 22:37

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> aftales, og at de for øvrigt ikke var interesseret i privat markedet.
> Tak for den besked; Jeg har i hvert tilfælde handlet i applestore for

Jeg har to gange været ude og hente pakker hos TNT og det er sådan set
gået fint. Du kan også aftale med dem, at de f.eks. aflevere pakken på
dit arbejde om dagen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-10-03 22:47

> [...]

> aftales, og at de for øvrigt ikke var interesseret i privat markedet.
> Tak for den besked; Jeg har i hvert tilfælde handlet i applestore for

Jeg har vist nævnt det før, men for et par uger siden købte jeg en taske
til min Palm hos Piel Frama i Spanien. Jeg bestilte den på hjemmesiden
torsdag morgen kl. 8. Fredag kl. 16 kom en stor lastvogn fra TNT med
den. Hurtigere kan det vel næppe forventes. Men jeg ved ikke, hvad der
var sket, hvis jeg ikke havde været hjemme. TNT har jo ikke noget kontor
eller lager her i Esbjerg. Men de lægger da vel en seddel, hvis de har
været her.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ebbe Dalsgaard

Dato : 29-10-03 23:09

> Men de lægger da vel en seddel, hvis de har
> været her.
Det oplever jeg som et af problemerne med TNT: De har altid meget travlt
- venter ikke ved døren, og de lægger aldrig besked. Jeg har et par
gange reddet situationen ved at holde øje med "Track & Trace".

Mvh Ebbe
--
Ebbe Dalsgaard
ebbe.dalsgaard@post.tele.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-10-03 17:06

> [...]
> Luxembourg, hvor varerne nok skal samles, i morges kl. 5.44 GMT. Ingen
> af de tre andre ting, der alle blev samlet op i fredags, er ankommet.

Og i dag torsdag er det dukket op, at to varer mere er ankommet til
Luxembourg onsdag. Det tager åbenbart fem dag et komme fra Holland til
Luxembourg. Men panteren selv står der ikke andet ved, end at den blev
hentet i Dublin i fredags.
Køber man for mere end kr. 2.250,- excl. moms i Apple Store er
ekspres-forsendelse med i prisen. Jeg har købt for kr. 2.280,- excl.
moms. Hvordan defineres ekspres? Jeg synes i øvrigt heller ikke, der er
meget ved en tracking-service, hvis den først bliver opdateret dagen
efter. Det var endda først tirsdag, det fremgik, at nogle ting var
hentet fredag.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Kiil

Dato : 30-10-03 17:41

Henrik Münster - henrik@muenster.dk on 30/10/03 17:05 wrote:

> [...]
> meget ved en tracking-service, hvis den først bliver opdateret dagen
> efter. Det var endda først tirsdag, det fremgik, at nogle ting var

Jeg synes du skulle ringe til Apple og brokke dig. Det har da ikke meget med
ekspresforsendelse at gøre.

--
/peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-10-03 22:45

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Jeg synes du skulle ringe til Apple og brokke dig. Det har da ikke meget med
> ekspresforsendelse at gøre.

Nej-nej. Det er helt sjovt at se, hvor længe de kan trække den. Her hen
mod aften dukkede det op, at min Panther er kommet til Luxembourg i dag
kl. 10 GMT. Så er alle tingene i Luxembourg. Hvordan det kan tage så
lang tid at komme fra Dublin med TNT Express er mig en gåde. Men nu må
tingene da blive sendt til mig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-10-03 22:47

> [...]
> kl. 10 GMT. Så er alle tingene i Luxembourg. Hvordan det kan tage så
> lang tid at komme fra Dublin med TNT Express er mig en gåde. Men nu må

Og jublen vil ingen ende tage. Jeg har netop opdaget, at nu virker mit
trackingnummer på TNT's hjemmeside. Og tingene er sendt afsted kl.
20.40. Så må de være her ved tretiden i nat.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Petersen

Dato : 31-10-03 00:08

> Og jublen vil ingen ende tage. Jeg har netop opdaget, at nu virker mit
> trackingnummer på TNT's hjemmeside. Og tingene er sendt afsted kl.
> 20.40. Så må de være her ved tretiden i nat.

Vi er klar som bagvagter under Pantherinstalleringen!

MartinP

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-10-03 19:43

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Vi er klar som bagvagter under Pantherinstalleringen!

Tak. Tingene er kommet i dag. Man må sige, at da først tingene kom til
Luxembourg, så gik det tjept. TNT var her kl. 15.30, netop da jeg kom
hjem fra arbejde. De havde ringet hjem til min kone tidligere for at
sikre sig, at der var nogen hjemme.
Jeg er ikke sikker på, at jeg vover mig til at installere
Panther her i weekenden. Jeg har døgnvagt både lørdag og søndag og en
brevkasse at aflevere mandag morgen. Måske prøver jeg på børnenes iMac.
Den skal bare reformateres så vi får så meget harddiskplads fri som
muligt. Det er der ikke så mange ben i. Det er lidt værre med min egen.
Jeg ville helst undgå reformatering og geninstallering af alt.
Men ellers har jeg fået en iCurve stander til min PowerBook, så
nu er den dæleme kommet op i øjenhøjde. Og min kone har fået en lille
taske (sleeve) til sin Thinkpad samt en Kensington Pocket Mouse. Jeg
købte et par ekstra småting, så jeg kom op over kr. 2250,- og dermed fik
ekspres-levering!(?)
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 27-10-03 23:31

> [...]

> Af en eller anden grund får jeg ikke den seje effekt når man skifter
> bruger; den skifter blot skærmbillede og laver ikke cube-effekten. Gad

Det er jo kun når du bruger "Fast User Switch" at den laver det ikke ved
alm. log ud/ind...
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-10-03 01:16

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> Det er jo kun når du bruger "Fast User Switch" at den laver det ikke ved
> alm. log ud/ind...

Det er netop når jeg bruger Fast User Switch at det ikke virker. Den
skifter blot skærm på et splitsekund, uden at lave effekten med cuben.

Maskinen burde jo kunne lave det, for den er jo rimelig hurtig og har et
64 MB GeForce4 MX grafikkort.

Fra : Karl Antz

Dato : 28-10-03 14:39

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Maskinen burde jo kunne lave det, for den er jo rimelig hurtig og har et
> 64 MB GeForce4 MX grafikkort.

den gør det fint hos mig - samme maskine men med 768MB RAM - og et 32MB
nVidia kort der trækker to skærme.

Så det ku jo tænkes at det bare går for hurtigt ...

Prøv at holde shift tasten mens du skifter ...

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-10-03 19:08

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> den gør det fint hos mig - samme maskine men med 768MB RAM - og et 32MB
> nVidia kort der trækker to skærme.

Det er da mystisk. for jeg har tidligere prøvet den oprindelige
Developer Preview og her virkede det heller ikke.

Drejer skærmbilledet så på begge skærme? Hvilke opløsninger kører du?

Jeg var også lidt for hurtig. Et tjek i ASP viste at mit kort også har
32 MB RAM; jeg mente bare det havde 64 MB. Det bør dog virke alligevel.

> Så det ku jo tænkes at det bare går for hurtigt ...

Nej, den skifter bare skærmbillede på et splitsekund.

> Prøv at holde shift tasten mens du skifter ...

Det funker ikke.

Fra : Michael Holm

Dato : 30-10-03 18:27

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Det funker ikke.

har du set fra MacFixit:
"Cube" effect not appearing Yesterday we mentioned that one common cause
of the vaunted "rotating cube" effect not appearing -- when switching
between accounts using Fast User Switching -- is an older video card.
We've since received a number of additional potential explanations, from
a number of MacFixIt readers.

One such reason is if the account being switched from and the account
being switched to are set to use different display resolutions, color
bit depths, and/or refresh rates. In these situations, Panther evidently
forgoes the rotating cube effect and instead simply fades between the
two account displays.

Another reason, according to reader David Butler, is that some video
cards may not be able to support the effect at extremely highest
resolutions, even if they are "supported" cards that are able to show
the effect at lower resolutions."

ved ikke om det hjælper dig ?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-10-03 00:00

> [...]

> bit depths, and/or refresh rates. In these situations, Panther evidently
> forgoes the rotating cube effect and instead simply fades between the

De to brugere har samme indstillinger, så det kan ikke være det.

> [...]
> cards may not be able to support the effect at extremely highest
> resolutions, even if they are "supported" cards that are able to show

Jeg har lavet en frisk installation af Panther på en anden harddisk og
her virker det helt fint, men jeg kan ikke huske om jeg fik valgt den
samme opløsning, som er 1600x1200 i 85 Hz, eller om den kørte i en
lavere. Det må jeg lige have tjekket.

> ved ikke om det hjælper dig ?

Jo tak. Jeg tror jeg skifter til den friske Panther, da den virker endnu
hurtigere end min opdaterede Jaguar, men det kan selvfølgelig være fordi
det er et jomfrueligt system.

Fra : Martin Petersen

Dato : 31-10-03 00:12

> [...]

> Jo tak. Jeg tror jeg skifter til den friske Panther, da den virker endnu
> hurtigere end min opdaterede Jaguar, men det kan selvfølgelig være fordi

Sådan har jeg slet ikke tænkt på det, men genialt: Hvis éns system kører
lidt trægt, opretter man bare en ny bruger ...
(Jeg synes også det virkede kvikkere, og det var også sjovt at se det
fuldstændig i "default" tilstand.)
MartinP

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-10-03 16:39

> Og den ene af mine fire ting, der endnu ikke er blevet samlet op er
> selvfølgelig:
> MAC OS X PANTHER 10.3 RETAIL FAM PK-DNK M9228DK/A

Yeah, så kom den hertil, er installeret (total, standard upgrade) og
virker.
Opdateringen tog vel små 2 timer, men jeg fandt heller ikke ud af at
"afbestille" alle de sprogpakker der ligger, og som man vist godt kan
undgå.

Indtil nu virker:
Mail (nye funktioner).
Sarafi med netbank over java.
Classic.
Mit USB-modem (uden at jeg har installeret ny driver)
Og så er der alt det sjove som den nye Finder kan, og som jeg slet ikke
har fundet ud af endnu.

MartinP

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-10-03 17:42

> [...]
> oksekærre eller hvad. Men hvis jeg var startet i Holland på det
> tidspunkt på cykel, så havde jeg været fremme nu.

"Münsters Pedalservice- Software til tiden"

Jeg tror du har en chance dér!

Men nu er der måske et par chauffører i Holland der skal holde weekend;
hvornår skulle de ellers få tid til at installere og lege med deres
Panther?

Martin

Fra : Jens

Dato : 28-10-03 19:33

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Det havde nok været lidt smartere at købe pakken i en butik, for Apple
> er vist ikke for fikse til det her.

Inspireret af denne tråd lagde jeg vejen ind forbi Officeline i går
(lørdag) og hentede en Panter - ét minut før lukketid.

Jeg tror jeg venter med at installere den til jeg har fået monteret den
nye disk jeg købte på den samme tur i byen.

Jeg forstår de der synes at det er træls at Apple ikke leverer på
udgivelsesdagen til de der har bestilt i forvejen

--
/ Jens
Min afsenderadresse virker uden ændringer.

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-10-03 08:11

> Dette er lige kommet:

Osse her!

Ovre i en anden god mac-sandkasse, maccentral.com under "general":

http://forums.maccentral.com/wwwthreads/postlist.php?Cat=&Board=general

- siger drengene (og pigen) at panteren bare er HURTIG.

Og på Macfixit er der p.t. en god side om hvad man skal gøre og tænke på
inden man opgraderer.

Der vil sikkert tikke MANGE erfaringer ind bl.a. disse to sites, som man
kan have gavn af - når vi nu først får vores på mandag ;-(

v.h
MartinP

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-10-03 16:14

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Der vil sikkert tikke MANGE erfaringer ind bl.a. disse to sites, som man
> kan have gavn af - når vi nu først får vores på mandag ;-(

Jeg har for så vidt ikke noget hastværk. Jeg skal i hvert fald ikke
opgradere min egen PowerBook, før jeg har læst lidt bl.a. på TidBITS om
andres erfaringer. Jeg har en deadline mandag morgen, så det vil være
skilsmissegrund at få computeren til at gå død i weekenden. Et af de
store spørgsmål er jo, om man skal reformatere og starte helt forfra
eller bare installere oveni 10.2. Og så plejer der at være en tredje
mulighed, hvor man får en ny systemmappe, men ens indstillinger føres
over. Og nu vil mange sikkert sige, at der ikke ligger nogen
indstillinger i systemmappen. Så måske er det godt nok på OS X.
Men det kunne være sjovt at prøve det på børnenes iMac i aften.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Karl Antz

Dato : 24-10-03 17:06

> Jeg har en deadline mandag morgen, så det vil være
> skilsmissegrund at få computeren til at gå død i weekenden.
snip
> Men det kunne være sjovt at prøve det på børnenes iMac i aften.

jaja - bare lad det gå ud over børnene

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Peter Kiil

Dato : 24-10-03 17:29

Bare for at være irriterende - har kørt med det siden midt på
eftermiddagen, og det kører ok indtil nu

--
/peter

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 25-10-03 11:31

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Bare for at være irriterende - har kørt med det siden midt på
> eftermiddagen, og det kører ok indtil nu

Min pakke ligger i dublin weekenden over, så fortæl endelig mere!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 22-10-03 21:19

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> www.apple.dk
>
> OK pris på den mindste iBook.
Full ACK
hvis det nu kan lade sig gøre at også hacke de nye til Monitor
spanning....
Bare dumt at jeg i givet fald skal betale et mindre formue for
softwareupdates.

hilsen
Sebastian

--