Ekspresso
Fra : MorTil3

Dato : 30-10-03 08:32

Hej Madelskere

Er der nogen af jer der ved hvad forskellen er på Capputino og Kaffe
Latte...

Har lige købt en Ekspresso maskine i Netto, den er alle tider..

Birgit

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 30-10-03 09:22

"MorTil3" <flynderborgens@stofanet.dk> wrote in news:3fa0be65$0$7845
$ba624c82@nntp04.dk.telia.net:

> Er der nogen af jer der ved hvad forskellen er på Capputino og Kaffe
> Latte...

Cappuccino er en espresso med skummelt mælk. Serveres i 150ml. kop i
forholdet 1/3 espresso til 2/3 mælk.

Cafe Latte (italiensk) eller cafe au lait (fransk) minder i fremstilling
noget om cappuccino, men mælket er mindre skummet.

> Har lige købt en Ekspresso maskine i Netto, den er alle tider..

Jeg har også lige købt ny espressomaskine - ny venter jeg blot på at posten
får den fragten fra Fyn til Århus! :)

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 30-10-03 09:31

"Kasper Damkjær" <spamtrap01@damkjaer.net> wrote in

> Cappuccino er en espresso med skummelt mælk. Serveres i 150ml. kop i
> forholdet 1/3 espresso til 2/3 mælk.

LOL! Et freudian slip - jeg bryder mig ikke om mælk i kaffen, derfor skrev
min underbevidsthed "skummelt" i stedet for "skummet" (uden 'l')

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : Lisbeth Sejberg

Dato : 30-10-03 15:01

Kasper Damkjær <spamtrap01@damkjaer.net> skrev:
>"MorTil3"

> [...]

-- Har læst dit fejltrin med den "skumle" mælk. Men min
kommentar går på at Cafe Latte og Cafè au lait ikke er helt det
samme. Der er meget mere mælk i en Cafè Latte end i en Cafè au
Lait. 3/4 mælk til en Cafè Latte og vel ca. omvendt til en Cafè au
Lait. Hvis en Cafè Latte laves på en fuldautomatisk maskine i et
højt glas, ser det smaddergodt ud, når kaffen(espressoen) "skydes"
af til sidst og lægger sig ned under den varme mælk.
Med "skummel" hilsen fra èn der elsker varm mælk med kaffe.
Lisbeth

Fra : Jokum

Dato : 31-10-03 01:12

> Jeg har også lige købt ny espressomaskine - ny venter jeg blot på at
posten
> får den fragten fra Fyn til Århus! :)

Det sku vel ikke være fra espressokaffe.dk ? Er det en g3ferrari ?

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 31-10-03 11:16

"Jokum" <jokum@yahoo.com> wrote in news:zNhob.5402$pX3.934@news.get2net.dk:

> posten
>
> Det sku vel ikke være fra espressokaffe.dk ? Er det en g3ferrari ?

Forhandleren er rigtig nok, men det er en Rancilio Silvia (Og en Rancilio
Rocky nu man alligevel havde pungdyret fremme...)

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : Jokum

Dato : 31-10-03 16:16

> Forhandleren er rigtig nok, men det er en Rancilio Silvia (Og en Rancilio
> Rocky nu man alligevel havde pungdyret fremme...)

Hehe, måske engang når jeg vinder i lotto (eller helvedet fryser til is) ...

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 31-10-03 18:08

> Hehe, måske engang når jeg vinder i lotto (eller helvedet fryser til
> is) ...

Jep, det er noget af en udskrivning.

MEN! Den underskønne Silvia og hendes velbyggede bror Rocky har netop
gjort deres entré i det lille hjem. Selvom jeg langt fra er færdig med at
tilpasse kværnen, stampningen osv., så kan jeg allerede nu se hvilken
vidunderlig verden af velbrygget espresso der venter forude. Cremaen er
mørkere og mere fyldig. Espressoen har den rigtige temperatur osv.

Det er noget af en forbedring fra min tidligere DeLonghi Bar14 og
formalet kaffe :)

Jeg sidder og ryster lidt på hånden - måske jeg ikke skulle have drukket
alle brygprøverne? ;)

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : wizz

Dato : 01-11-03 05:21

"MorTil3" <flynderborgens@stofanet.dk> wrote in message

> Hej Madelskere
>
> Er der nogen af jer der ved hvad forskellen er på Capputino og Kaffe
> Latte...

Den eneste forskel på en caffe latte og en cappuccino er (så vidt jeg ved)
mængden af dampet/skummet mælk der er tilsat espressoen, - hvor der vist er
dobbelt så meget mælk i en caffe latte som i en cappuccino. Desuden serveres
en Cappuccino med kakaodrys på toppen af mælkeskummet hvis det skal være
"rigtigt" (hvad det jo ikke nødvendigvis skal

/Wizz

Fra : Henrik

Dato : 31-10-03 23:57

"MorTil3" skrev i en meddelelse
> Har lige købt en Ekspresso maskine i Netto, den er alle tider..

Hmm .. jeg har kigget på maskinen, men ved ikke ... hvad er forskellen
mellem den og de "andre" maskiner .. ?

3.000,- er jo også en slat penge ...

Fra : JHR

Dato : 01-11-03 15:23

Og liiige en lille detalje: Det hedder altså en espresso ikke eKpresso

Mvh
Jeppe.

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 04-11-03 15:09

"JHR" <j_have@post3.tele.dk> wrote in message
> Og liiige en lille detalje: Det hedder altså en espresso ikke eKpresso

....og for at være rigtig pedant, de to andre hedder cappuccino og
caffelatte, transformeret så i caffe latte, caffe' latte, latte, osv...

Sandra i Krabappel-humør

Fra : Kim Grandjean

Dato : 02-11-03 16:18

MorTil3 wrote:

> Er der nogen af jer der ved hvad forskellen er på Capputino og Kaffe
> Latte...

Efter traditionel opskrift:
Cappuccino: 1 del espresso, 1 del varm mælk og 1 del mælkeskum
Cafe latte: 1 del espresso og 2 dele varm mælk, med en smule skum øverst.

Jeg tror dog godt at vi kan tillade os at sige, at praksis har bevæget sig i
retning af mere mælk i drikkene. Det er nok en konsekvens af at en cappuccino
eller en latte skal være større idag end den skulle for 5-10 år siden, men at
man ikke af den grund kan forøge mængden af koffein proportionalt. Det ville
give normale mennesker koffeinshock.

Igen ifølge traditionel opskrift er en Café au lait en kop almindelig stærk
kaffe, med ca. lige så meget mælk.

> Har lige købt en Ekspresso maskine i Netto, den er alle tider..
Jeg går ud fra at det er en Saeco Vienna deluxe du har købt. Den skulle efter
sigende være rigtig god (af en fuldautomatisk maskine at være), og til Nettos
pris er den absolut et kup. Jeg overvejede selv at købe en til arbejdet. Det kan
være hårdt at være væk 8-12 timer uden espresso.

Venligst
Kim (som stadig er kørende i højt gear efter en triple-christmas-latte for 2½
time siden)