MacSOUP
Fra : thomas t

Dato : 06-10-03 15:39

Har downloaded macSOUP.

Men kan ikke komme meget videre. Jeg har iflg manualen lavet en mappe med
navnet MacSoup Database. Herindeni har programmet selv dannet nogle mapper.

Hvordan kommer jeg videre herfra? Synes ikke, manualen hjælper mig, den går
vist ud fra, at jeg selv ved det ?

9.2.2

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 06-10-03 15:50

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvordan kommer jeg videre herfra? Synes ikke, manualen hjælper mig, den går

Jesper Gylling har lavet en meget fin vejledning på dansk.

http://www.gylling.net/macsoup/forside.html

(Og jo, dansk MacSOUP 2.5 er på vej, så snart Stefan Haller får tid til
at gøre noget ved det.)

--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : thomas t

Dato : 06-10-03 16:04

> From: moth@mothsoft.dk (Mogens Thyregod)

> Jesper Gylling har lavet en meget fin vejledning på dansk.
>
> http://www.gylling.net/macsoup/forside.html

Den vil jeg straks prøve. Tak.

Fra : thomas t

Dato : 06-10-03 16:21

> From: thomas t <spam.tomcat@pc.dk>
> Newsgroups: dk.edb.mac
> Date: 6 Oct 2003 17:04:03 +0200
> Subject: Re: MacSOUP
>
> Den vil jeg straks prøve. Tak.

Og det hjalp ikke: Samme sted går jeg istå: Jeg be'r den fetch list of news
groups, men den siger Kan ikke finde news serveren.

Jeg har skrevet navnet rigtigt (Det er nemt nok, jeg kopierer det jo bare
her fra Outlook, hvor det funger).

Forslag?

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-10-03 17:47

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> Jeg har skrevet navnet rigtigt (Det er nemt nok, jeg kopierer det jo bare
> her fra Outlook, hvor det funger).

Men har du skrevet det det rigtige sted? Du vil måske fortælle os,
hvilket navn, du har skrevet? Der er vel ikke smuttet et mellemrum med
foran eller sådan noget? Sjovt nok sad jeg bare og ventede på dine
indlæg, da du skrev, at du havde hentet MacSOUP. Det er er rigtigt godt
program, men det er lidt anderledes end andre newsreadere - heldigvis!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : thomas t

Dato : 06-10-03 18:34

> From: henrik@muenster.dk (Henrik Münster)
> Newsgroups: dk.edb.mac
> Date: Mon, 6 Oct 2003 18:46:40 +0200
> Subject: Re: MacSOUP

NB Nu lod jeg med vilje være med at manuelt rette denne posting. Så man kan
se, hvad det er, jeg er utilfreds med i Outlook's måde at vie mine
newsgroup-svar. De 2 tomme linier øverst + linierne Organisation:,
Newsgroups:, Date: og Subject: -- de er jo unødvendige.

Jeg ville være glad, hvis bare jeg kunne få outlook (5.0.3) til at undlade
disse. Og det kan man øjensynligt ikke (da OE Quotefix ikke kører under
MacOS) . Lang forklaring, men det er altså derfor, jeg så tyer til MacSoup.

> Men har du skrevet det det rigtige sted?

Jeps. 100%

> Du vil måske fortælle os,
> hvilket navn, du har skrevet?

news.nal-nat.dk (kopierede det bare fra Outlook, hvor det jo virker. Har
også prøvet at slette det og skrive det igen)

> Der er vel ikke smuttet et mellemrum med
> foran eller sådan noget?

Har tjekket.
______________

Det spøjse er: jeg beder den hente newsgruppelisten, og får hele tiden
stopbeskeden Could not get the address of the news server (host
"news.nal-net.dk

Ja, det står der. Den indfører selv detdér start-citationstegn. Selvom det
ikke skal være der. Og den fuldfører ikke parentesen. Ser underligt ud.

Har også prøvet at skrive et gruppenavn ind manuelt, same shit.

Jeg prøvede at sætte den til at hente mail. Det kan den godt! Det vil jeg
ikke bruge den til, kun til newsgroups, men jeg prøvede lige.

Meget mærkeligt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-10-03 19:53

> [...]
> kan se, hvad det er, jeg er utilfreds med i Outlook's måde at vie mine
> newsgroup-svar. De 2 tomme linier øverst + linierne Organisation:,

Det er lidt irriterende med de headers, men to tomme linier synes jeg nu
ikke, jeg kan se.

> Jeps. 100%

Jeg havde godt nok regnet med, at du så havde fortalt, hvor du havde
skrevet det. Det kunne jo være, det sted, du regnede med, var rigtigt,
ikke var det rigtige Har du skrevet det i MacSOUP under
Preferences/Servers?

> news.nal-nat.dk (kopierede det bare fra Outlook, hvor det jo virker. Har
> også prøvet at slette det og skrive det igen)

Det er ikke en, jeg kender, men den ser da rigtig ud. Og den har
åbenbart fungeret i Outlook.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : thomas t

Dato : 06-10-03 20:38

> Det er lidt irriterende med de headers, men to tomme linier synes jeg nu
> ikke, jeg kan se.

? aha? De er her i mit vindue.

> Har du skrevet det i MacSOUP under
> Preferences/Servers?

Nu er der ikke noget i _MacSoup_, der hedder Preferences. Men jeg tror, vi
mener det samme: I Internet, vælge det aktive set, editere i det, fanebladet
News/ news (NNTP) server: nal-net.dk

vælger: Connect to news server as guest.

> den har
> åbenbart fungeret i Outlook.

Og det gør den stadigvæk, hvis du læser dette

Fra : Storm

Dato : 06-10-03 06:33

"thomas t" <spam.tomcat@pc.dk> skrev

> Nu er der ikke noget i _MacSoup_, der hedder Preferences. Men jeg tror, vi
> mener det samme: I Internet, vælge det aktive set, editere i det,
fanebladet
> News/ news (NNTP) server: nal-net.dk

Et forsigtigt forslag. Kan det være fordi serveren
kræver et brugernavn og password for at du kan få adgang?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : thomas t

Dato : 06-10-03 21:12

> From: "Storm" <Ninzen@ofir.dk>

> Et forsigtigt forslag. Kan det være fordi serveren
> kræver et brugernavn og password for at du kan få adgang?

Godt forslag. Men da denne herværende posting er bevis på, at Outlook ikke
behøver dette, er det så ikke tæt på umuligt, at macSoup skulle behøve det
for at tilgå _samme_ server? Og ville det i givet fald ikke være ligeså
umuligt for macSoup at hente mail ..? (og /det/ kan MacSoup godt, mærkeligt
nok)

Fra : Storm

Dato : 06-10-03 21:30

> [...]

> umuligt for macSoup at hente mail ..? (og /det/ kan MacSoup godt, mærkeligt

Kun fordi jeg havde samme problem selv da jeg startede på MacSOUP.
Jeg havde via Outlook på pc brugt den tyske server, og mente bestemt
ikke jeg havde registreret mig der. Da jeg fik det gjort fungerede det
også på Mac.

Der er da MacSOUP - preferences - Servers

Tjek lige at det er sat rigtigt...

Ja, jeg har siddet og bakset forgæves med tiden på pc'en.
Jeg kan ikke få den til at tage den rigtige klokkeslet, men det er vist
ikke et emne her til gruppen

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : thomas t

Dato : 06-10-03 21:49

> [...]

> Jeg havde via Outlook på pc brugt den tyske server, og mente bestemt
> ikke jeg havde registreret mig der. Da jeg fik det gjort fungerede det

Nå ? Hmmn..

> Der er da MacSOUP - preferences - Servers

Næh:

File
Edit
Message
Attributes
Special
Windows og
Help

-- i menubjælken øverst. Ingen Preferences.

Og der er altså heller ikke preferences andre steder, andet end i Internet
kontrolpanelet.

Der står, at det er MacSoup 2.4.6, release date 1/05/00

Nå, men nu kan jeg jo ringe til Jesper imorgen, han er sikkert en suppe-haj.

Fra : Karl Antz

Dato : 06-10-03 22:01

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> Og der er altså heller ikke preferences andre steder, andet end i Internet
> kontrolpanelet.

I OS X ligger preferences til programmer så godt som altid under
programnavnet.

Altså:
ved siden af æblet står Macsoup. Klik på det, find Preferences aller
indstillinger hvis du kører på dansk. Og her finder du så masser af
muligheder: bl.a. Servers

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Storm

Dato : 06-10-03 22:11

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> Nå, men nu kan jeg jo ringe til Jesper imorgen, han er sikkert en suppe-haj.

Det er han ihvertfald - han hjalp også mig igang.
Nu ser jeg at du er på OS 9, det kan jeg ikke engang huske:
Udover som manualen siger din internet config:

"Email Account: This is your POP account. It has to be entered in the
form user@host.domain, where user is your POP login name, and
host.domain is the POP server address. For most people this setting will
be the same as your email address (but it needn't necessarily).

Email Password: Your POP password. If other people have access to your
Mac, you may want to leave this field blank for security reasons; in
this case MacSOUP will ask you for the password every time you connect
to fetch mail.

SMTP Host: The address of the SMTP server (for sending mail).

NNTP Host: Your news server.

News Username; Most people should leave this field empty. It is
only needed if your news server requires authentication; most servers
don't. When in doubt, contact your system administrators.

News Password: Only needed if the news server requires authentication.
As with the POP password, you can leave the field empty if you prefer
being asked at connect time."

Og her har du sat din NNTP host?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : thomas t

Dato : 07-10-03 12:06

> From: NinzenREMOVE@ofir.dk (Storm)

> News Password: Only needed if the news server requires authentication.
> As with the POP password, you can leave the field empty if you prefer
> being asked at connect time."

Ja, alt det, du citerer, havde jeg skam læst i manualen.

Og news serveren kan jo ikke "require authentication" .. for det er jo samme
news server, der virker fint her i Outlook. (uden authentication)

> Og her har du sat din NNTP host?

Jep.

Fra : thomas t

Dato : 07-10-03 12:26

Jesper råder mig til at bruge en anden server.

Så nu afventer jeg et password fra dem (Individual.NET).

Fra : Terje Kleverud

Dato : 06-10-03 22:41

> Næh

Løsning på problemet:

File -> Settings.. -> Servers

--
Terje K Du bør gjøre det så enkelt som mulig
... men heller ikke enklere.

(A. Einstein)

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-10-03 23:19

Terje Kleverud <tekleve@frisurf.no> wrote:

> Løsning på problemet:
>
> File -> Settings.. -> Servers

Nå ja, så Settings for hulen da. Jeg sidder på OS X, og der hedder det
"Indstillinger" selv i den engelske MacSOUP. Preferences, Settings eller
indstillinger, det kan vel gå ud på ét. Der er mig bekendt ikke nogen
programmer, der har Preferences som menu-navn. Men Preferences (eller
Settings eller Indstillinger) ligger for de fleste OS 9 programmers
vedkommende i Rediger/Edit menuen. Men fred være med det. Lad os høre,
om det virker, Thomas.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-03 05:18

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> Der står, at det er MacSoup 2.4.6, release date 1/05/00

Den nyeste er MacSOUP 2.5. Og bruger du ikke MacOS X?
--
Per Erik Rønne

Fra : thomas t

Dato : 07-10-03 12:04

> From: doesnt.work@spam.filter.invalid (Per Rønne)

> Den nyeste er MacSOUP 2.5. Og bruger du ikke MacOS X?

Nå, det er _derfor_ så mange tror, det bare er mig, der ikke kan finde det.

Ja, jeg er s'mænd på 9.2.2(us) Jeg har ikke pt kontanter til at upgradere
Logic = musiksoftware, som er min primære grund til at sidde her ved
maskinen.

Og Logic 4.8 kører _ikke_ under OS X.
________________

Nå, jeg detalje-tjekker lige de råd, der er kommet, siden jeg gik hjem i
aftes, og ringer til Jesper, hvis det ikke gi'r gevinst.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-03 21:00

> Nå, det er _derfor_ så mange tror, det bare er mig, der ikke kan finde det.
>
> Ja, jeg er s'mænd på 9.2.2(us)

Der findes da også en MacSOUP 2.5 til præ-X.
--
Per Erik Rønne

Fra : thomas t

Dato : 07-10-03 22:32

Per Rønne at doesnt.work@spam.filter.invalid:

> Der findes da også en MacSOUP 2.5 til præ-X.

Okay.

Fra : thomas t

Dato : 09-10-03 09:51

thomas t at spam.tomcat@pc.dk:

Kiggede på http://www.snafu.de/content/support/downloads/software_mac/news/

Der er blot den version, jeg har installeret, 2.4.6. Ingen 2.5.

Fra : thomas t

Dato : 09-10-03 10:09

Nu fik jeg mit password fra individual.net.

Og det ser fint ud. Men der sker nøjagtig det samme: MacSoup går istå, når
jeg beder den hente newsgruppelisten.

Jeg får stopbeskeden Could not get the address of the news server (host
"news.individul.net

Sådan står der. Den indfører selv detdér start-citationstegn. Selvom det
ikke skal være der. Og den fuldfører ikke parentesen. Ser underligt ud.

----- fuldstændig som før. Så det har ikke noget med _serveren_ at gøre.

Denne posting er min første v.hj. af individual.net. (og det er via Outlook)

****

Noget andet er, nu /har/ jeg fået Outlook til at opføre sig, som jeg vil.

Så jeg er ikke længere så "must have" interesseret i at få Soup til at
fungere.

Måske skal jeg bare være glad for, at jeg er kommet på en efter sigende
_meget_ stolpåværdig newsserver. Det er jo ikke nogen dårlig gevinst.

Fra : Jonas Voss

Dato : 09-10-03 16:12

In dk.edb.mac, thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> Og det ser fint ud. Men der sker nøjagtig det samme: MacSoup går istå, når
> jeg beder den hente newsgruppelisten.

Kan du ikke lige lave nogle screendumps af dine indstillinger for
newsserveren og smide dem på nettet?

Det ville gøre det lidt nemmere at fejlskyde.

Har du gået Jesper Gyllings instrukser igennem slavisk?

Here was something that Ford felt he could speak about with
authority. "Life," he said, "is like a grapefruit."

Fra : thomas t

Dato : 09-10-03 17:11

Jonas Voss at voss@null.dk:

> Kan du ikke lige lave nogle screendumps af dine indstillinger for newsserveren
> og smide dem på nettet?

Kan godt lave dumps. Kan jeg lægge dem på nettet ? Vi har ikke nogen ftp
server her.

> Har du gået Jesper Gyllings instrukser igennem slavisk?

Ja: Han stillede nogle enkle spørgsmål, jeg tjekkede, og han godkendte.

En anden "haj" havde gennemtjekket alt, før jeg overhovedet spurgte gruppen
her. (han fandt på at tjekke MacSoup til at hente mail, hvilket gik fint).

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-03 10:11

http://home.snafu.de/stk/macsoup/index.html
--
Per Erik Rønne

Fra : thomas t

Dato : 09-10-03 11:24

Per Rønne at doesnt.work@spam.filter.invalid:

> http://home.snafu.de/stk/macsoup/index.html

Aha. Hentede + installerede.

(Dog ingen forskel overhovedet i brugen. Stopper sammesteds.)

Fra : thomas t

Dato : 06-10-03 21:13

> From: "Storm" <Ninzen@ofir.dk>

hey forresten, Storm, dit indlæg er tidsmærket kl 7.33..(kl er omkring ti om
aftnen)

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-03 04:54

> [...]

> mener det samme: I Internet, vælge det aktive set, editere i det, fanebladet

MacSOUP-Indstillinger->Servers->NNTP Host.

Det synes som om du stadig bruger en præ-X udgave af MacSOUP?
--
Per Erik Rønne

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 06-10-03 21:11

> [...]
> groups, men den siger Kan ikke finde news serveren.
>
> Jeg har skrevet navnet rigtigt (Det er nemt nok, jeg kopierer det jo bare

Ja ring til mig !

39 404 404 efter 12 i morgen

--
Med venlig hilsen Jesper