Skrifttypefejl mellem pc og mac
Fra : Birger Flindtholt

Dato : 13-10-03 09:35

Hej

Jeg har et lille, men meget irriterende problem.

Jeg opretter et Illustrator 10 dokument på en mac (OSX) og alt
ser fint ud. Men når jeg flytter det over på en pc (XP), så er
æøå'erne blevet til mærkelige tegn. Jeg bruger Arial til begge
platforme.

Hjælp?

Birger Flindtholt
Randers Regnskov

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-10-03 12:09

In dk.edb.mac, Birger Flindtholt <birger@randers.bynet.dk> wrote:

> [...]
> ser fint ud. Men når jeg flytter det over på en pc (XP), så er
> æøå'erne blevet til mærkelige tegn. Jeg bruger Arial til begge

Det er et problem med tegnsæt-indstillingerne. Jeg kender ikke
illustrator skidegodt, men kan man ikke indstille den til at bruge
ISO-8859-1 tegnsæt (også kendt som Latin 1) i stedet for Mac OS Roman,
som den tyder på at bruge nu?

"Time is an illusion. Lunchtime doubly so."

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-10-03 02:04

Hej Birger & Jonas

Det er et problem, der ikke ligger i selve Illustrator, men i XP. XP har
en helt anden måde at håndtere skrifter på end tidligere Windows
versioner. Det er derfor nødvendig, at man i Illustrator sætter
indstillingerne til _både_ at medtage '¨Font Embedding' og 'Font
Substitution', så skulle Illustrator XP meget gerne kunne finde den
alternative skrifttype. - Det er nøjagtig det samme poblem, der af og
til er med Word 2001/X og så Word 2000/XP.

Hvis der bruges Arial 12p på Mac'en, vil den samme str. på XP være
11,3p, og jeg tror, det er der problemet er, - at str. ang. på de to
platforme ikke er helt identiske. Prøv derfor at ændre skrifttypen til
Times New Roman 12p, - det giver også TNR 12p på WinXP.

Jeg er ikke sikker på, at man kan ændre på Character Encoding i
Illustrator 10, - man kan ihvertfald ikke på 8'eren. Men kan man det, så
vil det nok være en idé at ændre til ISO-8859-15 istedet for 8859-1.
ISO-8859-15 har endnu flere specialtegn og bogstaver end 8859-1, og det
vil blive den, der i løbet af kort tid bliver ny standard. Jeg har
allerede en del 8859-15 skrifter - også i Mac TT, - og med dem har der
endnu ikke været problemer ved overføring til XP-programmer.

mvh. Erik Richard