Køb af grafikkort i EU
Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 29-10-03 15:26

Hejsa
Jeg leder efter et Radeon 9800. Men min erfaring er at man spare lidt
klejner når man køber uden for landets grænser.
Jeg kan dog ikke rigtig finde nogle gode butikker, primært UK og
Tyskland.
Nogen der kan hjælpe?

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 29-10-03 21:04

> [...]
> klejner når man køber uden for landets grænser.
> Jeg kan dog ikke rigtig finde nogle gode butikker, primært UK og

Det du sparer kommer du af med i meromkostninger i porto :( - Der er ikke
meget at spare (Måske 100 kr!)

Brian

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 29-10-03 22:32

On Wed, 29 Oct 2003 21:04:19 +0100, "Brian Lund"
<geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> wrote:

>Det du sparer kommer du af med i meromkostninger i porto :( - Der er ikke
>meget at spare (Måske 100 kr!)

De, få, priser jeg fandt var det noget billigere? Jeg kiggede dog også
kun på Saphire.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Martin Johansson

Dato : 29-10-03 23:32

"Morten Bowman Hansen" <FJERNnewsNOSPAM@bowman.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]

> De, få, priser jeg fandt var det noget billigere? Jeg kiggede dog også
> kun på Saphire.

Hvilke butikker har du kigget på?

Du skal også være opmærksom på, at der ikke er mange butikker i UK, der
sender til DK.

Fra : Nic

Dato : 29-10-03 23:43

> Du skal også være opmærksom på, at der ikke er mange butikker i UK, der
> sender til DK.

Det er rigtigt - men nogen der ved hvorfor?!

Fra : Martin Johansson

Dato : 30-10-03 00:10

"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Det er rigtigt - men nogen der ved hvorfor?!

Måske fordi:

At de ikke tror der er et marked udenfor UK?
At de ikke vil løbe den risiko der trods alt er ved at sende udenlands.
(pakker forsvinder, kunder der ikke betaler)
At de synes fragt afgifterne er for store, både ved salg og reklamation.
At de synes deres dækningsbidrag er for småt til at der er råd til den
slags.
+ mange flere årsager.
Man kunne liste omtrent lige så mange fordele op, men der er naturligvis en
risiko.

Da jeg købte hardware i UK blev jeg overordentligt fornemt behandlet.
De titulerer altid med Mr. i al mail korrespondance og har en venlig/høflig
tone.
Jeg havde endda en reklamation hos det pågældende firma.
Og hvis man ser bort fra at de lige skulle overbevises, så gik det langt
mere smertefrit end jeg har prøvet i DK.
Det tog ca. en 7-10 dage fra jeg sendte den defekte hardware til jeg havde
modtaget et splinternyt kort.
Ikke noget, med at vente i flere måneder, som mange danske butikker synes
man skal herhjemme.

Fra : Brian Lund

Dato : 30-10-03 04:47

> [...]
> modtaget et splinternyt kort.
> Ikke noget, med at vente i flere måneder, som mange danske butikker synes

Det problem kender jeg altså kun fra Fona og Merlin... Ikke fra nogen af de
internetbutikker jeg har handlet ved :)

Brian

Fra : Martin Johansson

Dato : 30-10-03 10:44

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Det problem kender jeg altså kun fra Fona og Merlin... Ikke fra nogen af
de
> internetbutikker jeg har handlet ved :)

Godt for dig, jeg har haft blandede oplevelser.
Nogle butikker servicerer dig så godt at det næsten er for meget.
Andre butikker? Tjaa de burde vist få en ordbog så de kan slå ordet op.

Jeg har også en afgørelse fra forbrugerklagenævnet liggende foran mig.
Denne sag angår naturligvis en butik fra den sidsnævnte katagori.
Jeg vil godt smide et link til afgørelsen, men den har ikke meget med denne
tråd at gøre.

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 30-10-03 11:36

On Thu, 30 Oct 2003 00:09:41 +0100, "Martin Johansson"
<martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote:

> [...]
>modtaget et splinternyt kort.
>Ikke noget, med at vente i flere måneder, som mange danske butikker synes

Er det samme gældende i Tyskland. Der har jeg da købt kamera uden
problemer. Fik endda det forkerte kort med, men de sendte hurtigt det
rigtige.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Henrik Dissing

Dato : 30-10-03 13:48

On Thu, 30 Oct 2003 11:35:31 +0100, Morten Bowman Hansen wrote:

>Er det samme gældende i Tyskland. Der har jeg da købt kamera uden
>problemer. Fik endda det forkerte kort med, men de sendte hurtigt det
>rigtige.

Jeg har endda været ude for at have gjort et fejlkøb i Tyskland, hvor de
refunderede mine udgifter til returforsendelsen. Det kostede mig med andre
ord ikke en krone/euro at læse forkert på deres hjemmeside og bestille en
bærbar telefon jeg ikke kunne bruge. Og fejlen var vel at mærke helt på min
side, hvilket jeg heller ikke lagde skjul på. Man skulle næste tro at det
var en lovfæstet forbrugerbeskyttelse i Tyskland.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 30-10-03 11:37

On Wed, 29 Oct 2003 23:32:08 +0100, "Martin Johansson"
> [...]

>[SNIP]

>Hvilke butikker har du kigget på?
>
>Du skal også være opmærksom på, at der ikke er mange butikker i UK, der

Kan faktisk ikke huske det da det var undervejs i en lang søgning. Men
tror iøvrigt du har ret i at de ikke sendte til Dk

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Martin Johansson

Dato : 30-10-03 12:33

> Kan faktisk ikke huske det da det var undervejs i en lang søgning. Men
> tror iøvrigt du har ret i at de ikke sendte til Dk

Men der er ihvertfald en enkelt der sender til DK.
http://www.overclockers.co.uk
Det er der jeg har handlet.
De er desværre en af de dyreste forhandlere i UK.
Men de sender til DK.
Især priserne på nye varer, der ikke er kommet i DK eller lige er kommet, er
meget lavere.
Jeg købte bundkort, ram, grafikkort og AS3 kølepasta.
Det var 900 kr. billigere med fragt end en identisk ordre med fragt fra en
billig dansk online forhandler.
Dog har niveauet på netop de varer jeg købte udlignet sig.
Nu koster det næsten det samme i DK som i UK.
Men nye varer er der en del at spare på.
Ordren bestod af: "1 stk. ABIT NF7-S rev 2.0, 512 MB Corsair PC3200 XMS og 1
stk Sapphire Radeon 9700.

Vær også opmærksom på at mange tyske butikker ikke tager kreditkort.
Det er mest forudbetaling.
Det opdagede jeg da jeg undersøgte hardware priser i udlandet.

Der er i øvrigt også denne hinsidans
http://www.databutikken.com/dk/
Deres priser er heller ikke så dårlige.
Men på nogle varer er de langt dyrere end i DK.

Fra : Henrik Dissing

Dato : 30-10-03 14:58

On Thu, 30 Oct 2003 12:32:53 +0100, "Martin Johansson"
<martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote:

>Vær også opmærksom på at mange tyske butikker ikke tager kreditkort.
>Det er mest forudbetaling.

Det er ikke et billede jeg kan genkende.

Fra : Martin Johansson

Dato : 30-10-03 15:40

"Henrik Dissing" <sorry@drowned.in.spam.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er ikke et billede jeg kan genkende.

Ok, men det var tilfældet da jeg var på udkig efter billig ram.
Jeg fandt et tysk prisindex(edbpriser) der var nok en forretning der tog
visa.
Jeg søgte også lidt rundt omkring i diverse hardware forums.
Der var holdningen også at der ikke var mange der tog imod kort.