Hvorfor ?
Fra : Kim Larsen

Dato : 24-10-03 22:17

Hej i gruppen

Kan nogen fortælle mig hvorfor folk som flest bruger 3DMark 2001 og 2001 se
til at teste deres grafikkort, og ikke 2003 ?
Er det fordi 2001 giver et højere slut tal eller er der noget i 2001 som
ikke er i 2003 ?
Jeg har prøvet 2003 og fik ca. 3500, men det er svært at sammenligne med
nogen af jer når i bruger 2001.

Kim Larsen

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 24-10-03 22:48

Kim Larsen wrote:
> Er det fordi 2001 giver et højere slut tal eller er der noget i 2001
> som ikke er i 2003 ?

Jeg gør det primært fordi mit gfx-kort ikke undestøtter DX9, så hvorfor
teste den med en DX9 test? Man bliver alligevel depri over resultatet, og
man kan ikke rigtig bruge det til noget idet der ikke rigtig er nogle spil
der udnytter disse DX9 features endnu...

> Jeg har prøvet 2003 og fik ca. 3500, men det er svært at sammenligne
> med nogen af jer når i bruger 2001.

Så kunne du jo evt. prøve 3DMark2001SE? Eller også kan du sammenligne
med nogle på futuremarks hp...

--
Martin K

Fra : SA

Dato : 24-10-03 22:55

> [...]
> ikke er i 2003 ?
> Jeg har prøvet 2003 og fik ca. 3500, men det er svært at sammenligne med

3dmark2001 har jo været brugt flittigt i nogle år til at give et tal for
hvor godt ens system yder i dx8 og opengl.
Den nye 2003 måler performance i dx9, bla. med nogle pixel shader 2 tests,
som ikke kan køres af "gamle" grafikkort dvs. alt hvad der ikke er geforce
FX eller Radeon 9500+
Der er stadig masser af mennesker der har fx. geforce 4 kort, som får en
helt latterlig score i 2003 pga at kortet ikke er dx9, typisk under 2000.
Det er således ikke noget særlig godt sammenligningsgrundlag for ældre kort,
hvorimod 2001 altså kan benchmarke både de ældre og de nye grafikkort.
Så har der jo også været diverse skandaler omkring nVidias drivere som viste
sig , i visse versioner, at have optimeringer for 3dmark2003.
Desuden er der en generel tendens til at 2003 ikke er ligeså CPU afhængig
som 2001. Så folk kan ikke se den store gevinst efter fx. at have
overclocket deres CPU eller deres FSB eller RAM hastighed.
Netop af denne grund har jeg benchmarket mit kort een gang med 2003, og det
gav stort set det resultat som du kan slå op i diverse test af mit kort på
internettet.
3dmark2001 kører jeg derimod hver gang jeg har "tweaket" mit system lidt, da
det omgående sladrer om performance ændringer på systemet set som helhed.