Mere en 80 karakterer,ændre?
Fra : Lone Schmidt

Dato : 21-10-03 09:00

Får til besked fra macSOUP om at der er mere end 80 karakterer i
"message body", kan man ændre det til at 100 karakterer er ok, og hvor?
--
Venlig hilsner
og grumme god hygge

Fra : Christian Bech

Dato : 21-10-03 12:59

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Får til besked fra macSOUP om at der er mere end 80 karakterer i
> "message body", kan man ændre det til at 100 karakterer er ok, og hvor?

Svaret er lidt omvendt: 100 karakterer er ikke o.k.

Af historiske årsager er 80 tegn valgt - så vidt jeg husker er det noget
med bredden i et terminalvindue. Derfor er nyhedslæsere indrettet på, at
linjelængden er max. 80 tegn. Hvis man bruger en længere kan indlæggene
komme til at se grimme ud. Jeg har lavet et hurtigt eksempel med din
tekst:

> Får til besked fra macSOUP om at der er mere end
80 karakterer i
> "message body", kan man ændre det til at 100 karakterer
er ok, og hvor?

Det er jo ikke kønt. Og derfor tillader macSoup det ikke. Problemet er
imidlertid ikke hos dig. Det er den du citerer, der bruger for lange
linjer. Fx har der været et problem med en bruger i denne gruppe, der
brugte Netscape til nyhedsgrupper og en speciel indstilling, der gjorde
at linjerne blev alt for lange, hvilket betyder at andre må ombryde
denne brugers linjer, hvis indlæggene skal være nogenlunde læselige.
Heldigvis har MacSoup indbygget sådan en funktion. Du markerer blot
teksten og finer Rewrap text under Editmenuen. Så burde problemet være
løst.

--
Christian

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 22-10-03 22:02

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Svaret er lidt omvendt: 100 karakterer er ikke o.k.
>
> Af historiske årsager er 80 tegn valgt - så vidt jeg husker er det noget
> med bredden i et terminalvindue.

80 tegn er det maksimale antal tegn af en skrivemaskin på letter format
papir. Altså en kendis fra tiden før grønne monitor og terminaler, de
har også bar kopieret det fordi det viste sig at være en ok linielængde.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark