Re: hvordan tjekker man en Brugt RF900 ?
Fra : Drazen Horvat

Dato : 11-04-01 21:17

Hej .

Min personlige erfaring er at jeg har købt 4 motorcykler privat og
kunne aldrig drømme om at bruge mellem 10-15 K kr. ekstra hos en forhandler
som vil give 30 dages 100% garanti.
Jeg ved ikke om man ved at give ham kniven på struben kan overbevise
ham om at garantien bør dække 1 år ved alle store og fatale fejl.
Købeloven gælder vel for alle ?

Jo , man får mere erfaring med tiden, men derfor tager de fleste vel
også en MC entusiast med når de skal ud at kigge og vurdere og handle.

Hvis man bruger sin sunde fornuft og netop slæber en kynisk ven med så
undgår
man måske de faldgruber jeg er faldet for 3 , nej 4 gange i alt. Og det er
at man
køber kværnen uden at have afklaret alt , og spurgt om alle detaljer , set
på alle
enkeltdele osv.

Og alligevel kan man med sin sunde skepsis se om det er en sund maskine
eller
ej. Spørg til ALT.

En så ny maskine som den RF900 bør overhovedet ikke sætte ud ved sejtræk.
Undersøg også hvordan maskinen tager gassen. Reagerer den med en svag tøven
,
prøv at give fuld gas pludseligt ved alle praktiske omdrejniner. Altså det
der svarer til 50 / 80 /110
km /t i de oftest benyttede gear.

Prøv også at se hvordan maskinen reagerer ved hård belastning. Eller kraftig
acceleration
skulle jeg nok skrive. Hvor trækker den bedst. Det burde den gøre ved
momentmax.
Og se også hvordan den tager gassen ikke kun i bunden af registeret , men
også i toppen.
Jeg mener en RF9 godt kan klare en visning på 11-12 K omdr. Så op på 9K med
den og
efter kort tid fuld hane. Der må selvsagt ikke være nogen tøven overhovedet.

Rusk i transmission. Og syngende transmission. Klonker den meget ved
gearskift over 1 gear.

Jeg kan se at du i forvejen har en XJ så jeg behøver ikke remse alle
bagatelerne op.
Når du lytter til motoren så husk at den dybest set stadig er i familie med
de af Armand udskældte
GSX motorer. Vandkølet ja , det samme er min GSXR men han skriver at du
ihvertfald bør have
en slags garanti for knasternes tilstand fra sælgeren.
Den lyder også nok noget grov i tomgangen . Det skal sådan en. Der er
oliedyser under stemplet
der sprøjter olie op under og det giver en karakteristisk lyd som alt i alt
lyder noget upoleret.
Men ved høje omdrejningstal skal der ikke være noget ral , støj eller raslen
fra motoren. Så skal
du faktisk kun høre ventilerne som en hvislen op til ihvertfald 6-7K omdr.
Motoren bør ikke have meget "egenlyd". På min Gixr kan man faktisk
næsten kun høre potten larme ved høje omdr. Ligesom de fleste HELT moderne
maskiner , som f.eks. R6 og andet
vandkølet højtydende maskineri.

Undersøg tændigslåsen og ratlåsen. Den plejer at volde problemer for Suzuki.
Sammenlignet med min
forhenværende Kawa så stinker min nuværende ihvertfald.

Hvis han samtidig med jet-kittet har en effektmåling så mener jeg den burde
smide mellem 116-120 heste
på baghjulet. Så har du sandsynligvis en sund motor.

Jeg har lige været ude i dag for at se på udvalget hos MC-centeret i Køge.
Og du kan givetvis spare mellem
10-15 K kr ved at finde dig en privat maskine. Hold op nogle dyre maskiner
og egentlig ikke særligt attraktive.
Enkelte ville jeg ikke røre med en ildtang , men ildtangsgrænsen går ved ca.
40000 kr hos dem ihvertfald.

Så alt i alt kan jeg kun anbefale dig at købe en privat maskine hvis du vil
spare nogle penge.
Held og lykke med din jagt.

Drazen Horvat
ASIC Design engineer

GSXR750W og drømme om CB550K3

--
Posted from test-9-167.n-m.com [192.38.9.167] (may be forged)