Brug af privat bil i firma
Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 28-10-03 22:31

Hej

Jeg er blevet tilbudt noget arbejde som 'chauffør'. Dvs. jeg skal kører
varer et par gange om ugen eller lign. for et andet firma. Da jeg selv i
forvejen har firma, er det jo nærliggende at jeg aflønnes gennem dette.
Altså at jeg skriver en faktura for hver kørsel eller en gang om måneden.

Mit ene spørgsmål går på hvordan jeg regnskabsmæssigt gør. På told&skat kan
jeg se at jeg kan fradrage 2.90 kr. pr. km. jeg kører. Skal jeg bare
debitere firmakontoen eks. 50 x 2.90 kr. og kreditere min private konto 50 x
2.90 kr.?

Det andet spørgsmål går på kørebog. På told&skat's sider står der at man
skal føre kørebog hver dag. Er det ikke nok bare at føre kørebog for hver
gang jeg bruger bilen i firmaet, eller skal jeg føre kørebog for hver enkelt
tur til Netto mm.?

--
Mvh / Regards

Mikkel Andreasen

Fra : Lykke

Dato : 03-11-03 13:22

reglerne er som du korrekt har læst, kørebog hver dag.
men jeg har brudt denne regel med held, jeg skriver dato,km. osv.
hver gang det er firmakørsel, resten kan så kun være privat.
du er nemlig ikke forpligtet til at skrive km og sted i det private, kan
nøjes med x og dato, hvilket er spild af tid og papir - i mine øjne.