ADSL på AirPort: kom så, netværkshajer!
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 13-10-03 11:02

Hejsa, nu har jeg igen brug for kvalificeret hjælp - hurra for
dk.edb.mac :--)

BD har en butik. Jeg har hjulpet hende med div.ting, herunder at få
bredbånd. Dette blev via TDC ADSL, som blev installeret på en
eksisterende ISDN-linje. Da det rette udstyr i form af skillefilter og
ADSL-adapter(*) blev leveret, kom det faktisk til at virke!

(*) Det er ikke en router, men en hvid box med tre stik og tre lamper:
power, DSL og Ethernet.

Det kom til at virke, efter at den medfølgende cd blev stukket ind og OS
X-programmet kørt. Installationen var "usynlig", idet man blev bedt om
adm.-pw, men ellers skete der intet synligt. Efter dette skridt fik
maskinen aut. tildelt det rette (faste) IP-nummer samt subnetmaske og
vist også DNS-adresser.

Så langt, så godt.

Nu er det bare ikke kun denne computer, en PowerBook G4, der skal på
nettet: Oppe i privaten, på 2. sal, har hun en iMac stående, som skal
deltage i festen. Endvidere har hun en AirPort af den originale slags,
altså 1. udgave. iMac'en kan godt 'se' denne, men på PowerBook'en i
stueetagen er der maget svingende signal. Bygningen har ret tykke mure.
AirPort'en kan dog flyttes lidt i det vandrette plan, så den bedre kan
'ses' - dette ser jeg som den eneste mulighed for at få to computere på
nettet; at AirPort'en er forbundet til nettet, og computerne kan bruge
denne forbindelse. Så er de også indenfor firewall.

På en AirPort kan man jo bare ikke putte en cd ind og installere
noget... Har prøvet det meste, tror jeg. Herunder manuelt at tildele
AirPort'en de adresser, som PowerBook'en har fået. Ethernet-lampen på
ADSL-adapteren lyser ikke, når den sættes til AirPort. Kablet har virket
før, da iMac'en på 2. sal har været på via ISDN-router, som var sat til
AirPort.

En lang historie... håber ikke, det var forvirrende. Har du et godt råd,
modtager jeg det gerne her eller på 20312115
pft,
Jens

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 13-10-03 12:15

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> BD har en butik. Jeg har hjulpet hende med div.ting, herunder at få
> bredbånd.

Hej Jens,

nu faldt femøren. Det er jo dig! Tak for igår.

Jeg tror, at vi har præcis samme konfiguration hjemme (ISDN, TDC
bredbånd, hvid siemens boks -- ikke en router). Til den hvide boks har
vi koblet vores egen NetGear wifi-router

Jeg mener ikke at CD-installationen er nødvendig. Jeg ved positivt at vi
aldrig nogensinde har kørt den -- jeg holder mig langt væk fra
TDC-installations-CD'er pga. en meget uheldig episode for fem år siden

Vi satte bare stikket i og det svingede -- standard DHCP.

> [...]
> nettet; at AirPort'en er forbundet til nettet, og computerne kan bruge
> denne forbindelse. Så er de også indenfor firewall.

Kan hænde at jeg spørger dumt -- men har sådan en 1. generations ting en
ethernet WAN port? Har den ikke kun en LAN port? Og mangler du så ikke
en router i den opsætning? Eller nogle flere ip-adresser fra TDC (det
kan man vist købe sig til)?

> Ethernet-lampen på ADSL-adapteren lyser ikke, når den sættes til AirPort.
> Kablet har virket før

Jeg antager at du har prøvet det meste, men her er i hvert fald de ting,
jeg umiddelbart kommer i tanker om (selvom noget af det kan være
"stating the obvious").

Det pågældende kabel går fra stuen til 1. sal, korrekt? Har du prøvet at
tage den bærbare med op til 1. sal og bruge den til tjekke kablet --
eller at tage airport med ned i stuen og tjekke på et andet (og kortere
kabel)?

> iMac'en på 2. sal har været på via ISDN-router, som var sat til
> AirPort

Hvor stod ISDN-routeren: I stuen således at kablet tidligere har båret
et ethernet-signal? Eller kunne det tænkes at routeren stod på 1. sal,
således at kablet ikke er et ethernet-kabel, men ISDN S-bus kabel?

/hc

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 14-10-03 19:08

Hans Christian Hansen <junkmail@surfpost.dk> wrote:

> nu faldt femøren. Det er jo dig! Tak for igår.
Ja, sjovt at høre fra dig her!
Til den undrende offentlighed: HCH og jeg har Christianshavns sødeste
babyer, som er mægtig gode venner, hvilket implicerer forældrenes
lejlighedsvise indtagelse af god mad & vin. *S*

> [...]
> TDC-installations-CD'er pga. en meget uheldig episode for fem år siden
>

> Vi satte bare stikket i og det svingede -- standard DHCP.
Jeg ville heller ikke mene, at man behøvede at installere fra cd. Var
faktisk ret overrasket over, at TDC leverede en installer til Mac, såvel
OS 9 som OS X. Gætter på, at det eneste den gør, er hvad man ellers selv
indstiller i Netværk-kontrolpanelet

> ... eller at tage airport med ned i stuen og tjekke på et andet (og kortere
> kabel)?
Dette vil jeg prøve!

> Hvor stod ISDN-routeren: I stuen således at kablet tidligere har båret
> et ethernet-signal? Eller kunne det tænkes at routeren stod på 1. sal,
> således at kablet ikke er et ethernet-kabel, men ISDN S-bus kabel?
Den stod i stuen. Hvad er forskellen mellem et ethernet-kabel og et ISDN
S-bus kabel?

Tak for svaret - vi ses!
Jens

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 14-10-03 20:43

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> Den stod i stuen.

Ja, så må der jo have været ethernet over kablet førhen.

> Hvad er forskellen mellem et ethernet-kabel og et ISDN S-bus kabel?

Tjah, man kan godt smide ISDN-signal over ethernet kabel (i hvert fald
over korte distancer), men jeg er ikke så sikker på det omvendte ... så
det var et forsøg på at eliminere denne fejlmulighed. Men det gav jo
ikke noget.

/hc

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 13-10-03 12:58

> [...]

> eksisterende ISDN-linje. Da det rette udstyr i form af skillefilter og
> ADSL-adapter(*) blev leveret, kom det faktisk til at virke!

en hel masse

Jens er du sikker på a tden løsning du har bestilt hos TDC er en rigtig
ADSL og ikke en PPPoE ?

Og er du samtidig sikker på at den ikke KUN understøtter en DHCP adresse
?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 14-10-03 19:38

> er du sikker på a tden løsning du har bestilt hos TDC er en rigtig
> ADSL og ikke en PPPoE?
Ret sikker,
men relevant at spørge. Efter at have kørt inst.cd'en, blev den sat på
DHCP. Endvidere er der fast IP-nummer, som bliver korrekt tildelt (til
PowerBook'en, ikke til AirPort'en) via DHCP.

> Og er du samtidig sikker på at den ikke KUN understøtter en DHCP adresse?
Muligvis ej forstået. Løsningen er ikke med router, og er derfor med 1
enkent IP-adresse, som er fast. Dette er dog ligegyldigt. jfr. øvrige
svar. Nettet efter AirPort'en har ikke noget med det externe net at
gøre.

vh Jens

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 14-10-03 20:43

> [...]
> enkent IP-adresse, som er fast. Dette er dog ligegyldigt. jfr. øvrige
> svar. Nettet efter AirPort'en har ikke noget med det externe net at

Jens,

jeg tror at det, som Jesper prøver at sige, er det samme som jeg: På 1.
generation Airport Base Station, er svjh ethernet-porten og wifi-delen
på den samme lokale side af net. Det er kun modemporten der er på extern
side. Da du ikke bruger dial-up via modem, så giver Airport Base Station
dig ikke den opdeling i internt og eksternt net, som du tror.

Jeg tror at du enten skal slå DHCP fra i Airport'en og købe 2 ekstra
IP-adresser hos TDC, så der er tre i alt (en til airport, en til hver af
mac'erne) eller også anskaffe en router (en simpel ethernet-ethernet
router fås vist fra ca. 250 nu om dage)

/hc

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-10-03 23:00

> [...]

> IP-adresser hos TDC, så der er tre i alt (en til airport, en til hver af
> mac'erne) eller også anskaffe en router (en simpel ethernet-ethernet

Jeg vil forfærdeligt nødig gøre mig klog på det med netværk, men en
AirPort basestation fungerer da som router mellem det kabelbaserede og
det trådløse netværk. Jeg tror da slet ikke, det kan gøres anderledes.
Hvordan kan et trådløst og et kabelbaseret netværk være på samme "lokale
side"? Det er jo to helt forskellige netværk. Sådan har jeg i hvert fald
altid forstået det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 15-10-03 09:31

> Jeg vil forfærdeligt nødig gøre mig klog på det med netværk, men en
> AirPort basestation fungerer da som router mellem det kabelbaserede og
> det trådløse netværk.

Du har ret i, at der er tale om to forskellige fysiske netværk,
henholdsvis ethernet og 802.11b. Men logisk udgør de et netværk, både de
kablede og de trådløse klienter har ip-adresser i samme subnet, deler
den samme gateway til internettet, osv. (her taler jeg om en
standardopsætning af en 1. generations Airport Base Station, man kan
sikkert gøre andre og mere syrede ting). Man kan selvfølgelig kalde det
"routing" at Airport Base Station forbinder disse to fysiske netværk,
men det er vist ikke den gængse anvendelse af begrebet. Man plejer vist
at kalde det et "access point" når en trådløs basestation forbinder
trådløse klienter til et kablet netværk.

I en 1. generations Airport Base Station er der også et tredje netværk,
nemlig den PPP-forbindelse som den opretter via det indbyggede modem.
Det er ift. denne netværksforbindelse, at Airport Base Station fungerer
som router. Havde 1. generations Airport Base Station ikke denne analoge
telefonforbindelse, så tror jeg at den med rette skulle betegnes "access
point" snarere end "router".

/hc

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-10-03 13:06

> [...]

> som router. Havde 1. generations Airport Base Station ikke denne analoge
> telefonforbindelse, så tror jeg at den med rette skulle betegnes "access

Øøhhh? Sikke mange fine ord du kan Jeg er ikke ekspert i netværk,
men jeg kan vist godt følge dig. Min AirPort base er en Snow (2.
generation). Den ser sluttet til mit kabelmodem, der kører bredbånd over
fællesantennen. Det andet ethernet-stik bruger jeg slet ikke. Jeg er ret
sikker på, at min ISP ikke kan "se" andet end basestationen udefra. Vi
har jævnligt tre computere på, og jeg ved, at jeg ikke har registreret
den ene af dem hos min ISP. Og en af de andre er afregistreret. Man må
nemlig kun have to enheder (computere eller routere) på, dvs. man kan
kun få tildelt to IP-numre via DHCP ad gangen, og de enheder, man bruger
skal registreres. Sætter man en ny enhed på, kommer man ind på en
hjemmeside, hvor man skal afregistrere en af de andre for at få plads
til den nye. Min ISP registrerer så den nye enhed, sikkert vha.
MAC-adressen. Så jeg vil da med mit beskedne kendskab til netværk mene,
at en Snow basestation fungerer som router. Og jeg husker ikke noget om,
at det var en nyhed i forhold til Graphite (1. generation)
basestationer. Men som sagt aner jeg ikke et klap om netværk. Det er der
bare.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 16-10-03 21:22

> [...]
> at en Snow basestation fungerer som router. Og jeg husker ikke noget om,
> at det var en nyhed i forhold til Graphite (1. generation)
Tak for jeres grundige indlæg - det er en stor hjælp!

Min [private] er også en "2.g'er", og jeg bruger som regel heller ikke
LAN-porten, men kun WAN-porten, som har fat i mit kabelmodem. Jeg er
også sikker på, at det kun er basen, som (med sin MAC-adresse) er
registreret hos TDC: Jeg havde simpelthen ikke min nuværende eMac, da
basen blev sat op!

Men tilbage til min kunde: Hun har altså den første AirPort, og nu kan
jeg godt se hvor I (JG og HCH) vil hen - havde bare ikke fantasi til at
forestille mig, at basen var ændret så fundamentalt fra 1. til 2.
version.

Har nu tjekket Mactracker, og det ser sør'me ud til at I har ret... se
evt.
http://www.fimano.dk/Base1.pdf
vs.
http://www.fimano.dk/Base2.pdf

Vh
Jens

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-10-03 07:48

> [...]

> enkent IP-adresse, som er fast. Dette er dog ligegyldigt. jfr. øvrige
> svar. Nettet efter AirPort'en har ikke noget med det externe net at

Hvis din løsning er med 1 fast IP adresse fra din ISP (TDC), så skal du
konfigurere din router, så den har en statisk IP adresse, en gateway,
router adresse samt DNS'er.

Du kan så nu vælger om du vil køre med dynamiske IP adresser på LAN
siden eller om du også her vil køre med statiske IP adresser.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-10-03 09:32

> Hvis din løsning er med 1 fast IP adresse fra din ISP (TDC), så skal du
> konfigurere din router, så den har en statisk IP adresse, en gateway,
> router adresse samt DNS'er.

Det er nu ikke rigtigt, Jesper. TDC Bredbånd med fast IP fungerer som
såkaldt statisk IP. Routeren skal sættes til at hente fra DHCP hos TDC.
Det tildelte IPnr. er så det samme ved hver release, og derfor statisk.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-10-03 10:42

> Det er nu ikke rigtigt, Jesper. TDC Bredbånd med fast IP fungerer som
> såkaldt statisk IP. Routeren skal sættes til at hente fra DHCP hos TDC.
> Det tildelte IPnr. er så det samme ved hver release, og derfor statisk.

Vores ProAccess er med statisk IP adresse og derfor skal routeren også
være sat op til en statisk på WAN siden.

Hvordan jeg vælger at køre min LAN er ligegyldigt.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 15-10-03 16:06

> Vores ProAccess er med statisk IP adresse og derfor skal routeren også
> være sat op til en statisk på WAN siden.
>
> Hvordan jeg vælger at køre min LAN er ligegyldigt.

Yeps i har begge ret, jeg har haft både ProAccess og alm. ADSL hod TDC
det jeg har nu fungerer som Preben beskriver...

--
Skiller Soupen ??
Prøv Thunderbird http://www.mozilla.org/projects/thunderbird/ Naar en

See yea
Henry Lerche Madsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-10-03 16:11

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Yeps i har begge ret, jeg har haft både ProAccess og alm. ADSL hod TDC
> det jeg har nu fungerer som Preben beskriver...

Selvfølgelig gør det det

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-10-03 16:10

> Vores ProAccess er med statisk IP adresse og derfor skal routeren også
> være sat op til en statisk på WAN siden.

Grunden til at jeg korrigerede dine oplysninger var, at det ikke
fremgik, at du snakkede om ProAccess, en professionel opkoblingstype.
De fleste alm. brugere herinde bruger sikkert Bredbånd, hvis vi snakker
TDC. Og der skal der altså vælges DHCP på WANsiden.

> Hvordan jeg vælger at køre min LAN er ligegyldigt.

Benægter jeg skam på ingen måde. Bare BB er tilfreds

All corrections made.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 15-10-03 22:39

> Benægter jeg skam på ingen måde. Bare BB er tilfreds

Stort svar!

/hc

Fra : No1

Dato : 13-10-03 13:33

> [...]
> nettet; at AirPort'en er forbundet til nettet, og computerne kan bruge
> denne forbindelse. Så er de også indenfor firewall.

Sæt en ekstra Access Point på det kablede LAN og flyt den så tæt på nr.2
computer (den med svagt signal) som muligt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-10-03 23:38

> [...]

> ADSL-adapteren lyser ikke, når den sættes til AirPort. Kablet har virket
> før, da iMac'en på 2. sal har været på via ISDN-router, som var sat til

Begge computere er trådløse, ikke? Airport basestationen virker som en
router, og kun den skal have et IP-nummer. De to andre computere er så
"bag" Airport-basen. De kan ikke "ses" ude fra nettet. Hvis du giver
basen de adresser, som PowerBook er blevet tildelt, burde basen virke.
Men så skal du huske at sætte PowerBook og iMac til DHCP igen. Det duer
ikke, hvis PowerBook beholder IP-nummeret.
Men det lader jo til, at basen slet ikke kommer på nettet. Det
lyder underligt, at ethernet-lampen ikke lyser. Prøv dog et andet kabel.
Som det er blevet foreslået, er det måske en forkert type, du har. Hvis
du kun kan finde et kort kabel, må du flytte lidt på base og PowerBook
indtil basen kommer på nettet. Derefter kan du anskaffe et længere, der
virker, og flytte dem tilbage og prøve at finde en opstilling med god
signalstyrke.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 14-10-03 18:56

> [...]
> indtil basen kommer på nettet. Derefter kan du anskaffe et længere, der
> virker, og flytte dem tilbage og prøve at finde en opstilling med god
Tak for dette 4. og seneste svar. Hvor god MacSOUP end er, kan man ikke
samle 'trådene' igen, så dette må være mit primære svar, og så
kommenterer jeg de andre efter behov (-:p

Dit svar følger præcis min tankegang: Begge computere er trådløse og
basestationen virker som en router.

Selv om der kun er en enkelt fysisk port / stik til ethernet, er selv
den oprindelige AirPort vel en router, så sålænge den er første led i
kæden, er det ligegyldigt, hvor mange computere, der sættes til den -
trådløst. Den har selv DHCP, hvorved den dynamisk tildeler de
tilsluttede computere IP-adresser, hvilket de så skal sættes til at opnå
via netværket, altså fra basen.

Et lille tip i denne forbindelse: Et DHCP-lease varer et bestemt stykke
tid, ofte 4 timer. Hvis du tildeler et (valgfrit) id for DHCP-klienten,
fx. "Mac01" og derefter skifter det til fx. "Mac02", vil basen
(DHCP-serveren) tildele en ny IP-adresse. Formålet her er blot at teste,
at virker...

Vedr. kablet: "Som det er blevet foreslået, er det måske en forkert
type, du har" - det burde ikke være tilfældet, for kablet er tidl. brugt
fra ISDN-router til AirPort, dvs. som ethernetkabel, hvor det altså kom
ud af en router og gik ind i basen. Jeg prøver med et andet kabel! Der
var faktisk et ethernetkabel nede på kontoret, der ikke virkede, som vi
så smed ud. Kan i princippet have været et ISDN-kabel... troede, de
kunne bruges i flæng!

Tak for svarene!
Jens