NTFS understøttelse i OS X
Fra : Franz Berliner

Dato : 21-10-03 18:04

Jeg har et par harddiske jeg ofte flytter mellem Mac (OS X) og Windows
PC'er (2000 og XP).
Jeg har Macdrive på PC'erne, så de kan læse Mac diske, men det har nogle
ulemper, fx er der en del problemer når der er mere end et par folder
niveauer.

Det kunne løses ved at benytte FAT32, som kan læses af begge maskiner
uden specielt software. Det dur dog ikke da jeg ikke kan leve med FAT32
systemets filstørrelse begrænsning på 4GB.

Mit spørgsmål er så:

Findes der et eller andet fornuftigt software der:

1) Lader mig læse og skrive til NTFS formaterede diske under OS X?

eller

2) Lader mig benytte Macformatere diske uden problmer med nested folders
på Windows 2000 og XP?

Var der ikke noget med at der skulle komme NTFS understøttelse i OS X,
eller er det bare et falsk rygte?

Fra : Jesper

Dato : 21-10-03 19:15

Franz Berliner <stuff@kampp.dk> wrote:

> [...]
>
> Findes der et eller andet fornuftigt software der:
>
> 1) Lader mig læse og skrive til NTFS formaterede diske under OS X?

Nej

> eller
>
> 2) Lader mig benytte Macformatere diske uden problmer med nested folders
> på Windows 2000 og XP?

MacDrive

> Var der ikke noget med at der skulle komme NTFS understøttelse i OS X,
> eller er det bare et falsk rygte?

Der er ikke noget sandt rygte.

global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 21-10-03 21:56

Jesper <none@none.invalid> wrote:

> Nej

Njaaaeh, ikke helt rigtigt.

Jeg ville anbefale et kig på
<https://sourceforge.net/projects/ntfsosx/>

Indtil videre er der kun understøttelse af læsning og ikke skrivning til
NTFS-formaterede diske, men projektet er relativt nyt - fra september -
så der kan nå at ske noget.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Jesper

Dato : 21-10-03 22:02

Thomas Tvegaard <tvegaard@*ud*myrealbox.com> wrote:

> [...]
>
> Indtil videre er der kun understøttelse af læsning og ikke skrivning til
> NTFS-formaterede diske, men projektet er relativt nyt - fra september -

Såvidt jeg kan konstatere er det en tidlig alphaversion, så der er et
stykke vej til en stabil NTFS driver til OSX.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : No1

Dato : 22-10-03 21:10

> Det kunne løses ved at benytte FAT32, som kan læses af begge maskiner
> uden specielt software. Det dur dog ikke da jeg ikke kan leve med FAT32
> systemets filstørrelse begrænsning på 4GB.

Man kan godt have FAT32 partitioner på mere end 4GB. Tænk på alle dem
der bruger Windows 98 med harddiske på mere end 4GB.

Fra : Franz Berliner

Dato : 23-10-03 08:15

No1 <nonexistingNOSPAM@THANKYOUseriugeskruies.dk> wrote:

> Man kan godt have FAT32 partitioner på mere end 4GB. Tænk på alle dem
> der bruger Windows 98 med harddiske på mere end 4GB.

Ja, men du kan ikke have filer på en FAT32 partition der er større end
4gb.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 22-10-03 22:14

> [...]

> uden specielt software. Det dur dog ikke da jeg ikke kan leve med FAT32
> systemets filstørrelse begrænsning på 4GB.

Jeg glemte mht. FAT32 at nævne denne artikel:

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030613121738812>

Har testet det med en 120 GB Firewire-disk og det virker som beskrevet.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Franz Berliner

Dato : 23-10-03 08:15

> [...]

> <http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030613121738812>
>
> Har testet det med en 120 GB Firewire-disk og det virker som beskrevet.

Jeg tror jeg fik formuleret det lidt forkert først.

Grunden til at jeg helst ikke vil bruge FAT32 er at en fil max kan være
4GB på det filsystem. Det er ikke så praktiks til mit brug da jeg
benytter en del store videofiler.

--
Franz : http://www.berliner.dk