Andet multimedie
bentjuul 3670
HJÆLP!!!
Fra : Jane (ö)

Dato : 05-10-03 10:36

Jeg er ved at være ret uforstående overfor, hvad der sker, når jeg åbner
diverse billeder i Photoshop 7.0.
Jeg åbner eks. et billede, og så opstår der streger eller ændringer i farver
diverse steder.
Det starter med, at den siger noget med farverne ikke er korrekte og så har
jeg 3 valgmuligheder, når jeg skal åbne filen.
Jeg har prøvet alle 3, men det samme sker.

Det er filer der er arkiveret ganske normalt som TIF filer.

Jeg sidder på Macintosh.

Jeg håber nogle har prøvet samme og forstår problemet, da jeg ligenu står og
bare skal bruge nogle bestemte fotos + designs, som bliver ændret, når jeg
åbner dem, trods prewiev af billedet er helt ok.???

Redigering af dem, så de bliver korrekte igen, er et for omfattende arbejde
og bliver ikke godt nok, set i forhold til den tid jeg har.

Jeg har fået lavet tryksager af nogle af de ting jeg ikke kan åbne korrekt
nu???

Hvad sker der?

Mvh Jane

www.125.dk

Fra : Thomas²°°³

Dato : 06-10-03 14:12

"Jane (ö)" <virker@hotmail.NOSPAMcom> skrev i en meddelelse

> Det starter med, at den siger noget med farverne ikke er korrekte og så
har
> jeg 3 valgmuligheder, når jeg skal åbne filen.
> Jeg har prøvet alle 3, men det samme sker.

De tre valgmuligheder bruger du til at fortælle hvilken (hvis nogen) ICC
profil du gerne vil arbejde med dine billeder i. Det er standard og er ikke
fordi der er fejl i billedet.

> [...]
> bare skal bruge nogle bestemte fotos + designs, som bliver ændret, når jeg
> åbner dem, trods prewiev af billedet er helt ok.???

Prøv evt. at åbne dem i et andet program, hvis du har mulighed for det. Evt.
at placere billedet i InDesign og printe det, hvis det er billedfilen det er
galt med, burde fejlen også komme ud på print. Hvis den ikke kommer med ud
på print, så må din fil være ok, og Photoshop have et problem. En
geninstallering kunne måske løse problemet. Har en sjælden gang været ude
for at et billede kopiere over et netværk fik mærkelige streger, en ny
kopiering lavede ikke streger. Der kan måske være kommet "støj" på billedet
ved kopierng?

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Jane (ö)

Dato : 06-10-03 14:33

> [...]
> profil du gerne vil arbejde med dine billeder i. Det er standard og er ikke
Ja - det er jeg bevidst omkring, men undrer mig bare over, at den spørger
ved alle billeder der er arkiveret i andre versioner end 7.0

> [...]
> kopiering lavede ikke streger. Der kan måske være kommet "støj" på billedet
Problemet er, at det ikke kun er på skærmen der bliver ændret på billedet,
men også på print/tryk.
Det er tilfældigt hvilke billeder og hvad den gør ved dem. Den ene dag kan
den lave en masse farvede streger på et billede og næste dag kan der bare
opstå underlige ting, såsom at halvdelen af billedet bliver mørkere.
Når jeg ser et "prewiev", altså det lille icon af billedet, så er der intet
med det - kun såsnart jeg åbner det. Og det er forskelligt, hvad der opstår
af fejl for hver gang jeg prøver at åbne billederne.
På de gode dage, sker der ingenting.

Jeg har ikke InDesign, så jeg kan desværre ikke forsøge det anbefalede.

Mvh Jane

www.125.dk

Fra : Thomas²°°³

Dato : 06-10-03 14:58

> [...]
opstår
> af fejl for hver gang jeg prøver at åbne billederne.

Det lyder som om det er fra en CD-rom du åbner billederne, men hvis det er
fra en harddisk, så kunne det måske være en god ide at skifte den. Er det
fra en CD-rom, hvad sker der så hvis de kopieres over på harddisken først?

En god ide kunne være at kopiere eller brænde billederne på "en god dag",
hvor de ikke har fejl, for så at skabe et komplet sæt af billeder uden fejl.

Fra : Jane (ö)

Dato : 06-10-03 15:10

> [...]
> hvor de ikke har fejl, for så at skabe et komplet sæt af billeder uden fejl.

Det er billeder til børnebøger, der allerede har været lavet prøvetryk af EN
gang.

Nu skaber de sig bare, hvilket har resulteret i, at jeg er blevet nødsaget
til at lave nogle nye fra bunden.

De er taget fra harddisken - ikke CD.

Det er dem jeg er mest øm over for, men alle mulige andre billeder laver
også numre, når de bliver åbnet. F.eks. billeder taget med mit Nikon Digital
kamera, som har være åbnet og brugt mange gange, men pludselig får streger
eller andet nu, hvor de bliver åbnet.
Der er ligesom ikke noget system eller kontinuerlighed i fejlene, hvilket
gør det svært at spore.

Mvh Jane

Fra : Thomas²°°³

Dato : 06-10-03 15:35

> Det er billeder til børnebøger, der allerede har været lavet prøvetryk af
EN
> gang.

Rart at høre de ikke ligger i skuffen

> [...]
> De er taget fra harddisken - ikke CD.
> Det er dem jeg er mest øm over for, men alle mulige andre billeder laver

Jeg ville prøve at skifte disken, kunne lyde som om den har fået hikke.

> også numre, når de bliver åbnet. F.eks. billeder taget med mit Nikon
Digital
> kamera, som har være åbnet og brugt mange gange, men pludselig får streger
> eller andet nu, hvor de bliver åbnet.

Man har forhåbentligt lært at tage backup af sine billeder ...

> Der er ligesom ikke noget system eller kontinuerlighed i fejlene, hvilket
> gør det svært at spore.

Er det fra samme harddisk eller er det ligegyldigt hvilken disk det åbnes
fra?

Fra : Jane (ö)

Dato : 06-10-03 15:38

> "Jane (ö)" <virker@hotmail.NOSPAMcom> skrev i en meddelelse
> EN
>
> Rart at høre de ikke ligger i skuffen
Yep

> Jeg ville prøve at skifte disken, kunne lyde som om den har fået hikke.
Hmmm...

> Digital
>
> Man har forhåbentligt lært at tage backup af sine billeder ...

Tilsyneladende IKKE. Nogle mennesker lærer ikke altid af sine fejl - som mig
f.eks.

> Er det fra samme harddisk eller er det ligegyldigt hvilken disk det åbnes
> fra?
Jeg har flyttet billederne lidt rundt på mine 3 harddiske, og det er
ligemeget hvor de ligger, når jeg åbner dem.
Det allermest underlige er jo, at fejlene ikke er identiske, trods det er
det samme billede.

Fra : Thomas²°°³

Dato : 06-10-03 16:00

> Tilsyneladende IKKE. Nogle mennesker lærer ikke altid af sine fejl - som
mig
> f.eks.

Hvis man ikke lærer at tage backup efter den tur, så lærer man det nok
aldrig ...

> [...]
> ligemeget hvor de ligger, når jeg åbner dem.
> Det allermest underlige er jo, at fejlene ikke er identiske, trods det er

Hvad sker der hvis du åbner billeder fra en CD-rom, laver den også fejl der?

Fra : Jane (ö)

Dato : 06-10-03 17:48

> Hvis man ikke lærer at tage backup efter den tur, så lærer man det nok
> aldrig ...
Måske der bare skal mere end EN gang til..

> hvilket
> åbnes
>
> Hvad sker der hvis du åbner billeder fra en CD-rom, laver den også fejl der?

Har ikke prøvet. De sidste nyeste billeder der ER rettet er ikke på CD rom.

Fra : Thomas²°°³

Dato : 06-10-03 18:12

> Har ikke prøvet. De sidste nyeste billeder der ER rettet er ikke på CD
rom.

Det kunne måske lokalisere fejlen, hvis det kun er harddisken der laver
vrøvl og ikke CD-rom'en, så kan det måske være et ide-kabel til harddisken.
Kan ikke huske om der også sidder en harddisk på kablet til CD-rom'en. Med
lidt held kan et nyt kabel være løsningen.

Fra : Jane (ö)

Dato : 06-10-03 18:29

> [...]
> Kan ikke huske om der også sidder en harddisk på kablet til CD-rom'en. Med
> lidt held kan et nyt kabel være løsningen.

ok _ jeg vil forsøge lidt.

Mvh Jane

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-11-03 21:09

"Thomas²°°³" <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse news:3f81a26b$0$54761

> [...]
> Kan ikke huske om der også sidder en harddisk på kablet til CD-rom'en. Med
> lidt held kan et nyt kabel være løsningen.

Jeg er ikke Mac mand, (jer er blot mand ) men alligevel vil jeg mene, at
det er helt usandsynligt, at der skulle være noget galt med harddisken, når
Jane loader billeder. Er der noget galt med HD, så er det *alle* filer, der
loades og dermed også programfiler o.lign...

Fejlen skal søges andet sted, men mindre maskinen også er meget ustabil og
fejler i tide og utide.

Claus

Fra : Jane (ö)

Dato : 06-11-03 16:20

> [...]
> loades og dermed også programfiler o.lign...
>
> Fejlen skal søges andet sted, men mindre maskinen også er meget ustabil og

Jeg tror det kan have noget at gøre med, at de billeder jeg åbnede har
ligget på en anden harddisk, som jeg HAR skrottet for en ny harddisk, da der
var bøvl med den.

Så det kan være de blev beskadige der?

Men det underlige er bare at prewiev er ok - og at det skrifter hvad der er
i vejen og at der generelt ikke er en ensformigthed i selve billederne med
fejl på.

Mvh Jane

www.125.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-11-03 21:59

> [...]
har
> ligget på en anden harddisk, som jeg HAR skrottet for en ny

Ja, lige præcis. Problemet med billedefiler er, at der er normalt ikke
CRC check på, så hvis HD fejler, så mangler der bits her og der.

> [...]
der er
> i vejen og at der generelt ikke er en ensformigthed i selve

Preview er i lav opløsning og dermed kun en brøkdel af bits.
Forskelligheden er endnu et sikkert tegn, nemlig, at der er tale om
periodevise læse/skrive vanskeligheder. Hver gang du henter/gemmer et
billeder, kommer det jo ikke til at ligge på den samme, fysiske plads
på harddisken.

Claus

Fra : Jane (ö)

Dato : 06-10-03 15:14

> [...]
> hvor de ikke har fejl, for så at skabe et komplet sæt af billeder uden fejl.

Iøvrigt har jeg skiftet harddisk, hvilket ikke ændrede tingene.

Jeg har også prøvet at arkivere billederne på en anden harddisk, men fejlene
opstår stadig.

Mvh Jane