hvordan fjerne stegefedt fra havefliser
Fra : Torben Ibsen

Dato : 24-10-03 07:59

Hej.

Jeg har en kuglegrill, hvor der var en bakke i bunden til at opsamle fedt
fra en steg. Desværre kom jeg til at spilde det meste af fedtet ud på vores
nye havefliser (gulmix). Prøvede straks at vaske af med sæbevand, men det
har ikke hjulpet. Fedtet er vel nok trængt ned i fliserne. Nogen ide til,
hvordan jeg får det væk igen ?

Venlig hilsen
Torben

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-10-03 10:30

"Torben Ibsen" <torben_ibsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> har ikke hjulpet. Fedtet er vel nok trængt ned i fliserne. Nogen ide til,

Det er træls det er gulmix , jeg har prøvet nøjagtigt det samme m. gl.
motorolie :(((. Jeg opløste pletten med petroleum i 1 times tid, hvis det
var alm. fliser, skulle man nu kunne nøjes med at strø cement på til at suge
det op, men det er det jo ikke. Jeg gjorde det at jeg hældte sprit på og
brændte pletten væk, gentagne afbrændinger er nok nødvendig, men lad flisen
blive kold inden du vurdere. 3 af 4 pletter er fjerne på den måde, den
sidste var så forurenet at den blev udsk. . Nu er dit kold stift stegefedt,
så jeg gætter på at, enten skal du forvarme el. lade det trække mere end en
time.

Fra : Benny Juul

Dato : 24-10-03 10:34

> har ikke hjulpet. Fedtet er vel nok trængt ned i fliserne. Nogen ide til,
> hvordan jeg får det væk igen ?

Hej

Den skal have en gang motorrens og efterfølgende en omgang med
ukrudtsbrænderen, det virker ihvertfald på en Rød/brun-mix
Mvh.
Benny

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-10-03 09:46

"Torben Ibsen" skrev
> [...]
> har ikke hjulpet. Fedtet er vel nok trængt ned i fliserne. Nogen ide til,

Det bedste til at opløse fedt er nok varme.
Men hvis rensebenzin kan opløse det, er det nok
at foretrække. Jeg har brugt rensebenzin på
en olieplet, som er fuldstændig væk nu.
Med varme:
Prøv med en varmepistol at opvarme pletten
(langsomt for at undgå sprængninger) og
hæld kattegrus på mens fedtet er smeltet.
Med benzin:
Hæld rensebenzin på pletten, ikke mere
end det lige dækker pletten. Tag det evt. i
mindre portioner. Hæld kattegrus på.
Ibegge tilfælde:
Bearbejd kattegruset med en stiv kost til det
ikke suger mere.
Gentag processen til pletten er helt væk.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Calle.

Dato : 24-10-03 12:21

Torben Ibsen wrote:
> [...]
> sæbevand, men det har ikke hjulpet. Fedtet er vel nok trængt ned i
> fliserne. Nogen ide til, hvordan jeg får det væk igen ?

hent en flaske motorrens på nærmeste tankstation, det tar det

--
Calle

Fra : Tus

Dato : 24-10-03 13:51

Hej Torben
Jeg har haft det samme problem, men turde ikke bruge benzin eller motorrens.
jeg hældte kogende vand på og brugte en masse køkkenrulle til at suge det
hele op, efter en 3-4 gange er pletten pist væk, og man har ikke forurenet
noget.
hilsen
Tus