PDF i X
Fra : Anders Jakobsen

Dato : 11-04-01 22:34

Nu når PDF er den standart, hvormed X magter den todimensionelle grafik
kunne det jo være interessant, hvis det er noget man kan udnytte. Bliver det
nu muligt at Cut and paste i et PDF dokument eller måske direkte redigere i
et sådant i tekstbehandlingsprogrammer eller skal PDF ikke tages så
alvorligt?

Anders

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 11-04-01 22:44

Anders Jakobsen <newton@os.dk> wrote:

> [...]
> nu muligt at Cut and paste i et PDF dokument eller måske direkte redigere i
> et sådant i tekstbehandlingsprogrammer eller skal PDF ikke tages så

Fy! Det må man ikke* Der følger et program med som hedder Preview, heri
kan du f.eks. se PDF'er, der er også nogle uduelige copy/paste
kommandoer, men så er den heller ikke længere. Det, du typisk vil se, er
at stort set alle programmer kommer til at kunne gemme i PDF format,
hvilket vel egentligt kun betyder sparket til Acrobat Distiller.

*...i copyrighted materiale, og dette skal Apple nok overholde (DVD kun
i din region...blah).

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 11-04-01 23:10

d. 11/04/01 23:43 skrev Jan Oksfeldt Jonasen på jonasenREMOVE@THISit.dk i
artiklen 1erq4bz.6hp3eex1v5j6N%jonasenREMOVE@THISit.dk:

> [...]
> hvilket vel egentligt kun betyder sparket til Acrobat Distiller.
>
> *...i copyrighted materiale, og dette skal Apple nok overholde (DVD kun

Ja desværre er der jo grænser for HVORDAN man må nyde forskellige former for
medier. F.eks. har vi jo for at tækkes USA her i Danmark jo en lov imod at
lave dine egen compilation CD ud fra dine egne CDs eller at kopiere musik
ned på din harddisk, så du altid har din musik med dig, når du er i nærheden
af din PowerBook. En lov som amerikanerne ikke selv har villet indføre.
Apples sidste reklame (en ung fyr, som får sine musikstjerner til at
indspille lige præcis den mix-CD han vil have) ville jo være blevet stemplet
som opfordring til lovbrud hvis den var vist i Danmark.

Hvad har det med PDF at gøre? Jo jeg kan til min død ikke forstå hvad jeg
skader ved at lave en NewtonBook ud af Webers, Marx og Durkheims samlede
værker, arbejdsministeriets rapporter om flygtninges integration på det
skandinaviske arbejdsmarked, så længe det ligger på PDF. Materialet er jo
enten faldet for alle forældelsesregler eller også noget, som udgiverne
ønsker skal læses af så mange som muligt. Hvorfor skal det format det er
udgivet på forhindre mig i at pakke det på en måde, som er handy for mig og
som vejer under 1 kg, rumme 100 kg bøger og linke fuldstændigt frit imellem
al information. Og nu hvor jeg er ved det/har hidset mig op: Hvorfor udgives
nye bøger (ikke faldet for forældelsesregler) kun på papir? Hvad taber
udgiverne ved at lade mig have en elektronisk udgave, hvor notetagning og
specielt linking af information ville være så meget mere smidigt end med
murstensudgaverne.

faktisk har Adobe jo allerede givet mulighed for at uddrive teksten af PDF
dokumenter. De har en PDF-til-HTML converter på deres side, men den er jo så
hovedrystende dårlig (fjerner alle o´erne i nogle afsnit og alle m´erne i
andre, sådan lidt hulter til bulter). Så i det mindste tager Adobe ikke det
så alvorligt selv.

Anders

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-04-01 23:25

In article <B6FAA2DC.13A1%newton@os.dk>, Anders Jakobsen <newton@os.dk>
wrote:

> F.eks. har vi jo for at tækkes USA her i Danmark

Hvor i al verdnen har du fået den ide fra?

--
MVH
Martin Edlich (8)

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 11-04-01 23:44

> [...]

> indspille lige præcis den mix-CD han vil have) ville jo være blevet stemplet
> som opfordring til lovbrud hvis den var vist i Danmark.

Det er jo politik, selvfølgelig har også jeg og sikkert alle andre i
denne gruppe en holdning til det, men grundliggende er det irelevant,
sådan er reglerne, og ligegyldigt hvad vi siger her, så vil det ikke
gøre nogen forskel. Roll over and play dead.

> [...]
> specielt linking af information ville være så meget mere smidigt end med

Lad os antage at jeg skrev en bog, vel at mærke én folk gad læse. Hvad
ville jeg mene om, at den blev hotsync'et mellem forskellige folks Palm
Pilots? Taget i betragtning at dette ville have kostet tid, kræfter og
noget af mig selv (dvs. f.eks. mistet anonymitet), så ville jeg nok være
lidt træt af det. De folk som læste mit fine værk, ville jeg nok mene
skulle betale for de visdoms ord. Du kan egentligt ligeså godt spørge
dig selv, hvorfor er alt software ikke gratis? For noget kunne det være
et fedt om det var eller ej, men tag f.eks. spillet Myst, efter utallige
år solgte det stadig, hvormed det kære Bröderbound forsatte med at få en
skilling for deres tjans. Det er det samme med bøger, cd'er og video
film, der er stadig nogen som har fortjeneste på dem.

Den gyldne forskel for bøgers vedkommende ligge i, at det er sgu stadig
ikke nemt at kopier dem. Dette er specifikt en af grundene til at bøger
forsat eksistere, der en penge i det. Selvfølgelig er det et
irritationsmoment for nogle, men der er skisme også svært at have en
Powerbook med i seng (perverteret tanke), en Palm ville jeg sgu nødig
læse en hel bog på og e-books well dem giver jeg ikke en flyvende fis
for.

> [...]
> andre, sådan lidt hulter til bulter). Så i det mindste tager Adobe ikke det

Det er altsammen et spørgsmål om copyright, se engang på hvad
filmselvskaberne fik ud af VCD'er, de kan nemt hentes gratis fra nettet.
DVD med den ultimative kryptering på blev knækket af en norsk nørd, hvad
skulle incitamentet være for at give os bøger parat til fri kopiering?
Som du ser er det ligegyldigt om man går ind for det eller ej, der er
store økonomiske konsekvenser indblandet.

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 12-04-01 00:56

d. 12/04/01 0:43 skrev Jan Oksfeldt Jonasen på jonasenREMOVE@THISit.dk i
artiklen 1erq6e4.1w20zd21feyesoN%jonasenREMOVE@THISit.dk:

> [...]
> sådan er reglerne, og ligegyldigt hvad vi siger her, så vil det ikke
> gøre nogen forskel. Roll over and play dead.

Nej jeg vil ikke spille død i denne sag. Jeg synes det er principielt
forkert.

1) Hvis vi tager tre forskellige musikdyrkere, som har forskellige
kopivaner. Den første har aldrig set en brænder, iTunes eller noget som
helst andet og lytter til sine Bruce Springsteen plader, som han har købt i
dyre domme, dagen lang. Den anden har rippet alle sine cd´s med Bruce med
iTunes på sin Cube og lytter til stille Bruce sange om morgenen, ligegyldige
Bruce på en brændt cd i bilen, samfundsrevsende Bruce om aftenen og festlige
Bruce til sine fester. Det tredie har aldrig købt en Bruce Springsteen
plade, men hentet dem via Napster og rålytter dem mens han hacker sig vej
igennem CIA, KGB, MI5 og OMA. Det er nummer tre, som snyder musikerne, men
også toeren gør noget ulovligt ud fra devisen "Hvis han er bøsse, så er han
garanteret også pædofil". Rent faktisk kan jeg ikke komme i tanke om anden
lovlig brug af iTunes her i Danmark ud over at lytte til netstationer og
lytte til musik uden copyright. Hvis det så var fordi at det var nemmere at
opdage folk, der kun kopierede til sig selv end dem, som udveksler med
andre, kunne jeg forstå det ud fra en rent praktisk foranstaltning, men det
er jo ikke tilfældet.

2) Ud fra en "selv om det er ulovligt så gør de det nok
alligevel"-tankegang, så er der også en copydan afgift på musik-cd´er
(førhen kun den bunke som blev brugt til musik, som om der var nogen der
kunne se forskel). Det er da hykleri.

3) En lille analogi: Fordi man kan køre over 120 km/t på motorvejen,
forbyder vi ikke bilkørsel eller biler. Fordi man kan råbe æreskrænkende
udtryk efter folk har vi stadig ytringsfrihed. Vi forbyder altså normalt
ikke midlet man kan bryde loven med, men kun selve lovbruddet. Kun
legemsbeskadigende ting som skydevåben, dræberhunde o.lign. har vi samme
"tage tingende i forkøbet" lovgivning om.

> [...]
> skulle betale for de visdoms ord. Du kan egentligt ligeså godt spørge
> dig selv, hvorfor er alt software ikke gratis?

Fordi man har produktet liggende elektronisk betyder det ikke at man lader
det flyve hid og did. Hvis man brugte kræfterne på at finde ordentlige,
hardwareafhængige kopisikringer, var vi ude om mange af de problemer.

Vi har stadig biblioteker, hvor man også ganske gratis kan finde dit værk og
endda tage kopier af det (som over en vis mængde dog er ulovligt) og man kan
allerede nu finde langt den meste ikke-smalle litteratur på nettet, hvis man
gider lede. Vi har altså rig lejlighed for at bryde loven, selv uden den
lovlige elektronisk lagring. Og som du selv siger er det de færreste som vil
have glæden af elektroniske bøger. De rummer ingen fordel frem for de
manuelle, lige med undtagelse af studerende, forskere og andet godtfolk, som
aktivt skal holde styr på et stort vidensmateriale og hvor et gammelt begreb
fra MMX chips tid, "Hyperlinks", indexerbar tekst, osv, kan hjælpe en med at
få styr på kompleks mængde af tekst.

Summa Summarum: Da "alt" kan lade sig gøre nu uden at blive straffet,
hvorfor lægge grænsen så langt fremme, hvor folk ikke gør noget skadeligt?
Folk er ligeglade med loven og så vinder man ikke noget ved det.

I pladeindustrien kunne man benytte sig af en lejeret til musik, lig den
Napster havde foreslået. Det ville være konkurrencedygtigt med den gratis
kopiering, især hvis man fik ekstraydelser med i købet (live koncerter,
adgang til specielle hjemmesider, oplysninger fra ynglingsbandne osv)

I forlagsbrancen er problemet ikke nær så stort, da de fleste stadig vil
have en fysik bog. Men ellers kunne man kryptere filerne med en hardware
kode, så kun computere registreret i Tekst-Napsters database ville kunne
læse filen kunden fik. Igen: Hvis jeg kunne trække på alle mit fags bøger
elektronisk et sted fra og i en ordentlig kvalitet, ville dette have en så
stor merværdi for mig at det ville være en bedre deal end gratis at skulle
lede efter teksterne selv og konvertere til mit ynglingsformat.

Anders