DVD-R/DVD+R: Hardware eller software
Fra : Peter Ursin

Dato : 16-10-03 19:20

Hej,
Et spørgsmål der nager mig:
Er det hardwaren der afgør om man kan læse/skrive DVD- eller DVD+ eller
er det softwaren der sørger for understøttelsen?

mvh
Peter Ursin

Fra : Christensen

Dato : 16-10-03 19:59

Peter Ursin <zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:

> [...]
> Er det hardwaren der afgør om man kan læse/skrive DVD- eller DVD+ eller
> er det softwaren der sørger for understøttelsen?

dk.edb.hardware.drev.dvd samt www.gromit.dk/dvd

et besøg værd...

kell

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-10-03 22:08

On 2003-10-16,
> [...]
> Er det hardwaren der afgør om man kan læse/skrive DVD- eller DVD+ eller
> er det softwaren der sørger for understøttelsen?

Det er drevet. Og nogle afspillere kan læse det ene, andre det andet.
Der er 2 optagere til under 1000 kr, det ene er en Hitachi LG 4020B
som jeg har kobt = DVD-R.

Den anden er en Lite-On DVD+R.

De lidt dyrere (ca. 1500 kr) kan skrive begge dele, men typisk
har du ku behov for det ene. De dyrere er også mere kritisk
med hvilke skiver du bruger, da deres firmware skal kende
skiven for at brænde hurtigere end 1x hastighed = 1 time/DVD.

Fra : Peter Ursin

Dato : 16-10-03 22:13

"Povl H. Pedersen" <pope@home.terminal.dk> wrote in message

> [...]
> med hvilke skiver du bruger, da deres firmware skal kende
> skiven for at brænde hurtigere end 1x hastighed = 1 time/DVD.

Øv, jeg tænkte nok det var for godt til at være sandt at Panther ville gøre
mit superdrive istand til at læse DVD+R.
Tak for svarerne.

mvh
Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-10-03 23:40

On 2003-10-16,
> [...]
>
> Øv, jeg tænkte nok det var for godt til at være sandt at Panther ville gøre
> mit superdrive istand til at læse DVD+R.

Det vurde det da kunne. Mit DVD-R drev læser da også +R.
Ligesom mange DVD afspillere læser begge dele.

Fra : Peter Ursin

Dato : 17-10-03 08:17

"Povl H. Pedersen" <pope@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Det vurde det da kunne. Mit DVD-R drev læser da også +R.
> Ligesom mange DVD afspillere læser begge dele.

_Skrive_ skulle jeg selvfølgelig have skrevet, læse fungerer fint.

mvh
Peter