Hjælp til FSO getfolder
Fra : Neo

Dato : 27-10-03 12:12

Hej alle

Jeg har fundet følgende kode på nettet, men jeg har lige et problem med
den - håber at der er en der gider hjælpe mig videre !

'option explicit ' <<<< det er den her den er gal med !!

Private Sub form_load()

Dim objFileSystem As FileSystemObject, objFolder As Folder
Dim sBuff As String

Set objFileSystem = New FileSystemObject
Set objFolder = objFileSystem.GetFolder("C:\")

For Each Folder In objFolder.SubFolders
sBuff = Folder.Name 'Do whatever you want with the subfolders
Next

' Display the names in C:\ that represent directories.
MyPath = "c:\" ' Set the path.
MyName = Dir(MyPath, vbDirectory) ' Retrieve the first entry.
Do While MyName <> "" ' Start the loop.
' Ignore the current directory and the encompassing directory.
If MyName <> "." And MyName <> ".." Then
' Use bitwise comparison to make sure MyName is a directory.
If (GetAttr(MyPath & MyName) And vbDirectory) = vbDirectory Then
debug.print MyName ' Display entry only if it
End If ' it represents a directory.
End If
MyName = Dir ' Get next entry.
Loop

End Sub

altså ... den fungerer godt nok ved at printe navne på alle underbiblioteker
i c:\, men den opfører sig helt tosset hvis jeg skriver "option explicit" i
den aller første linie .... hvad skyldes det ? .. nogen bud ?

Mvh Neo

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 27-10-03 12:17

"Neo" <neo___dk@hotmail.removethis.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den - håber at der er en der gider hjælpe mig videre !

> 'option explicit ' <<<< det er den her den er gal med !!

Option Explicit hører hjemme i General/Declarations i et (form)modul - ikke
i hændensesprocedurerne, så hvis du skriver Option Explicit i Form_Load, går
det galt.

Option Explicit betyder, at alle dine variabler skal være deklareret, før du
kan bruge dem - formålet er bl.a. at du kan afsløre, hvis du staver en
variabel forkert (med mindre, at du staver den SÅ forkert, at den bliver til
en anden variabel...)

*Med* Option Explicit får du en fejl i denne kode:

Dim mitNavn As String
mitNavn = "Jens"
mitMavn = mitNavn & " Vestergaard"
MsgBox mitNavn

- eftersom variablen mitMavn ikke er deklareret

*Uden* Option Explicit havde du ikke fået en fejl, men kunne sidde længe og
undre dig over, at MsgBox'en kun indeholdt "Jens"

Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)
www.railsoft.dk
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : Neo

Dato : 27-10-03 12:39

Hej Jens ... og tak for dit super hurtige svar !

du skrev følgende:

"Jens Vestergaard" <j@railsoft.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> i hændensesprocedurerne, så hvis du skriver Option Explicit i Form_Load,

Jamen "option explicit" er jo skrevet i General/Declarations .... er den
ikke ?

> [...]
> kan bruge dem - formålet er bl.a. at du kan afsløre, hvis du staver en
> variabel forkert (med mindre, at du staver den SÅ forkert, at den bliver

[Snip noget]

> mvh
> Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)

Jeg paster lige hele koden i form1

Option Explicit

Private Sub Form_Load()
Call test
End Sub

Private Sub test()

Dim objFileSystem As FileSystemObject, objFolder As Folder
Dim sBuff As String

Set objFileSystem = New FileSystemObject
Set objFolder = objFileSystem.GetFolder("C:\")

For Each Folder In objFolder.SubFolders '<<<<<<<<<<<<<<< der meldes
"Compile error variable not defined" her og "Folder" er markeret

Fra : Harald Staff

Dato : 27-10-03 13:23

Følgende er ikke deklareret:
MyPath
MyName

Følgende er feil -reservert ord i VB:
Folder (i For Each ...)

Rettet:

Private Sub test()
Dim objFileSystem As FileSystemObject
Dim objFolder As Folder
Dim DenFolder As Folder
Dim MyPath As String
Dim MyName As String
Dim sBuff As String

Set objFileSystem = New FileSystemObject
Set objFolder = objFileSystem.GetFolder("C:\")

For Each DenFolder In objFolder.SubFolders
sBuff = DenFolder.Name 'Do whatever you want with the subfolders

--
HTH. Beste hilsen Harald
Followup to newsgroup only please

Fra : Neo

Dato : 28-10-03 09:26

"Harald Staff" <innocent@enron.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> For Each DenFolder In objFolder.SubFolders
> sBuff = DenFolder.Name 'Do whatever you want with the subfolders

Tak for hjælpen Harald ! ...

Neo

Fra : Harald Staff

Dato : 28-10-03 20:12

Velbekomme Neo. Lykke til med revolusjonen.

Fra : Neo

Dato : 29-10-03 11:14

> Velbekomme Neo. Lykke til med revolusjonen.

*GG*

Neo