Andet multimedie
bentjuul 3670
Handlingsfejl i PhotoShop og Image Ready
Fra : Lexus

Dato : 27-10-03 17:51

Hej Gruppe !
Jeg laver en fejl i forbindelse med indspilning af en handling som er en
menu tilgængelig i ImageReady.

Jeg gør:
Åbner billede i Photoshop
Starter ny handling
Skifter til ImageReady
Vælger billede, vælger størrelse, fjerner flueben i forstør ikke mindre og
ok
Gem som (ændre ikke filnavn)
Vælger kvalitet
Lukker billede
Skifter til Photoshop
Vælger automatiserer
Vælger mappe og ok

Advarsel og fejl er: Dokumentet jpg. kan ikke redigeres i ImageReady på
dette tidspunkt. Skift til PhotoShop for at afslutte redigeringen.

Hvor går det galt for mig ?

Med venlig hilsen Lene

Fra : Thomas Madsen

Dato : 28-10-03 00:30

Lexus skrev:

> Hvor går det galt for mig ?

Hvad er grunden til at du vælger at starte i Photoshop i stedet for
at lave det hele i ImageReady?

Madsen.

Fra : Lexus

Dato : 28-10-03 08:49

Det ved jeg ikke, for 14 dage siden var min danske PhotoShop og ImageReady
mig helt ukendt. Et hjemmeprojekt har tvunget mig igang, til brug for dette
har jeg læst diverse bøger og hæfter.
Min billedmappe indeholder 700 billeder af forskellig størrelse. Dette skal
ændres således at alle billeder får max størrelse 7x10 cm men mindre
billeder skal ikke forstørres.

hvad hedder det i pixels ?
hvilken handlingsindstilling skal jeg vælge bredde, højde eller bredde og
højde ?.

Min plan var med ImageReady at ændre størrelsen for hele mappen på en gang.
Herefter lave en handling også for hele mappen i Photoshop
(autoopløsning+autoniveau+autokontrast+osv.)

Med venlig hilsnen Lene

Fra : emj

Dato : 28-10-03 17:14

On Tue, 28 Oct 2003 08:49:03 +0100, "Lexus" <lexus@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Min billedmappe indeholder 700 billeder af forskellig størrelse. Dette skal
>ændres således at alle billeder får max størrelse 7x10 cm men mindre

Dit spørgsmål kan ikke besvares.

>hvilken handlingsindstilling skal jeg vælge bredde, højde eller bredde og
>højde ?.

Hvad skal billederne bruges til?
Hilsen emj
--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/

Fra : Lexus

Dato : 30-10-03 09:22

Hej
Jeg har manuelt for hver billede ændret størrelsen i cm. Mine billeder skal
bruges til indsæt billede i Word til farveudskrift på 120 gr. halvblank
papir og med tryk på begge sider. Jeg vil så gerne at jeg får den
allerbedste billedkvalitet i udskrift fordi, en ide´ blev født her i
foråret, og jeg er glad for jeg ikke har tal på de arbejdstimer jeg har
brugt på den personlige sangbog til mine 2 drenge der fik den værst
tænkelige
sygdom www.dsvf.dk uden håb og i total mørke, det er værre end aids. Sang
og billedfortælling er vores fællesskab.
Med venlig hilsen Lene

Fra : emj

Dato : 30-10-03 11:42

On Thu, 30 Oct 2003 09:22:25 +0100, "Lexus" <lexus@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>bruges til indsæt billede i Word til farveudskrift på 120 gr. halvblank

Det var en væsentlig oplysning, at det skulle udskrives fra Word.

> [...]
>foråret, og jeg er glad for jeg ikke har tal på de arbejdstimer jeg har
>brugt på den personlige sangbog til mine 2 drenge

I Word har man mulighed for at indstille kvaliteten ag fotos til
udskrift.
Det foregår under Formater Billeder/fanebladet Billede, hvor der
neders til venstre i dialogboksen er en knap "komprimer"
Klik på den og sæt mærke i Opløsning til Udskrift. (200 DPI)

>der fik den værst tænkelige
>sygdom www.dsvf.dk uden håb og i total mørke, det er værre end aids. Sang
>og billedfortælling er vores fællesskab.

Håber du I får mange glade timer sammen med din sangbog.

Hilsen emj
--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-10-03 12:34

emj <emj@adresseløs.dk> wrote

> [...]
> neders til venstre i dialogboksen er en knap "komprimer"
> Klik på den og sæt mærke i Opløsning til Udskrift. (200 DPI)

Err... Hvis komprimering sættes til, bevirker det en (gen)komprimering
af de indsatte billeder og en eventuel resampling. Når nu kvaliteten er
det vigtigste, er det smarteste så ikke at slå komprimering _fra_?

Fra : emj

Dato : 30-10-03 15:04

On Thu, 30 Oct 2003 11:34:17 +0000 (UTC), Toke Eskildsen
<darkwing@daimi.au.dk> wrote:

>Err... Hvis komprimering sættes til, bevirker det en (gen)komprimering
>af de indsatte billeder og en eventuel resampling.

Jeg forestiller mig at folk bruger *.png eller *.tif i Word og ikke
*.jpg

>Når nu kvaliteten er
>det vigtigste, er det smarteste så ikke at slå komprimering _fra_?

Det er muligt. Det kan man jo bare lave udskriftsprøver af. Jeg aner
ikke, hvordan word behandler sine billeder. Det er uigennemskueligt og
har altid været det
Grunden til at jeg henviser til den dialogboks er nu mest for at gøre
opmærksom på, at man kan påvirke udskriftskvaliteten.

Hilsen emj

--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-10-03 15:44

emj <emj@adresseløs.dk> wrote

[Snip (Gen)komprimering]

> Jeg forestiller mig at folk bruger *.png eller *.tif i Word og
> ikke *.jpg

Når man benytter det lille spørgsmålstegn i Word dialogen for
billedkvalitet, får man at vide at Word måske laver billederne om til
JPEG hvis de er High Color. Der står ikke noget om hvorvidt den skelner
mellem PNG, TIFF, JPEG eller andre originalformater.

Jeg er ganske enig i at det er uigennemskueligt præcis hvad der sker.
Det mener jeg er endnu en god grund til at slå kompression fra,
medmindre man har særlige krav om lille filstørrelse.

Fra : emj

Dato : 30-10-03 16:24

On Thu, 30 Oct 2003 14:44:20 +0000 (UTC), Toke Eskildsen
<darkwing@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
>JPEG hvis de er High Color. Der står ikke noget om hvorvidt den skelner
>mellem PNG, TIFF, JPEG eller andre originalformater.

Jeg tror ikke på at Word ændrer fra PNG/TIF til JPG. Jeg opfatter den
tekst som værende gældende for JPG-filer.

>Jeg er ganske enig i at det er uigennemskueligt præcis hvad der sker.
>Det mener jeg er endnu en god grund til at slå kompression fra,
>medmindre man har særlige krav om lille filstørrelse.

Ja, man kan jo bare lave et par udskriftsprøver, hvis man synes at det
Word bliver for kryptisk

Hilsen emj
--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/

Fra : Lexus

Dato : 30-10-03 19:24

Hej med jer og tak for hjælp og dialog, mine billeder (700 til 200 sange) er
i JPEG format. Jeg har i Photoshop lavet billedindstillinger for hele mappen
som er: billedstørrelse, auto, bedst, autoniveau, autokontrast, gem som
maksimum kvalitet.

Fra : emj

Dato : 30-10-03 20:14

On Thu, 30 Oct 2003 19:23:34 +0100, "Lexus" <lexus@tdcadsl.dk> wrote:

>Hej med jer og tak for hjælp og dialog, mine billeder (700 til 200 sange) er
>i JPEG format.

Så vil jeg anbefale dig at batchkonvertere alle billeder til et
tabsløst format som *.png eller *.tif, før du begynder at ændre på
dem.
Desuden vil jeg tillade mig at sætte spørgsmålstegn ved en automatisk
behandling med Autolevels og autocontrast

Du skal i alle tilfælde sikre dig, at du har gemt kopier af alle 700
billeder i originaludgave et sikkert sted , så du har chance for at
gøre behandlingen om på de kiksere, der uvægerligt vil forekomme, når
du ikke har nogen erfaring i Photoshop på forhånd.

Det er et stort arbejde at lave de billeder.

Hilsen emj

--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/