Andet multimedie
Visning af RGB-farver fra regneark
Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 21-10-03 22:09

Jeg har en Excel-fil med 3 kolonner med tal, som repræsenterer RGB
farvekoderne. Det, jeg ønsker, er, at kunne vise farverne f.eks. i en fjerne
kolonne! Dette kan Excel ikke. Jeg søger derfor et meget simpelt program,
som kan dette!

Er der et klogt farve-hoved, som kender til et??

Lars

Fra : emj

Dato : 21-10-03 22:20

On Tue, 21 Oct 2003 23:09:08 +0200, "Lars Holm Thomsen"
<elsebrun.larsholm@get2net.dk> wrote:

>Jeg har en Excel-fil med 3 kolonner med tal, som repræsenterer RGB
>farvekoderne. Det, jeg ønsker, er, at kunne vise farverne f.eks. i en fjerde
>kolonne! Dette kan Excel ikke.

Excel da vise farver lige hvor det passer dig.
Hilsen emj

--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 21-10-03 22:52

> Excel da vise farver lige hvor det passer dig.
> Hilsen emj

Som jeg har forstået det kan excel kun arbejde med 56 forskellige farver på
en gang (farvepaletten). Disse kan ganske vist ændres frit, men der kan kun
arbejdes med de farver, som farvepaletten indeholder! Vælges via kode andre
farver til cellerne, vælger Excel den farve i farvepaletten, som matcher
bedst - dette er ikke godt nok for mig!

Hvis du har en anden opfattelse, vil jeg meget gerne høre fra dig igen -
gerne med lidt tips!

Hej fra Lars

Fra : emj

Dato : 22-10-03 00:48

On Tue, 21 Oct 2003 23:51:34 +0200, "Lars Holm Thomsen"
> [...]

>en gang (farvepaletten). Disse kan ganske vist ændres frit, men der kan kun
>arbejdes med de farver, som farvepaletten indeholder!

Jeps, det er korrekt.
Hvis du derimod tegner en tabel i Word, så har du adgang til alle
farver, men det skal være en tegnet tabel
Nu ved jeg ikke, hvad du vil med en liste i exel med farvekoder, for
der er da lavet udmærkede sites på nettet med den slags
http://lmi-data.dk/farvekoder.htm
Hilsen emj

--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 22-10-03 07:35

> Nu ved jeg ikke, hvad du vil med en liste i exel med farvekoder, for
> der er da lavet udmærkede sites på nettet med den slags
> http://lmi-data.dk/farvekoder.htm

Jeg har en masse farvemålinger på nogle jordprøver (RGB farverne står
som nævnt listet i 3 excel-kolonner (A,B og C). Ligesom jeg i celle D1
ville kunne skrive "=A1+B1+C1" for at tælle cellerne sammen, ville jeg
gerne have kunnet skrevet =Farve(A1,B1,C1)" og så fået vist farven som
cellebaggrund i D1.
Og så naturligvis fyldt nedefter i kolonne D. Men desværre kan Excel
ikke dette eller hva?

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-03 15:06

>Og så naturligvis fyldt nedefter i kolonne D. Men desværre kan Excel
>ikke dette eller hva?
>
>Lars
Du kan lave noget ala dette i VB editoren,,,,
RGB(d8, e8, f8)

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 22-10-03 22:14

> Du kan lave noget ala dette i VB editoren,,,,
> RGB(d8, e8, f8)

Nej, det er vist desværre ikke noget, som Excel kan! Dvs. man kan godt lave
koden og det ser også ud som om det virker, men i virkeligheden tager Excel
blot den farve i farvepaletten, som ligger tættest på - ret smart (det var
en joke!)

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-03 18:55

>Jeg har en masse farvemålinger på nogle jordprøver (RGB farverne står
>som nævnt listet i 3 excel-kolonner (A,B og C). Ligesom jeg i celle D1
Jeg har lagt et lille VB program på min side, prøv om du kan hente det.
Jeg for en fejl fra TeleDK side, men måske du kan.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-03 19:28

>Jeg har lagt et lille VB program på min side, prøv om du kan hente det.
>Jeg for en fejl fra TeleDK side, men måske du kan.
Ok den virker nu.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 22-10-03 22:14

Det er ikke lige det, jeg har brug for, desværre! Der findes masser af disse
små farveprogrammer på nettet og "colorpickeré", men det er ligesom det
modsatte, jeg har brug for: At fremstille farver fra tal og ikke omvendt.

Men tak for hjælpen, det var pænt af dig!

Fra : Kim Jensen

Dato : 22-10-03 09:33

> [...]
> som kan dette!
> Er der et klogt farve-hoved, som kender til et??

Tja, jeg ville lave det med HTML - evt. med lidt ASP der kan læse det excel
regneark direkte og vise dig den samlede table med tal og farver.

mvh
Kim Jensen

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 22-10-03 22:17

> Tja, jeg ville lave det med HTML - evt. med lidt ASP der kan læse det
excel
> regneark direkte og vise dig den samlede table med tal og farver.

Nu har jeg aldrig programmeret i html før, hvis jeg selv skulle programmere
det, vil jeg nu lave i delphi. Og det er jo ikke fordi, det er så frygtelig
besværligt at lave, men hvis der lige var en, som kendte til et lille handy
program, så kunne jeg spare tiden selv!

Tak for svaret!

Lars

Fra : Lars E. Knudsen

Dato : 22-10-03 23:19

Hej Lars

Ville en tabel lavet i Microsoft Publisher kunne gøre det?

Tilsyneladende kan du anvende hele RGB paletten der!

Lars E. Knudsen
DTP-Consult

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 23-10-03 20:47

Jeg kender godt til programmet, men har aldrig brugt det!

Havde også håbet på en lidt mindre løsning!

Men tak for forslaget, det kan være, at jeg prøver det alligevel!

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-03 15:23

>Jeg kender godt til programmet, men har aldrig brugt det!
>
>Havde også håbet på en lidt mindre løsning!
>
>Men tak for forslaget, det kan være, at jeg prøver det alligevel!
Fandt du en løsning??

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 31-10-03 19:38

Nej, jeg har ikke fundet det helt rigtige endnu!

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-03 00:48

>Nej, jeg har ikke fundet det helt rigtige endnu!

Kan du bruge et proggy der henter en simikolon sepereret fil
saved til fra Excel.

EKS.
B: kolonen indeholder R(red) C: G(green) D:B(Blue)
Afsluttes med en *

Save den som simikolon sepereret TXT.fil og proggyen kan derefter
hente den og vise antal farve sæt+dertil hørende farver +rgb, osv.

Jeg har smidt et lille proggy på min side, eneste hensyntagen er at
jeg ikke har indsat et filloader endnu, så den medfølgende TXT demo fil
skal ligge på D drevet.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 01-11-03 22:20

> Jeg har smidt et lille proggy på min side, eneste hensyntagen er at
> jeg ikke har indsat et filloader endnu, så den medfølgende TXT demo fil
> [...]

Jeg har været inde på din hjemmeside og kigge, men jeg kunne ikke finde det
!

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-03 20:08

>Jeg har været inde på din hjemmeside og kigge, men jeg kunne ikke finde detOk, bare kli!
Ok, du skal bare klikke på Farve Viser på forsiden.

Jeg har indbygget filloaderen nu, så din txt fil kan ligge hvor du vil.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 04-11-03 02:02

Nåh, nu har jeg lavet et program selv - i Delphi!

Som et regneark: første kolonne er prøvenummer
2.-4- kolonne er RGB-farverne
5. kolonne indeholder farven

Filen med RGB-farverne (CSV-format) laves i Excel og hentes ind i
stringgriden via en openfile-dialog!

Ligesom jeg ønskede det. Det fungerer fint - dog er det ikke helt renset for
bugs!

Lars

Fra : emj

Dato : 04-11-03 11:15

On Tue, 4 Nov 2003 02:02:25 +0100, "Lars Holm Thomsen"
<elsebrun.larsholm@get2net.dk> wrote:

>Nåh, nu har jeg lavet et program selv - i Delphi!

Det har intet med grafik at gøre.
Venligst brug en newsgruppe, hvor det er relevant.
Hilsen emj

--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-11-03 12:47

emj <emj@adresseløs.dk> wrote

> Det har intet med grafik at gøre.

Lars efterlyste en mulighed for grafisk visning af farveværdier og fik
ikke rigtig nogen løsninger han kunne bruge.

Fundatsen siger bl.a. "Diskutere programmer og plug-ins inden for
computergrafik". Jeg går ud fra at du er enig i at den oprindelige
diskussion lå inden for denne gruppes område?

At han senere melder tilbage med hans løsning er glimrende. Det
afslutter tråden og gør at andre med relaterede problemer bliver bedre
oplyst.

FUT til dk.admin.netikette
--
Videre opfølgninger på dette indlæg vil automatisk blive sendt til
dk.admin.netikette, medmindre det aktivt forhindres.

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-03 16:43

> [...]
>stringgriden via en openfile-dialog!
>
>Ligesom jeg ønskede det. Det fungerer fint - dog er det ikke helt renset for
oki, så slipper jeg her.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/