Musik på Mac
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 12-10-03 13:00

Det lykkedes at finde en PS til mit keyboard i Brinck til DKK 98,-
Jeg er blevet glad for at spille på keyboard, efter to gange
undervisning... Dermed er jeg stadig på begynderstadiet, men vil dog
gerne høre om erfaringer med musikprogrammer - helst gratis - til OS X,
og om MIDI-tilslutning osv.
pft,
Jens

Fra : thomas t

Dato : 13-10-03 12:56

Jens Rasmussen at no@way.dk:

> gerne høre om erfaringer med musikprogrammer - helst gratis - til OS X

Jeg bruger Logic (betalt), og mener, der tilbydes en downgradet version
gratis. Fabrikant "emagic".

Det er vistnok www.emagic.de

Fra : thomas t

Dato : 13-10-03 16:06

thomas t at spam.tomcat@pc.dk:

> Jens Rasmussen at no@way.dk:

> Det er vistnok www.emagic.de

Nu kiggede jeg lige.
Den er her og hedder Logic Fun.
http://www.emagic.de/education/downloads/funregform.php?lang=EN

- Desværre ser det ud til, at det kun er den gamle Logic, der findes i
gratis udgaven. Og den kører ikke under OS X. Det er jeg ked af. (Deres
betalingsudgave gør, men den koster jo..)

(Måske laver konkurrenten Cubase en gratis udgave til OS X ? I hvert fald er
det Steinberg, der er producent af Cubase. Du kan jo prøve)

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 13-10-03 21:02

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> [...]
>
> (Måske laver konkurrenten Cubase en gratis udgave til OS X ? I hvert fald er
> det Steinberg, der er producent af Cubase. Du kan jo prøve)
Cubase har jeg hørt om, så det kan jeg evt. prøve.

Findes der programmer til at kigge på noder med? Kunne være cool med
aut. hentning af div. noder fra nettet og aut. scrolling, efterhånden
som man spiller...

Fra : thomas t

Dato : 16-10-03 13:49

Jens Rasmussen at no@way.dk:

> [...]
>
> Findes der programmer til at kigge på noder med? Kunne være cool med
> aut. hentning af div. noder fra nettet og aut. scrolling, efterhånden

Uklart, hvad du mener. Men både Cubase og Logic har gode notations-editorer.
Eller score editor, vil nogen kalde det. Den editor, hvor alt drejer sig om
notation af noder.
Fx kan den: Jeg spiller (til applikationens indbyggede metronom) på mit
keyboard, med rec trykket ind. Bagefter kan jeg læse det hele på noder.
Eller printe det ud, maile det osv.

Detsamme den anden vej: Hvis du får en fil af nogen andre, eller downloader
een, så kan du trykke play, og så afspilles tonerne. Det kaldes en MIDI
-fil. Svarer lidt til "kun txt" i ordbehandlingsprogrammer: Der er ingen lyd
i midi-filer. Kun noder, kan man godt sige. Så den fylder næsten ikke noget.

Lyden henter den i dit lydkort.

I mit Logic er der automatisk scrolling, hvis jeg vil, under afspilning.

Jeg ved selvfølgelig ikke meget om, hvilke features de gratis udgaver af
Logic og Cubase har.

Fra : thomas t

Dato : 16-10-03 14:05

nu kiggede jeg på Steinbergs side. Kunne ikke finde gratisudgaven.

Det' s'følig ikke det samme som, at den ikke er der. Det tog mig forleden
lidt tid at finde gratisstedet på emagic's Logic (som kræver OS mindre end
X).

Men ellers så køb en billig udgave. De skrabedeste er helt okay til
startbrug. På Hovedbanegården i kiosken kan du f.eks. købe det britiske
Computer Music (kr ca 145,-), hvor der hver måned på cover-cd'en er et
komplet music software library. Og det kører SÅ VIDT JEG VED under både 9 og
X.

Og der er 15 siders newbie-info i hvert nummer, svjh.

Kig evnt på deres site
http://www.computermusic.co.uk/main.asp

Fra : Sebastian L?ck

Dato : 20-10-03 10:02

> [...]
> X.
>
> Og der er 15 siders newbie-info i hvert nummer, svjh.

Man kan også låne bladet og CD (dog særskilt) på biblioteket. Så
sparer man også de 145 kr.

hilsen
Sebastian