Tynde klienter...
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 27-10-03 17:42

Hej

Vi skal bruge nogle tynde klienter til at køre op imod vores terminal
server. Men jeg synes umidlbart at jeg har svært ved at overskue markedet
for tynde klienter. Jeg har fundet et par stykker hos
fujitsu-siemens...Kender i til nogle andre og eventuelt priser på dem...?

MVH
Thomas

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 27-10-03 18:55

Thomas Eg Jørgensen wrote:
> [...]
> for tynde klienter. Jeg har fundet et par stykker hos
> fujitsu-siemens...Kender i til nogle andre og eventuelt priser på dem...?

Hej Thomas

Hvorfor ringer du ikke bare til Fujitsu-Siemens og får et tilbud på det
antal tynde klienter og så ringer til foreks. HP (Jeg tror også nok de
har dem.) og beder den om et ligende tilbud?
Så kan du sikkeret også få besvaret nogle spørgsmål (hvilken server
software der skal benyttes osv.) på samme tid.
Jeg kender ikke noget til deres tynde klienter og du kan nok ikke bruge
Sun's SunRay tynde klienter (?), da de skal have en Sun server for at
kunne fungerer.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW,
så må I gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Martin Schultz

Dato : 27-10-03 21:38

On Mon, 27 Oct 2003 17:41:58 +0100, "Thomas Eg Jørgensen"
<thomas@kontorbutikken.dk> wrote:

>Hej
>
>Vi skal bruge nogle tynde klienter til at køre op imod vores terminal
>server.

Hvilken slags terminalser? Det har ret stor betydning.

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til
ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-10-03 21:50

> [...]

>for tynde klienter. Jeg har fundet et par stykker hos
>fujitsu-siemens...Kender i til nogle andre og eventuelt priser på dem...?

Priser må du spørge forhandlere om. Vedr. terminaler, så er de (eller
har været) generelt noget værre bras. Det ene mere ringe end det
andet.

Men udover Fujitsu kan du kigge på Wyse, Igel, Neoware som er blandt
de største der har fokus på thin clients. Og ellers er der jo
HP/Compaq der med deres nye 5000 serie ser ud til at være blevet
voksne, med Altiris mangement and all ..

Personligt har jeg erfaring med de ældre HP'er, Neoware og Wyse .. og
som sagt, det ene værre end det andet. Så tænk dig om, og få det
testet grundigt før du vælger.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 30-10-03 14:19

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> for tynde klienter. Jeg har fundet et par stykker hos
> fujitsu-siemens...Kender i til nogle andre og eventuelt priser på dem...?

Nu ved jeg ikke hvilke type prtokoller klienterne skal opfylde.

Men jeg har erfaret for klienter til RDP protokollen kan du næsten vælge og
vrage i hvilken klient det skal være:

Boottime er stort set ret ens på alle klienter, undtaget IBMs. Her tager
det noget længere tid, fordi den vil tjekke hele ROM memoryen først (har
endnu ikke fundet en løsning på at disable dette).

Desuden har IBMs indbygget form for BIOS man helst ikke skal lege med. Her
er nemlig indstillingerne for netværk osv., som nemt kan komme til at
konflikte med de samme indstillinger som kan sætte i OS.

Stor forskel fra klienterne er antallet af fx. USB porte, ledige PCMCIA
porte, com porte, lpt porte osv.

Anden forskel du skal være opmærksom på, er kompatibilitet med anden
hardware.
Jeg havde fx. nogle brugere som mere og mere efterspurgte trådløse
keyboards og mus, og her fandt jeg ud af at fx. Wyse terminaler og Logitech
er no-go. Jeg kunne ikke få et combo sæt til at virke med begge dele
samtidigt. Her henviser Wyse til et IBM eller Mustek combo sæt.

Fejlen fandtes umiddelbart ikke på Compaq og IBMs terminaler, her var dog
også PS/2 udgang, hvorimod Wyse leveres med USB.

Pris mæssigt ligger terminalerne i prisklassen 3000-4000. Wyse har indtil
videre været den billigste terminal jeg har kunne finde i Danmark.

--
Bjarke Andersen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 30-10-03 18:49

Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>Boottime er stort set ret ens på alle klienter, undtaget IBMs. Her tager
>det noget længere tid, fordi den vil tjekke hele ROM memoryen først (har
>endnu ikke fundet en løsning på at disable dette).

IBM droppede deres terminaler og har lavet et strategisk samarbejde
med Neoware.

http://www.pc.ibm.com/us/neoware/index.html

> [...]
>
>Fejlen fandtes umiddelbart ikke på Compaq og IBMs terminaler, her var dog
>også PS/2 udgang, hvorimod Wyse leveres med USB.

Det afhænger af modellerne - sågar mellem revisionerne af modellerne.

>Pris mæssigt ligger terminalerne i prisklassen 3000-4000. Wyse har indtil
>videre været den billigste terminal jeg har kunne finde i Danmark.

Hvis man køber et par stykker samtidig skulle prisen gerne være noget
under det niveau. Priserne på terminaler er faktisk faldet en del på
det seneste.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Kristian Asmussen

Dato : 30-10-03 20:43

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for tynde klienter. Jeg har fundet et par stykker hos
> fujitsu-siemens...Kender i til nogle andre og eventuelt >priser på dem...?

Amitech laver også sådanne tynde klienter.
Synes de kører glimrende.

Hilsen Kristian Asmussen

Fra : Ole Thomsen

Dato : 31-10-03 06:30

Kristian Asmussen wrote:

> Amitech laver også sådanne tynde klienter.

Med den erfaring jeg har med thin clients ville jeg
aldrig overveje en så lille producent.

Ole Thomsen