Frikadeller stegt i ovn?
Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 30-10-03 14:54

Hej!

Jeg skal lave en kæmpe portion frikadeller og overvejer, om jeg kan stege
dem i ovnen i stedet for på panden? Det er ikke for at spare fedt, men for
at spare tid!

Er der nogle, der har erfaringer med frikadeller i ovn? Smager de lige så
godt, eller mangler der ligesom noget, hvis de ikke kommer på panden?

Mvh.
Lisa

Fra : nadia.dk

Dato : 30-10-03 15:01

Hej Lisa

Hos os laver vi dem altid i ovnen, for at spare på fedtet.

Det er en god ide at pensle dem med lidt olie.

ca. 175 grader i 30-45 min. alt afhængig af hvor store du laver dem.

Mvh. Nadia

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-10-03 15:14

"Lisa Terpe Woods" <terpe@fdfmosede.dk> writes:

> [...]
>
> Er der nogle, der har erfaringer med frikadeller i ovn? Smager de lige så
> godt, eller mangler der ligesom noget, hvis de ikke kommer på panden?

Jeg synes at der mangler et eller andet, men det sparer klart tid. Så
jeg synes du skal lave en portion til aftensmad i dag i ovnen og smage
hvordan de passer dig og familien.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, juletræer, gran og julebutik
Tag familien med på skovtur og fæld dit eget juletræ.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-10-03 15:18

Lisa Terpe Woods wrote:

> [...]
>
> Er der nogle, der har erfaringer med frikadeller i ovn? Smager de lige så
> godt, eller mangler der ligesom noget, hvis de ikke kommer på panden?

Hvad med lige at brune dem på begge sider, og så i ovnen med dem?

--
Med venlig hilsesn

Ivar Madsen
Der tester mdk9.2

Fra : Louise Skouboe Bjerg

Dato : 30-10-03 15:59

Ivar Madsen wrote:

> Hvad med lige at brune dem på begge sider, og så i ovnen med dem?

Hvis man vender dem undervejs så synes jeg at de næsten bliver fint sprøde.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-10-03 17:15

"Lisa Terpe Woods" <terpe@fdfmosede.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal lave en kæmpe portion frikadeller og overvejer, om jeg kan stege
> dem i ovnen i stedet for på panden? Det er ikke for at spare fedt, men for
> at spare tid!

Jeg ville tage en stor gryde og hælde olie i - og så friturestege dem.
Det bliver de nemlig bedst af: De bliver pænt runde, pænt brune og særdeles
saftige, fordi det varme olie lukker dem i en fart inden kødsaft siver ud.

Når de er tilpas brune, kan du tage dem op med en hulske, evt. fryse dem ned
og varme dem i ovnen, når de skal bruges.

De passer sig selv, mens de steger, så det arbejde der er, handler slet og
ret om at røre farsen og forme dellerne. De skal ikke vendes undervejs. Og
når du har lavet første hold ved du, hvor længe de skal have i gryden. Så
kan du sætte minuturet i gang og lavve npget andet imens.

Og nej.. kød optager stort set ikke noget fedtstof uanset hvordan det
steges, så der er ingen grund til at bekymre sig om fedtet ved at
friturestege dem. (Bare sagt af hensyn til dem, der vil pive ved tanken om
at friturestege dellerne)

Citat fra:
http://www.foedevaredirektoratet.dk/fdir/publications/2002008/kap1.asp

"Da der kun optages små mængder fedt under stegning af kød (uden panering) -
op til ca. 2 g fedt pr 100 g kød er der ikke meget fedt at spare ved at
stege i en begrænset mængde fedtstof eller stege uden fedtstof. "

Mvh. Lisbeth

Fra : Ralph

Dato : 30-10-03 18:08

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3fa139d7$0$3738$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
panering) -
> op til ca. 2 g fedt pr 100 g kød er der ikke meget fedt at spare ved at

DET var s´gu et godt svar, du svarer på det der spørges om, svarer på evt.
modspørgsmål INDEN de stilles OG kommer med dokumentation - respekt

--
venligst
Ralph

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 31-10-03 11:02

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Lisa Terpe Woods" <terpe@fdfmosede.dk> skrev i en meddelelse

Lad os først slå en ting fast: Frikadeller skal normalt steges på
panden. Jeg har endnu ikke fundet en tilberedningsform der hamler op med
pandestegning.

> [...]
> Det bliver de nemlig bedst af: De bliver pænt runde, pænt brune og
> særdeles saftige, fordi det varme olie lukker dem i en fart inden

Jeg er meget enig med Lisbeth.
Jeg har efterhånden afprøvet 5-6 forskellige metoder til stegning i ovn,
og ingen af dem har været særligt vellykket. Enten bliver de for lyse og
kedelige, eller også bliver de for tørre og kedelige. Det kan måske lade
sig gøre, men jeg har ikke kunnet finde ud af det :(
I bedste fald har de lignet de 'kötbollar' som jeg har mødt i Sverige.

Frituren er en anden sag. Det er meget bedre. Dellerne bliver sprøde og
saftige og kan (næsten) hamle op med pandemodellen. Desuden bliver de
runde og velformede. De må dog ikke være for store (jeg plejer at bruge
en isske).

> Når de er tilpas brune, kan du tage dem op med en hulske, evt. fryse
> dem ned og varme dem i ovnen, når de skal bruges.

Ja. De kan sagtens laves i forvejen og fryses ned. Husk at de skal køles
ned inden de fryses. I køleskabet eller ud på terassen hvis temperaturen
er til det til de er helt kolde.

Når de skal bruges, skal de være helt optøede inden de kommer i ovnen.
180 grader 25-30 min.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-10-03 11:12

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

Jeg har endnu ikke fundet en tilberedningsform der hamler op med
> pandestegning.

Heller ikke her.
Skal man lave store portioner, kan man sætte stegepander på de to store blus
og bruge æbleskivepander på de to små.
Så er man faktisk heltidsbesæftiget - især hvis man bruner dellerne på
panderne og lige lader dem stege helt færdigt i ovnen.

Hilsen Inger

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-10-03 17:49

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> Når de skal bruges, skal de være helt optøede inden de kommer i ovnen.
> 180 grader 25-30 min.

Det er da bare fuld knald på microen, og så ca. et minut pr. delle,,,

Ivar Madsen
Der tester mdk9.2

Fra : pusmand

Dato : 03-11-03 10:52

> [...]
særdeles
> saftige, fordi det varme olie lukker dem i en fart inden kødsaft siver ud.

Hvilken olie bruger du ?? Og mener du, at frikadellerne skal ligge og svømme
rundt i olien - altså ca en halv grydefuld olie ???

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-11-03 17:46

"pusmand" <pusmand@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken olie bruger du ?? Og mener du, at frikadellerne skal ligge og
svømme
> rundt i olien - altså ca en halv grydefuld olie ???

Jeg bruger en af de olier, der angiveligt er beregnet til friturestegning
(det står på flasken, dåsen, pakken! Olien skal nemlig kunne tåle høj
temepratur.

Og ja... der skal være så meget fedt i gryden, at dellerne svømmer og altså
ikke rører bunden. Så bliver de til gengæld også flot runde. Sprøde på
ydersiden og saftige indvendige.

Steg ikke så mange af gange, at olien holder op med at syde om dellerne!

Mvh. Lisbeth