Brændeovn - afstand til brændbar væg.
Fra : Jørn Vind

Dato : 26-10-03 14:17

..... sandsynligvis har emnet været drøftet tidligere - før jeg kom på
listen.

Vi skal have investeret i en brændeovn i sommerhus.
Der findes brændeovne som er DS godkendte og nogen uden godkendelse.

jeg mener at vide, at ikke DS godkendte brændeovne skal have en afstand til
brændbar væg på min. 50 cm.
Er der forskel på afstand til væg afhængig af om brændeovnen er DS godkendt
eller ikke ?

Ligeledes er der forskel på afstand til brændar væg hvadenten vi taler om en
konvektionsovn eller en konventionel ?

Med venlig hilsen

Jørn Vind

Vi bor på Grønnevangen 54, 5210 Odense NV

og har tlf nr. 66 16 19 83

Fra : //zigge

Dato : 26-10-03 15:55

"Jørn Vind" <joernvind@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der findes brændeovne som er DS godkendte og nogen uden godkendelse.
>
> jeg mener at vide, at ikke DS godkendte brændeovne skal have en afstand

Det er afhængigt af ovnen.

> Er der forskel på afstand til væg afhængig af om brændeovnen er DS
godkendt
> eller ikke ?

Ikke svjv.

> Ligeledes er der forskel på afstand til brændar væg hvadenten vi taler om
en
> konvektionsovn eller en konventionel ?

Jeg har sat en ovn med konvektion op 10cm fra brandbar væg i samarbejde med
skorstensfejer. Men der er som du selv er inde på stor forskel. I
brugsanvisningen til DS-godkendte ovne er der en afsand som gælder, men de
ikke godkendte ovne skal overholde de generalle regler.

Spørg i pejsecentret eller endnu bedre skorstensfejeren, det er for øvrigt
en god ide at få ham til at besigtige arnestedet før i sætter ovn op og
vejlede jer. Han skal komme når den er sat op og godkende den før i må bruge
den - uanset hvad. Og så er det jo bedst at det er lavet sådan som han vil
have det

Mvh
//zigge

Fra : anders majland

Dato : 26-10-03 16:56

Jørn Vind <joernvind@tdcadsl.dk> wrote in
3f9bc939$0$29368$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
> Er der forskel på afstand til væg afhængig af om brændeovnen er DS
> godkendt eller ikke ?

I godkendelse til en DS ovn står de afstande der skal overholdes

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Preben Andersen

Dato : 26-10-03 18:38

"Jørn Vind" <joernvind@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> eller ikke ?
>
> Ligeledes er der forskel på afstand til brændar væg hvadenten vi taler om

Prøv hos Morsø, der får du svar på alle dine spørgsmål:
http://www.morsoe.com/dk/front/default.asp

mvh
Preben