Ammunitions Kalibre ?
Fra : H.S.

Dato : 24-10-03 09:04

Findes der en oversigt der 'oversætter' de militære ammunitions kaliber
størrelser til de civile ?

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 25-10-03 20:36

hvilke kalibre tænker du på så'n mere eksakt

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand

Fra : H.S.

Dato : 27-10-03 10:53

"Bo M. Havmand" <bo_havmand@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> hvilke kalibre tænker du på så'n mere eksakt

Der findes jo et par stykker...
f.eks. 7.62 og 5.56 osv...

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 27-10-03 13:25

7,62 mm. er det der betegnes som en .30 - det kan være en .308W , .30-06
osv.
5,56 mm. er en .223 Rem

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand

Fra : H.S.

Dato : 27-10-03 15:38

> 7,62 mm. er det der betegnes som en .30 - det kan være en .308W , .30-06
> osv.
> 5,56 mm. er en .223 Rem

Hvor kan man gøre sig klog på kaliber størrelser ?
Jeg tænker ligeså meget på hvilken kaliber/haglstørrelse man vil bruge på
jagt, og til hvilke dyr.

- Kan jeg undskylde mig med at jeg kun er i færd med at tage jagttegn - og
måske lærer det senere i forløbet ?

Fra : Tobester

Dato : 27-10-03 18:42

Hvis du lurer på at benytte militær ammunition til træning, så er det også
en udemærket ide. Militær 7,62 mm AMA kan benyttes i civile .308 rifler, her
stemmer kalibren og hylsterlængden. Ligeledes kan som nævnt en 5,56 mm AMA
afskydes i en .223 rem riffel. Der er dog nogle hensyn, der skal tages. Om
det gør sig gældende for .308 rifler, ved jeg ikke, men det er et faktum i
..223 rem: Stigningen i piben (riffelgangens "drejning") skal være kompatibel
med den militære ammunition, ellers kæntrer/flimrer projektilerne og der ses
stor spredning i skudbilledet allerede på 100m. Stigningen i M95 / M96 er
vistnok 7 (?), mens den er højere i jagtrifler, men det er jeg ikke så
velvidende om...

Er der nogle, der kan uddybe?

Håber du kunne bruge det?!

Ellers er 9mm AMA lig en civil 9mm Luger eller 9mm parabellum, 12,7mm er en
..50, rullemarie skyder med cal. 12 haglpatroner, og man må ikke jage med
kampvogne, selvom hjortevildt godt kan lide varmen fra de opvarmede,
termiske mål i skydeterrænerne......

Fra : Claus Espeholt

Dato : 28-10-03 14:53

I M/95 og M/96 er stigningen 7", dvs. projektilet tager en omdrejning pr.
7". Så kan du selv regne omdrejningstallet ud, hvis du samtidig ved at
udgangshastigheden er 930 m/sek. På den orpindelige M16 var stigningen 12".
Omdrejningstallet er altså nu næsten dobbelt så hurtigt. Ændringen skyldes
tungere projektiler.
I mange kal. .30 er stigningstallet også 12"
MvH
Claus

Fra : Erik Prestmo

Dato : 27-10-03 19:50

H.S. <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i news:bnjag8$i4q$1@sunsite.dk
> [...]
> jagt, og til hvilke dyr.
>
> - Kan jeg undskylde mig med at jeg kun er i færd med at tage jagttegn -

Kjøp en god bok!

Frank Barnes: Cartridges of the World, volume 10 er netopp kommet.

Du finner den på Amazone.com

Kjøper du denne har du mye å lese, vi hører ikke mer de første par, tre
år.....

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 27-10-03 22:17

Bare rolig H.S. I vil gennemgå det til bevidstløshed...

Bo Havmand

Fra : H.S.

Dato : 28-10-03 09:33

> Bare rolig H.S. I vil gennemgå det til bevidstløshed...

Heh...... vi startede faktisk på det i går...

Men jeg regnede med, da jeg har rimelig styr på de militære betegnelser, at
det så ville være nemmere at 'forstå' de civile - men dér tog jeg fejl *G*

Shit der er mange måde at opgive kaliber på !

Fra : Tri

Dato : 11-01-04 14:34

"H.S." skrev d. 24-10-03 09:04 dette indlæg :
> Findes der en oversigt der 'oversætter' de militære ammunitions
kaliber
> størrelser til de civile ?

Prøv dette link http://ammoguide.com/
Jeg fandt oplysninger vedrørende 7.62 & 5.56

http://www.kandu.dk/