hvilket træ er det?
Fra : Pia J

Dato : 25-10-03 09:03

http://fantopia.com/nuts.jpg

Så hos naboen et sjovt lille træ med disse frugter på. Det medbragte blad
nåede hans hundehvalp at molestrere på vej hjem, men det var lange, smalle,
glatte blade som sad sammen 3 og 3 og hver enkelt del faldt meget nemt af
stilken selvom de var grønne endnu. Der var mange flere "lygter" på
klaserne, men dem fik fjolsakken også bøvlet løs.

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-10-03 16:55

On Sat, 25 Oct 2003 10:03:07 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>stilken selvom de var grønne endnu. Der var mange flere "lygter" på
>klaserne, men dem fik fjolsakken også bøvlet løs.

Jeg har endnu ikke en ide om hvad det kan være
Kan du lave et billede hvor frøene der ligger sammen med noget som man
kender størrelsen på?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Pia J

Dato : 25-10-03 17:58

> Kan du lave et billede hvor frøene der ligger sammen med noget som man
> kender størrelsen på?

De er på størrelse med ærter og der er 2-4 i hver "pose". Posen er på
størrelse med sådan nogen japanske lygter.

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 25-10-03 18:00

Og måske er det en busk? Det lignede lidt sådan midt imellem træ og busk.

:Pia

Fra : Marlene

Dato : 25-10-03 19:24

> Og måske er det en busk? Det lignede lidt sådan midt imellem træ og busk.
>
> :Pia

Ja, det gør den nemlig! Jeg har den samme busk i min nye have, og jeg undrer
mig også lidt over udseendet og kunne godt tænke mig at vide, hvad det er
for et træ/busk. Jeg har aldrig set den før.

Mvh. Marlene.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-10-03 21:06

On Sat, 25 Oct 2003 20:24:03 +0200, "Marlene" <tunnefjern@heaven.dk>
wrote:

>Ja, det gør den nemlig! Jeg har den samme busk i min nye have, og jeg undrer
>mig også lidt over udseendet og kunne godt tænke mig at vide, hvad det er
>for et træ/busk. Jeg har aldrig set den før.

Har du mulighed for at fikse nogle billeder af bladene af sådan en?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Marlene

Dato : 26-10-03 09:04

> Har du mulighed for at fikse nogle billeder af bladene af sådan en?

Desværre ikke - jeg sidder i vores hus nu, som vi flytter fra om to uger.
Jeg kommer først ned i vores nye have om en uge.... Hvis det ikke er
opklaret inden, skal jeg prøve at tage nogle billeder af den.

Mvh. Marlene.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-10-03 21:07

On Sat, 25 Oct 2003 18:59:45 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Og måske er det en busk? Det lignede lidt sådan midt imellem træ og busk.

Jeg har bladret mit 2-binds 'Træer i danmark (og øvrige europa)' igennem
- uden held. End ikke noget som minder om det fandt jeg. Den bog har
ellers gode billeder af blade, blomster, frugter og bark på træerne.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Pia J

Dato : 25-10-03 21:26

Det ville være super at finde ud af det, så jeg ved om frøene skal sås nu
eller gemmes til foråret.

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-10-03 08:59

On Sat, 25 Oct 2003 22:25:58 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Det ville være super at finde ud af det, så jeg ved om frøene skal sås nu
>eller gemmes til foråret.

Hvis du er usikker på det, så så dem nu. Ude i
skoven/haven/hvordunuharfundetdem vil frøene også blive smidt nu og
spire til foråret.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Pia J

Dato : 26-10-03 09:01

> Hvis du er usikker på det, så så dem nu. Ude i
> skoven/haven/hvordunuharfundetdem vil frøene også blive smidt nu og
> spire til foråret.

De ryger i potter i drivbænken. Min bog om formering siger at blærenød kan
være længe om at spire, op til 1½ år. Men kulde det skal de have, og sås
friske.

:Pia

Fra : Uffe Stender Hansen

Dato : 25-10-03 22:21

Jeg tror det er en europæisk blærenød - staphylea pinnata. Har selv en i min
have. se f. eks. www.boga.ruhr-uni-bochum.de/html/
Staphylea_pinnata_Foto.htm
Uffe

Fra : Pia J

Dato : 25-10-03 22:33

"Uffe Stender Hansen" <ush@dadlnet.dk> wrote in message
> Jeg tror det er en europæisk blærenød - staphylea pinnata. Har selv en i
> [...]

Det ser meget sandsynligt ud!

:Pia

Fra : Marlene

Dato : 26-10-03 09:07

"Uffe Stender Hansen" <ush@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror det er en europæisk blærenød - staphylea pinnata. Har selv en i
> [...]

Ja, det ligner den meget

Mvh. Marlene.