Norge og jegernes våpenrettigheter
Fra : Erik Prestmo

Dato : 24-10-03 13:18

Jeg fikk et spørsmål, ja nærmest en utfordring her på dk.fritid.jakt, for en
tid tilbake, om hvordan det kunne ha seg med den *Norske Friheten*, og en
mulig begrensning på antall jaktvåpen i Norge.

Så her kommer en kjapp oversikt:

I den norske våpenloven er en såkalt forskriftslov, det vil si at
politidirektoratet med ujevne mellomrom sender ut brev som definerer hvordan
lovreglene til enhver tid skal forståes og håndheves.

I denne forskriften står pr i dag at norske jegere "skal gies anledning til
å erverve de våpen det med rimelighet har behov for, for å kunne utøve sin
jakt".

Det er altså ingen begrensninger på antall våpen her.....

En annen forskrift regulerer hvilke typer ammunisjon, og dermed indirekte,
hvilke typer våpen som kan benyttes på jakt. Her er først og fremst
energikrav hos ammunisjonen knyttet opp mot ulike typer vilt, og denne
forskriften kan lett (og blir!) benyttet som argument av politiet til å
begrense eller avslå flere nye jaktvåpen, etter hvert som lageret begynner å
bli påtakelig stort.

Vi har 7 kategorier rifler (i tillegg kommer da selvsagt hagle og kombi,
eventuelt Drilling/Vierling):

Storvilt m. kulevekt over 10 gram : 225 kgm på 100 meters hold : feks .308
Win

Storvilt m. kulevekt over 9 gram : 275 kgm på 100 meters hold : feks 6,5x55

Storvilt er Elg, Hjort og Villrein, jakten på disse vilttyper er ganske
forskjellig, det pleier å gå greitt å få tillatelse til ei rifle for rein og
en annen for Elg osv osv

Sel : minimum 5,6mm kule, 200 kgm på 100 meters hold : her velges som
regel et flatsskytende, presist kaliber.....

Rådyr, Bever, Gaupe : 100 kgm på 100 meters hold : feks 223

Rødrev, Grevling, Mårhund : 50 kgm på 100 meters hold : feks 7x33 Sako, .17
Rem

Gjess, Storfugl, Orrfugl : 30 kgm på 100 meters hold : feks .22 Hornet

Hare : 20 kgm på 100 meters hold : feks .22 Win Magnum

Småvilt : 22 LR

Som man ser, det er anledning til - uten store problemer - å skaffe seg 6
jaktrifler, er man kreativ, god til å skrive søknader og enda bedre til å
plukke ut rifler i forskjellige kaliber kan man enkelt skaffe seg 7 - 9
forskjellige jaktrifler i forskjellige kaliber.

I tillegg har man selvsagt anledning til å skaffe seg rene
konkurranserifler, til baneskyting, feltskyting, Løpende storvilt,
metallsilhuett osv osv osv.

Det foreligger krav om at våpen skal oppbevares i godkjent våpenskap, fra og
med 5 jaktvåpen eller rifle/hagle, eller fra første pistol.

Har man mer enn 25 våpen oppbevart i huset, (ingen umulighet, dersom det bor
interessert mann, kone og sønn i et og samme hus!), skal man sikre boligen
med alarmanlegg tilknyttet godkjent alarmsentral.

Som man ser, vi har det (fortsatt) bra i Norge, men blir lett frustrerte og
oppfarende, om/når vi opplever at en statstjenestemann ytrer at vi muligens
har NOK våpen i huset!

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Fra : M@X

Dato : 24-10-03 16:54

> jaktrifler, er man kreativ, god til å skrive søknader og enda bedre til å
> plukke ut rifler i forskjellige kaliber kan man enkelt skaffe seg 7 - 9

Nu hænger kreative Nordmænd jo ikke på træerne. Tænk bare på hvordan Norge
plejer at klare sig til Melodi grand prix og skrive kan vist kun Jon og
Erik.
Næh du Erik - flyt du hellere til Danmark. Her behøver du ikke at opdigte et
behov, nej her får du alle de tilladelser som du er istand til at betale
for. Dog er der noget med Skafor rød godkendelse ved mere end 25 våben.

Tænk osse på de nye lave spirituspriser og adgang til billige øl fra
Tyskland. I tørstige nordmænd er i hvert tilfælde kendte for at ligge øverst
på listen over storsmuglere der bliver snuppet ved grænsen. ( det siger osse
noget om den manglende kreativitet )

Jo her er skam plads til dig osse, selv om du nok får lidt trykken for
ørerne når du skal ned fra fjeldet.

Vi har osse en del statstjenestemænd som kan holde dig beskæftiget, så du
kommer ikke til at kede dig. De trænger til lidt værdig modstand for vi
danskere giver for hurtigt op. Har du fået en sag på halsen, så trækker
myndighederne sagen i langdrag til du enten dør eller opgiver.

???????????????????????????
> har NOK våpen i huset! ???????
???????????????????????????

mvh MX

Fra : Erik Prestmo

Dato : 25-10-03 22:26

M@X <416Tatanka@snabelaNielsen.tdcadsl.dk> skrev i

> Nu hænger kreative Nordmænd jo ikke på træerne. Tænk bare på hvordan Norge
> plejer at klare sig til Melodi grand prix og skrive kan vist kun Jon og
> Erik.

Nååå, vi husker vel alle "La det Swinge" med Bobbysocks..... for øvrig en
flott plagiat på det foregående års danske deltakermelodi, men det var vi
som tok den til seier!

> [...]
> behov, nej her får du alle de tilladelser som du er istand til at betale
> for. Dog er der noget med Skafor rød godkendelse ved mere end 25 våben.

Hmmmm, det er nesten så jeg må si':
"Jeppe, I lyver"!

Jeg får rett og slett ikke dette til å gå opp:

Sett i sammenheng med alle de vansker og alt det byråkrati dere dansker må
gjennomlide for å få erverve og ikke minst bruke ladeutstyr.... selvsagt i
fritt salg, uten restriksjoner her......

Du vil vel ikke fortelle meg, forsøke at bilde meg inn at jaktrifler er i
fritt salg på Super'n?

Nå har jeg gitt en rask skisse over hvilke begrensninger vi har.

Hva må til for å få lov å kjøpe hagle i Danmark?

Rifle?

Pistol?

Er det tillatt å jakte med pistol (i så fall kan jeg vurdere å flytte!)

Er det tillatt å jakte med bue (det tror jeg bestemt)

Er det tillatt å jakte med armbrøst? (det tviler jeg på, det er nol alt for
mange krypskyttere der nede blant hagehekkene!)

Hvilke lover gjelder, hvilke begrensninger?

> [...]
øverst
> på listen over storsmuglere der bliver snuppet ved grænsen. ( det siger

Jeg bor for langt fra grensen, her brenner folk spriten sin selv.......
94-95%, og drikker Karsk.
Jeg kan refere oppskriften:
Fyll en kopp 1/3 med svart kaffe. Fyll opp med 95% sprit inntil du ser
bunnen av koppen. Drikkes rykende varm. Ellers er nordmenn selvsagt
storsmuglere. Det skyldes våre politikere og statsbyråkrater, byråkratiet er
siste gjenlevende bastion av det danks koloniveldet, og vi nordmenn skulle
gjerne vert disse minnene foruten!

> Jo her er skam plads til dig osse, selv om du nok får lidt trykken for
> ørerne når du skal ned fra fjeldet.

Plass? PLASS???? Bor ikke dere Flatlanders oppe på hverandre? Landets
areal tilvarer 1/20 av Norge roughly, og med så mye folk. Nei. Man må
kunne stå ute i sin egen gård å pisse, uten at naboen generes av det.......

> [...]
> danskere giver for hurtigt op. Har du fået en sag på halsen, så trækker
> myndighederne sagen i langdrag til du enten dør eller opgiver.

Det siste er velkjent, våre lokale politimestere, kalt Lensmenn, er
(fremdeles) (danske)kongens mann.....

Men vi gir muligens litt mere motstand og holder ut lengre, vi er jo
villmenn her oppe i den tynne luften....

> ???????????????????????????
> ???????????????????????????

Ja faktisk, når man har så mange pistoler i huset, at man ikke lenger husker
hvordan de er innskutt, hver enkelt, er det på tide å selge unna litt.....
for å skaffe rom for nye, selvsagt. En aktiv skytter selger og kjøper våpen
kontinuerlig, det er alltid noe annet som frister....

Fra : M@X

Dato : 27-10-03 15:35

> Nååå, vi husker vel alle "La det Swinge" med Bobbysocks..... for øvrig en
> flott plagiat på det foregående års danske deltakermelodi, men det var vi
> som tok den til seier!

Aha!!

> [...]
> gjennomlide for å få erverve og ikke minst bruke ladeutstyr.... selvsagt
> fritt salg, uten restriksjoner her......

Se her Erik!
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000006729-REGL

> Du vil vel ikke fortelle meg, forsøke at bilde meg inn at jaktrifler er i
> fritt salg på Super'n?

Næh, hos våbenpusheren!

> Nå har jeg gitt en rask skisse over hvilke begrensninger vi har.
>
> Hva må til for å få lov å kjøpe hagle i Danmark?

Penge, pletfri straffeattest og jagttegn.

> Rifle?

Samme plus våbentilladelse.

> Pistol?

samme plus medlem af pistolklub.

> Er det tillatt å jakte med pistol (i så fall kan jeg vurdere å flytte!)

Nej

> Er det tillatt å jakte med bue (det tror jeg bestemt)

Ja, med en tillægsprøvr til jagttegnet

> [...]

Nej

> Jeg bor for langt fra grensen, her brenner folk spriten sin selv.......

Så hellere benzin med blommeextrakt.

> [...]
> gjerne vert disse minnene foruten!
>

> Det siste er velkjent, våre lokale politimestere, kalt Lensmenn, er

Beklager, men måske har I mere brug for dem !!!

> Men vi gir muligens litt mere motstand og holder ut lengre, vi er jo
> villmenn her oppe i den tynne luften....

Respekt !!

mvh M@X

Fra : Mogens Christensen

Dato : 24-10-03 17:01

"Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> oppfarende, om/når vi opplever at en statstjenestemann ytrer at vi

Det lyder godt nok noget besværligt, i Danmark køber man bare de våben man
har lyst til selvom man ikke har noget at bruge dem til, det er vel heller
ikke noget politiet skal blande sig i, de kan jo ikke på nogen måde forbyde
en at have feks. 25 stk. rifler hvis bare man opfylder betingelserne= (ikke
kriminel)

MVH
Mogens

Fra : Erik Prestmo

Dato : 25-10-03 22:28

Mogens Christensen <223-416.caliber@tele2adsl.dk> skrev i

> [...]
forbyde
> en at have feks. 25 stk. rifler hvis bare man opfylder betingelserne=

Øøøøøø, det er vel NOEN form for begrensninger?

Eller har danskene noe i grunnloven som ligner amerikanernes "the Right to
Keep and Bear Arms"??
Det tviler jeg sterkt på!

Fra : Mogens Christensen

Dato : 26-10-03 09:33

> [...]
> forbyde
> (ikke

> Øøøøøø, det er vel NOEN form for begrensninger?

Jooohooo det er der da, de skal kunne være i ens våbenskabe. Begrænsningen
er nemlig af voluminøs art, ens hus må nøvendigvis også være stort nok til
at rumme våbenskabene.

> Eller har danskene noe i grunnloven som ligner amerikanernes "the Right to
> [...]

Nej sådan spiller klaveret heller ikke. Man skal have et jagttegn eller
være medlem af en skytteforening. Pistoler må heller ikke bruges til jagt,
og de skal transporteres i en kasse den lige vej hjem eller hen til banen.

Fra : Lasse Holm

Dato : 24-10-03 18:21

Kom til Grønland min ven !

Her er luften endnu ren, man køber de våben man vil uden
tilladelser eller moms, og der er vildrener i fjeldet til fri jagt
for de fastboende.

Jeg skød mig lige en lækker simle sidste week-end. Biologerne
anbefaler at skyde simler fordi bestanden er så høj at
overgræsning er en reel trussel, og tyrene er i brunst, så kødet
fra dem er nok ikke det bedste. Jeg så ellers en jættestor tyr med
kridhvid forpart, men man skal jo også bære kødet hjem, så det
blev altså simlen der røg i sækken.

Mange hilsner Lasse Holm

Fra : Erik Prestmo

Dato : 25-10-03 22:31

Lasse Holm <laho@gh.gl> skrev i
> [...]
> fra dem er nok ikke det bedste. Jeg så ellers en jættestor tyr med
> kridhvid forpart, men man skal jo også bære kødet hjem, så det

Jeg ville nok vurdere og prioritere både Grønland og Færøerne foran Danmark,
jeg ser ikke for meg å kunne bedrive JAKT på naboen plen!

Sportsskyting derimot, ville jeg gjerne oppleve i Danmark, da vi nordmenn
som bekjent liker Dansker godt!

Det ryktes meg at noen få entusiaster i danmark er i ferd med å starte
Cowboy Action Shooting etter mønster fra USA, noen her som vet litt om det?