Andet multimedie
ThumbsPlus 6.
Fra : Thomas Madsen

Dato : 07-10-03 19:26

Hej,

Nu gider jeg altså ikke ACDSee længere. Den bliver mere og mere
tung for hver ny version der kommer og den kører ikke særlig
stabil på min computer, så nu er jeg gået tilbage til ThumbsPlus.
Tidligere har jeg brugt version 4 og er nu hoppet på version 6.
Der er godt nok sket en del fra version 4 til 6 må jeg nok have
lov at sige, men 6'eren har det samme "problem" som jeg kæmpede
med i version 4. Jeg forstår ikke hvorfor den ikke automatisk
opdaterer thumbnails i en mappe hvor der er blevet fjernet eller
tilføjet nye billeder siden sidst hvor man havde mappen åbnet.
Det er dybt forvirrende at den ikke selv opdaterer dem og nu er
mit spørgsmål så om man kan stille den til at gøre det? Jeg har
kigget lidt i hjælpefilen og det tyder på at man kan få den til
det ved at smide mappen ned i Watched Folders, men er det den
eneste måde man kan gøre det på?

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-10-03 18:03

On Tue, 07 Oct 2003 20:26:19 +0200, Thomas Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Nu gider jeg altså ikke ACDSee længere.

Det kan jeg godt forstå.

>nu er jeg gået tilbage til ThumbsPlus.

Dejligt program!

> [...]
>Det er dybt forvirrende at den ikke selv opdaterer dem og nu er
>mit spørgsmål så om man kan stille den til at gøre det?

Nu har jeg godtnok kun ver. 5. Nye billeder opdaterer den automagisk.
Hvis der er mange eller store kan der lige gå et øjeblik inden rødt
kryds bliver til tommel. Jeg har [v] ved:

Preferences | Thumbnails | Make thumbnails automatically

Fjernede billeder: Det skulle vist klares med

Preferences | Thumbnails | Automatically remove orphans

med forbehold for ændringer i ver. 6. Men jeg har vænnet mig til
engang imellem at højreklikke på et træ og vælge remove orphans, så
forsvinder døde mapper også.

>Jeg har kigget lidt i hjælpefilen

Nå!? Er du så langt ude?

>og det tyder på at man kan få den til
>det ved at smide mappen ned i Watched Folders, men er det den
>eneste måde man kan gøre det på?

Det bruger jeg ikke.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Thomas Madsen

Dato : 08-10-03 21:22

Peter Loumann skrev:

> Dejligt program!

Ja, det må man sige og hold da op hvor er det hurtigt sammenlignet
med ACDSee.

> Nu har jeg godtnok kun ver. 5. Nye billeder opdaterer den automagisk.

Det gør version 6 faktisk også. Af en eller anden grund, som jeg
endnu ikke har forstået, så gjorde den bare ikke første gang at
jeg havde ThumbsPlus åbnet. Jeg troede derfor at den havde den
samme skavank som version 4, hvor jeg som sagt også kæmpede med
det.

> Preferences | Thumbnails | Make thumbnails automatically

Den er også slået til som standard i version 6.

> Preferences | Thumbnails | Automatically remove orphans

Den er ikke slået til som standard i version 6 og det tyder heller
ikke på at den behøver at være det. Den kan i hvert tilfælde godt
finde ud af at fjerne thumbnails i en mappe hvor jeg har fjernet
nogle billeder udenfor ThumbsPlus, så jeg forstår ikke rigtig hvad
der gik galt i går, men det gør jo knapt så meget når det virker nu.

> Nå!? Er du så langt ude?

I går var jeg. :)

> Det bruger jeg ikke.

Heller ikke her for jeg opdagede at ThumbsPlus glemmer de mapper
som man har smidt ind i Watched Folders når man lukker og åbner
ThumbPlus og når det tilsyneladende ikke er nødvendigt for at få
programmet til automagisk at opdatere sine mapper, så gider jeg
egentlig slet ikke at sætte mig ind i hvad det der Watched Folders
handler om.

Tak for svaret.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-10-03 21:40

On Wed, 08 Oct 2003 22:22:19 +0200, Thomas Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>hold da op hvor er det hurtigt sammenlignet med ACDSee.

Jep! Og stabilt, vil du temmelig sikkert opdage. Og konfigurabelt og
fri for kulørte lamper. Men lidt dyrt.

>Af en eller anden grund, som jeg
>endnu ikke har forstået, så gjorde den bare ikke første gang at
>jeg havde ThumbsPlus åbnet.

Den skulle vel lige have tid til at opbygge sin database. Det er en
ret stor fil, hos mig p.t. 347 MB. Og når du nu ikke har så meget RAM
;o}. Problemet med den fil er, at jeg ikke kan finde ud af at eks- og
importere den, når jeg skifter computer eller reinstallerer. Det
koster alle mine stikord og annotationer. Der er ACDSSee's strøfiler
bedre, men irriterende på andre måder.

>jeg opdagede at ThumbsPlus glemmer de mapper
>som man har smidt ind i Watched Folders når man lukker og åbner
>ThumbPlus

Det lyder rigtigt. Jeg bryder mig heller ikke om at der skal køre al
mulig indeksering i baggrunden.

>Tak for svaret.

Velbekomme, jeg kan jo desværre aldrig hjælpe dig.

Opgav du Adobes nye album-program?

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Thomas Madsen

Dato : 08-10-03 22:04

Peter Loumann skrev:

> Jep! Og stabilt, vil du temmelig sikkert opdage.

Den har ikke været gået ned endnu og jeg har brugt den det meste af
dagen, så allerede nu har den overhalet ACDsee i stabilitet for mit
vedkommende.

> Og konfigurabelt og fri for kulørte lamper.

Også det ja. Der er lige lovlig mange indstillingsmuligheder til min
smag, men det tyder på at standardindstillingerne er ganske udmærkede
til mit behov.

> Men lidt dyrt.

Jeg synes at det er prisen værd.

> Den skulle vel lige have tid til at opbygge sin database.

Det kan godt være at den ikke har været færdig inden jeg begyndte at
rode.

> Det er en ret stor fil, hos mig p.t. 347 MB.

Min er ikke andet end på 40 MB pt. men jeg har nu heller ikke fået
den fodret med alle mine CD'er endnu.
Oplever du ofte at du bliver nødt til at genopbygge den database
fordi at der går koks i den, eller det sker måske sjældent? Det var
mit største problem med ACDsee.

> Og når du nu ikke har så meget RAM ;o}.

Det kan godt være at jeg har for lidt. Sådan nogle thumbs fylder
jo en del. ;)

> Problemet med den fil er, at jeg ikke kan finde ud af at eks- og
> importere den, når jeg skifter computer eller reinstallerer. Det
> koster alle mine stikord og annotationer.

I 6'eren er der en export-funktion, men det er der måske ikke i
version 5? (jeg har ikke prøvet funktionen endnu så jeg ved ikke
hvordan den virker).
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/thumbsplus/export.png>.

> Jeg bryder mig heller ikke om at der skal køre al mulig
> indeksering i baggrunden.

Heller ikke her.

> Velbekomme, jeg kan jo desværre aldrig hjælpe dig.

Sludder og vrøvl. :)

> Opgav du Adobes nye album-program?

Ja. Faktisk er Photoshop Album hovedårsagen til at jeg har ændret
adfærd. Før Photoshop Album kørte jeg efter en regel som sagde at
jeg ikke gad at spilde tid på beta-software (hvis man ser bort fra
hamsteren). Efter Photoshop Album har jeg bestemt mig for at jeg
heller ikke gider software med version 1.0 længere. For eftertiden
hopper jeg først på nyt software når version 2.0 kommer på gaden.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-10-03 22:14

On Wed, 08 Oct 2003 23:03:38 +0200, Thomas Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg synes at det er prisen værd.

Ja!

>Oplever du ofte at du bliver nødt til at genopbygge den database
>fordi at der går koks i den, eller det sker måske sjældent?

Hverken eller: Aldrig indtil nu (efter et par års brug). En sjælden
gang komprimerer jeg den, det tager lidt tid.

>I 6'eren er der en export-funktion, men det er der måske ikke i
>version 5?

Jo.

>(jeg har ikke prøvet funktionen endnu så jeg ved ikke
>hvordan den virker).

Den producerer en koloenorm tekstfil, som jeg ikke kan håndtere med
mine 256 MB ram. Og jeg kan ikke få den til bare at æde den gamle
Thumbs.td4 på en ny installation.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Thomas Madsen

Dato : 09-10-03 13:05

Peter Loumann skrev:

[Koks i databasefil?]

> Hverken eller: Aldrig indtil nu (efter et par års brug).

Det lyder godt.

> En sjælden gang komprimerer jeg den, det tager lidt tid.

Det er nok ikke nogen dum idé at gøre engang imellem.

Madsen.