Arkiver, hvis navn starter med punktum
Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 13-10-03 15:18

Jeg har kopieret nogle arkiver fra en Mac med Mac OS 9, og nogle af
disse arkiver havde et navn, der starter med punktum. I Mac OS X er
arkiver (dokumenter og mapper), der starter med punktum bare som
standard usynlige! Så nu kan jeg ikke "komme til" arkiverne ...

Jeg kan godt finde dem ved i Finder at søge efter arkiver, der starter
med punktum, men jeg kan ikke komme til at ændre navnet. Øv.

Er der nogen, der har en løsning på dette problem?

Helst ville jeg kunne se disse arkiver, da det f.eks. er praktisk at
kunne have en lokal kopi af et netsted, hvor man kan have dokumenter som
".htaccess", som man gerne vil kunne redigere.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 13-10-03 16:52

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> kunne have en lokal kopi af et netsted, hvor man kan have dokumenter som
> ".htaccess", som man gerne vil kunne redigere.

Har du prøvet Tinkertool:
<http://www.macupdate.com/info.php/id/5721>
Her kan du blandt mange andre ting vælge: "Show hidden and system files"

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 14-10-03 11:47

Kaj Christiansen skrev:

> Har du prøvet Tinkertool:
> <http://www.macupdate.com/info.php/id/5721>
> Her kan du blandt mange andre ting vælge: "Show hidden and system files"

Det virker meget fint. Tak.

Jeg havde dog håbet på en lidt mere fleksibel løsning, hvor man kunne se
ens "egne" arkiver, men ikke f.eks. ".DS_Store" og andre systemarkiver.

Nå, løsningen har været at omdøbe mine arkiver, selv om jeg faktisk har
brug for arkiver, der starter med punktum (".htaccess" i en lokal kopi
af et website).

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-10-03 12:35

In dk.edb.mac, Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Nå, løsningen har været at omdøbe mine arkiver, selv om jeg faktisk har
> brug for arkiver, der starter med punktum (".htaccess" i en lokal kopi
> af et website).

Den lokale kopi, ligger den så inde for webscope på din maskine?
Ellers er der jo ingen grund til at have .htaccess-filen, da den så
ikke bliver tolket alligevel.

En anden måde at åben din .htaccess-fil på (altså mens den hedder
..htaccess) er at hoppe i terminalen, skifte til det bibliotek din
..htaccess fil ligger i, og skrive:

open -a <navnet på din editor> .htaccess.

Ellers kan du redigere den med pico

pico .htaccess

Instruktioner til pico står i bunden af skærmen når du starter den.

"If there's anything more important than my ego,
I want it caught and shot now."

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 14-10-03 15:53

Jonas Voss skrev:

> Den lokale kopi, ligger den så inde for webscope på din maskine?

Øh, jeg er vist ikke helt med. "Webscope"?

Altså, jeg har en mappe med en mappe på harddisken med en kopi af et
website, der redigerer. Når jeg så redigerer et dokument, arkiverer jeg
det til harddisken og sender det til websitet.

> Ellers er der jo ingen grund til at have .htaccess-filen, da den så ikke
> bliver tolket alligevel.

Det er klart, at den ikke bliver tolket på min harddisk, men jeg vil nu
gerne have en kopi på min harddisk af alle dokumenter på websitet.

> En anden måde at åben din .htaccess-fil på (altså mens den hedder
> .htaccess) er at hoppe i terminalen,

Det undgår jeg helst.

> skifte til det bibliotek din .htaccess fil ligger i,

Jeg har glemt de der koder, og jeg har endnu ikke haft motivation for at
lære det igen ... Måske også fordi det føles "uMacsk".

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 13-10-03 19:36

jjj@cyrk.dk (Jesper Juellund Jensen) writes:

> Jeg kan godt finde dem ved i Finder at søge efter arkiver, der
> starter med punktum, men jeg kan ikke komme til at ændre navnet. Øv.
> Er der nogen, der har en løsning på dette problem?

I terminalen kan du se filerne ved at skrive

ls -l .*

Du kan omdøbe en fil sådan her:

mv .fil fil

> Helst ville jeg kunne se disse arkiver, da det f.eks. er praktisk at
> kunne have en lokal kopi af et netsted, hvor man kan have dokumenter
> som ".htaccess", som man gerne vil kunne redigere.

Du kan altid redigere den i Emacs..

-j

--
Spiren er landet!
http://spiren.janus.dk

Fra : Storm

Dato : 14-10-03 07:42

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> I terminalen kan du se filerne ved at skrive
>
> ls -l .*

Er det ikke "ls -alsg " for at liste alle filer i en mappe inkl. skjule
filer?

Den bruger jeg med succes. Iøvrigt har jeg fået at vide at man skal
være hardcore programmør for at slette eller omdøbe filer der begynder
med punktum. Det er selvfølgelig nok hvad Jesper er, for jeg kan da ikke
engang få lov at gemme en fil der starter med punktum

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 14-10-03 15:22

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> [...]
> med punktum. Det er selvfølgelig nok hvad Jesper er, for jeg kan da ikke
> engang få lov at gemme en fil der starter med punktum

I Terminalen kan du omdøbe en fil uden videre (hvis du har rettighederne
over filen s'føli'):

mv test .test

rm .test

Vupti er den væk igen

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Morten Lind

Dato : 14-10-03 07:50

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> I terminalen kan du se filerne ved at skrive

> [...]

Janus...
Vi har lige taget en højseng ned og mine børns mor vil smide den ud -
det er synd, da den intet fejler og er af god kvalitet.

Jeg véd, at Spiren er for lille endnu, men hvis du har et kælderrum, ku´
den måske stå dér?

Det er sådan én, hvor man kravler en meter op ad stigen for at sove og
under sengen er der plads til legestue mm. Du kender dem sikkert godt.

Pænt træ og i en kraftig, solid kavlitet, både hvad træ og beslag
angår.....

Er det noget, eller er det for tidligt????

Hej fra
Morten
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-10-03 08:25

Morten Lind <forogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> [...]
> under sengen er der plads til legestue mm. Du kender dem sikkert godt.
>
> Pænt træ og i en kraftig, solid kavlitet, både hvad træ og beslag

Classic eller X?

(ku' ikke la' vær' ...)
v.h
MartinP

Fra : Morten Lind

Dato : 14-10-03 08:57

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Classic eller X?
>
> (ku' ikke la' vær' ...)
> v.h
> MartinP

Hæ, hæ.....*LOL* (Ku´ jeg selv finde på))))))
M., der under normale omstændigheder godt kan stave til kvalitet
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 14-10-03 12:40

Janus Sandsgaard skrev:

> I terminalen kan du se filerne ved at skrive
>
> ls -l .*

Men så skal jeg først "hen" i den rigtige mappe, ikke? (Det er over 10
år siden, jeg har haft fat i en unix-kommandolinje). Og arkiverne ligger
desværre spredt rundt omkring - og jeg husker ikke præcist hvor.

Nå, jeg fik løst problemet vha. TinkerTool.

> Du kan altid redigere den i Emacs..

Jeg kan også bruge Mac OS X-programmer, f.eks. Dreamweaver. Men det er
nu meget rart at kunne se ens dokumenter i Finder (det er jo ligesom
ideen med Finder ...)

Nå, jeg må da også se at få leget med den terminal en dag.

> Spiren er landet!
> http://spiren.janus.dk

Nuser! Til lykke.

--