Andet multimedie
bentjuul 3670
Highend Scanner
Fra : Nielsen

Dato : 30-10-03 19:32

Hej i gruppen.

Dette er vel nærmest et hardware spørgsmål, men jeg ved at der sider mange med grafisk
baggrund og følger med her så jeg vover pelsen.

På mit job (Prepress) skal vi have 1 eller 2 nye scanner, behovet er ca. 90% reflekser sh og
4F, gammelt tryk og streger og ja 10% dias som skal minimum scannes op til A3+ til offset
Refleks scan skal kunne klare A3+ originaler.
Grunden til 1 eller 2 scanner er om det med de scanner der findes på markedet blot kan
blive tale om at købe 1 scanner.
Vi har iøjeblikket en tromle scanner fra Screen SG 747 og gode gamle Horizon 2 Ultra fra
Agfa, Grundet flytning er der ikke plads til SG747 og Horizon køre på sidste vers og vitale
reserve dele kan ikke skaffes.

Mit eneste reference er JM Thomsen med deres udbud af scanner som også ser lovende ud
men vil gerne høre fra folk der kender noget til marked og gerne links til leverandører evt.
anbefaling af nogle maskiner.
Sådan noget udstyr koster jo en masse penge men det punkt er der ingen begrænsninger
(næsten) med vores SG747 stod vel i ca. 2 mill da den kom på marked men det var også
i gamle dage da alt grafisk udstyr kostede en bondegård. så jeg vil gerne høre om alt.

På forhånd tak
Mvh Ole Lykke

Fra : Peter_Gimm

Dato : 03-11-03 00:58

På den grafiske højskole (Emdrupvej i Kbh) blev der for et par måneder
siden købr et par nye scannere.
Efter tests af forskellige scannere (også dem fra JM Thomsen) falgt
valget på Microteks Artixscan 1800F.

Både pris og kvalitetsmæssigt var denne scanner konkurenterne overlegne
!
Jeg mener der blev købt 2 eller 3 stk omkring sommerferien.

Du kan evt. se prisen her:
http://www.computerstore.dk/shop/varesoegning.asp?sm=sim&dr=1&mc=1800f

eller på Microteks side !

http://www.kandu.dk/

Fra : Kurt Lund

Dato : 03-11-03 10:48

Peter_Gimm skrev:

> Efter tests af forskellige scannere (også dem fra JM Thomsen) falgt
> valget på Microteks Artixscan 1800F.

Det lyder som en rigtig god scanner, men er der ikke en eller anden der
kan forklare mig, hvordan density kan blive 4.8? Efter hvad jeg ved, så
er grænseområderne fra 0.0 til 4.0, hvilket kun kan lade sig gøre i
teorien. Jeg tror ikke jeg har set scannere med mere end 3.8 - og det er
meget!

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Peter_Gimm

Dato : 03-11-03 12:10

> [...]

> er grænseområderne fra 0.0 til 4.0, hvilket kun kan lade sig gøre i
> teorien. Jeg tror ikke jeg har set scannere med mere end 3.8 - og det

Jo, det er meget

Men, der er nu ikke nogen (teoretisk) grænse for densiteten. I
princippet kan man i fremtiden godt forestille sig scannere med D-Max
over 5 !
-Skal dog ærligt indrømme at jeg også havde hørt at rangen lå mellem 0
og 4 - men det gør den altså ikke... Der er faktisk andre highend
scannere (diverse mærker) der præsterer 4 eller derover. I princippet
er dette vel også et af argumenterne i fremtiden. Nu gør det ikke så
meget om en scanner har en optisk opløsning på 1200, 2400 eller mere...
Mere hvad den får ud af det !

http://www.kandu.dk/

Fra : Digit

Dato : 04-11-03 21:00

d. 03 nov 2003 postulerede Peter_Gimm i

> [...]
> et af argumenterne i fremtiden. Nu gør det ikke så meget om
> en scanner har en optisk opløsning på 1200, 2400 eller

Nu er det jo heller ingen hemmelighed at Dmax og lign.
(utopiske) teoretiske max-værdier er et gennemtæsket
marketingstrick.

4.8 er det teoretiske max med en 16bit A/D og fejlfrie
sensorer i den perfekte verden.

--
/Digit

Fra : Nielsen

Dato : 04-11-03 18:36

Tak for respons, vi er pt. ved at kigge på denne her
http://www.graphic-arts.it/cont/010sca/0106/1104/pdf1.pdf
Som har en klon der heder AGFA XY-15 som jeg lige har
set køre i dag, virker interessant har max 3.9 D og laver
meget pænt repro arbejde, koster 295.000 kr fra ny.
Fandt i øvrigt en spændene side i min søgen efter oplysninger
http://www.flatbed-scanner-review.org/ for dem der
har interresse.

Mvh Ole Lykke