/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Chiptuning af Mitsubishi Sigma
Fra : STARHOLM


Dato : 27-10-03 21:46

Hej..
Er der nogen der har erfaring med ovenstående -
eller har en god løsning til lidt mere skub end de 180 HK den har for
nuværende ??
På forhånd mange tak !!
Henrik.



 
 
Jan W Nielsen (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 27-10-03 22:06

STARHOLM wrote:

> Er der nogen der har erfaring med ovenstående -
> eller har en god løsning til lidt mere skub end de 180 HK den har for
> nuværende ??

Glem alt om chip til en sugemotor. Køb en anden bil - eller brug 30-40.000
kroner på en kompressor.

--
Jan W Nielsen




STARHOLM (27-10-2003)
Kommentar
Fra : STARHOLM


Dato : 27-10-03 23:41

Hej igen Jan..
Har IKKE en skid forstand på motorer..
Derfor spørgsmålet: Er der tale om en "sugemotor" - når der er elektronisk
indsprøjtning ??

Starholm



Jan W Nielsen (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 28-10-03 09:05

STARHOLM wrote:

> Derfor spørgsmålet: Er der tale om en "sugemotor" - når der er
> elektronisk indsprøjtning ??

Man taler om sugemotor, når der ikke er "tryk-ladning" på. Det vil sige
turbo, kompressor, G-lader eller andet, der mekanisk presser luften ind i
motoren. Læg mærke til, at jeg skriver LUFTEN ind i motoren.

Elektronisk benzinindsprøjtning er dermed ikke trykladning.

Når man "chipper" arbejder med med tre ting: Lade-trykket, blandingsforhold
benz/luft og tændingstidspunktet. Det er selvsagt kun på turbomotoren, man
kan hæve ladetrykket, og det er også på turbomotoren, man kan "mætte"
blandningen markant, som man for eksempel gør på en turbodiesel, når man
chipper den. På en bil uden turbo eller lign. kan man fede blandingen en
lille smule op og stille tændingen lidt frem, men det giver ikke alverden.
Hvis du er MEGET heldig, får du 7-10 hk - og dette sandsynligvis i
mellemomdrejningsniveauet. Dermed får din bil ikke mere top-effekt, end den
har nu (170 hk).

Min klare påstand er, at hvis du overhovedet ville få nogen effekt ud af en
chiptuning, så ville den være umærkelig. I hvert fald, hvis vi er ude over
"placebo" og laver blindtest på det.

Chiptuning af en suge-bil giver mening, hvis man i øvrigt ændrer på motorens
evner - det vil sige andre knastaksler, ændret indsugnnig og udstødning etc.

Igen - glem alt om de selskaber, der lover dig 185 hk alene ved en chipning.
Specielt hvis løfterne beror på en forhåndsfremstillet chip, og hvis der
ikke er kontrol-målinger før og efter. Pas også på chips, der er købt over
nettet - et forkert tændingstidspunkt kan brænde hul i dine stempler. De
eneste suge-biler, der kan få markant flere kræfter alene ved chipning, er
dem, der på forhånd ér lavet til de flere hk, og det er kun blandt enkelte
nye biler. Her han man med vilje kun fremstillet een motor med to ydelser. I
Volvo har man altså lavet en 2,4 med 170 hk, og så derefter kunstigt stillet
den ned i tænding og blanding, så den kun yder 140 hk. Der er INGEN mekanisk
forskel overhovedet på 2,4 140 hk og 2,4 170 hk, hvorfor de 30 hk er vundet
alene ved en ny chip. Her er det "politiske" og afsætningsmæssige hensyn der
er "problemet" - men den slags praktiserede man ikke, da din og min bil var
ny.

--
Jan W Nielsen




Ukendt (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-03 17:14



> Når man "chipper" arbejder med med tre ting: Lade-trykket,
blandingsforhold
> benz/luft og tændingstidspunktet. Det er selvsagt kun på turbomotoren, man
> kan hæve ladetrykket,

Nej det kan man også på kompressormotor og med NOS (lattergas)

> og det er også på turbomotoren, man kan "mætte"
> blandningen markant, som man for eksempel gør på en turbodiesel, når man
> chipper den. På en bil uden turbo eller lign. kan man fede blandingen en
> lille smule op og stille tændingen lidt frem, men det giver ikke alverden.

Kan man også på en alm sugemotor

> Hvis du er MEGET heldig, får du 7-10 hk - og dette sandsynligvis i
> mellemomdrejningsniveauet. Dermed får din bil ikke mere top-effekt, end
den
> har nu (170 hk).

Man kan montere en 4.7 Kohm modstand hen over ledningerne til MAF sensoren
så får man også nogle flere heste. Dette skyldes at man laver en federe
benzin/luft blanding med større forurening til følge. Modstanden koster 25
øre og giver det samme som en chiptuning.



--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Jan W Nielsen (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 28-10-03 18:18

Tom wrote:

>> Det er selvsagt
>> kun på turbomotoren, man kan hæve ladetrykket,

> Nej det kan man også på kompressormotor og med NOS (lattergas)

Ja, det ved jeg. "Turbo-motoren" var her nævnt som synonym med
trykladningsmotorer.

>> På en bil uden turbo eller lign. kan man fede
>> blandingen en lille smule op og stille tændingen lidt frem, men det
>> giver ikke alverden.
>
> Kan man også på en alm sugemotor

Øhh... Er det ikke det, jeg skriver..?

> Modstanden koster 25 øre og giver det samme som en chiptuning.

Hvilke ikke sjældent er ingenting.

--
Jan W Nielsen




Thomas (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 29-10-03 17:47

Tom wrote:

> Man kan montere en 4.7 Kohm modstand hen over ledningerne til MAF
> sensoren så får man også nogle flere heste. Dette skyldes at man
> laver en federe benzin/luft blanding med større forurening til følge.
> Modstanden koster 25 øre og giver det samme som en chiptuning.

Jeg kunne vel ik få dig til at præcises hvor man finder den sensor? (og hvad
man fysisk kigger efter?!)

Mvh Thomas



Ukendt (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-10-03 17:49



> > Man kan montere en 4.7 Kohm modstand hen over ledningerne til MAF
> > sensoren så får man også nogle flere heste. Dette skyldes at man
> > laver en federe benzin/luft blanding med større forurening til følge.
> > Modstanden koster 25 øre og giver det samme som en chiptuning.
>
> Jeg kunne vel ik få dig til at præcises hvor man finder den sensor? (og
hvad
> man fysisk kigger efter?!)

Det er det store plastikrør som sidder med et par ledninger på. Røret sidder
normalt mellem luftfilterkassen og EFI enheden på motoren og har en diameter
på 50-80 mm.
(Kanon let at tune sin bil selv)

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Thomas (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 29-10-03 18:07

Tom wrote:
>>> Man kan montere en 4.7 Kohm modstand hen over ledningerne til MAF
>>> sensoren så får man også nogle flere heste. Dette skyldes at man
>>> laver en federe benzin/luft blanding med større forurening til
>>> følge. Modstanden koster 25 øre og giver det samme som en
>>> chiptuning.
>>
>> Jeg kunne vel ik få dig til at præcises hvor man finder den sensor?
>> (og hvad man fysisk kigger efter?!)
>
> Det er det store plastikrør som sidder med et par ledninger på. Røret
> sidder normalt mellem luftfilterkassen og EFI enheden på motoren og
> har en diameter på 50-80 mm.
> (Kanon let at tune sin bil selv)

Nu skriver du at en 4K7 Ohm modstand parallelt over "MAF'en", det må altså
være muligt at omtimere blandingsforholdet med en variabel modstand i 4K7
området??! (er det umidelbart en mærkbar tuning, eller er det noget der kun
kan måles??)

Mvh Thomas





Jan W Nielsen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 29-10-03 18:21

Thomas wrote:

> Nu skriver du at en 4K7 Ohm modstand parallelt over "MAF'en", det må
> altså være muligt at omtimere blandingsforholdet med en variabel
> modstand i 4K7 området??! (er det umidelbart en mærkbar tuning, eller
> er det noget der kun kan måles??)

Hvis du overhovedet får noget som helst ud af at lave det stunt der, så vil
det ALDRIG kunne mærkes - aldrig.

Har du styr på, hvor fed blandingen skal blive, før det splitter kat´en
ad..?

Jeg ville aldrig i livet lave den slags fikumdik der. Jeg ville nyde min
komfortable bil og sætte pris på de 170 hk, jeg havde i forvejen. Hvis du
vil have en lyskryds-racer, så køb en lille Peugeot, som de andre
"Brian´er"..

--
Jan W Nielsen




Mogens Knudsen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 29-10-03 18:46

On Wed, 29 Oct 2003 18:21:20 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Hvis du overhovedet får noget som helst ud af at lave det stunt der, så vil
>det ALDRIG kunne mærkes - aldrig.
>Har du styr på, hvor fed blandingen skal blive, før det splitter kat´en
>ad..?
>Jeg ville aldrig i livet lave den slags fikumdik der. Jeg ville nyde min
>komfortable bil og sætte pris på de 170 hk, jeg havde i forvejen. Hvis du
>vil have en lyskryds-racer, så køb en lille Peugeot, som de andre
>"Brian´er"..

Enig hele vejen igennem.
Tom, dog!


/Mogens

Ukendt (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-10-03 21:06



> >Jeg ville aldrig i livet lave den slags fikumdik der. Jeg ville nyde min
> >komfortable bil og sætte pris på de 170 hk, jeg havde i forvejen. Hvis du
> >vil have en lyskryds-racer, så køb en lille Peugeot, som de andre
> >"Brian´er"..
>
> Enig hele vejen igennem.
> Tom, dog!

pjat med Jer
Man får ALDRIG heste nok, men det er vitterlig ikke noget man mærker
synderligt fordi der måske kommer en 10 heste mere.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Jan W Nielsen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 29-10-03 21:09

Tom wrote:

> Man får ALDRIG heste nok.

Korrekt.

> men det er vitterlig ikke noget man mærker
> synderligt fordi der måske kommer en 10 heste mere.

Korrekt.

Men du får ikke 10 heste mere af den plan der.

--
Jan W Nielsen




Ukendt (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-10-03 21:24



> Men du får ikke 10 heste mere af den plan der.

Det kommer da an på hvilken bil og hvilke heste den har i forvejen.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Thomas (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 29-10-03 18:51

Jan W Nielsen wrote:
> Thomas wrote:
>
>> Nu skriver du at en 4K7 Ohm modstand parallelt over "MAF'en", det må
>> altså være muligt at omtimere blandingsforholdet med en variabel
>> modstand i 4K7 området??! (er det umidelbart en mærkbar tuning, eller
>> er det noget der kun kan måles??)
>
> Hvis du overhovedet får noget som helst ud af at lave det stunt der,
> så vil det ALDRIG kunne mærkes - aldrig.

Snøft.....!

>
> Har du styr på, hvor fed blandingen skal blive, før det splitter
> kat´en ad..?

hvad mener du?! kunne bare forstille mig at motoren ikke gik så godt eller
gik ud hvis blandingen blev for fed, eller tager jeg helt fejl???

Mvh Thomas





Jan W Nielsen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 29-10-03 19:10

Thomas wrote:


>> Har du styr på, hvor fed blandingen skal blive, før det splitter
>> kat´en ad..?

> hvad mener du?! kunne bare forstille mig at motoren ikke gik så godt
> eller gik ud hvis blandingen blev for fed, eller tager jeg helt
> fejl???

Jeg ved ikke med sikkerhed, om katalysatoren bliver ødelagt af en alt for
fed blanding, men jeg bliver bestemt ikke overrasket, hvis det er tilfældet.
Faktisk er jeg ret overbevist.

Man siger jo, at en katalysator kan "gå sig en tur", hvis man for eksempel
forgæves og over lidt længere tid forsøger at skubbe en bil i gang. Årsagen
er angiveligt, at den uforbrændte brændstof ødelægger den keramiske
overflade i katalysatoren, der ellers brænder de helbredsskadelige partikler
af.

Hvis katalysatoren har en nedsat effekt, så skal de skiftes næste gang, du
bliver indkaldt til periodisk syn.

Kender du prisen på en katalysator til Sigma?

Jeg tror, den er hamrende dyr - det ér jo en Mitsu.

Jeg tror, du skal skyde en hvid pil efter hele ideen om chiptuning, og
istedet prøve at finde de kvaliteter, der gør netop din bil dejlig. Bare min
personlige mening.

--
Jan W Nielsen




Per Rasmussen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Per Rasmussen


Dato : 30-10-03 17:39


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:3f9e230d$0$4353$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
I
> Volvo har man altså lavet en 2,4 med 170 hk, og så derefter kunstigt
stillet
> den ned i tænding og blanding, så den kun yder 140 hk. Der er INGEN
mekanisk
> forskel overhovedet på 2,4 140 hk og 2,4 170 hk, hvorfor de 30 hk er
vundet
> alene ved en ny chip.

ØHHHHHHHHH
10 ventiler er vel en lille mekanisk forskel
Per



Jan W Nielsen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 30-10-03 16:51

Per Rasmussen wrote:

> ØHHHHHHHHH
> 10 ventiler er vel en lille mekanisk forskel


Selv, øøhhhh...!

Både den lille (140 hk) og den store (170 hk) har 20 ventiler på de 5
cylindrer.

Mon ikke du tænker på de gamle motorer, Per...?


--
Jan W Nielsen




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408696
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste