Oliestand - Hvordan aflæses?
Fra : Thomas Hvalsø Sørens~

Dato : 12-04-01 00:32

Jeg har et spørgsmål vedr. aflæsning af oliestanden på min XJ600S.

Ifølge instruktionshåndbogen, skal man starte motoren, lade den køre
et par minutter og så aflæse standen gennem glasset.

Når jeg følger denne instruktion, er niveauet fint (ca. midt mellem
min. og max.)

Kører jeg så en tur på bare 10 km, er niveauet pludselig over max,
hvilket jeg formoder må skyldes at olien udvider sig ved stigende
temperatur. Jeg synes bare umiddelbart at det er temmelig meget der er
tale om, og kan ikke rigtig forstå, at det ikke er ved denne tilstand
(gennemvarm motor) at man aflæser oliestanden.

Er dette et velkendt fænomen og mener I at man bør aflæse allerede
efter et par minutters drift?

På forhånd tak

Thomas Hvalsø
XJ600S Diversion

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 12-04-01 01:46

> Kører jeg så en tur på bare 10 km, er niveauet pludselig over max,
> hvilket jeg formoder må skyldes at olien udvider sig ved stigende
> temperatur.

Du kan garanteret ikke se den udvidelse olien har ved højere temperaturer.
Det der sker er at olien flytter sig - den bliver pumpet rundt af
oliepumpen. På mange maskiner forsvinder olien fra vinduet når man kører, og
kommer igen stille og roligt, når man holder stille (fordi det render
tilbage ned i bunden af motoren).

> Jeg synes bare umiddelbart at det er temmelig meget der er
> tale om, og kan ikke rigtig forstå, at det ikke er ved denne tilstand
> (gennemvarm motor) at man aflæser oliestanden.

Du bør gøre som der står i manualen, men det kan under alle omstændigheder
kun blive et groft check. Jeg fatter ikke at man ikke har lavet et
olievindue der kan aflæses når maskinen står på sin støttefod - man skal
altid have maskinen opret under checket? Tosset!

Mvh
Steen

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 12-04-01 02:51

On Thu, 12 Apr 2001 01:46:02 +0100, Steen S. Schmidt wrote:

> Jeg fatter ikke at man ikke har lavet et olievindue der kan
> aflæses når maskinen står på sin støttefod - man skal altid
> have maskinen opret under checket? Tosset!

Genial idé! Nogen der kender en glarmester, som kan lave et
vindue i mit krumtapsdæksel? *g*

Eller mere stiligt som set i en bil, hvor olietermometeret viste
olieniveauet de første 5-10 sekunder efter tænding. Så skal man
ikke engang ned og kravle.

--
Stig

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 12-04-01 09:25

> Eller mere stiligt som set i en bil, hvor olietermometeret viste
> olieniveauet de første 5-10 sekunder efter tænding. Så skal man
> ikke engang ned og kravle.

Hvilken bil har du set det i?

I øvrigt forstår jeg ikke at biler ikke generelt har en måler/lampe for
olieniveau!

--
Rasmus

Alle dyr er lige... Men nogen dyr er mere lige end andre!

Fra : Adam Christensen

Dato : 12-04-01 09:34

"Rasmus Rosenquist" <fjernrasmus@fjernrovdyr.dk> wrote in message

> Hvilken bil har du set det i?

Renault Megane (Scenic) har det i hvert fald.

--
Adam

Fra : Jørgen Winther

Dato : 12-04-01 13:20

> Hvilken bil har du set det i?

Min Citroën Xsara har det også.

--
Jørgen
CB 750 F, og så altså Xsara

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 12-04-01 16:40

On Thu, 12 Apr 2001 10:25:17 +0200, Rasmus Rosenquist wrote:

> Hvilken bil har du set det i?

Peugeot 306 gti. Der var også noget blinkeri, når oliestanden var
lav, ret fikst.

> I øvrigt forstår jeg ikke at biler ikke generelt har en måler/lampe for
> olieniveau!

Det undrer også mig en del.. hvis der var en olie-sensor koblet
til samme beeper som lysalarmen, så kunne der spares mange penge
hvert år på motorrenoveringer!

--
Stig

Fra : Adam Christensen

Dato : 12-04-01 20:58

"Stig H. Jacobsen" <nzaa7en001@sneakemail.com> wrote in message

> Det undrer også mig en del.. hvis der var en olie-sensor koblet
> til samme beeper som lysalarmen, så kunne der spares mange penge
> hvert år på motorrenoveringer!

I hvis interesse?

--
Adam
SV650S

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 13-04-01 09:19

> I hvis interesse?

De samme som olietrykslampen er lavet for!

Fra : Adam Christensen

Dato : 13-04-01 19:06

> De samme som olietrykslampen er lavet for!

Touche!

--
Adam

Fra : Palle Madsen

Dato : 14-04-01 13:53

"Stig H. Jacobsen" wrote:

> Det undrer også mig en del.. hvis der var en olie-sensor koblet
> til samme beeper som lysalarmen, så kunne der spares mange penge
> hvert år på motorrenoveringer!

En Toyota Previa fylder selv efter hvis der er for lidt olie på.
Der sidder en beholder med 2 liter ekstra olie til formålet.
Jeg har nu aldrig hørt om nogen der har haft brug for det endnu.......

Palle

Fra : Allan Bojesen

Dato : 13-04-01 22:24

> I øvrigt forstår jeg ikke at biler ikke generelt har en måler/lampe
for
> olieniveau!

I min 21 år gamle bimmer er der "selvfølgelig" en lampe der fortæller
om oliebeholdningen er o.k.

Allan Bojesen

Fra : Adam Christensen

Dato : 12-04-01 09:36

> Genial idé! Nogen der kender en glarmester, som kan lave et
> vindue i mit krumtapsdæksel? *g*

Ham der var ansat på SV-projektet hos Suzuki f.eks.

--
Adam
SV650S (bøttejern min bare....)

Fra : Armand

Dato : 12-04-01 13:47

Stig H. Jacobsen <nzaa7en001@sneakemail.com> skrev i en
> [...]
>
> .....Eller mere stiligt som set i en bil, hvor olietermometeret viste
> olieniveauet de første 5-10 sekunder efter tænding. Så skal man

Med XJ-seriens lancering overgik Yamaha til at "olie-lampen" ikke er en
olietryks-lampe; men derimod en olieniveau-lampe!
Jeg skulle mene at dette sidenhen har været normen på Yamaha'er
(Att: Jørund! Hvad med R1'eren??).

Derved er metoden allerede indført i mc-branchen!

--
Armand.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 12-04-01 16:56

On Thu, 12 Apr 2001 14:47:21 +0200, Armand wrote:

> Med XJ-seriens lancering overgik Yamaha til at "olie-lampen" ikke er en
> olietryks-lampe; men derimod en olieniveau-lampe!

Og med hele 3 niveauindikationer :)

--
Stig

Fra : Adam Christensen

Dato : 12-04-01 09:33

"Steen S. Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> olievindue der kan aflæses når maskinen står på sin støttefod - man skal
> altid have maskinen opret under checket? Tosset!

Som producent handler det vel om at minimere antallet og omfanget af fejl,
der kunne opstå på baggrund af manualen. Hvis denne foreskrev modellen på
sidestøtten (eller centralen for den sags skyld) og en utilstrækkelig
aflæsning (grundet skævt underlag eller lidt skævt støtteben) senere førte
til motorhavari ville producenten med stor risiko hænge på problemet. Mon
ikke det er en garantisag man gerne vil undgå?

--
Adam
SV650S (med olie-kighul, til aflæsning når begge hjul er på jorden og cyklen

Fra : Armand

Dato : 12-04-01 13:42

Steen S. Schmidt <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en

> [...]
skal
> altid have maskinen opret under checket? Tosset!

Motorcyklens hældning når den er placeret på (side??) Støttebenet, er
allerede fra fabrikken individuel p.g.a. fremstillingstolerencer
(vinklen af beslaget, længden af støttebenet m.fl!).
Dertil kommer variabler som dit valg af fjederopspænding (helt slappe
fjedre = mere lodret stående model!) og f.eks oppakning, samt
underlagets hældning (læner ind imod kantsten, eller modsat!?)

At have motorcyklen stående opret er en universel position, som den kan
bringes i under alle forhold, hvorfor det er denne der benyttes.

Men dit problem er måske at du har forkøbt dig på en dyr motorcykel, som
ikke engang har et centralben??

--
Armand.

Fra : Adam Christensen

Dato : 12-04-01 14:43

> Men dit problem er måske at du har forkøbt dig på en dyr motorcykel, som
> ikke engang har et centralben??

Hov hov - SV'eren er da et røverkøb

--
Adam
SV650S (desværre uden centralstøtte)

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 13-04-01 14:19

> Men dit problem er måske at du har forkøbt dig på en dyr motorcykel, som
> ikke engang har et centralben??

Det første jeg spurgte, om da jeg var ude og kigge efter en SV'er (det var
vist nede hos Brdr. Sejr), var om der kunne fås et centralstøtteben til den
Det kunne der ikke.

Mvh
Steen

Fra : Adam Christensen

Dato : 13-04-01 19:04

> [...]
> vist nede hos Brdr. Sejr), var om der kunne fås et centralstøtteben til

Det kan der nu:
http://www.mo-tech.de/staender/hauptstaender.htm

--
Adam
SV650S

Fra : james

Dato : 13-04-01 23:57

> Jeg fatter ikke at man ikke har lavet et
> olievindue der kan aflæses når maskinen står på sin støttefod - man skal
> altid have maskinen opret under checket?

....og al den tid, jeg har hængt op/ned over tanken for at aflæse mens jeg
kørte....

Fra : Morten Juel

Dato : 12-04-01 00:50

> Jeg har et spørgsmål vedr. aflæsning af oliestanden på min XJ600S.
Oki

> Ifølge instruktionshåndbogen, skal man starte motoren, lade den køre
> et par minutter og så aflæse standen gennem glasset.
Man plejer nu at sige når motoren er kold, og maskinen står på
centralstøtteben !

> Når jeg følger denne instruktion, er niveauet fint (ca. midt mellem
> min. og max.)
Ok, så gi den så den har max

> [...]
> tale om, og kan ikke rigtig forstå, at det ikke er ved denne tilstand
> (gennemvarm motor) at man aflæser oliestanden.
Det er fordi der bliver pisket en masse luft i olien, tandhjul vælter jo
rundt som en BRAUN mixemaskine

> Er dette et velkendt fænomen og mener I at man bør aflæse allerede
> efter et par minutters drift?
Jeg har nu stadigvæk hørt at motoren skal være kold, og uden luft i olien

Hvad siger i andre ?

Mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 12-04-01 13:46

Morten Juel <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> Det er fordi der bliver pisket en masse luft i olien, tandhjul vælter
> jo rundt som en BRAUN mixemaskine

Hvad er der galt med min Moulinex?

Eftersom at luft i olien vil være fatal såvel i forbindelse med
opretholdelse af olietrykket i smørekanaler m.m. (tænk på lufts
indvirkning på bremsehydraulikken!), som omkring smøreevne og
varmeoptagelse (fra glidelejer), er netop evnen til IKKE at skumme en af
motorolies væsentligste karakteristikker - Så glem det med at olien
udvider sig p.g.a. opskumning!!

--
Armand.

Fra : Morten Christensen

Dato : 12-04-01 06:17

"Thomas Hvalsø Sørensen" <mr-whalesea@anarki.dk> wrote in message
> Jeg har et spørgsmål vedr. aflæsning af oliestanden på min XJ600S.
>
> Ifølge instruktionshåndbogen, skal man starte motoren, lade den køre
> et par minutter og så aflæse standen gennem glasset.

Huh??

Aldrig i mine livs skabte dage, har jeg hørt om motorer, der skal startes
først INDEN oliecheck!

Det er jo en total u-brugbar metode, efter min lille mekaniske hjerne at
regne ud.

Hvis du starter motoren, så pumper du olien rundt i systemet, og fjerner det
der med fra bundkarret, hvor olieniveauet måles.
Lige så snart motoren stoppes igen, begynder det fra de forskellige
smørekanaler, at sive tilbage til bundkarret, og du vil derfor kunne se, at
niveauet i glasset stiger igen.
Det er jo sådan set uberegneligt...

Næææ, kold motor, dyret op på central, og vent lige 30 sekunder før du
kigger i glasset (eller for dem som kun har en pind på proppen). Når
maskinen er i "vatter" (sådan da - hvis nu du bruger vatterpas med fast
blære....*G*), så er du sikker på, at olieniveauet i motoren er korrekt.

HVis jeg lader gix'eren stå på sidestøttebenet, har jeg lige pludselig ingen
olie i min motor!
Og heller ikke hvis den lige har kørt nogle få sekunder....

Derfor check olien inden du kører, når du alligevel lige kigger kæden an

--
Have a good ride...
Morten, Københavnstrup

Fra : Armand

Dato : 12-04-01 13:45

Morten Christensen <morten@mummitrold.dk> skrev i en

> [...]
> kigger i glasset
> Derfor check olien inden du kører, når du alligevel kigger kæden an.

Du bærer som sådan selv svaret til den mere omstændelige procedure i den
sidste linie:

Man vil fra fabrikantens siden kunne lave en indikering ud fra en
hvilket som helst tilstand; men eftersom det er væsentligt at kunne
efterchecke oliestanden undervejs (600 km efter at motoren var kold!?),
er proceduren opstillet derefter!
Idet at en sidste rest olie, i løbet af natten, kan være sivet tilbage
til bundkarret fra diverse kroge (p.g.a. i denne situation
uhensigtsmæssige hældning under parkering på sidestøttebenet?), seperate
reservoir'er og oliekøler, og at olie-standen derved vil være anderledes
højere end umiddelbart efter drift, har man oftest sat proceduren til at
matche et ophold på en tankstation: Varm motor, der lige skal have et
stykke tids ro inden at oliestanden aflæses!

--
Armand.

Fra : Morten Christensen

Dato : 14-04-01 02:27

*snip*
> [...]
> matche et ophold på en tankstation: Varm motor, der lige skal have et
> stykke tids ro inden at oliestanden aflæses!
*snaps*

Hmm, tjoe.. det kan jeg godt se ;c)

Men jeg undrer mig over, at på Suki netop faktisk er omvendt?
Om morgenen står den ofte på begge "fødder" - eller også sørger jeg for at
den gør det *S*
Oliecheck i glasset, et klap på rygge, og stryg over kinden, og vi starter.
Kører jeg så til jydeland checker jeg lige olien igen, når jeg tanker op
lige før Odden, eller mens jeg venter på færgen, så checkes olien igen. Op
på "frier-fødderne" med det samme, vente et par minutter - evt. mens jeg
tanker - og så kigger vi igen hinanden dybt i "øjnene". Olien er steget!
På trods af, at de 3 mm olie i glasset(teoristesk gæt fra mig), som
overnatning resulterer i aftømte ressorvoirer, oliekanaler og deslige måske
burde afsted komme - burde der så lige pludselig være 3 mm igen igen ekstra
olie oven i den stand, som jeg målte inden turens start? Så vidt vides,
udvides olie ikke så meget...

Som jeg forstår det hele af de andre indlæg, så burde den varme olie og de
tømte kanaler/ressorvoirer opveje hinanden, målt med de blå øjne?

Eller er det bare fordi det er en "Skruzuki" ? ;P

--
-Morten C.-
Som *virkelig snart* skal i seng!!

Fra : Armand

Dato : 14-04-01 11:00

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> *snip*
> Hmm, tjoe.. det kan jeg godt se ;c)
> Men jeg undrer mig over, at på Suki netop faktisk er omvendt?

Tjaeh! Det var jo min udlægning.
Sagen kan sagtens være modsat (hvilket jeg til gengæld ikke kan
forklare); men alt i alt gælder det at proceduren er til fordi
olistanden er anderledes høj/lav efter stilstand og at man skulle kunne
aflæse niveauet korrekt undervejs!

--
Armand.

Fra : Morten Christensen

Dato : 14-04-01 12:50

> [...]
> forklare); men alt i alt gælder det at proceduren er til fordi
> olistanden er anderledes høj/lav efter stilstand og at man skulle kunne

Konklusion: Det er *altså* fordi det er en Skruzuki ;PP

-Morten C.-
-Ærger sig over at have taget en ekstravagt netop i dag.
Det brude være forbudt ved lov, at man kunne tage ekstravgter, når der er
godt vejr ))

Fra : Armand

Dato : 14-04-01 14:11

> Konklusion: Det er *altså* fordi det er en Skruzuki ;PP

Tjaeh, Suzuki har på mange områder en alternativ indstilling til
sagerne á oliekøling og en meget uortodokst ladeanlæg, så hvorfor så
ikke også omkring olie-niveau'et

--
Armand.

Fra : james

Dato : 14-04-01 00:03

På mine ældre cykler, er det også sådan: kold motor, lodret stilling. Men på
Thunderbird, skal man det samme "teknik" som beskrevet: Kig i glasset at der er
olie, start motoren, la' den køre i et par minutter, stop motoren og kig i
glasset igen. Shadow har ingen glass, men pejle-pinden skal bruges efter samme
fremgangsmåde; altså efter start og et par minutters gang. I begge tilfælde,
ifølge brugsanvisningen....

-james

Fra : Ped

Dato : 12-04-01 08:17

Min anbefaling er at du følger instruktionsbogen. Med mindre et eller
andet er gået helt skævt under oversættelsen, så er den trods alt skrevet
af fabrikanten, og man må gå ud fra at hvis der foreskrives procedurer der
afviger fra det gængse, så er der en grund til det. Jeg kan iøvrigt også
anbefale næste gang du skifter olie at være MEGET omhyggelig med at afmåle
den korrekte mængde olie. Du kan så prøve at lægge mærke til hvordan det
ser ud i olieglasset under forskellige omstændigheder (motor kold/varm,
cyklen på centralstøtteben eller ej), og så har du et udmærket
udgangspunkt, selv om det måske ikke lige matcher stregerne på glasset.

Du spørger om det er et velkendt fænomen, at der afviges fra den 'gode,
gamle' gængse metode med at aflæse olieglasset ved kold motor. Det er i
hvert fald tilfældet for min GPZ 1100. Her kan man nemlig slet ikke aflæse
oliestanden før et par dage efter at den er blevet kørt! De første 24
timer efter er olieglasset fuldt, og herefter synker oliestanden over det
næste døgns tid til et niveau hvor den så bliver. Det niveau er heller
ikke den øverste streg, selv om der lige er skiftet olie, og det er derfor
jeg anbefaler dig at prøve at afmåle den korrekte oliemængde nøjagtigt, og
så bruge den oliestand du aflæser som reference. Hvordan checker jeg så
olie på f.eks. langtur? Det gør jeg heller ikke - medmindre jeg har ligget
over et sted et par dage. Men jeg måler oliemængden jeg tapper af, og
derfor har jeg et godt billede af hvor meget den bruger, og så kan jeg
evt. spæde op baseret på km tal i stedet for det visuelle indtryk fra
olieglasset. Jeg er udmærket klar over at dette ikke gælder hvis man kører
200 i timen ned af autobahn'en hvis man plejer at køre 80 herhjemme, men
med et nogenlunde ens kørselsmønster burde det være en brugbar metode -
når engang den begynder at bruge olie, for det gør den heldigvis ikke
endnu (1/4 liter på 6-7000 km).

M.v.h.

Ped
'97 "Black Stealth" GPZ 1100

Fra : kaldahl

Dato : 12-04-01 09:52

"Thomas Hvalsø Sørensen" <mr-whalesea@anarki.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (gennemvarm motor) at man aflæser oliestanden.
>
> Er dette et velkendt fænomen og mener I at man bør aflæse allerede

Instruktionsbogen siger:
Sæt motorcyklen på centralstøttebenet. Varm motoren op i nogle minutter.
Kontroller at motorcyklen står lige.
Stop motoren
Vent nogle minutter indtil oliennivauet er konstant.
Kontroller oliestanden.

Med venlig hilsen
Hans Jørgen Kaldahl

Fra : Niels Drewes

Dato : 12-04-01 20:50

> [...]
> (gennemvarm motor) at man aflæser oliestanden.
>
> Er dette et velkendt fænomen og mener I at man bør aflæse allerede

Tjek at maskinen står lige (skævt) før og efter køreturen, når du skal
tjekke olieniveauet. Husk desuden lige at vente et par minutter med slukket
motor inden du aflæser niveauet, olien skal lige have tid til at løbe
tilbage fra bl. a. oliekøleren.
Inden der er noget der er ved at gå galt, er der en stor rød lampe på dit
instrumentbræt der gør dig opmærksom på olieniveauet. Og så er det tid til
at hælde en lille halv liter på. Jeg prøvede det sidste år i Sydspanien hvor
800 km med 140 km/t i 35-40° varme gjorde min og kærstens Divsioner lidt
tørsdige

Vh

Niels
XJ600S

Fra : Jonas Holt

Dato : 14-04-01 13:44

> [...]
>
> Kører jeg så en tur på bare 10 km, er niveauet pludselig over max,
> hvilket jeg formoder må skyldes at olien udvider sig ved stigende

Jeg vil gætte på, at det skyldes faldende viskositet med stigende temperatur -
eller sagt på dansk: at olien bliver tyndere når den bliver varmere - og dermed
render den hurtigere ned fra sider, topstykke osv. og voila har man mere olie i
sumpen!

Jonas Holt & CBR600F2