Køb af brugt Mercedes
Fra : Hr. Jensen

Dato : 30-10-03 19:25

Jeg påtænker at købe en brugt Mercedes personbil.
Mit kørselsbehov er ca. 12.000-14.000 km om året, hvorfor det passer mig
ganske udmærket, hvis bilen har kørt ca. 400.000 km eller deromkring.
Jeg er indstillet på at ofre ca. 150.000 kr
Jeg er nok mest stemt for en stationcar.
Er der nogen, der kan fortælle mig hvad jeg bør se efter. Er der nogen
risiko ved at købe en frikørt hyrevogn, der siden frikørslen f.eks har haft
yderligere en ejer.
Er der nogen faldgruber, jeg bør være opmærksom på.
Ekstraudstyr som air-condition/klimaanlæg, el-ruder og -spejle - virker det
også efter 500.000 km?
Hvis bilen har automatgear, vil der så være noget jeg skal være opmærksom
på?
Hvilken model anbefales?
På forhånd tak.

Mercedeselskeren

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 30-10-03 20:26

I et af de sidste to numre af FDM's medlemsblad Motor var der netop en
brugtbilstest af nyere frikørte Mercedestaxier - prøv om du kan låne bladet,
eller gå en tur på biblioteket - jeg e sikker på at mange af dine spørgsmål
besvares i denne artikel.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Hr. Jensen

Dato : 30-10-03 20:38

Mange tak for det hurtige svar.

mvh
Hr. Jensen

Fra : claus b. p.

Dato : 30-10-03 22:25

> bladet,
> spørgsmål

Bortset fra at det nok ikke er en "nyere" model man får for 150000kr. Det er
nok en E-model fra starten af 90'erne.
Fra ca. -94 er der 16ventilede dieselmotorer med 136hk for E300. Gå efter
den. Hyrevogne kan være slidt, dårligt vedligeholdt både før og efter
ejerskifte, og det er selvfølgelig værre med en bil der har kørt 400k end en
med 200k. Importerede tyskere er ofte stillet på klokken, og prismæssigt
overvurderede af sælgerne.
Check rust på døre lige under vinduesrammen, og i bunden. Skærmkanter og
omkring sideblinklys. Må gerne have fået rust-efterbehandling! Check at alt
udstyr virker. Motor skal lyde sund, men også holde kompressionstrykket. Få
gerne lavet en kompressionstest. Automatkassen skal skifte uden voldsomme
ryk, uden at gå op i omdrejninger inden den tager fat ved skifte. Se efter
at dækkene er slidt jævnt, ellers er der måske slidte hjulophæng.Ingen
mislyde i transmission. (hylen brummen) Er du i tvivl om du selv kan vurdere
bilens stand, så få den checket på et værksted eller hos FDM. Udgiften er
godt givet ud, og kan nemt tjenes hjem igen. I den alder er der mange år
igen, men der kan være mange dyre defekter, ligesom mange dele allerede kan
være skiftet.
Et godt råd: Hold øje med priserne gennem en lang periode på bilbasen, dba
osv. og prøvekør endelig nogle stykker inden du beslutter dig. Et tip:
sliddet på førersædets ryglæn og stenslagene på metalpladerne under
forlygterne fortæller lidt om kilometrene svarer til det opgivne.
God fornøjelse og held og lykke.

/Claus

Fra : Emil Jensen

Dato : 31-10-03 01:52

> Automatkassen skal skifte uden voldsomme ryk,
> uden at gå op i omdrejninger inden den tager fat ved skifte.

Det gør min Citroen Xantia Weekend 2.0i 16v Automatic (fra 1998 + 113.000
km) nu, altså går op omdrejninger inden den tager fat første gang om
morgenen. Resten af dagen er den ok. Betyder det at der snart er en stor
renovation af gearkassen på vej?

Mvh

Emil

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 31-10-03 15:02

> Fra ca. -94 er der 16ventilede dieselmotorer med 136hk for E300. Gå efter
> den.

hmm 16 ventiler til 6 cylindre....der skulle meget gerne være 24 ventiler.

/Ulrich

Fra : flemming

Dato : 30-10-03 23:20

med et behov på 12-14000 km er diesel måske ikke den bedste løsning

men selvfølgelig skal man ikke betale meget for en udkørt balje

--
BR
Flemming