Systemet bliver langsommere og langsommere~
Fra : Thomas (8260)

Dato : 21-10-03 19:11

Hejsa

Kan det passe at OS X bliver langsommere og langsommere jo længere tid
man ikke har haft den genstartet/lukket ned?

Hvis man bare tænder dyret, lader mail og icq køre, og bruger maskinen
til at webbrowse lidt og skrive lidt, så burde den vel ikke bliver
langsommere og langsommere?

Er det bare mig, eller bliver systemet langsommere jo flere programmer
man installerer? (har vel 30-35 diverse programmer)

Er der noget generelt man kan gøre for at "tune" os x?
Fra pc-verdenen kan man jo defragmentere blandt andet.

Mvh

Thomas

Fra : Martin Petersen

Dato : 21-10-03 19:57

Thomas (8260) <spammers-will-be-prosecuted@neumann.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der noget generelt man kan gøre for at "tune" os x?
> Fra pc-verdenen kan man jo defragmentere blandt andet.

Jeg synes jeg mærker en hastighedsforøgelse hvis jeg logger ud og straks
derefter ind igen. Måske er det en illusion, men prøv!

Martin

Fra : Thomas (8260)

Dato : 21-10-03 21:01

Ved ikke om der er noget om det. Vil prøve når problemet melder sig
igen. Tak for tip.

Thomas

Fra : Thomas (8260)

Dato : 22-10-03 07:44

Hey - log ud og ind virker genialt!

Takker

Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-10-03 20:38

> [...]

> Hvis man bare tænder dyret, lader mail og icq køre, og bruger maskinen
> til at webbrowse lidt og skrive lidt, så burde den vel ikke bliver

Jeg har nogle gange været ude for, at en eller anden proces bliver ved
med at køre og tager computerkraft. En simpel genstart hjælper på den
slags. Hvis man ikke lige kan lukke et program, som er årsagne, burde
det dog ikke være noget større problem at finde processen og tvangslukke
den. Du kan jo prøve at køre Top i Terminal eller åbne Procesoversigt.

> Er det bare mig, eller bliver systemet langsommere jo flere programmer
> man installerer? (har vel 30-35 diverse programmer)

Installerede, men ikke åbne? Det har jeg svært ved at tro. Måske fordi
noget er gået galt med prebinding under alle installationerne.

> Er der noget generelt man kan gøre for at "tune" os x?
> Fra pc-verdenen kan man jo defragmentere blandt andet.

Update prebinding
Repair privileges
Kør crons scripts, men det hjælper vist ikke på hastigheden.
Der er også noget med at tømme caches og den slags. Jeg ved ikke, hvor
meget det hjælper. Du kan da prøve programmet Cocktail, hvis du ikke
gider gøre tingenen manuelt i Terminal.

<http://www.macosxcocktail.com>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas (8260)

Dato : 21-10-03 20:59

Nej - ikke 30 programmer åbne på én gang

Jeg oplever især at Mozilla Thunderbird bliver langsom jo længere tid
den er åben.

Terminalen? Åh... den frygter jeg. Tror jeg ser på det der cocktail

Takker for tips.

Thomas

PS:
Repair previliges kender jeg, men hvad er "prebinding" ?

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-10-03 21:21

Thomas (8260) <spammers-will-be-prosecuted@neumann.dk> wrote:

> Nej - ikke 30 programmer åbne på én gang

Det kan man da sagtens

> Jeg oplever især at Mozilla Thunderbird bliver langsom jo længere tid
> den er åben.

Det må være en cache, der fylder sig. Måske leder den længe for at se,
om tingene allerede ligger i cache.

> Terminalen? Åh... den frygter jeg. Tror jeg ser på det der cocktail

Der er også nogle råd her:

<http://www.macattorney.com/tutorial.html#Anchor-Slow-29754>

> Repair previliges kender jeg, men hvad er "prebinding" ?

<http://radio.weblogs.com/0100490/stories/2002/08/24/prebindingExplained
..html>

Men det lader åbenbart ikke til at være et problem under 10.2.
Ovenstående link fandt jeg på samme side, jeg først henviste til:

<http://www.macattorney.com/tutorial.html#Anchor-9203>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 21-10-03 21:23

Thomas (8260) <spammers-will-be-prosecuted@neumann.dk> wrote:

> Repair previliges kender jeg, men hvad er "prebinding" ?

> [...]
Det var noget man rodede lidt med under 10.1. Under Jaguar skulle det
køre automatisk.

I øvrigt har jeg også oplevet at systemet begynder at virke sløvt, når
det har kørt i fire-fem dage uden stop. En god gammeldags genstart løser
problemet.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Jonas Voss

Dato : 22-10-03 07:41

In dk.edb.mac, "Thomas (8260)" <spammers-will-be-prosecuted@neumann.dk> wrote:

> Jeg oplever især at Mozilla Thunderbird bliver langsom jo længere tid
> den er åben.

Det behøver ikke at have noget med OS X at gøre. Så vidt jeg kan se
bruger du Thunderbird 0.1, den hedder nu 0.3 og er sikkert blevet lidt
bedre til mange ting.

Prøv at hent den seneste, og se om det ikke virker lidt bedre.

<http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/thunderbird/releases/0.3/thunderbird-0.3-macosx.dmg.gz>

"When I eat a biscuit," said Arthur, "it stays eaten."

Fra : Thomas (8260)

Dato : 22-10-03 07:45

Det kan meget vel være. Det er især i Thunderbird jeg mærker problemet.
Bare at åbne et nyt vindue når man skriver en ny mail kan tage laaang
tid, hvor det dukker op med det samme på et "frisk"-bootet system.

Jeg ser på det. Takker.

Thomas

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 22-10-03 00:54

Thomas (8260) wrote:
> Hejsa
>
> Kan det passe at OS X bliver langsommere og langsommere jo længere tid
> man ikke har haft den genstartet/lukket ned?

Det ernoget med en cage der vokser sig støre jolængere du har maskinen
tændt, du kan nøjes med at logge ud og ind igen, det er ikke nødvendig
med en genstart.

> [...]
>
> Er det bare mig, eller bliver systemet langsommere jo flere programmer
> man installerer? (har vel 30-35 diverse programmer)

i OS 10.2 er det ikke noget problem at have mange programmer kørende da
det kun er det foreste program der er aktivt og dermed bruger RAM.

> Er der noget generelt man kan gøre for at "tune" os x?
> Fra pc-verdenen kan man jo defragmentere blandt andet.

Ikke nødvendig på Mac, heldigvis.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 22-10-03 06:03

Henrik Lindskou skrev:

> i OS 10.2 er det ikke noget problem at have mange programmer kørende da
> det kun er det foreste program der er aktivt og dermed bruger RAM.

Det er noget mere kompliceret end som så. Andre programmer kan sagtens
bruge hukommelse og processorkraft - f.eks. kan ens Mail jo tjekke
e-mail, selv om man skriver i AppleWorks.

Ideen er, at OS X midlertidigt kan fratage programmer hukommelse
og/eller processorkraft, hvis de ikke har (så meget) brug for det. Når
OS X skal vurdere, hvem der har brug for hukommelse og/eller
processorkraft, er det klart, at det blandt andet kigger på, om
programmet er forrest.

> Ikke nødvendig på Mac, heldigvis.

Well, ikke ved "almindeligt" brug (og det er det vel heller under
Windows).

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 22-10-03 12:42

Jesper Juellund Jensen wrote:

> Det er noget mere kompliceret end som så. Andre programmer kan sagtens
> bruge hukommelse og processorkraft - f.eks. kan ens Mail jo tjekke
> e-mail, selv om man skriver i AppleWorks.

Det er klart at det er en betingelse om programmet har "opgaver" hvis
PotoShop. er ved at rendre en stor fil bruger det naturligvis
resourser, selv om det køre i baggrunden.

> [...]
> programmet er forrest.

> Well, ikke ved "almindeligt" brug (og det er det vel heller under

Har du nogensinde defragmenteret en disk på en Mac ?

Jeg har selv for første gang haft brug for at reparere en disk der var
død, men det er måske mere held end det faktum at jeg bruger Mac.

Til disk recovery under OS X kan jeg anbefale Drive 10. simpelt at bruge
og det virkede for mig.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 22-10-03 06:03

Thomas skrev:

> Er det bare mig, eller bliver systemet langsommere jo flere programmer man
> installerer? (har vel 30-35 diverse programmer)

Det tror jeg bare er dig.

Antallet af installerede programmer burde absolut ingen indflydelse have
på hastigheden!

Hvad der derimod kan betyde noget, er antallet af startede programmer
(dem med en lille trekant under i docken).

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thomas (8260)

Dato : 22-10-03 07:41

> Det tror jeg bare er dig.
>
> Antallet af installerede programmer burde absolut ingen indflydelse have
> på hastigheden!

Ja ok - det er sku nok bare mig. Det er en gammel erfaring fra
windåse-maskiner. Der falder hastigheden mærkbart hvis man pumper den
med programmer.

Thomas

Fra : No1

Dato : 22-10-03 21:13

> Er der noget generelt man kan gøre for at "tune" os x?
> Fra pc-verdenen kan man jo defragmentere blandt andet.

Hvor meget RAM har du? Hvis du har 128 MB eller mindre, er maskinen
presset lige fra når du logger ind.

Fra : Thomas (8260)

Dato : 23-10-03 09:23

> Hvor meget RAM har du? Hvis du har 128 MB eller mindre, er maskinen
> presset lige fra når du logger ind.

Har 380 MB ram. Det er vel ok til OS X?
Det er dog kun en G3 500 MHz (iBook), så måske OS X er lidt "presset" i
forvejen. Jeg gør mig ingen forhåbninger om at køre Panther på den.

Thomas

Fra : Per Madsen

Dato : 23-10-03 15:55

Thomas (8260) <spammers-will-be-prosecuted@neumann.dk> wrote:

>Jeg gør mig ingen forhåbninger om at køre Panther på den.
>
> Thomas

Det kan du roligt gøre,- jeg fik en hastighedsforøgelse på min iBook SE
(366 mhz, 320 mb ram) på 30-40% da jeg installerede Panther! ALT kører
hurtigere med Panther,- det er nærmest som at få en ny maskine
--
Mhv. Per Madsen
www.ecotox.dk,- Links til uundværligt mac software, sites, musik etc.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 23-10-03 17:08

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Det kan du roligt gøre,- jeg fik en hastighedsforøgelse på min iBook SE
> (366 mhz, 320 mb ram) på 30-40% da jeg installerede Panther! ALT kører
> hurtigere med Panther,- det er nærmest som at få en ny maskine

Per, din dejlige gubbe!

Som du jo ved har jeg også min ibook, vistnok mage til din, det er:
DAGENS FEDE NYHED!! ;-D
--
Venlig hilsner
og grumme god hygge

Fra : Per Madsen

Dato : 23-10-03 23:48

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Per, din dejlige gubbe!
>
> Som du jo ved har jeg også min ibook, vistnok mage til din, det er:
> DAGENS FEDE NYHED!! ;-D

Du kan roligt købe Panther,- det har jeg ihvertfald tænkt mig at gøre