Mangler/fejl i Finder, kommer det i Panthe~
Fra : No1

Dato : 11-10-03 12:29

Jeg har lige "switched", eller rettere, har købt min første computer med
OSX. (1.8.2) Der er et par ting jeg undrer mig over:

Der er ikke nogen refresh knap i Finder? Det er ikke specielt smart.
Hvis man fx er tilsluttet en FTP server og der kommer nye filer på
serveren, bliver man nødt til at reconnecte til FTP serveren for at se
dem. Connect to server dialogen husker forresten heller ikke FTP
serveren adresse, brugernavn eller password.

Hvis man er tilsluttet et netværksdrev og det forsvinder, går Finder
kold og hvis man i andre programmer bruger fildialoger el. dør de også.
Hardboot nødvendigt!

Det virker helt vildt at disse basale features ikke findes. Det har
været i Windows i hvertfald siden Win98. Det er jo bare en refresh knap
og et timeout på netværksdrev.

Er der en løsning som jeg bare ikke har fundet? Bliver disse ting rettet
i Panther?

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 11-10-03 13:26

No1 skrev:

> Der er ikke nogen refresh knap i Finder?

Det savner jeg også undertiden. Jeg plejer at lukke vinduet og åbne det
igen, hvilket plejer at hjælpe.

> Hvis man er tilsluttet et netværksdrev og det forsvinder, går Finder
> kold og hvis man i andre programmer bruger fildialoger el. dør de også.

Well, det er min erfaring, at Finder kun går "halvkold" og rent faktisk
vågner til dåd, hvis man har tålmodighed nok. Har du prøvet at vente?

Men altså: Det er ofte en fordel selv at skubbe drev ud, hvis man ved,
at de forsvinder.

> Hardboot nødvendigt!

Det er vel kun nødvendigt at genstarte Finder, ikke? Systemet er vel
ikke berørt.

PS: Vi plejer at bruge vores eget navn i dk.edb.mac og ikke "No1" eller
lignende. Sandsynligheden for fornuftige svar vokser i hvert fald, hvis
du bruger dit rigtige navn i stedet for.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Per Madsen

Dato : 14-10-03 12:08

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Det er vel kun nødvendigt at genstarte Finder, ikke? Systemet er vel
> ikke berørt.

Hos mig er det også nogle gange nødvndigt med "hardboot" i lignende
tilfælde. Command+alt+esc funger ikke altid...

--
Mhv. Per Madsen
www.ecotox.dk,- Links til uundværligt mac software, sites, musik etc.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 11-10-03 13:26

No1 wrote:

Det er et sjovt navn du har, hvis du kikker i denne NG så vil du opdage
at det falder lidt uden for.....
Macbrugere behøver normalt ikke at gemme sig bag nicknames

> [...]
>
> Hvis man er tilsluttet et netværksdrev og det forsvinder, går Finder
> kold og hvis man i andre programmer bruger fildialoger el. dør de også.

Hmm de fleste gange kan du nøjes med at genstarte "Finder" det gør du
f.eks. ved at klikke på skrivebord derefter klikker du på æblet i
venstre øverste hjørne og vælger afbryd.
Der fremkommer nu en menu som kan sammenlignes med, ja undskyld,
ctrl-alt-delite i Windows. Anyway nu skulle du kunne genstarte Finder
uden at du behøver en total reboot.

> [...]
> og et timeout på netværksdrev.
>
> Er der en løsning som jeg bare ikke har fundet? Bliver disse ting rettet

Det ved jeg faktisk ikke, men jeg kunne også ønske dine omtalte
forbedringer, det er irreterende ved filoverførsler at det ikke
opdaterer af sig selv og at der ikke er mulighed for at gøre det manuelt.

Venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : Michael Holm

Dato : 11-10-03 15:31

No1 <ccccccc@nonexisting.doooooooomain.com> wrote:

> Jeg har lige "switched", eller rettere, har købt min første computer med
> OSX. (1.8.2) Der er et par ting jeg undrer mig over:

version 1.8.2 ?? er det 10.2.8 du mener ?

> [...]
> Hvis man fx er tilsluttet en FTP server og der kommer nye filer på
> serveren, bliver man nødt til at reconnecte til FTP serveren for at se

Du skal blot klikke på en anden mappe og så klikke på din første mappe
så har den "refresh'et" indholdet.

>Connect to server dialogen husker forresten heller ikke FTP
> serveren adresse, brugernavn eller password.

det er da meget godt den ikke gør det automatisk, det er dødirriterende
på en windows maskine at du skal logge helt ud af windows for at få den
til at glemme password til en server (f.eks. hvis man lige er logget på
sin egen konto fra en windowsmaskine

Men... den dialogboks hvor du taster navn og password, der er en knap
der hedder options her kan du bede den om at tilføje password til din
keychain (nøglering).

> Hvis man er tilsluttet et netværksdrev og det forsvinder, går Finder
> kold og hvis man i andre programmer bruger fildialoger el. dør de også.
> Hardboot nødvendigt!

Hvis Finder er gået kold, bliver man nogen gange nødt til at klikke på
et program der ikker er gået kold for at "genstarte"/relaunche Finder
(æble alt esc) eller Force quit fra Æblemenu'en

> Det virker helt vildt at disse basale features ikke findes. Det har
> været i Windows i hvertfald siden Win98. Det er jo bare en refresh knap
> og et timeout på netværksdrev.

tror der er timeout, som sagt relaunch Finder eller hav tålmodighed..

> Er der en løsning som jeg bare ikke har fundet?

ja se ovenfor

?
--
Michael