/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Tuning
Fra : Martin Sand.


Dato : 26-10-03 18:08

Hvor meget må man tune en motor? Er det noget med max. 20% ?
Hvis man har en bil med 2,1 liter og 143 HK, må man så lægge en 2,7 liters
170 HK motor i uden at skulle betale ekstra reg.afgift?

MVH Martin



 
 
Jonas R. (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 26-10-03 18:39


"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:bngv2f$115008$1@ID-171772.news.uni-berlin.de...
> Hvor meget må man tune en motor? Er det noget med max. 20% ?
> Hvis man har en bil med 2,1 liter og 143 HK, må man så lægge en 2,7 liters
> 170 HK motor i uden at skulle betale ekstra reg.afgift?
>
> MVH Martin

Davs

Du må tune så meget du vil på de orginal motor, hvis du ikke ændrer noget
inde i motoren. Men hvis du derimod skifter motor som du gør skal det holde
sig inde for 20% ellers skal du betale identitest afgift.

Så er der sted nummer 2 du skal tænke på nemlig SBI (Statens bil
inspektion). Det er det letteste nok at tage en snak med dem om dit tunings
projekt og evt. få det på skrift at det er ok! Men regn med at bremser skal
opgraderes og evt. undervogn! Seføli skal den motor du vil sætte i være
typegodkendt og overholde emisions kravene for din bil!

MVH
Jonas



p.jarnbak (27-10-2003)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 27-10-03 01:00

>
> Du må tune så meget du vil på de orginal motor, hvis du ikke ændrer noget
> inde i motoren. Men hvis du derimod skifter motor som du gør skal det
holde
> sig inde for 20% ellers skal du betale identitest afgift.

Hvis du læger en 2,7 liters motor i en der er født med 2,1 liter skal du
netop
betale for den nye indentitet. De 20% gælder for den originale motor, men
ikke noget med 16v
top på en 8v motor for så er vi ved punkt 1 igen= ny afgift.
Hej Palle.



Martin Sand. (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 27-10-03 04:58

p.jarnbak wrote:
> Hvis du læger en 2,7 liters motor i en der er født med 2,1 liter skal
> du netop
> betale for den nye indentitet. De 20% gælder for den originale motor,
> men ikke noget med 16v
> top på en 8v motor for så er vi ved punkt 1 igen= ny afgift.

I skriver to helt modsatte ting! Hvor kan jeg læse om disse regler?
Det drejer sig om en MB 220 CDI (2,1 liter 143 HK) hvor motoren evt. skal
opgraderes til en 270 CDI (2,7 liter 170 HK). Dvs. den store motor
selvfølgelig passer til bilen osv., men det er muligt at bremser og ting i
undervognen skal udskiftes. Men fra 143 til 170 HK er der lige akurat under
20%.

MVH Martin



martin (27-10-2003)
Kommentar
Fra : martin


Dato : 27-10-03 07:50


"> I skriver to helt modsatte ting! Hvor kan jeg læse om disse regler?
> Det drejer sig om en MB 220 CDI (2,1 liter 143 HK) hvor motoren evt. skal
> opgraderes til en 270 CDI (2,7 liter 170 HK). Dvs. den store motor
> selvfølgelig passer til bilen osv., men det er muligt at bremser og ting i
> undervognen skal udskiftes. Men fra 143 til 170 HK er der lige akurat
under
> 20%
Hvis du bygger den om til en 270'er skal du batale afgift som en 270 er ..




Jonas R. (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 27-10-03 08:29

SNIP

Nej ikke hvis motorskiftet holder sig under 20%
Ingen der siger han skal putte bremser og lign. på fra en større model. Bare
køb nogle TÜV godkendte bremser og lign. Men som sagt før gå ned og snak med
de lokale SBI for det er der problemet ligger og ikke hos told og skat.
¨
MVH
Jonas



Thomas Strandtoft (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 27-10-03 13:01

"Martin Sand." wrote:

> I skriver to helt modsatte ting! Hvor kan jeg læse om disse regler?

Start på <http://www.fstyr.dk>, FAQ om køretøjer, Tuning og
andring af motor mv., der står kort fortalt hvad du kan forvente
at synshallen forlanger af dig og din tuning. Nederst på den side
du får frem er der et link til Told og Skat, klik på det og du
finder reglerne for hvornår du skal betale ny afgift.

Når du har gransket reglerne begge steder og har afgjort med dig
selv om dit projekt er realistisk eller ej, så bør du kontakte SBI
og T&S for at få en snak med dem om projektet inden du går igang..

> Det drejer sig om en MB 220 CDI (2,1 liter 143 HK) hvor motoren evt. skal
> opgraderes til en 270 CDI (2,7 liter 170 HK). Dvs. den store motor
> selvfølgelig passer til bilen osv., men det er muligt at bremser og ting i
> undervognen skal udskiftes. Men fra 143 til 170 HK er der lige akurat under
> 20%.

Mit bud på ovenstående er at du godt kan få SBI's godkendelse hvis
du bygger bilen om til at matche en 270 CDI. De kan så sammenligne
din bil med 270 CDI'ens typegodkendelse og da de derved har
Mercedes' ord for at din "270 CDI" ikke er livsfarlig, godkender
de projektet.

T&S vil derimod gnide sig i hænderne.. Jeg kunne forestille mig at
de erklærer at din bil har skiftet identitet fra en 220 CDI til en
270 CDI og herefter forlanger at du betaler afgift svarende til at
du har importeret en ægte 270 CDI fra udlandet..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Jonas R. (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 27-10-03 08:22

SNIP

Nej du må tune så meget du vil på org. motoren de 20% gælder kun ved skift
ved motorskift eller indgreb der ændrer motoren!

MVH
Jonas



Thomas Strandtoft (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 27-10-03 13:03

"Jonas R." wrote:

> Nej du må tune så meget du vil på org. motoren de 20% gælder kun ved skift
> ved motorskift eller indgreb der ændrer motoren!

Det er færdselsstyrelsen ikke enig med dig i..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Jonas R. (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 27-10-03 13:24


SNIP

Det er færdselsstyrelsen ikke enig med dig i..

Hej Thomas

Hvis du nu læste hvad jeg har skrevet, så er det at han skal kontakte SBI.
Men han kan godt ligge en en anden motor i uden at skulle betale afgift
idet, den holder sig inde for 20% reglen! Jeg har skrevet hele, så jeg kan
simpelthen ikke forstå dit svar?!



Thomas Strandtoft (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 27-10-03 14:52

"Jonas R." wrote:

> Hvis du nu læste hvad jeg har skrevet, så er det at han skal kontakte SBI.
> Men han kan godt ligge en en anden motor i uden at skulle betale afgift
> idet, den holder sig inde for 20% reglen! Jeg har skrevet hele, så jeg kan
> simpelthen ikke forstå dit svar?!

Jeg har set at du har lavet et komplet svar andetsteds, ingen
kritik af det, det var bare din løsrevne bemærkning jeg besvarede.
Lige akkurat spørgsmålet om tuning er stillet herinde utroligt
mange gange og der er utroligt mange misforståelser, folk der tror
det er nok kun at kende den ene halvdel af svaret, folk der tror
at TÜV "overbyder" færdselsstyrelsens afgørelser (det tror fx.
Lasse fra Powerpage) og meget andet. Det virker dog på mig som om
du har et ret komplet billede og så er det jo ekstra trist når du
kommer med en kommentar som "Nej du må tune så meget du vil på
org. motoren de 20% gælder kun ved skift ved motorskift eller
indgreb der ændrer motoren!" og undlader at fortælle ved hvilke
betingelser dit svar er korrekt. Hvis man læser hele tråden her er
det ikke noget problem med en løs bemærkning, men om en måned når
en eller anden søger på "motorskift" i google og kun finder (og
læser) din bemærkning, så er det et ret dårligt svar. Endvidere er
din bemærkning lige akkurat så kort at folk tager den til sig som
en tommelfingerregel, "nååe, bare det er under 20% må jeg alt"
bliver det til og så har de balladen.

For at få misforståelserne udryddet mener jeg egentlig kun der er
to gode svar.

1) Det ene er at henvise til
<http://www.dkfritidbil.dk/diverse/om%5Ftuning.htm>. Du kan ikke
se det på siden, men teksten er forfattet af en ansat i
færdselsstyrelsen der til dagligt arbejder med emnet. Grunden til
at hans navn ikke står på siden, er at hans arbejdsbyrde ikke
giver ham tid til at snakke med alle mulige mennesker, der mener
de ved bedre end ham. Det der står på siden kan du roligt tage for
"gode varer".

2) Et svar der næsten er endnu bedre, er at henvise til
www.fstyr.dk, FAQ, tuning. Dokumentet lå ikke hos Fstyr dengang 1)
blev skrevet, men nu hvor det er der, mener jeg det er et bedre
svar end 1) fordi der ikke bør være tvivl om "gyldigheden" når nu
det ligger på fstyr's hjemmeside. Jeg synes dog stadig 1) er mere
grundigt og udførligt, 2) nævner fx. ikke en lyd om datoer for
forureningskravene og den slags, det gør 1).

Jeg tror at vi ved konsekvent at henvise alle tuningsspørgsmål til
enten 1) eller 2), kan medvirke til at formindske forvirringen om
emnet. Løsrevne kommentarer uden forudsætninger er kun med til at
holde forvirringen i live..

Linket til Powerpage er egentlig uheldigt i den forstand at det
virker som om han har supertjek på reglerne, men i praksis er der
en del fejl/unøjagtigheder på siden.

Jeg håber det hjalp dig til at forstå mit svar..


--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Jonas R. (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 27-10-03 15:00

Thomas Strandtoft wrote:
SNIP - klipper lige lidt væk!

> Jeg håber det hjalp dig til at forstå mit svar..

Jeps det gjorde det. Men det er fordi jeg har citeret skidt, for svaret var
til palle mht.

Citat:
"Hvis du læger en 2,7 liters motor i en der er født med 2,1 liter skal du
netop
betale for den nye indentitet. De 20% gælder for den originale motor, men
ikke noget med 16v
top på en 8v motor for så er vi ved punkt 1 igen= ny afgift.
Hej Palle"

Var dette jeg svarede på, men det fremgik vist ikke særlig tydeligt. Men har
nu fået et cool qoute tool af John

MVH
Jonas



Jonas R. (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 27-10-03 08:27

SNIP
Og her kommer så lige et link:
http://makeashorterlink.com/?E48415856
Det er taget fra www.powerpage.dk og som du kan se står der meget tydeligt
hvad der gælder. Eksemplerne er taget fra told og skats egen hjemmeside!

MVH
Jonas Rohde



Martin Sand. (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 27-10-03 10:35

Jonas R. wrote:
> SNIP
> Og her kommer så lige et link:
> http://makeashorterlink.com/?E48415856
> Det er taget fra www.powerpage.dk og som du kan se står der meget
> tydeligt hvad der gælder. Eksemplerne er taget fra told og skats egen
> hjemmeside!

Tak til jer alle, og tak for linket Jonas!
MVH Martin



Thomas Strandtoft (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 27-10-03 13:17

"Jonas R." wrote:

> Det er taget fra www.powerpage.dk og som du kan se står der meget tydeligt
> hvad der gælder. Eksemplerne er taget fra told og skats egen hjemmeside!

Hey, han har fået opgraderet siden så den er lidt tættere på
virkeligheden, hatten af for det.. Hans afsnit om
færdselsstyrelsen har dog et par "blundere", så det er heldigt han
har skrevet: "Ligemeget hvad der står her på siden vil jeg råde
dig til at tage en snak med synsmanden og få det fældet ned på
papir inden du går i gang, det råder de også selv til at du gør."

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Jonas R. (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 27-10-03 13:25


SNIP
Hey, han har fået opgraderet siden så den er lidt tættere på
virkeligheden, hatten af for det.. Hans afsnit om
færdselsstyrelsen har dog et par "blundere", så det er heldigt han
har skrevet: "Ligemeget hvad der står her på siden vil jeg råde
dig til at tage en snak med synsmanden og få det fældet ned på
papir inden du går i gang, det råder de også selv til at du gør."

Igen Jeg har skrevet at SBI skal kontaktes! Men told og skat og sbi er to
forskellige ting. Og regler hos told og skat er meget simple, problemet er
at få det godkendt hos SBI.



John Sahl (27-10-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 27-10-03 13:47

Jonas R. wrote:
> Igen Jeg har skrevet at SBI skal kontaktes! Men told og skat og sbi
> er to forskellige ting. Og regler hos told og skat er meget simple,
> problemet er at få det godkendt hos SBI.

Jonas, hvad med at quote bare en smule efter retningslinierne
på usenet. Det er jo ikke til at se hvad du har skrevet eller
svarer på i de indlæg du poster.

Hvad går der galt, du plejer da nok at kunne quote rimeligt?

Undlad at slette navnet på den hvis indlæg du besvarer og indstil
din Outlook Express så den indrykker indholdet fra indlægget du
besvarer.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Jonas R. (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 27-10-03 14:17

SNIP
"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:bnj40f$b6t$1@dknews.tiscali.dk...

> Jonas, hvad med at quote bare en smule efter retningslinierne
> på usenet. Det er jo ikke til at se hvad du har skrevet eller
> svarer på i de indlæg du poster.

Nej ups ved faktisk ikke lige hvad der gik galt. Men jeg mener nu ikke jeg
plejer at få navnet med bare selve indlæget! Men er da lige taget til
efterretning!

> Hvad går der galt, du plejer da nok at kunne quote rimeligt?

Det må være noget med at regne differential udtryk med to variable og glo på
NG samtidig der giver problemer !

> Undlad at slette navnet på den hvis indlæg du besvarer og indstil
> din Outlook Express så den indrykker indholdet fra indlægget du
> besvarer.

Hvor indstiller man lige det henne? For jeg skal nemlig klippe mega meget og
det er irriterende!
Jonas



John Sahl (27-10-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 27-10-03 14:27

Jonas R. wrote:
> Hvor indstiller man lige det henne? For jeg skal nemlig klippe mega
meget og det er irriterende!

Jeg og andre bruger med stor fornøjelse denne lille
add-on til OE:

http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

Og lad os så få noget bilsnak igen

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Jonas R. (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 27-10-03 14:31

John Sahl wrote:

> Jeg og andre bruger med stor fornøjelse denne lille
> add-on til OE:

Kanon det virker jo ! :)


> http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

> Og lad os så få noget bilsnak igen

Jeps lad os det!

Hygge



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408696
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste