Andet multimedie
bentjuul 3670
PhotoShop 6.0 specifik køreplan efterlyses
Fra : Lexus

Dato : 15-10-03 20:27

Hej Gruppe!

Jeg er ny både her i gruppen og ikke mindst i billedbehandling og
redigering.

Jeg har 650 scannet billeder der skal indsættes i ca. 200 Word dokumenter.

Projektet har indtil nu kostet meget tid så jeg vil gøre det ordentligt.

Jeg ønsker at justerer mine billeder til allerbedste kvalitet også i
udskrift. Jeg har prøvet mig frem og er imponeret over resultatet efter
følgende justeringer. Jeg åbner billedet i PS, vælger
billede-justeringer-autoniveau-autokontrast, vælger billede-billede
størrelse-auto-bedst, vælger gem som-kvalitet 10-progressiv-scanninger 5,
hvad det så end betyder.

Er det her måden til bedste kvalitet når jeg ikke vil ind og brugerdefinerer
? Vil jeg kunne lave justeringerne på alle billederne i en funktion, eller
skal jeg åbne og justerer et billede af gangen ? Kan processen ikke gøres
nemmere ?

Med venlig hilsen
Lene

Fra : KNL DtP

Dato : 15-10-03 21:32

"Lexus" <lexus@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Kan processen ikke gøres nemmere ?

Du kan lave en såkaldt Action, som du kan afspille igen og dermed gentage
bestemte funktioner:

Åben billedet. Find Action-fanebladet (ligger ofte sammen med History).
Vælg New Action og giv den et navn. Tryk på Record.

Foretag nu de rettelser du ønsker (f.eks. Auto Levels, Image Size,
Unsharpen Mask). Vælg så Save As... Hvis du skal have optimal kvalitet, så
vil jeg anbefale TIF-formatet - men skal de indsættes i Word, kan den godt
blive noget tung at danse med. Hvis du vælger JPG-format og en kvalitet på
11, så går det ikke så meget kvalitet tabt - og filstørrelsen bliver
betydeligt mindre.

Når du har gemt billedet under et nyt navn stopper du Action'en. Du kan nu
køre Action'en fra menuen File > Automate > Batch og f.eks. udføre
ændringerne på en hel mappe - helt uden at røre en finger.

Hvis du stadig vil have lidt kontrol over hvad der sker, så kan du også
nøjes med at optage mens du laver ændringerne og så stoppe før du gemmer.
Bagefter tildeler du så Action'en en passende genvej, så du med få
tastetryk kan udføre en lang række tilrettelser og så selv gemme.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : kajo

Dato : 15-10-03 22:47

"Lexus" <lexus@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

snip

> progressiv-scanninger 5,

Progressiv scannning bruges kun når du gemmer store billeder til brug på
websider.
Det bevirker at billedet læses ind i browseren i step, i dit eksempel 5
step.
Der er sikkert andre der kan forklare det meget bedre, men jeg ved at nogle
ombrydningsprogrammer
simpelthen bryder sammen, hvis man indlæser et billeder der er gemt med
progresssiv scanning.

Brug istedet "Baseline(Standard)"

Mvh Kajo

Fra : Lexus

Dato : 16-10-03 20:54

Tusinde tak for gode og brugbare råd, det er jeg virkelig glad for. Jeg
mangler at finde fanebladet Action og så måske helt at forstå hvordan jeg
kan "Automate>Batch for en hel mappe, jeg tror jeg har fattet optagelse af
ændringer og vil så kunne afspille på det enkelte billede, men med hele
mappen.
Min mappe er liggende i programmet Canon ZoomBrowser og som JPEG.
Kan jeg få et konkret svar, hvis jeg er tilfreds med billedudskrift, er
auto/niveau+kontrakt+opløsning så måden til bedste auto resultat? eller er
der andre faktorer jeg skal tage højde for ?
Hilsner og endnu engang tak fra Lene

Fra : hcma

Dato : 17-10-03 10:21

> [...]
> ændringer og vil så kunne afspille på det enkelte billede, men med hele

Action ligger i din ActionPalette og virker som en "båndoptager" der optager
alt hvad du gør og ligger så klar til at blive afspillet igen på nøjagtig
samme måde, som da du indspillede den.
Åbn et billede -> Hop over i din action-palette ->tryk på
Record/Optag-knappen -> Lav dine handlinger indtil du er tilfreds ->Stop til
indspilning ved at trykke på den røde stopknap i action-paletten -> Gem din
action med et navn du kan huske.
Sammel nu alle de billeder du vil have ændret på samme måde i en mappe for
sig selv.
Gå så op i Filer ->Automate ->Batch og i denboks der kommer frem, vælger du
den action du vil afspille; fra hvilken mappe /scource og til Hvilken
mappe/Destination.
Når det er gjort trykker du bare OK og så går det ellers helt af sig selv.
m v h
HC

Fra : Lexus

Dato : 17-10-03 11:21

Endnu engang tak for svar, og så forhåbentlig et sidste spørgsmål inden jeg
starter processen.
Kan ændring af billedstørrelse+auto indgå i action optagelse når mine
billeder nu er af forskellig størrelse de fleste 10x15 nogle sikkert meget
større de mindste er 5x5. Efter processen skal billederne fortsat have
forskellig størrelse dog max 10x15. Eller skal dette laves manuelt ?
Med venlig hilsen Lene

Fra : hcma

Dato : 17-10-03 11:27

> [...]
> større de mindste er 5x5. Efter processen skal billederne fortsat have
> forskellig størrelse dog max 10x15. Eller skal dette laves manuelt ?

Ja, det kan sagtens lade sig gøre i samme omgang. Under indspilningen går du
bare op i Image ->Image Size og sætter dine mål der og husk i denne boks at
slette vingen nederst i Resample Image.
Alle billederne vil så få samme størrelse ved afspilning af din action.
Jeg ville nok indspille i følgende rækkefølge, men som een samlet action.
1: Resize image til ønsket størrelse
2: alle de andre handlinger du vil have.
m v h
HC

Fra : Lexus

Dato : 19-10-03 15:15

Hej og undskyld at jeg vender tilbage, jeg har endnu ikke forstået om
følgende kan lade sig gøre i forbindelse med indspilning af handlinger.Jeg
vil at mine billeder får max størrelse, at mindre billeder ikke forstørres,
ligesom proportionerne skal bevares.
I dialogboksen billedstørrelse har jeg to flueben:
1. Bevar proportioner
2. Nye billeddata: valgt er Bi-kubisk
Jeg er i samme forbindelse usikker på "gem" og "gem som" fordi dialogboksen
JPEG indstillinger (kvalitetsvalg) melder sig tilfældigt. Jeg har ikke kunne
finde den i menuen filformater.
Hvis jeg er tilfreds, er mine valg af autobilledstørrelse + opløsning /
bedst , autoniveau og autokontrast, kvalitet maksimum så et ok
udskriftresultat ? Jeg spørger fordi jeg er i gang med et meget personligt
brugsprojekt til mine to handicappet børn, og jeg er ikke særlig meget
forstand på hverken Word, billeder mv., jeg så / ser bare resultatet foran
mig, det har kostet rigtig meget tid, af den fritid der reelt ikke
eksisterer.
Jeg er helt rundforvirret, jeg har lavet prøver i 2 dage og ved snart ikke
hvad jeg har lavet. Originalmappen har jeg på cd, så mappen der ændres er i
kopi.
OBS, min version er på dansk.
Kan jeg