Andet multimedie
Foto-editeringsprogram
Fra : Thore Sorensen

Dato : 20-10-03 10:42

Hej...
Jeg søger et (gerne freeware) fotoediteringsprogram der kan løse
følgende 'problem'

Jeg har en del foto's af biler i 800x600 dpi. Afstanden til bilerne fra
fotografens position er den samme.

Der er en del af naturomgivelserne udenom bilerne. Jeg vil 'selecte'
bilerne alene, men sådan at det jeg 'selecter' bliver lige stort, fx
400x300 dpi.

Jeg bruger PaintShop Pro (version 5,1) og der kan jeg da sagtens selecte
bilen, men jeg vil gerne kunne bruge en fast størrelse på alle billeder.
Det er besværligt at ramme de 400x300 hver gang på flere hundrede
billeder. Musen og venstre museknap er så livlig...

Findes der et program, hvor man kan vælge en fast 'select' og bare
flytte den rundt på det store billede, til man har det udsnit (i dette
tilfælde bilen) man ønsker?

--
Venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952 - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund
Croma 2.0 'ie' 1993 - Pluto 1.2 '60SX' 1997 - Adria 'Unica' 502LH 1996

(fjern 'Z'-erne hvis du mailer direkte)

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-10-03 11:05

Thore Sorensen <dinotec@pc.dk> wrote

> Findes der et program, hvor man kan vælge en fast 'select' og bare
> flytte den rundt på det store billede, til man har det udsnit (i
> dette tilfælde bilen) man ønsker?

Jeg troede egentlig godt man kunne angive fast størrelse på udsnit i
PSP? Men det kan være jeg husker fejl og det var PhotoShop i stedet?

Såfremt dine billeder er i JPEG kan du benytte et program jeg pusler
med: http://ekot.dk/JPEGCrops/

Gå ind i indstillinger, tilføj den faste størrelse 400x300 pixels og
sæt den som standard. Hent derefter dine billeder ind i programmet. Du
vil nu kunne vælge udsnit på den måde du efterlyser.

Fra : Thore Sorensen

Dato : 20-10-03 11:49

On Mon, 20 Oct 2003 10:05:09 +0000 (UTC), Toke Eskildsen
<darkwing@daimi.au.dk> wrote:

>Jeg troede egentlig godt man kunne angive fast størrelse på udsnit i
>PSP? Men det kan være jeg husker fejl og det var PhotoShop i stedet?

Jeg har ikke kunnet finde det...:(

> [...]
>sæt den som standard. Hent derefter dine billeder ind i programmet. Du
>vil nu kunne vælge udsnit på den måde du efterlyser.

Men dette program var jo lige det, der skulle til...:) Tak for info..

Fra : emj

Dato : 20-10-03 13:27

On Mon, 20 Oct 2003 11:42:03 +0200, Thore Sorensen <dinotec@pc.dk>
wrote:

>Jeg bruger PaintShop Pro (version 5,1) og der kan jeg da sagtens selecte
>bilen, men jeg vil gerne kunne bruge en fast størrelse på alle billeder.

Hvis du dobbeltklikker på selectiosværktøjet kan du indskrive de mål,
du ønsker.

Det er dog bedre at bruge cropværktøjet, hvor du også bare
dobbeltklikker på værktøjet og indskriver de mål, du vil bruge. Det
giver en ramme, som der kan flyttes rundt med.
Hilsen emj
--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/