Kan fedme være medfødt og uhelbredeligt?
Fra : Jakob Munck

Dato : 28-10-03 07:55

Min egen opfattelse er den, at fedme altid skyldes en forkert livsstil,
altså at man indtager flere kalorier end man bruger. Dvs. at der findes ikke
fedme, som ikke kan fjernes, hvis den pågældende person selv ønsker det og
følger den nødvendige diæt.

Fedme kan altså ikke være medfødt, og der findes ikke "gener for fedme",
selv om der naturligvis findes gener der gør at et nogle har en højere
forbrænding end andre og at andre er mere motorisk dygtige, og dyrker måske
derfor mere motion.

Men fedme kommer ikke af lav forbrændring eller mangel på motion, det kommer
af at man spiser for meget i forhold til hvor meget man forbrænder. Den der
forbrænder lavt og motionere lidt, kan altså sagtens være slank, hvis
han/hun bare sætter tæring efter næring og altså spiser den rigtige
kaloriefattige kost.

Det betyder også, at fedme er et personligt valg, som mennesker skal have
lov til at træffe. Fede mennesker er hverken værre eller bedre end slanke,
det er bare mennesker der har valgt en livsstil, der gør dem til det de er.
Og det skal de naturligvis have lov til.

Men jeg vil da godt høre om der er nogle her i gruppen, der kender til
teorier o.lign. der begrunder det at fedme skulle kunne være medfødt,
genetisk og uhelbredelig. Jeg tror ikke selv på dette, men jeg vil godt høre
andres mening.

v.h.
Jakob

Fra : Nellie

Dato : 28-10-03 08:29

"Jakob Munck" <j.munck48@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> teorier o.lign. der begrunder det at fedme skulle kunne være medfødt,
> genetisk og uhelbredelig. Jeg tror ikke selv på dette, men jeg vil godt

Tja. en teori er det i hvert fald:

"Det islandske firma DeCode mener at have fundet det gen, der afgør, hvem
der bliver tykke, og hvem der bliver tynde. Det vil med tiden måske kunne
føre til en medicinsk behandling af fedme. DeCode har et enestående genetisk
materiale i banken: Op mod halvdelen af den islandske befolkning. Firmaet
har købt rettighederne til genmaterialet og stamtræerne fra hele den
islandske befolkning. Lektor i medicinsk genetik ved Panum Instituttet på
Københavns Universitet, Hans Eiberg, siger, at man kan bruge den viden, man
har om gener, til f.eks. at berolige forældre og børn, der er sengevædere,
idet man tidligere har ment, at det var et opdragelsesspørgsmål - nu ved
man, at det er arveligt. I USA er der ansøgt om patent på op mod 20.000
gener, hvilket er en af årsagerne til, at Hans Eiberg slår koldt vand i
blodet, når det gælder fundet af fedmegenet. Han konstaterer, at hans egne
erfaringer siger, at der er mange gener for fedme. DeCodes direktør, Kari
Stefansson, siger, at de ikke har hævdet at have fundet det eneste fedmegen,
men at genet spiller en vigtig rolle for fedme. DeCode har kortlagt mange
andre gener for fedme, siger han. Grunden til, at de vælger ét gen, er for
at have et mål at udvikle medicin hen imod. Denne medicin kommer først på
markedet om fem-ti år, forudser Kari Stefansson. (kl. 22.00)
Journalist: Henrik Dahl#Susanne More"

Kilde:http://www.biotik.dk/nyheder/infopaq/infopaq_2047117/

Fra : Faithless

Dato : 28-10-03 08:31

> [...]
> teorier o.lign. der begrunder det at fedme skulle kunne være medfødt,
> genetisk og uhelbredelig. Jeg tror ikke selv på dette, men jeg vil godt

Prøv at kigge her:
http://www.pharmaceut.dk/{7B0D48B9-2420-4A0E-8E7E-128012CBBBFB}

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-10-03 16:05

[Jakob Munck | Tue, 28 Oct 2003 07:55:09 +0100]

> [...]
>det er bare mennesker der har valgt en livsstil, der gør dem til det de er.
>Og det skal de naturligvis have lov til.

Nogle få kommentarer får jeg lyst til at tilknytte.

Fedme er ikke, altid, et personligt valg - men kan sagtens være et
resultat af dårlig rådgivning og andre fejltagelser.

Husker du f.eks. en kampagne der kørte for år tilbage (5-10 år) om at
"sukker ikke feder" - Arne Astrup kørte på ihlrdigt på budskabet og var
fulgt op af en rigtig god kampagne fra De Danske Sukkerfabrikker?

Konsekvensen for mange blev at man fik den opfattelse at hvis man "bare"
hold igen med fedtet kunne man spise løs af sukkeret - hvilket
naturligvis var en kraftiog kilde til overvægt for nogle.

Sagt på en anden måde - de mennesker der blev overvægtig på dette valgte
ikke at de ville være overvægtige, da de istedet holdt igen med fedtet
og troede at det var metoden for dem.

(ikke for at give Arne Astrup eller sukkeret skylden for alles overvægt,
eller at fritage fedtet - blot for at bringe et ekstra aspekt ind i
billedet).

Stadig den dag i dag (men heldigvis sjældnere) ser du en blind
fokusering på hvor fedtfattige produkter kan være, uden ellers at
interesserer sig for hvordan produktet ellers er sammensat.

Ved en smagsdemonstration et supermarked for nyligt, oplevede jeg at få
at vide at "siden dette produkt kun indeholdte 1½ % fedt, var det
perfekt til en slankekur".

(det var et Danone yoghurt produkt)

At produktet så indeholdte 12% sukker (!) mente hende der demonstrede og
et par af de tilhørende, bestemt ikke var noget problem - der var jo kun
1½ % fedt...

Ok, det er heller ikke katastrofalt - men en skelen blindt til
fedtindholdet, uden at kunne på den generelle ernæringsmæssige
deklaration på et produkt, er forkert.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Jakob Munck

Dato : 31-10-03 07:18

Problemet kan formuleres sådan:

Kan man forestille sig 2 personer, der har samme højde, indtager nøjagtig
den samme føde og derfor får den samme mængde kalorier, og som bevæger sig
nøjagtig lige meget hver dag (f.eks. 1 km. gang, 4 km. cykel, 7 timers søvn
og resten af dagen sidde på en stol), men hvor den ene er fed og den anden
er slank?

Mit bud er, at det ikke kan forekomme. Deres vægt vil være nogenlunde den
samme, dog +/- et par kilo for variation i kropsbygning.

v.h.
Jakob

Fra : Padmé Amidala

Dato : 31-10-03 09:47

"Jakob Munck" <admin@seniorgroup.dk> wrote in message
> [...]
søvn
> og resten af dagen sidde på en stol), men hvor den ene er fed og den anden

Selvfølgelig kan det lade sig gøre. Det kommer jo an på andre faktorer,
såsom højt/lavt stofskifte, eventuelle skader på tarmene, så maden ikke
optages ens..etc etc

VH
Padmé

Fra : Jakob Munck

Dato : 01-11-03 11:08

> Selvfølgelig kan det lade sig gøre. Det kommer jo an på andre faktorer,
> såsom højt/lavt stofskifte, eventuelle skader på tarmene, så maden ikke
> optages ens..etc etc

Hvis disse forhold som du nævner er gældende, så kan de 2 personer ikke
bevæge sige lige meget, da de ikke får den samme mængde energi. Og det var
forudsætningen for mit eksempel. Med mindre du vil hævde, at den ene af
disse personer bruger mindre energi til at bevæge sig end den anden. Hvordan
skulle det kunne lade sig gøre? Er denne persons muskler mere effektive???

Jakob

Fra : Padmé Amidala

Dato : 01-11-03 13:46

"Jakob Munck" <admin@seniorxxgroup.dk> wrote in message >

>Hvis disse forhold som du nævner er gældende, så kan de 2 personer ikke
> bevæge sige lige meget, da de ikke får den samme mængde energi.

To personer, som du beskriver det i dit eksempel, vil sagtens kunne bevæge
sig lige meget, på trods af at de har forskelligt stofskifte.

> Med mindre du vil hævde, at den ene af
> disse personer bruger mindre energi til at bevæge sig end den anden.
Hvordan
> skulle det kunne lade sig gøre?

Via styrketræning blandt andet..

>Er denne persons muskler mere effektive???

I teorien kan det godt lade sig gøre, at person nr et's muskulære
sammensætning er bedre end den andens, så den første person forbrænder mere
end person nr to.

> Jakob

VH
Padmé

Fra : Jakob Munck

Dato : 01-11-03 15:16

> To personer, som du beskriver det i dit eksempel, vil sagtens kunne bevæge
> sig lige meget, på trods af at de har forskelligt stofskifte.

Ikke når de indtager den samme mængde energi. Det ville kun kunne lade sig
gøre, hvis den ene havde særlige muskler, der brugste særlig lidt energi til
at trække sig sammen, og det er der vist ingen der tror på eksisterer.

> Hvordan
>
> Via styrketræning blandt andet..

Styrketræning gør ikke at man bruger mindre energi, men at dette
energiforbrug føles mindre anstrengende, da man har flere muskler. Og det er
noget helt andet.

jm

Fra : Padmé Amidala

Dato : 01-11-03 15:36

> [...]

> Styrketræning gør ikke at man bruger mindre energi, men at dette
> energiforbrug føles mindre anstrengende, da man har flere muskler. Og det

Man får ikke flere muskler ved styrketræning, de bliver blot større!

> jm

VH
Padmé

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-11-03 16:34

"Padmé Amidala" <gsagae@geagnhwo.com> skrev i en meddelelse

> Man får ikke flere muskler ved styrketræning, de bliver blot større!

Nemlig.. og jo større muskelmasse, desto mere energi forbrænder man.

To personer med præcis samme vægt har ikke nødvendigvis samme muskelmasse.
Der kan være endog meget stor forskel.

Mvh. Lisbeth

Fra : Padmé Amidala

Dato : 01-11-03 18:32

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> wrote in message

> Nemlig.. og jo større muskelmasse, desto mere energi forbrænder man.
>
> To personer med præcis samme vægt har ikke nødvendigvis samme muskelmasse.
> Der kan være endog meget stor forskel.
>
> Mvh. Lisbeth

Jeg er fuldstændig enig..

VH
Padmé

Fra : Jakob Munck

Dato : 01-11-03 21:21

Så svaret på mit indledende spørgsmål:

[...]

er altså nej. For de vil have nogenlunde den samme muskelmasse, da de
bevæger sig lige meget. Altså vil deres indtagelse og forbrug af kalorier
være lige store og dermed også deres vægt.

jm

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-11-03 21:31

"Jakob Munck" <admin@seniorxxgroup.dk> skrev i en meddelelse

> er altså nej. For de vil have nogenlunde den samme muskelmasse, da de
> bevæger sig lige meget. Altså vil deres indtagelse og forbrug af kalorier
> være lige store og dermed også deres vægt.

Forkert. De vil ikke nødvendigvis have samme muskelmasse.

"Bevæge sig lige meget" er heller ikke nødvendigvis ensbetydende med at
bruge den samme energi.

Folks forskellige kropsbygning (og vægt) afhænger i øvrigt ikke kun af, hvor
meget de bevæger sig.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Munck

Dato : 01-11-03 23:55

Som jeg ser det eksisterer der ikke overvægtige mennesker, som ikke kunne
blive normalvægtige, hvis de spisete den rette kost i den rette mængde. At
de ikke ønsker at gøre det, er så deres eget valg, men dermed er de også
selv ansvarlige for deres overvægt.

jm

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-11-03 09:45

> [...]
> de ikke ønsker at gøre det, er så deres eget valg, men dermed er de også

Jeg har netop læst en trist historie i EB om Karsten, der tabte sig 70 kilo,
men endte med at have en fedtsæk til at hænge fra maven og ned over knæene.
Og fedtsækken ville ikke forsvinde.
http://ekstrabladet.dk/soeg/soeg.asp?sog=fedts%E6k

Fedtsækken er netop blevet opereret væk. 30 kilo har lægerne fjernet.

Så jo.. der findes mennesker, der ikke bare lige kan tabe det fedt, de
render rundt med.

Normalt er det selvfølgelig langtfra. Det ER en ekstrem historie, men den
afviser ikke desto mindre din påstand om, at "der ikke eksisteret
overvægtige mennesker, som ikke kunne blive normalvægtige, hvis de spisete
den rette kost i den rette mængde."

Det gør der!

Der findes også mennesker, der af en eller flere årsager ikke kan spise den
rette kost i den rette mængde.

Dybest set er det dog uden betydning, at der er undtagelser fra det
generelle. Langt de fleste vil kunne tabe sig - FORUDSAT en lang række
faktorer er opfyldt.

Men det forholder sig også sådan, at det for nogle mennesker er langt, langt
nemmere at tabe sig end for andre. Og hører man selv til dem, der har tabt
sig uden nævneværdigt besvær, skal man være varsom med at bilde sig ind, at
det er enkelt for alle. For nogle mennesker er det, at forskellige årsager,
stort set umuligt. Årsagerne kan være fysiske eller psykiske. Det er
egentlig uden betydning - man skal bare ikke forfalde til at bilde sig ind,
at alle vil kunne opnå en normal vægt.

Iøvrigt... fedme kan være medfødt.
Der er adskillige historier om megababyer.

Der er også historier om folk, der er døde af deres overvægt.

Så svaret er, at jo - fedme kan både være medfødt og uhelbredeligt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Munck

Dato : 02-11-03 12:50

> [...]
kilo,
> men endte med at have en fedtsæk til at hænge fra maven og ned over

Historien fortæller netop at han har tabt sig, men at det er gået for
hurtigt. Men alle der taber meget i vægt vil få problemer med løs hud,
hængemaver etc. i forskellig grad. Det viser ikke at kuren var uduelig, men
det omvendte. Man skal jo ofte også købe nyt tøj, når man har tabt sig
meget.

> Der findes også mennesker, der af en eller flere årsager ikke kan spise
den
> rette kost i den rette mængde.

Hvad skulle forhindre dem i det, bortset fra at de bedre kan lide en anden
og mere fedende kost??

> Men det forholder sig også sådan, at det for nogle mennesker er langt,
langt
> nemmere at tabe sig end for andre. Og hører man selv til dem, der har tabt

Afgjort. Der er i det hele taget i forbindelse med alle former for
viljesbeslutninger stor forskel på menneskers evne til at føre denne ud i
livet. Det drejer sig ikke kun om slankekure, men også om motion, rygestop,
ægteskab o.m.a.

> Iøvrigt... fedme kan være medfødt.
> Der er adskillige historier om megababyer.

Mon ikke det skyldes at moderen, under graviditeten, har indtaget en forkert
kost? Det er altså ikke noget arveligt, men et udtryk for moderens usunde
levevis.

> Der er også historier om folk, der er døde af deres overvægt.

Ja, bestemt. Det gælder for ca. halvdelen af den danske befolkning, hvor
overvægten er stærkt medvirkende til den relativt lave levealder her i
landet.

jm

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-11-03 16:08

> Historien fortæller netop at han har tabt sig, men at det er gået for
> hurtigt.

Historien fortæller også, at han ikke kunne tabe de sidste 30 kilo.

> Men alle der taber meget i vægt vil få problemer med løs hud,

Nej, ikke alle.

> Hvad skulle forhindre dem i det, bortset fra at de bedre kan lide en anden
> og mere fedende kost??

Manglende viden kan hindre folk i at spise den rette kost.
Psykiske problemer kan hindre folk i at spise det rette, motionere m.m.

> [...]
> viljesbeslutninger stor forskel på menneskers evne til at føre denne ud i
> livet. Det drejer sig ikke kun om slankekure, men også om motion,

At tabe sig handler ikke kun om vilje.

> Mon ikke det skyldes at moderen, under graviditeten, har indtaget en
forkert
> kost? Det er altså ikke noget arveligt, men et udtryk for moderens usunde
> levevis.

Nej.. moderen kan ikke spise sig til, at barnet bliver født fed.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Munck

Dato : 02-11-03 17:30

> "Jakob Munck" <admin@seniorxxgroup.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, ikke alle.

Jo, alle, men i forskellig grad. Efter sigende strammes huden op af sig selv
efter en tid.

> Manglende viden kan hindre folk i at spise den rette kost.
> Psykiske problemer kan hindre folk i at spise det rette, motionere m.m.

Manglende viden og psykiske problemer fratager ikke folk ansvaret for deres
eget liv og den frie vilje til at træffe afgørelser for sig selv. Er man ude
af stand til det hører man hjemme på en institution.

> At tabe sig handler ikke kun om vilje.

Jo, lige præcis.

> forkert
>
> Nej.. moderen kan ikke spise sig til, at barnet bliver født fed.

Når hun kan junke sig til at barnet fødes som narkoman, så kan hun sikkert
også overspise sig til at barnet fødes overvægtig.

jm

Fra : KatjaStrofen

Dato : 02-11-03 19:21

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-11-03 19:44

> Jo, alle, men i forskellig grad. Efter sigende strammes
> huden op af sig selv efter en tid.

OK.. det var så et spørgsmål om, hvordan man formulerer sig. *S*

Du skrev, at "alle der taber meget i vægt vil få problemer med løs hud".

Hvis huden strammer sig op igen, vil jeg ikke mene, at de får problemer med
løs hud. Et problem er det kun, efter min mening, hvis huden ÍKKE strammer
sig op igen.

> Manglende viden og psykiske problemer fratager ikke folk
> ansvaret for deres eget liv

Nej bestemt ikke. *S*

Men manglende viden og forkert viden kan ikke desto mindre hindre, at de
taber sig.

Psykiske problemer kan hindre, at folk taber sig.

Fysisk sygdom kan hindre, at folk taber sig. Og forårsage, at de tager på.

Hvis du ignorerer og afviser de mange og forskellige årsager, der kan være
til overvægt, er det klart, at der - når alle forklaringer er afvist af dig
som ikke-acceptable - ikke er nogen årsag tilbage, der kan hindre folk i at
tabe sig. *S*

Men fakta er altså, at der ER mange forklaringer på, at folk ikke bare taber
sig.

> Jo, lige præcis.

Nej *S*

Fysisk og psykisk sygdom samt manglende korrekt viden kan være (en del af)
forklaringen.

Men..... det er ikke ualmindeligt at opleve tidligere overvægtige, der
stejl fastholder, at når DE kunne, så kan alle andre også, hvis de andre
altså bare lige tager sig sammen. Folk med den (arrogante!) holdning har
slet og ret et helt ekstremt behov for at blive bekræftet i, at lige netop
DE har en imponerende viljestyrke..... i modsætning til alle de mange tykke
skravl, der er omkring dem.

Ved at gøre andre til viljesvage stakler, der bare ikke rigtig evner at tage
sig sammen, føler de sig godt tilpas, fordi de dermed bekræfter, at de ikke
selv hører til samme gruppe: de har viljestyrken.

Samme type kan du finde blandt tidligere storrygere.

Dertil er der kun at sige, at man bliver altså ikke et bedre menneske af at
gøre andre til skvat, der ikke kan tage sig sammen.

> Når hun kan junke sig til at barnet fødes som narkoman,
> så kan hun sikkert
> også overspise sig til at barnet fødes overvægtig.

Du synes at have glemt, at du påstod, at "Fedme kan altså ikke
være medfødt" .....

Jeg forklarede, at det sagtens kan være medfødt. Og nu er du så i
gang med at forklare mig, HVORFOR det kan være medfødt. *S*

Så den lader vi bare stå et øjeblik.....

Har søgt hid og dig og fundet, at i dag er det ét ud af fem nyfødte børn,
der vejer mere end 4
kg, som er den øvre grænse for normalvægt. I 70’erne var det kun hvert 10.
nyfødte, der vejede mere end normalvægt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Munck

Dato : 02-11-03 21:51

> Men manglende viden og forkert viden kan ikke desto mindre hindre, at de
> taber sig.

Korrekt. Og supplerende årsag er, at der er mennesker der bilder dem ind, at
det ikke kan lade sig gøre at tabe sig fordi fedme er medfødt, arveligt og
umuligt at slippe af med.

> Men fakta er altså, at der ER mange forklaringer på, at folk ikke bare
taber
> sig.

Ja, der er mange subjektive forklaringer, men kun én objektiv, nemlig den at
de spiser forkert.

> [...]
> slet og ret et helt ekstremt behov for at blive bekræftet i, at lige netop
> DE har en imponerende viljestyrke..... i modsætning til alle de mange

Ja, men den holdning har næsten alle mennesker da, uanset om de er tidligere
overvægtige eller ej. Og hvorfor har de den? Fordi det passer.

> Samme type kan du finde blandt tidligere storrygere.

Korrekt. Og blandt tidligere skøjeteløbere, italiensrejsende, cyklister og
medlemmer af folkekirken.

> Dertil er der kun at sige, at man bliver altså ikke et bedre menneske af
at
> gøre andre til skvat, der ikke kan tage sig sammen.

Korrekt. Men man bliver til et ringere menneske af at bilde folk ind, at de
ikke kan styre sig selv og deres eget liv.

> [...]
>
> Jeg forklarede, at det sagtens kan være medfødt. Og nu er du så i
> gang med at forklare mig, HVORFOR det kan være medfødt. *S*

Fedme er ikke genetisk arveligt, det er pointen i hvad jeg siger, og din
egen statistik over at børn i dag er mere fede end de var for 50 år siden
viser, at jeg har ret. Var deres fedme arvelig, ville den nemlig ikke ændre
sig over tid. Det viser tværtimod at det er et resultat af ændringer i
mødrenes livsstil..

jm

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-11-03 00:49

> [...]
at
> det ikke kan lade sig gøre at tabe sig fordi fedme er medfødt, arveligt og

Jeg har ikke hørt eller læst nogen fagfolk med viden om overvægt, der har
hævdet, at "overvægt er umulig at slippe af med."

Jeg er heller ikke endnu stødt på en overvægtig, der afviser at forsøge at
tabe sig med henvisning til, at det er er umuligt.....

Jeg har oplevet overvægtige, der har opgivet eftet utallige mislykkede
forsøg.

Jeg vil meget gerne se eksempler på, at nogen har bildt andre ind, at "det
> [...]
umuligt at slippe af med".

> Ja, der er mange subjektive forklaringer, men kun én objektiv, nemlig den

Hvad kom først - hønen eller ægget? *S*

Kroppen skal have en vis mængde føde for at få opfyldt sine behov for
vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer. Den mængde BØR man
spise.

Og årsagerne til overvægt måske snarere, at folk er for lidt aktive.

> Ja, men den holdning har næsten alle mennesker da, uanset om de er
tidligere
> overvægtige eller ej.

Nej. At havde den holdning, at folk kan tabe sig, hvis de "bare tager sig
sammen" oplever du kun hos overfladiske og uvidende mennesker, hvis horisont
stopper ved spidsen af deres egen næsetip.

> Korrekt. Men man bliver til et ringere menneske af at bilde folk ind, at
de
> ikke kan styre sig selv og deres eget liv.

Nogle KAN IKKE styre sig selv og deres liv. Og det er der mange årsager til,
at de ikke kan.

> Fedme er ikke genetisk arveligt, det er pointen i hvad jeg siger,

Hvis det er dét, der er pointen, forstår jeg ikke, hvorfor du ikke nævnte
"genetisk arv" men i stedet indleder med at SPØRGE (se emnefeltet) om fedme
kan være medfødt. For i samme indlæg at hævde, at det IKKE kan være medfødt.
Og siden gå over til at forklare, hvorfor det i stigende grad er et medfødt
problem.

At fedme kan være medfødt har ikke nødvendigvis noget at gøre med "genetisk
arv". Det kan være to vidt forskellige og helt usammenhængende
problemstillinger.

> og din egen statistik over at børn i dag er mere fede end de
> var for 50 år siden viser, at jeg har ret.

Ret i hvad?

Om der findes gener for fedme har jeg ikke kendskab til.
Og det tror jeg faktisk heller ikke at du har. *S*

> Var deres fedme arvelig, ville den nemlig ikke ændre
> sig over tid. Det viser tværtimod at det er et resultat af
> ændringer i mødrenes livsstil..

Hvis noget er arveligt, kan det sagtens ændre sig over tid - og det er ikke
usandsynligt, at det vil øges over tid, som tilfældet er med fedme.

At mange børn fødes fede er i øvrigt ikke lig med, at fedme ikke kan være
arveligt. De to ting kan sagtens forekomme side om side.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Munck

Dato : 03-11-03 05:54

> Jeg har ikke hørt eller læst nogen fagfolk med viden om overvægt, der har
> hævdet, at "overvægt er umulig at slippe af med."

Det er jo det du selv hævder, uanset hvad dit motiv så er?

> [...]
> tabe sig med henvisning til, at det er er umuligt.....
>
> Jeg har oplevet overvægtige, der har opgivet eftet utallige mislykkede

Endnu en selvmodsigelse. Når overvægtige opgiver, så er det fordi de synes
at det er for svært at tabe sig, og fordi de får moralsk støtte af de der
bilder dem ind, at det stort set er umuligt - altså mennesker med samme
argumenter som dig.

> Og årsagerne til overvægt måske snarere, at folk er for lidt aktive.

Motion er unødvendig for at tabe sig. Og netop motionsmyten er en af
årsagerne til at fede mennesker ikke taber sig, for de tror at de skal
gennemføre et sportprogram, som de slet ikke har tid, vilje og kræfter til
at gennemføre. Se "Livet er fedt" i TV, som et skræmmende eksempel på dette.
At tabe sig kræver blot at man spiser rigtigt, så løser vægtproblemet sig
selv.

> [...]
horisont
> stopper ved spidsen af deres egen næsetip.

Ja, men så siger vi at langt de fleste mennesker er overfladiske, uvidende
etc. Jeg formoder at du regner dig selv for en af de sjældne undtagelser!

> At fedme kan være medfødt har ikke nødvendigvis noget at gøre med
"genetisk
> arv". Det kan være to vidt forskellige og helt usammenhængende
> problemstillinger.

Nå! så du mener ikke at genetiske egenskaber er arvelige?

> Ret i hvad?

I at fedmen skyldes ændringer i livsstil og ikke ændringer i gener.

> Om der findes gener for fedme har jeg ikke kendskab til.
> Og det tror jeg faktisk heller ikke at du har. *S*

Nej vi "ved" intet, men lige som jeg ikke tror at der findes et gen for at
være svensker, at stemme på Socialdemokratiet, at spise burgere og at se på
tv, så tror jeg heller ikke der findes et gen for at være fed.
Fedmeepidemien er et moderne vestligt fænomen betinget af usund livsstil,
ikke af gener.

> Hvis noget er arveligt, kan det sagtens ændre sig over tid - og det er
ikke
> usandsynligt, at det vil øges over tid, som tilfældet er med fedme.

Så du tror altså på teorien om at tillærte egenskaber kan blive arvelige?

jm

Fra : Pia J

Dato : 03-11-03 08:25

> [...]
dette.
> At tabe sig kræver blot at man spiser rigtigt, så løser vægtproblemet sig

Hvordan kan det være, du ikke er stinkende rig på at sælge din ekspertise
til fede mennesker? Når de nu BLOT skal gøre som du siger?

> tv, så tror jeg heller ikke der findes et gen for at være fed.
> Fedmeepidemien er et moderne vestligt fænomen betinget af usund livsstil,
> ikke af gener.

Nånej - fordi du TROR. Uanset om de en dag finder et fedmegen og beviser
det, vil du højst sandsynligt stadig ikke TRO på det.

:Pia - uden nogen som helst evner for religion og tro - og nej, jeg er
heller ikke fed.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 03-11-03 08:28

> [...]
> årsagerne til at fede mennesker ikke taber sig, for de tror at de skal
> gennemføre et sportprogram, som de slet ikke har tid, vilje og kræfter til

Det har du fermentlig rent principielt ret i, idet det drejer sig om at
bruge mere enerig end man indtager. Motion har dog et par hensigtsmæssige
effekter, som med fordel kan udnyttes, når vi snakker vægtreduktion:

- Det øger energiforbruget under arbejde.
- Ved høj intensitet (og styrketræning) øges energiforbruget i timer efter
arbejdet.
- Det giver bedre kondition og giver dermed mulighed for at øge
energiforbruget yderligere.
- Motion virker appetitregulerende.
- Det øger det generelle velbefindende.

Når det er sagt, så har du sikkert ret i, at det kan virker uoverskueligt
for folk der aldrig har motioneret at komme i gang - men det er nu ikke
forbeholdt overvægtige...

> Nå! så du mener ikke at genetiske egenskaber er arvelige?

Nu bliver der skrevet 'medfødt' - det behøver strengt taget ikke betyde, at
det er nedarvet genetisk... idet mange tilstande er under indflydelse af
miljøet i fostertilstanden. (At der så måske menes 'medfødt' i betydningen
'noget man har fået fra sine forældre' her, er så noget andet ;-D )

> I at fedmen skyldes ændringer i livsstil og ikke ændringer i gener.

Det har du vist langt de fleste fedme- og ernæringsforskeres opbakning til
at sige...

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-11-03 17:37

"Jakob Munck" <admin@seniorxxgroup.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo det du selv hævder, uanset hvad dit motiv så er?

Jeg har bestemt ikke hævdet, at overvægt er umulig er slippe af med. Og jeg
har ikke oplevet fagfolk der påstår noget sådant. Har du? Og hvor i givet
fald?

> [...]
> at det er for svært at tabe sig, og fordi de får moralsk støtte af de der
> bilder dem ind, at det stort set er umuligt - altså mennesker med samme

Når overvægtige opgiver, kan der være mange årsager. En af de hyppige er
måske, at de har forsøgt efter bedste evne med utallige kure, der ikke
virker. Eller fordi de har problemer - eksempelvis psykiske.

> Motion er unødvendig for at tabe sig.

Ja. Specielt hvis man er ligeglad med, om det er fedt eller muskelvæv man
taber.

Motion kan også gøre det helt unødvendigt at ændre spisevaner for at tabe
> [...]

sig, for de tror
> at de skal gennemføre et sportprogram, som de slet ikke har tid, vilje og

Det er ikke nødvendigt at gennemføre et sportsprogram for at tabe sig - men
det er afgjort en fordel at motionere. Uanset man vil tabe sig eller ej.

> Ja, men så siger vi at langt de fleste mennesker er overfladiske, uvidende
> etc. Jeg formoder at du regner dig selv for en af de sjældne undtagelser!

Jeg tror ikke langt de fleste mennesker er overfladiske og uvidende - så
nej, jeg er ikke en af de sjældne undtagelser. *S*

> Nå! så du mener ikke at genetiske egenskaber er arvelige?

Jeg skrev, at dét, at fedme kan være medfødt, ikke nødvendigvis har noget
som helst at gøre med genetisk arv.

Jeg skrev derimod IKKE, at genetiske egenskaber ikke kan være arvelige.

> I at fedmen skyldes ændringer i livsstil og ikke ændringer i gener.

Det ene behøver ikke udelukke det andet. Der kan sagtens være tale om
både-og.

> Nej vi "ved" intet, men lige som jeg ikke tror at der findes et gen for at
> være svensker, at stemme på Socialdemokratiet, at spise burgere og at se

> tv, så tror jeg heller ikke der findes et gen for at være fed.

Der er forskel på at skrive "jeg tror ikke på, at der findes....." og at
skrive "der findes ikke noget arveligt gen for fedme"

> Fedmeepidemien er et moderne vestligt fænomen betinget af usund livsstil,
> ikke af gener.

Det udelukker ikke, at der (også) findes et gen, der gør nogle mere udsatte
for fedme end andre.

> Så du tror altså på teorien om at tillærte egenskaber kan blive arvelige?

Jeg har ikke viden nok om emnet til at tro det ene eller det modsatte på det
felt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Munck

Dato : 04-11-03 07:42

> Jeg har bestemt ikke hævdet, at overvægt er umulig er slippe af med. Og
jeg
> har ikke oplevet fagfolk der påstår noget sådant. Har du? Og hvor i givet
> fald?

Når man skriver "Psykiske problemer kan hindre, at folk taber sig...Fysisk
sygdom kan hindre, at folk taber sig....Manglende viden kan hindre folk i at
spise den rette kost." (cit.) så minder det for mig om at give dårlige
undskyldning til fede mennesker og derved fratage disse ansvaret for deres
egen vægt og troen på at den kan reduceres.

> Når overvægtige opgiver, kan der være mange årsager. En af de hyppige er
> måske, at de har forsøgt efter bedste evne med utallige kure, der ikke
> virker.

Der eksisterer stort set ikke kure der ikke "virker", problemet er bare at
det er svært at holde dem på længere sigt og at de - i visse tilfælde - er
usunde. Overvægtige mennesker har ikke erfaring med kure der ikke virker,
men med deres egen manglende evne til at gennemføre en kur til ende.

> Ja. Specielt hvis man er ligeglad med, om det er fedt eller muskelvæv man
> taber.

Hvis man bare bevarer sit eksisterende motionsniveau under en kur, så ændres
kroppens mængde muskelvæv sig ikke. Altså: ekstra motion er ganske
unødvendig. Men det modsiger naturligvis ikke at motion altid er sund for
alle mennesker altid. Det har bare intet med slankekur at gøre.

> Jeg skrev, at dét, at fedme kan være medfødt, ikke nødvendigvis har noget
> som helst at gøre med genetisk arv.

Ja, men så har du ret. For det har nemlig noget med forældrenes livsstil at
gøre.

> Det ene behøver ikke udelukke det andet. Der kan sagtens være tale om
> både-og.

Så du tror altså at menneskeheden i de sidste 50 år pludselig er blevet
påført et "fedmegen", som man aldrig har haft før (idet fedme er en moderne
sygdom). Hvor mon dette gen er kommet fra og hvordan er det pludselig blevet
indsat i menneskets genmasse???

> Det udelukker ikke, at der (også) findes et gen, der gør nogle mere
udsatte
> for fedme end andre.

Ja, hvis det giver en en tilfredsstillelse at forklare at ved hjælp af
"gener", så kan man dag godt gøre det. Så drejer det sig i ovenstående
tilfælde om "generne" for dovenskab, ligegladhed, madglæde, arbejdsløshed og
dårlig uddannelse.

> Jeg har ikke viden nok om emnet til at tro det ene eller det modsatte på
det
> felt.

Så kan jeg oplyse dig om at 99 % af verdens forskere ikke tror at en tillært
egenskab kan blive arvelig. Derfor kan et såkaldt "fedmegen" ikke bare
pludselig opstå efter at mennesket har eksisteret i mindst 150.000 år uden
at være særlig overvægtigt. Med mindre man altså tror på teorien om (fede)
marsmænd der har invaderet jorden og befrugtet dens kvinder?

jm

Fra : Nellie

Dato : 04-11-03 11:01

> [...]
> "gener", så kan man dag godt gøre det. Så drejer det sig i ovenstående
> tilfælde om "generne" for dovenskab, ligegladhed, madglæde, arbejdsløshed

Tak for kaffe!!!

K.H. Lykke

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-11-03 17:58

> [...]

> undskyldning til fede mennesker og derved fratage disse ansvaret for deres
> egen vægt og troen på at den kan reduceres.

OK... så du mener, at det er dårlige undskyldninger folk bruger, hvis de
ikke taber sig.

Men dårlige i dine øjne eller ej, så ER der til tider forklaringer på, at
folk ikke taber sig. Også andre end manglende viljestyrke.

At jeg fortæller dig, hvad der kan hindre vægttab er ikke lige med at jeg
skriver, at det er umuligt at tabe sig. Der er forskel på SVÆRT og UMULIGT.

Og til tider er det sådan, at folk på et eller andet tidspunkt taber sig.
Somme tider efter mange forgæves forsøg. For nogle lykkes det først, når
besværlighederne/hindringerne forsvinder. Så umuligt er i min verden noget
helt andet end svært.

Du har i øvrigt stadig ikke svaret på, hvor du har set fagfolk hævde, at
vægttab er umuligt?

> Der eksisterer stort set ikke kure der ikke "virker"

Der er masser, der har andre erfaringer. Og flere har fortalt om dem
herinde.

> Overvægtige mennesker har ikke erfaring med kure der ikke virker,
> men med deres egen manglende evne til at gennemføre en kur til ende.

Forkert. Adskillige herinde har fortalt om, at den ene kur ikke virker for
dem - men at det derimod er lykkedes dem på en anden. Du vil vel ikke
forklare det med, at viljestyrken er dukket op ud af dem blå luft? Fra den
ene uge til den anden?

HVIS det er tilfældet, at viljestyrken pludselig er dukket op, hvad er da
den mulige forklaring på, at den har været fraværende?

Hvordan vil du i øvrigt forklare, at folk kan have "viljestyrke" til at
stoppe med at ryge - men når det gælder vægttab, er den der ikke. Det
omvendte har jeg også set. At folk har "viljestyrke" til at tabe sig, men
ikke til at holde op med at ryge. Er det ikke lidt underligt, hvis
viljestyrke er noget selektivt, der kun virker på nogle ting - men ikke på
andre?

Jeg mener... hvis viljestyrke er det, der skal til, hvordan kan da være, at
det til tider ikke er nok er ville? Og hvordan måler man i øvrigt størrelsen
på viljestyrke? Hvordan konstaterer du, at det lige præcis er viljestyrke,
der mangler, når vægttab udebliver?

Kan det i øvrigt tænkes, at man gør det forkerte selvom man har viljestyrke?

> Hvis man bare bevarer sit eksisterende motionsniveau under en kur,

At bevare sit motionsniveau er også lig med at motionere.

> Altså: ekstra motion er ganske unødvendig.

Oprindelig påstod du, at motion ikke er nødvendig. Nu er det bare EKSTRA
motion der ikke er det.

> Så du tror altså at menneskeheden i de sidste 50 år pludselig er blevet
> påført et "fedmegen",

Allerførst.... fedme er IKKE noget, der er opstået de seneste 50 år!
Kravet om at man skal være slank og at man skal tabe sig, hvis man vejer for
meget, er derimod et nymodens fænomen.

Det er i øvrigt utroligt, som du kan drage konklusioner om, hvad jeg mener -
om ting jeg ikke overhovedet har udtalt mig om. Jeg har eksempelvis ikke på
noget tidspunkt skrevet noget, der bare ligner en påstand om at der findes
et fedmegen eller at det i givet fald er dukket op i løbet af x antal år.

> Hvor mon dette gen er kommet fra og hvordan er det pludselig blevet
> indsat i menneskets genmasse???

Aner det ikke! Findes der et fedme-gen?

> Derfor kan et såkaldt "fedmegen" ikke bare
> pludselig opstå efter at mennesket har eksisteret i mindst 150.000 år uden
> at være særlig overvægtigt.

HVIS der findes et fedmegen, hvad får dig da til at tro, at det i givet fald
er pludseligt opstået? Og hvornår, forestiller du dig, er fedmen "opfundet"?

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Munck

Dato : 05-11-03 07:30

> OK... så du mener, at det er dårlige undskyldninger folk bruger, hvis de
> ikke taber sig.

Helt rigtigt forstået.

> Men dårlige i dine øjne eller ej, så ER der til tider forklaringer på, at
> folk ikke taber sig. Også andre end manglende viljestyrke.

Grænsen mellem forklaring og undskyldning er glidende, og jo flere
forklaringer man kommer med jo nærmere er man ved at give en undskyldning.
At disse forklaringer så er pseudovidenskabelige, som den om fedmegenet, gør
det ikke bedre.

> [...]
> dem - men at det derimod er lykkedes dem på en anden. Du vil vel ikke
> forklare det med, at viljestyrken er dukket op ud af dem blå luft? Fra den

Jo netop. Kure der ikke gennemføres virker aldrig.

> HVIS det er tilfældet, at viljestyrken pludselig er dukket op, hvad er da
> den mulige forklaring på, at den har været fraværende?

Spørg i en psykologigruppe.

> [...]

> ikke til at holde op med at ryge. Er det ikke lidt underligt, hvis
> viljestyrke er noget selektivt, der kun virker på nogle ting - men ikke på

Nej, det synes jeg ikke er mærkeligt.

> [...]
> der mangler, når vægttab udebliver?

Spørg i en psykologigruppe.

> Kan det i øvrigt tænkes, at man gør det forkerte selvom man har

Ja, men hvis man ikke ved at kosten er nøglen til vægttab, så er man så
uoplyst at intet formentlig vil hjælpe.

> At bevare sit motionsniveau er også lig med at motionere.

Korrekt. Bare man spiser, så motionere man. Og ekstra motion er helt
unødvendig for at opnå vægttab.

> Allerførst.... fedme er IKKE noget, der er opstået de seneste 50 år!

Jo det er, som folkesygdom der rammer alle.

> Kravet om at man skal være slank og at man skal tabe sig, hvis man vejer
for
> meget, er derimod et nymodens fænomen.

Nej, det er old gammelt. Gå ind på Ny Carlsberg Glyptotek og se på de græske
gudeidealer.

> Aner det ikke! Findes der et fedme-gen?

Nej, ikke ud over i visse menneskers fantasi (og ønskedrømme?)

jm

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-11-03 17:25

> [...]
> At disse forklaringer så er pseudovidenskabelige, som den om fedmegenet,

Hvorfor er mange forklaringer mere undskyldning end få forklaringer? Og hvor
mange skal der så til, før det bliver til undskyldninger?

Sædvanligvis oplever jeg ikke folk komme med anden forklaring, end at det
"ikke virker" hvad de gør. Når de altså gør noget! Det er ikke min
oplevelse, at folk der "gør noget" mangler viljestyrke.

> Jo netop. Kure der ikke gennemføres virker aldrig.

Hvis man går på en kur i længere tid uden at se resultat, må man til tider
konkludere, at den ikke virker. Medmindre du hører til dem, der tror, at
hvis noget ikke virker, så skal man blive ved med at gøre det samme, for så
virker det. Der hælder jeg mere til at gøre noget andet.

Vil du i øvrigt hævde at ALLE kure er lige gode og effektive. Og at alle
kure passer lige godt til alle?

> Spørg i en psykologigruppe.

Nu er det altså dig, der mener at have forstand på viljestyrke og mangel på
samme, så jeg vil hellere høre dig forklare det.

> Ja, men hvis man ikke ved at kosten er nøglen til vægttab, så er man så
> uoplyst at intet formentlig vil hjælpe.

Men "kost" er jo et vidt begreb. HVILKEN kost?

Jeg har set folk spiser "forkert" og alligevel har noget fået dem til at
tro, at det var en effektiv slankekur.

> Korrekt. Bare man spiser, så motionere man.

Sludder

> Jo det er, som folkesygdom der rammer alle.

Der er et gevaldigt hul i din viden!

Mvh. Lisbeth

Fra : Jørgen Hess

Dato : 05-11-03 23:42

"Jakob Munck" <admin@seniorxxgroup.dk> skrev i en meddelelse

> Jo det er, som folkesygdom der rammer alle.

Selvfølgelig er fedme da noget der har eksisteret altid. Ellers ville
menneskeheden overhovedet ikke eksistere i dag. Tænkt på jæger/samler
samfundene i istiden. Hvis man var uheldig og gik ind i vinteren i
mager stand risikerede man at dø.
I virkeligheden er problemet omvendt: I det moderne samfund næsten
uden fysisk arbejde, altid rigelig med varme, ingen risiko for sult,
er det mennesket med en dårlig udnyttelse af maden, der kan vinde
frem. Det er ikke nødvendigt at have et fordøjelsessystem der kan suge
al næring ud af maden.
Det er noget forbandet vrøvl når man siger at fede mennesker udnytter
maden dårligt. Det er jo omvendt!! Denne evne at kunne oplagre masser
af energi i gode tider er ikke længere livsvigtig. Fordi samfundets
krav til at kunne oplagre energi har ændret sig til at det er godt at
kunne skille sig af med energi (Dem der kan vælte sig i desserter uden
at blive fede).
I virkeligheden er fede mennesker et eksempel på Darwins lære om at
den stærke (I dette tilfælde mennesker, der genetisk ikke kan oplagre
energi) vinder i kapløbet fordi samfundets krav har ændret sig.
I gamle dage (Før oliefyr) sagde man at det ikke var nødvendigt at
tænde op i brændeovnen før til oktober. Frøs man? - Måske, ellers
holdt man varmen ved at sidde stille og brænde kalorier af. Det vil
sige at også gode energioplagrere ikke nødvendigvis blev fede.
mvh
Jørgen

Fra : Pia J

Dato : 06-11-03 08:47

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> wrote in message news:3fa97ca2$0$29409

> maden dårligt. Det er jo omvendt!! Denne evne at kunne oplagre masser
> af energi i gode tider er ikke længere livsvigtig.

Hvor er det ærgerligt, jeg ikke kan bruge noget af den opsparede energi til
at komme op om morgenen her i vintertiden

:Pia

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 04-11-03 20:58

"Jakob Munck" <admin@seniorxxgroup.dk> wrote in message

> Hvis man bare bevarer sit eksisterende motionsniveau under en kur, så
ændres
> kroppens mængde muskelvæv sig ikke.

Det er ganske simpelt ikke rigtigt. Når kroppen er i energiunderskud, så
tærer den på de reserver der er - og det gælder også muskelproteiner.
Talrige undersøgelser har vist, at man taber 'lean body mass' under
hypoenergetiske diæter. Almindelig motion synes at modvirke dette i nogen
(~ringe) grad, hvorimod styrketræning stort set kan fjerne reduktionen i
'lean body mass'

> [...]
moderne
> sygdom). Hvor mon dette gen er kommet fra og hvordan er det pludselig

Ingen vil vel påstå,at der er kommet et nyt gen til på kun halvtreds år, man
kan sagtens forestille sig, at et bestemt gen, som er ansvarligt for
overvægt kan være aktiveret af livsstilsændringer inden for de seneste
halvtreds år... Man ville derfor sagtens kunne sige, at der er en genetisk
årsag til fedme, som ganske vist kan kompenseres for ved at ændre livsstil
(tilbage) - men spørgsmålet er så, om den livsstilsændring er
mulig/hensigtsmæssig i det samfund man lever i.

> Så kan jeg oplyse dig om at 99 % af verdens forskere ikke tror at en
tillært
> egenskab kan blive arvelig.

Lad os bare sige 99,99%

- Mikkel

Fra : Jakob Munck

Dato : 05-11-03 07:20

> [...]
> (~ringe) grad, hvorimod styrketræning stort set kan fjerne reduktionen i

OK, du har ret, men styrketræning gør gør til gengæld at muskelmassen øges,
og da muskler vejer mere end fedt tabes der ikke vægt. Desuden er disse
fitness-programmer ofte helt urealistiske for overvægtige mennesker at
gennemføre (mere end 2-3 uger).

> [...]
> årsag til fedme, som ganske vist kan kompenseres for ved at ændre livsstil

Ja, men så er der også en genetisk årsag til mangel på fedme, altså
normalvægt, og den er langt større. For hele genmassen er indrettet på at
supportere en normalvægtig krop og ikke en overvægtig. Altså er normalvægt
genetisk besktemt i højere grad end overvægt er det (hvis man altså absolut
VIL udtrykke sig i genetiske termer).

jm

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 05-11-03 08:40

"Jakob Munck" <admin@seniorxxgroup.dk> wrote in message

> OK, du har ret, men styrketræning gør gør til gengæld at muskelmassen
øges,
> og da muskler vejer mere end fedt tabes der ikke vægt.

Det kommer sandelig an på, hvor meget overvægtig man er... det er da
rigtigt, at man måske tager 3 - 5 kg på ved et fornuftigt
styrketræningsprogram, men så heller ikke mere - specielt ikke, hvis man
samtidig er i energiunderskud, hvilket jo er humlen i det hele. Så hvis man
arbejder på at tabe 30 kg, så skal det nok gå alligevel.

> fitness-programmer ofte helt urealistiske for overvægtige mennesker at
> gennemføre (mere end 2-3 uger).

Det behøver nu ikke være mere end et par timer om ugen - det er vel ikke
urealistisk...?

> [...]
> supportere en normalvægtig krop og ikke en overvægtig. Altså er normalvægt
> genetisk besktemt i højere grad end overvægt er det (hvis man altså

Jeg forstår ikke helt hvad du skriver her?

Mener du, at der er et (eller flere gener) der 'mærker' hvad vægten er, og
så hele tiden forsøger at justere den henimod det normale?

Det er på sin vis korrekt, idet kroppen tilstræber at beholde den vægt den
nu engang har - desværre er det også en af grundene til, at det kan være
svært at tabe sig. De reguleringsmekanismer har det nemlig med at ændre
'baseline' ved store vægtændringer (specielt ved vægtøgning), og de vil
derefter forsøge at 'forsvare' den nye vægt.

Man bør huske på, at generne er tilpasset et jægr-/samlerliv over 100.000 af
år - de er ikke indrettet på et industrielt samfund med en overflod af mad -
hvis de var det, så ville vi formentlig ikke være fede. Men det er altså
fordi livsstilen har ændret sig, og ikke generne! (Hermed ikke sagt, at man
ikke kan nedbringe overvægt ved at ændre på generne eller deres virkninger -
det er det vi gør, hver gang vi tager medicin...)

- Mikkel

Fra : Puk

Dato : 05-11-03 15:44

> [...]

> og da muskler vejer mere end fedt tabes der ikke vægt. Desuden er disse
> fitness-programmer ofte helt urealistiske for overvægtige mennesker at

For det første, så er det rigtigt at styrketræning kan øge muskelmassen.
Jeg skriver "kan" fordi, det jo altså kommer an på, hvordan man
styrketræner. Jeg ser adskillige (primært) kvinder i det fitnesscenter, jeg
selv bruger, som konsekvent har trænet med samme vægt, siden jeg begyndte
dernede (jeg startede for 3 måneder siden og ved jo af gode grunde ikke,
hvad de gjorde inden da). Jeg har svært ved at forestille mig, at disse
kvinder øger deres muskelmasse nævneværdigt. Især da fordi, de netop træner
med meget lave vægte, fordi de er død bange for at blive meget muskuløse at
se på. I mine øjne en helt irrationel angst, for har man først set, hvor
meget træning der rent faktisk skal til for at få en kvinde til at se
muskuløs ud, så kan man godt skippe angsten, hvis man "nøjes" med at træne
de der typiske 3-4 gange om ugen.

For det andet, så skal man altså ikke overdrive, når man snakker om at
styrketræning øger muskelmassen. Mange som du selv udtaler, at der ikke
tabes i vægt, fordi muskelmassen jo øges. Men det passer ganske enkelt
ikke. Man kan ganske forsvarligt tabe sig 1 kg om ugen (jeg selv har tabt
omkring 1,5 om ugen siden jeg startede) i fedtmasse, men man kan som
almindelig jævnt trænende dansker altså ikke øge sin muskelmasse med samme
1-1,5 kg om ugen. Jeg har desværre ikke fundet noget dokumentation for det,
men lod mig på et tidspunkt fortælle, at selv elite idrætsfolk normalt ikke
regner med at kunne øge muskelmassen med mere end omkring 1kg om MÅNEDEN !
Hvis det passer, så skal man måske passe på med al snakken om at
styrketræning øger muskelmassen eller i hvert fald sørge for at sætte det i
perspektiv, for det er vel de færreste almindelige mennesker, der skal tabe
sig, som træner på samme niveau som elite idrætsfolk.

For det tredje, så vil jeg meget gerne vide, hvor meget overvægt, der skal
til før at du kalder folk for overvægtige. Jeg betragtede mig selv som
overvægtig, da jeg igang med træning d.6. august i år. Jeg startede med at
træne 3 gange om ugen og er nu oppe på 4 gange om ugen. Min startvægt var
86,6 kg og da jeg sidst blev vejet for en måned siden var min vægt 72,9 kg
(er 173 cm høj, kvinde og fyldt 30 for en måned siden). Jeg bliver kun
vejet 1 gang om måneden og næste gang er på lørdag, så jeg ved af gode
grunde ikke rigtig, hvad jeg vejer lige nu. Jeg er bestemt ikke træt af at
træne. Er faktisk gået hen og blevet helt afhængig. Mit træningsprogram
har ikke på noget tidspunkt virket urealistisk på mig og gør det stadigvæk
ikke, selv efter jeg er begyndt at træne 4 gange om ugen (for lidt over en
måned siden). For nogle mennesker, selv nogle overvægtige mennesker, der er
motion og træning faktisk en yderligere motivationsfaktor. Så et eller
andet sted, så er din påstand om at de forskellige træningsprogrammer er
helt urealistiske for overvægtige mennesker vel mindst lige så tosset, som
påstanden om at der skulle være mennesker, for hvem det er umuligt at tabe
sig (og den påstand har jeg jo forstået, at du ikke er ret vild med *G*).

Mange hilsner
Puk
- der er spændt på at blive vejet på lørdag *S*

Fra : Pia J

Dato : 01-11-03 23:17

> [...]
Hvordan
> skulle det kunne lade sig gøre? Er denne persons muskler mere effektive???

Hvordan vil du forklare, at nogen mennesker kan vælte slik og kager i sig,
sidde stille dagen lang og stadig ligne anoreksi-ofre?

Hvis deres krop reagerer så forskelligt fra fx min, der absolut aldrig ville
ligne et strygebræt ved ovennævnte behandling, hvorfor skulle det så ikke
kunne gå modsat, at nogen trods fornuftige madvaner bliver ved med at ligne
en flødebolle? Kroppe er ikke ens. Nogen har højt blodtryk, nogen har
forkert kemikaliesammensætning i hjernen, nogen er disponeret for cancer,
andre kan ryge cigar og løbe marathon. Nogen har nemmere ved at holde vægten
end andre. Dermed ikke sagt at ALLE tykke mennesker er uden "skyld" i deres
vægt. Men nogen er.

:Pia

Fra : Jakob Munck

Dato : 01-11-03 23:52

> Hvordan vil du forklare, at nogen mennesker kan vælte slik og kager i sig,
> sidde stille dagen lang og stadig ligne anoreksi-ofre?

Man bliver ikke nødvendigvis tyk af at spise slik. Det afhænger af hvad man
ellers spiser og hvor meget motion man får. Rygning spiller også en rolle.

jm

Fra : Pia J

Dato : 02-11-03 09:18

> Man bliver ikke nødvendigvis tyk af at spise slik. Det afhænger af hvad
man
> ellers spiser og hvor meget motion man får. Rygning spiller også en rolle.

Personen jeg personligt taler om dyrkede ingen motion og spiste ikke sundt
eller "for lidt" og var ikke-ryger. Hun var virkelig et strygebrædt.

:Pia

Fra : Jakob Munck

Dato : 02-11-03 12:43

> Personen jeg personligt taler om dyrkede ingen motion og spiste ikke sundt
> eller "for lidt" og var ikke-ryger. Hun var virkelig et strygebrædt.

Han spiste åbenbart lige det og den mængde han havde brug for, og enhver der
vil kan gøre det samme.

jm

Fra : Pia J

Dato : 02-11-03 14:03

> Han spiste åbenbart lige det og den mængde han havde brug for, og enhver
der
> vil kan gøre det samme.

Tro mig, hvis jeg spiste samme mængde som hun ville vi ikke ligne hinanden.
Jeg har fx. ikke haft den str. barm siden jeg var 12...

Min pointe er blot, at vi er forskellige. At sige til fede mennesker, de
"bare" skal leve på sultegrænsen, er virkelig arrogant og siger vist mest om
din alder end noget andet.

:Pia

Fra : Jakob Munck

Dato : 02-11-03 14:15

> [...]
> "bare" skal leve på sultegrænsen, er virkelig arrogant og siger vist mest

Fede mennesker må da gøre som de vil, det skal andre ikke blande sig i. Man
er ikke et bedre menneske fordi man er slank. At tabe sig til normalvægt
kræver ikke, at man lever på sultegrænsen, det kræver blot at man nøjes med
at spise det, som kroppen har brug for. Rent ernæringsmæssigt tror jeg
faktisk at mange fede mennesker lever på sultegrænsen, altså m.h.t.
næringsvigtige vitaminer og proteiner. At de så får for mange ernæringstomme
kulhydrater, er noget andet.

Det eneste jeg anker over er at nogle fremstiller det som om fedme er en
genetisk betinget lidelse, som ikke kan kureres. Det er forkert. Der
eksisterer intet "gen for fedme", men derimod en hel masse andre gener, der
gør at mennesker i forskellige grad skal indtage kalorier for at undgå at
blive fede. Overholder man ikke sin egen kaloriegrænse, så tager man på i
vægt. Fedme er altså et personligt valg, og ikke en uafvændelig skæbne.

jm

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-11-03 16:10

> [...]

> At tabe sig til normalvægt
> kræver ikke, at man lever på sultegrænsen, det kræver blot at man nøjes

Nej.. det kræver, at man spiser MINDRE end kroppen har brug for.
En fed krop har i øvrigt brug for mere, end en slank.

> Det eneste jeg anker over er at nogle fremstiller det som om fedme er en
> genetisk betinget lidelse, som ikke kan kureres.

Hvem gør det? Hvor har du set det?

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Munck

Dato : 02-11-03 17:33

> En fed krop har i øvrigt brug for mere, end en slank.

Præcis. Derfor skal man bare spise det, som kroppen (i ikke fed tilstand)
har brug for, så taber man sig, hvis man er overvægtig. Erfaringerne viser,
at det ikke kræver at man er mere sulten end når man overspiser.

> Hvem gør det? Hvor har du set det?

Man kunne f.eks. læse en kronik i Politiken den anden dag, hvor Arne Astrup
og andre forskere slog toner an i denne retning. Her i gruppen hører
melodien vel også en gang imellem.

jm

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-11-03 20:22

> Man kunne f.eks. læse en kronik i Politiken den anden dag, hvor Arne
Astrup
> og andre forskere slog toner an i denne retning. Her i gruppen hører
> melodien vel også en gang imellem.

OK.. hvad gør dig i stand til at afvise, at de har ret?

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Munck

Dato : 02-11-03 21:56

> OK.. hvad gør dig i stand til at afvise, at de har ret?

Der eksisterer intet gen for fedme, lige som der ikke eksisterer et gen for
kriminalitet. Men der eksisterer en række gen for forskellige egenskaber,
der måske nok disponerer mennesker for at blive fede, eller kriminelle, hvis
betingelserne er til stede.
Alt kan altså forklares genetisk, hvis man tror på biologisk determinisme.
Men det gør jeg ikke. Jeg tror at mennesket har en fri vilje og selv har
ansvar for sit liv.

jm

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 02-11-03 22:13

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

> Hvordan vil du forklare, at nogen mennesker kan vælte slik og kager i sig,
> sidde stille dagen lang og stadig ligne anoreksi-ofre?

Fordi der er store forskelle i, hvor effektivt kroppen optager den energi,
der puttes i den. Selvom man putter 4000 kcal i hovedet, er det ikke sikkert
de alle bliver optaget i tarmen, det er ikke sikkert det hele bliver
omdanent til noget kroppen kan bruge - noget af det ryger måske ud med
fæces, andet tisses ud i urinen, noget brændes ineffektivt af og fjernes som
nedbrydningsprodukter - den effketivitet kroppen behandler tingene på er
formentlig genetisk bestemt.

MEN! det ændrer ikke på, at en ændring i kostindtaget vil ændre energiover-
eller underskud. Så princippet i vægtkontrol er det samme, det er blot
niveauet, der er forskelligt.

> end andre. Dermed ikke sagt at ALLE tykke mennesker er uden "skyld" i
deres
> vægt. Men nogen er.

Som skrevet man kan altid ændrer tingene og langt de fleste overvægte
(alle!) skyldes for stort energiindtag i forhold til forbrug. Der findes dog
nogle få lidelser, der påvirker stofskifte, appetit o.l. der gør, at man
ikke har en jordisk chance for at holde en normal vægt - men de er ikke
almindelige!

- Mikkel

Fra : Jakob Munck

Dato : 03-11-03 05:33

> Der findes dog
> nogle få lidelser, der påvirker stofskifte, appetit o.l. der gør, at man
> ikke har en jordisk chance for at holde en normal vægt - men de er ikke
> almindelige!

Hvilke lidelser er det?

jm