Kurstillæg
Fra : Hanne Jensen

Dato : 29-10-03 20:58

Jeg har for første gang stødt på ordet kurspoint, som jeg skulle betale til
banken i forbindelse med køb af obligationer. Er der nogen som kan forklare
mig, hvorfor andre banker som jeg tidligere har handlet obligationer hos
ikke har haft det med på deres opgørelse over købet.
m.v.h.
Birthe

Fra : Hans

Dato : 29-10-03 22:28

"Hanne Jensen" <pollo_sletmig@os.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har for første gang stødt på ordet kurspoint, som jeg skulle betale til
> banken i forbindelse med køb af obligationer.

Jeg handler selv via www.skandiabanken.dk og kan vælge mellem "straks" "handel"
"limit" kurs
banken beregner sig til den "rene" kurs 0,25 promille i kurtage.
prøv leg med dette link:
http://www.cse.dk/kf/kf_obligation_kursdata?menu2show=1.3.2.1.&p_stockid=bond.kf.DK0009753469

Nogle banker "skjuler" den "rene" kurs overfor kunderne og kalder det kurspoint, hvilket
enhver bank må gøre som den vil

Fra : All Migthy

Dato : 30-10-03 11:27

"Hans" <Hbolten@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
"straks" "handel"
> "limit" kurs
> banken beregner sig til den "rene" kurs 0,25 promille i kurtage.

Tja, men 0,25 promille er da dyrt. De fleste steder koster det kun 0,1 -
0,15 promille. Og så tager de 0,05 - 0,10 point i kursskæring. I væreste
tilfælde er det samme pris som Skandiabanken

> Nogle banker "skjuler" den "rene" kurs overfor kunderne og kalder det
kurspoint, hvilket
> enhver bank må gøre som den vil

Nej. Hvis banken tager et tillæg/fradrag i forhold til markedskursen
(børsen), SKAL den oplyse det.

Den "rene" kurs på obligationer??? Hvilken "rene" kurs henviser du til? Nu
har du lavet et link til Københavns Fondsbørs, men langt den største handel
på obligationer i Danmark - især realer - sker ikke over børsen. Hvilken
kurs er så den "rene"? Den skæve børskurs, eller det mere efficiente
OTC-marked, som man handler obligationer på?

Fra : Bamse

Dato : 31-10-03 11:10

Svar : OTC (over the counter) er næppe et efficient marked.

All mighty skrev:

Den skæve børskurs, eller det mere efficiente
> OTC-marked, som man handler obligationer på?

---

Fra : All Migthy

Dato : 31-10-03 12:58

"Bamse" <nospam@nospam.ugh> skrev i en meddelelse
> Svar : OTC (over the counter) er næppe et efficient marked.

Ud fra hvilken argumentation?

Der findes mange OTC-børser i verden, især på råvarer og
terminskontrakter... Jeg er ret sikker på, at de er uenige i din påstand....
Men jeg venter med spænding på din argumentation

Fra : Bamse

Dato : 07-11-03 18:25

> [...]
påstand....
> Men jeg venter med spænding på din argumentation

Ja, har du nogensinde prøvet at handle på dem? *g* Handel med valuta
på spotmarkedet....DER har du et effektivt/likvidt maked.

Fra : All Mighty

Dato : 08-11-03 12:12

> Ja, har du nogensinde prøvet at handle på dem? *g* Handel med valuta
> på spotmarkedet....DER har du et effektivt/likvidt maked.

Ja, jeg handler tit obllibationer på OTC-markedet... Kursspread på 0,1%,
altid priser, osv...

I øvrigt bliver en stor det af valutahandlen i verden - især derivaterne -
handlet på OTC.

Fra : All Migthy

Dato : 30-10-03 11:19

> [...]
> mig, hvorfor andre banker som jeg tidligere har handlet obligationer hos
> ikke har haft det med på deres opgørelse over købet.

De andre gange har banken som også taget sig en betaling via kursen. Det er
dog først inden for det seneste år, at det er blevet påbudt ved lov, at
banken oplyser om dette.

Du har nok valgt en strakshandel, hvor du får kursen omgående. I nogle
banker kan du undgå dette ved at vælge, markedskurshandel eller lign.