Andet multimedie
bentjuul 3670
Noget om farveforløb i PDF-filer.
Fra : Thomas Madsen

Dato : 20-10-03 14:16

Hej,

Jeg undrer mig over hvorfor Acrobat 6 (Pro) bliver ved med at fortælle
mig, at en PDF ikke er 100 % pålidelig.
Det stykke grafik som er skyld i meddelelsen, er et farveforløb
gående fra sort til hvid lavet i InDesign med farveforløbsværktøjet
og derefter printet til PDF, men hvad gør man ved et farveforløb for
at slippe af med meddelelsen i Acrobat? Jeg har ingen problemer med
at se farveforløbet i Acrobat, men meddelelsen om at PDF'en ikke er
pålidelig, irriterer mig.

Se evt.: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/acrobat/smooth_shades.png>.
Jeg har også prøvet at printe til en *.ps-fil og køre den igennem
Distiller i stedet for at printe direkte til Adobe PDF, men det ændrer
ikke noget.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 20-10-03 16:49

Thomas Madsen skrev:

> Jeg har ingen problemer med at se farveforløbet i Acrobat, men
> meddelelsen om at PDF'en ikke er pålidelig, irriterer mig.

Glemte at nævne, at PDF'en også er ok på print, så det kan godt være
at det ikke betyder det helt store med den meddelelse, men hvis der
er en eller anden som ved hvorfor den kommer med meddelelsen og
hvordan man forhindrer det, så er jeg stadig nysgerrig.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 20-10-03 21:38

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> er en eller anden som ved hvorfor den kommer med meddelelsen og
> hvordan man forhindrer det, så er jeg stadig nysgerrig.

Jeg sidder også og prøver at forstå mulighederne med den nyerhvervede
Acrobat 6, der er meget nyt. Jeg forstår det sådan at nu gælder det at
få tjekket sine pdf'er som valide pdf/x filer (måske helt misforstået)
derfor melder Acrobatens Preflight Results om hvad der evt. kan gå galt
i print, og det kan et forløb jo - afhængig af printeren.

Jeg forsøger at destille samme forløb som dit på forskellige måder og
med forskellige flattener styles - men alle giver Output not 100%
predictable. Hvis jeg går ind i edit i preflight results og markerer
Output not 100% predictable står der:
"Certain properties in PDF - halftone settings, transfer curves,
transparency, RGB colors, annotations etc. - may image differently on
different output devices."

Jeg tror bare det er det den vil sige.
Men jeg tror jeg vil bede om et opdateringskursus i Acrobat 6

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Madsen

Dato : 21-10-03 00:31

Storm skrev:

> [...]
> Acrobatens Preflight Results om hvad der evt. kan gå galt i print,
> og det kan et forløb jo - afhængig af printeren.

Ja, men man behøver ikke nødvendigvis at tjekke efter PDF/X-
kompatiblitet. Jeg kan godt finde på at bruge den standard-tjekker,
som hedder 'List all potential problems', eller 'Output not 100 %
predictable'. For det meste får jeg grønt lys på 'List all potential
problems', men den tjekker heller ikke for PDF/X som er ret skrap,
synes jeg.

> [...]
> halftone settings, transfer curves, transparency, RGB colors,
> annotations etc. - may image differently on different output

Hvis man ruller lidt længere ned på den liste og finder 'Uses smooth
shades' så er beskrivelsen:

| Whether the current color space is smooth shading - which itself
| will always have to rely upon a base color space that actually
| defines real color. A smooth shading has always a base color space
| associated with it.

Den kan jeg ikke lige greje på nuværende. (Man kunne selvfølgelig
også bare stryge den regel fra listen og fløjte videre. ;)

> Men jeg tror jeg vil bede om et opdateringskursus i Acrobat 6

Jeg fik bogen 'Adobe Acrobat 6 for Dummies' kastet gratis i nakken
da jeg købte Acrobat 6, men er ikke kommet i gang med den endnu, så
jeg ved ikke om den er noget værd. Et kursus var nok heller ikke
en dum idé. :}

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 22-10-03 21:58

> [...]

> predictable'. For det meste får jeg grønt lys på 'List all potential
> problems', men den tjekker heller ikke for PDF/X som er ret skrap,

Så skrap at man skal tænke sig om bare for at lave et blankt dokument,
men det lyder som en god ide at ens pdf er certificeret. Jeg tænker ikke
det er så kompliceret hvis man lige sætter sig ind i forudsætningerne.
Det har jeg ikke gjort, men jeg ser det da nævnt tiere og tiere.

> [...]
>
> Den kan jeg ikke lige greje på nuværende. (Man kunne selvfølgelig
> også bare stryge den regel fra listen og fløjte videre. ;)

Ja, indtil en populær videnskabelig forklaring dukker op, fløjter jeg
videre. Mærkeligere problemer med transparency i pdf filer destillet fra
InDesign ps filer, der med samme indstillinger i Acrobaten på én skærm
gengives korrekt og på en anden (lcd) gengives uden transparency.

--
Venlig hilsen Nina Storm