Indbagt oksemørbrad?
Fra : Thomas Hjort

Dato : 25-10-03 15:36

Nogen der kan forklare mig hvordan jeg laver oksemørbrad indbagt så der er
en chance for at det bliver vellykket?
Jeg har aldrig prøvet det før, men har smagt det og det smager rigtig godt
:)

Skal den ikke brunes af/før-steges inden den kommer i dejen? Og hvilken dej?

Hvad med saucen? Der kommer vel ikke noget kødsaft ud man kan bruge.

Og hvad er godt som tilbehør?

På forhånd tak.

Mvh Thomas

Fra : Nette

Dato : 25-10-03 19:13

"Thomas Hjort" skrev i en meddelelse news:bne1ne$ih9$1@news.cybercity.dk...
> Nogen der kan forklare mig hvordan jeg laver oksemørbrad indbagt så der er
> en chance for at det bliver vellykket?

Jeps, det smager vidunderligt.

Prøv og se her, der skulle være et par ideer.

http://makeashorterlink.com/?X19824556

Nette

Fra : connie-toft

Dato : 26-10-03 09:50

Jeg vil gerne komme med min favoritopskrift på indbagt oksemørbrad.

Til 6 pers bruger jeg:

ca 1.0 kg afpudset mørbrad
(brug afpudset til fond til saucen.)
ca 500 g kylligefars, rørt med løg,salt og peber og lidt mel.
ca 250g mager bacon eller italiensk skinke
friske basilikumblade
ca 200g fednet (kan købes hos slagteren)

Brun mørbraden på alle sider, med salt og peber.
Læg fedtnettet ud på bordet, smør kyllingfarsen på,
læg bacon eller skinken på, afslut med basilikumbladene. Rul mørbraden ind i
nettet. Snør enderne.
Brunes af på panden, så "pølsen" er gylden på alle sider.
Stilles i ovnen ved 200g i ca 50-60 min. Skal hvile i ca 15 min.

Af afpudset laver en en nedkogt fond, som jeg laver en rødvinssauce eller
morkelsauce af. Det er lidt forskelligt, hvad jeg laver til. Bruger som
regel årstidens grønsager. Ovnbagte aspargeskartofler, vendt i krydderier og
olivenolie, eller bagt kartoffelmos med trøfler.

Connie

--
Connie

Fra : Poul Christensen

Dato : 25-10-03 19:18

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in

> Nogen der kan forklare mig hvordan jeg laver oksemørbrad indbagt så
> der er en chance for at det bliver vellykket?

Emnet har været oppe her i gruppen flere gange tidligere med udmærkede
indlæg, så prøv at google en gang først og evnt vende tilbage med særlige
spm.

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-10-03 17:49

"Poul Christensen" <poulchr03@(-spam)ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Emnet har været oppe her i gruppen flere gange tidligere med udmærkede
> indlæg, så prøv at google en gang først og evnt vende tilbage med særlige

Har du tænkt på at hvis der aldrig kom spørgsmål her i gruppen, så kom der
heller ingen svar.
Og så kunne man ikke læse den interessante opskrift der blev leveret i denne
tråd hvis man da ikke lige ledte specifict efter den og vel og mærke også
kunne finde den.
Jeg havde foreksempel slet ikke tænkt på at lede efter en opskrift på
indbagt mørbrad men et af svarene i denne tråd inspirerer mig faktisk.
Kunne i ikke lade være med hele tiden at henvise til Google, det kommer der
jo ikke nye opskrifter ud af, og vi gider ikke alle at kigge på Jamie
Oliver.

Venlig hilsen Steen.
Ps. Mange tak til alle dem der gider at bruge lang tid på at skrive lange
opskrifter som vi andre kan blive inspireret af.

Fra : Thomas Hjort

Dato : 27-10-03 18:34

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> skrev i en meddelelse

> [...]
der
> jo ikke nye opskrifter ud af, og vi gider ikke alle at kigge på Jamie

Absolut enig. Ellers kunne vi afskaffe NG og bruge google i stedet for. Og
hvad angår Jamie så er det lang tid siden jeg har droppet ham. Halvdelen af
hans programmer går ud på at han spiller trommer, køre scooter eller putter
sin mad i munden på sine 'venner'. Næh la os få Meyer tilbage han var go :)

Mvh Thomas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-10-03 18:38

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> wrote in message

> [...]
> Og så kunne man ikke læse den interessante opskrift der blev leveret
> i denne tråd hvis man da ikke lige ledte specifict efter den og vel

Har man ikke fulgt med i gruppen, er der da ingen, der forbyder en at læse
de gamle indlæg - de burde vel kunne inspirere lige så godt som nye.

> Kunne i ikke lade være med hele tiden at henvise til Google, det
> kommer der jo ikke nye opskrifter ud af, og vi gider ikke alle at
> kigge på Jamie Oliver.

Jo, hvis vi så til gengæld kunne få et løfte om at alle kigger lidt tilbage
før man spørger.
Mit gæt er, at det er simpel dovenskab - det er simpelthen lettere at stille
spørgsmål igen og igen i stedet for at lede.

vh
Jan

Fra : Poul Christensen

Dato : 27-10-03 22:31

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote in

> [...]
> Mit gæt er, at det er simpel dovenskab - det er simpelthen lettere at
> stille spørgsmål igen og igen i stedet for at lede.

Jeg er meget med Jan og jeg hjælper også gerne folk, der signalerer at de
selv har prøvet at søge oplysninger, før de kommer med deres spm her.

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Emil

Dato : 27-10-03 23:27

Poul Christensen <poulchr03@(-spam)ofir.dk> skrev:

>Jeg er meget med Jan og jeg hjælper også gerne folk, der signalerer at de
>selv har prøvet at søge oplysninger, før de kommer med deres spm her.

Jo. Vi herskere, som har højhastighedsforbindelser med ubegrænset
forbrug, skal dælme nok få trynet de stakler og fattigrøve, som
kun har råd til (eller mulighed for) en langsom og dyr
forbindelse.

Hjælp dog spørgeren. Der er masser af dårlige opskrifter og helt
forkerte råd på div. hjemmesider. Det bliver ikke bedre af at
gentage fejlene.

Her skal vi have erfaringer og nye ideer. Så ethvert spørgsmål er
*nyt*, regnet fra dags dato.

Tænk blot på stegemetoder (Normal-, langtids-, lavtemperatur- og
koldstegning). Hertil kommer den seneste viden om
overfladebehandling af kødstykker m.v.

Desværre kan jeg ikke bidrage med et fornuftigt svar på
spørgsmålet om indbagt oksemørbrad, da forsøg med saltdej om
kødet blev totale fiaskoer. Det er jo også en slags viden.

m.v.h. Emil

Fra : Nette

Dato : 27-10-03 23:58

"Emil" skrev i en meddelelse
> [...]
> forbrug, skal dælme nok få trynet de stakler og fattigrøve, som
> kun har råd til (eller mulighed for) en langsom og dyr

Nu skal man vel ikke nødvendigvis have en hurtig hastighed og en ny dyr pc
for at kunne surfe efter opskrifter på nettet? Det kunne selv jeg finde ud
af og have råd til dengang, jeg sad med et telefonmodem på 33,6.

> Hjælp dog spørgeren. Der er masser af dårlige opskrifter og helt
> forkerte råd på div. hjemmesider. Det bliver ikke bedre af at
> gentage fejlene.

Der kunne være lige så mange dårlige råd og forkerte opskrifter herinde.
Hvad er forskellen?

> Her skal vi have erfaringer og nye ideer. Så ethvert spørgsmål er
> *nyt*, regnet fra dags dato.

Det mener jeg ikke. Tænk hvis vi alle skulle sidde og gentage os selv hver
gang der kom en ny herind.
Jeg synes også godt selv, at man må kigge sig lidt for, inden man begynde at
spørge om spørgsmål som let kan besvares via en søgemaskine.
Så længe det altså er et direkte spørgsmål og ikke en debat, der startes.

Nette

Fra : Emil

Dato : 28-10-03 01:52

"Nette" skrev:

>Nu skal man vel ikke nødvendigvis have en hurtig hastighed og en ny dyr pc
>for at kunne surfe efter opskrifter på nettet? Det kunne selv jeg finde ud
>af og have råd til dengang, jeg sad med et telefonmodem på 33,6.

Dengang kunne man også Google sig til mange spændende sider.
Problemet var - og er - en masse billeder (og andet gøjl) som
tager tid at hente. I dag er det helt fint, men dengang kostede
det tid (penge).
Men jeg synes ikke vi skal glemme de stakler som dårligt har råd
til den luxus (eller mulighed herfor).

>Der kunne være lige så mange dårlige råd og forkerte opskrifter herinde.
>Hvad er forskellen?

Du har desværre nok ret. Nogle gange må jeg krumme tæerne og bide
mig i tungen for ikke at fare i flint over dårlig/forkert
rådgivning.
Forskellen ligger i, at hjemmesidernerne er meget statiske
(uforandrelige med alle deres fejl), hvorimod der er en mere
dynamisk udveksling af erfaringer i nyhedsgrupperne.

>Det mener jeg ikke. Tænk hvis vi alle skulle sidde og gentage os selv hver
>gang der kom en ny herind.

Igen: en kort og entydig henvisning vil være en stor hjælp, så
man undgår uønskede reklamer m.v.

>Jeg synes også godt selv, at man må kigge sig lidt for, inden man begynde at
>spørge om spørgsmål som let kan besvares via en søgemaskine.
>Så længe det altså er et direkte spørgsmål og ikke en debat, der startes.

Du er bare alt for kedelig, fordi vi er rørende enige. Alligevel
mener jeg man godt kan tage hensyn til begyndere med dyre
lavhastighedsforbinder.

Skal vi så lige tage den perfekteste (intet mindre) tilberedning
af oksemørbrad? OK!

Hvem har et bud?

m.v.h.Emil

Fra : Poul Christensen

Dato : 28-10-03 21:53

Emil <emilsen@ostbirk.invalid> wrote in

> [...]
> forbrug, skal dælme nok få trynet de stakler og fattigrøve, som
> kun har råd til (eller mulighed for) en langsom og dyr
Bavl

> [...]

> Tænk blot på stegemetoder (Normal-, langtids-, lavtemperatur- og
> koldstegning). Hertil kommer den seneste viden om

Det er da også derfor jeg henviser til tidligere indlæg om indbagt
oksemørbrad her i gruppen, som du kan søge på Google og som er meget
hurtige at hente ned. Det er slet ikke noget med billedehjemmesider. Du har
vist ikke brugt Google Groups, når du farer sådan op.

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Henrik

Dato : 28-10-03 20:22

"Jan Bøgh" skrev i en meddelelse
> Mit gæt er, at det er simpel dovenskab - det er simpelthen lettere at
stille
> spørgsmål igen og igen i stedet for at lede.

Uvidenhed er også en stor mulighed ..jeg kender stadig mange som ikke engang
kender til "begrebet" nyhedsgrupper.

Mange kender stadig kun google fra den linie hvor man indtaster et søgeord
og så surfer du den vide verden rundt. Ufattelig få kender til google som
nyhedgruppe søger....

Måske en OSS kunne afhjælpe en smule ...?

Henrik
Som desværre heller ikke mestrer Outlook Express mange muligheder

Fra : Henrik

Dato : 28-10-03 20:13

"Thomas Hjort" skrev i en meddelelse
> Nogen der kan forklare mig hvordan jeg laver oksemørbrad indbagt så der er
> en chance for at det bliver vellykket?

Den her er jeg aldrig gået forkert med (og ej heller de venner der
efterfølgende har prøvet den - på nær ham som gav kødet 3 timer istedet for
30 min.)

http://www.karolines.dk/opskrifter/opskrift.asp?kkid=799

Henrik