MC der følger musen
Fra : Martin Helbo

Dato : 28-10-03 17:28

Hej
Jeg har lavet en flashfilm hvori et movieclip følger musen. Kan ses her:
http://thedude.dk/flash.htm

Problemet er, at når siden loades, kører boksen op i toppen, men den skal
blive stående hvor den er, indtil man fører musen ind på billedet.
En anden ting er, at boksen kan køre ud over kanterne, men den skal stoppe
inden, så man kan se hele boksen hele tiden, altså ikke som nu, hvor man kan
føre musen ned til bunden og ud over kanten, hvorefter halvdelen af boksen
forsvinder.

Er der nogen der kan hjælpe mig med de to problemer?

Koden til MC'et ser således ud:

onClipEvent (enterFrame) {
//y movement
my=_root._ymouse;
if (my<_y) {
dy=_y-my;
}
else {
dy=my-_y;
}
moveSpeedy=dy/10;
if (my<_y) {
_y=_y-moveSpeedy;
}
else {
_y=_y+moveSpeedy;
}
}
-- /Martin Helbowww.thedude.dk

Fra : Bo Dudek

Dato : 29-10-03 10:16

>Problemet er, at når siden loades, kører boksen op i toppen, men den skal
>blive stående hvor den er, indtil man fører musen ind på billedet.

udfra det dit AS burde du kunne proppe denne her linie ind i din
første frame i fla'en:

my=200; // hvor 200 er y-værdien som bjælken skal starte på

> [...]
>føre musen ned til bunden og ud over kanten, hvorefter halvdelen af boksen

så skal du lige finde ud af hvad y-værdien er for boxen lige INDEN den
render ud over kanten.. denne værdi kalder vi for max_y.. og du skal
indtaste den istedet for max_y i nedenstående..

OnClipEvent (enterFrame){
if (_root.bjaelkemc._y<=max_y){
//y movement
my=_root._ymouse;
if (my<_y) {
dy=_y-my;
}
else {
dy=my-_y;
}
moveSpeedy=dy/10;
if (my<_y) {
_y=_y-moveSpeedy;
}
else {
_y=_y+moveSpeedy;
}
}
}

mvh
bo dudek
www.bodudek.dk

Kind regards
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Martin Helbo

Dato : 29-10-03 16:16

Hej Bo, tak for dit svar, men jeg kan ikke helt få det til at virke.

Scriptet er indsat på selve MC'et, det stopper fint ved enderne, men det
bliver hængende, dvs. det følger ikke med musen når man kører væk igen.
Som du kan se: http://thedude.dk/flash.htm

En anden ting; hvor skal my=200; sættes ind henne? Skal det også sættes
direkte på MC'et?

Koden som den ser ud nu:

onClipEvent (enterFrame) {
if (_root.boks._y<=480) {
if (_root.boks._y>=25) {
// y movement
my = _root._ymouse;
if (my<_y) {
dy = _y-my;
} else {
dy = my-_y;
}
moveSpeedy = dy/10;
if (my<_y) {
_y = _y-moveSpeedy;
} else {
_y = _y+moveSpeedy;
}
}
}
}

Håber du kan hjælpe

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Bo

Dato : 29-10-03 22:01

Hej Martin
Du skal nok føre dit mc ind i det aktive felt igen:

ex:

> onClipEvent (enterFrame) {
> [...]

else _root.boks._y=26;

> }

else _root.boks._y=479;

Fra : portland

Dato : 28-11-03 15:26

du kan vælge 2 måder at sætte din x værdi på....
enten på et frame (som regel det føste) og skrive
movieclipnavn._x = xværdien
(og husk at bruge _root / _parent / osv... hvis det ikke er samme sted som
du har dit movieclip siddende)

hvis du vil skrive det direkte på movieklippet burde

onClipevent(load) {this._x = xværdien}

mvh
Benjamin Rosberg