Siderude knaldet, en ny skal i
Fra : Brian

Dato : 25-10-03 19:32

Hejsa

Jeg fik smadret min siderude idag ved højlys dag, på en p-plads ved Bilka.
De snotunger gad ikke engang stjæle noget, det var rent hærværk :(
En sten igennem ruden i førersiden, banker på sidedørspanelet i passager
siden, og stenen lægger sig pænt på førersædet.... bittert!

Nå... så kom jeg af med lidt galde.

Spørgsmålet går på, hvad sådan en siderude ligger i, til en Ford Escort fra
1989 (3 dørs).... kan det betale sig at spørge hos en hugger, eller er der
kun småpenge at spare ?
Er det til at montere selv ? Den skal vel "bare" klipses fast i hejseværket
?

/Brian

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-10-03 02:10

Hej!

Brian wrote:

> Spørgsmålet går på, hvad sådan en siderude ligger i, til en Ford Escort fra
> 1989 (3 dørs).... kan det betale sig at spørge hos en hugger, eller er der
> kun småpenge at spare ?

Jeg skiftede en siderude i min Escort '96. Gav vist 500,- incl. porto fra en
hugger og en original kostede (vist) 800,- eller deromkring.

> Er det til at montere selv ? Den skal vel "bare" klipses fast i hejseværket
> ?

Det er ret nemt at skifte. Ruden har påmonteret beslag så du skal bare pille det
gamle ud og skrue det nye, med ruden, på. Du skal nok fifle lidt for at få ruden
til at passe i "skinnerne" i siderne.

Fjern dørbeklædningen først - så er det en DEL nemmere

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-10-03 09:37

"Brian" <Brian@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> førersiden, banker på sidedørspanelet i passager siden,
> og stenen lægger sig pænt på førersædet.... bittert!

Surt

> Spørgsmålet går på, hvad sådan en siderude ligger i, til
> en Ford Escort fra 1989 (3 dørs).... kan det betale sig
> at spørge hos en hugger, eller er der kun småpenge at
> spare ?

Det kan du kun finde ud af ved at undersøge priserne på henholdsvis ny (hos
Ford) og brugt (hos "din" hugger)

> Er det til at montere selv ? Den skal vel "bare"
> klipses fast i hejseværket ?

Den sidder på et par kugler (lidt a'la et viskertræk), så det er nemt nok,
dog skal du have dørbeklædningen af for at kunne få rudeskinnen løs (og for
at få den nye på).
Tjek om de plastic-"dimser" der skal trykkes ind over kuglerne er slidte,
ellers ryger de bare af igen efter lidt brug.
Ruden skal sænkes ned i gennem sprækken i døren, så det er nemmest hvis du
også tager den udvendige skrabeliste af.

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - Masser af video's
Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere

Fra : Brian

Dato : 27-10-03 16:45

Hejsa

> Det kan du kun finde ud af ved at undersøge priserne på henholdsvis
> ny (hos Ford) og brugt (hos "din" hugger)

En hugger vil have 200,- så det er til at overkomme

Jeg fik pillet døren fra hinanden.
I den skinne hvor ruden skal være, sidder der to gummi "puder", som ruden
går ned i så den ikke skraber på selve skinnen.
Hvordan får man lige de skiderikker fri af skinnen, *uden* at smadre det
hele ?
Hvad er det hemmelige trick,til at bløde det hårde gumme op med ?

/Brian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 27-10-03 16:50

> [...]
> skinnen. Hvordan får man lige de skiderikker fri af
> skinnen, *uden* at smadre det hele ?
> Hvad er det hemmelige trick,til at bløde det hårde gumme

Du skal ikke skille det ad der.
Den skinne der sidder i bunden af ruden skal du lade sidde på selve ruden.
Neden under sidder der runde plastic-clips, som er trykket ind over et par
kugler, og det er her du skal tage ryden af.
Min erfaring er at hvis du skiller den ad der hvor du skriver, så er det
ikke altid at du kan få det til at sidde ordenligt sammen igen, og ruden
falder (måske) af skinnen

Fra : Brian

Dato : 27-10-03 17:02

Hejsa

Per Beer Hansen wrote:

> Du skal ikke skille det ad der.

Nå for dælen... typisk ;)

> Den skinne der sidder i bunden af ruden skal du lade sidde på selve
> ruden. Neden under sidder der runde plastic-clips, som er trykket ind
> over et par kugler, og det er her du skal tage ryden af.

På denne her, sidder der to mindre skinner under skinnen til ruden.
De skinner skal køres på to runde bløde plastic dimser, som så holder
rudeskinnen hvor den skal være.
Princippet er vel det samme, men metal skinnen følger altså med den "nye"
rude fra en hugger ?

> Min erfaring er at hvis du skiller den ad der hvor du skriver, så er
> det ikke altid at du kan få det til at sidde ordenligt sammen igen,
> og ruden falder (måske) af skinnen

Jamen... hvis den skinne sidder på ruden, gider jeg ikke gnatte mere rundt i
det

/Brian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 27-10-03 17:11

> På denne her, sidder der to mindre skinner under skinnen
> til ruden.

Som nærmest er som en "saks", når du ruller ruden op/ned.

> De skinner skal køres på to runde bløde
> plastic dimser, som så holder rudeskinnen hvor den skal
> være.

Og det er her du skal tage skinnen af.
De er bare trykket ind over, så du skal lige lirke dem af.

> Princippet er vel det samme, men metal skinnen
> følger altså med den "nye" rude fra en hugger ?

Det plejer den at gøre, men forhør dig lige hos huggeren.

Fra : Brian

Dato : 27-10-03 17:19

Hejsa

Per Beer Hansen wrote:

> Som nærmest er som en "saks", når du ruller ruden op/ned.

Det er nu ikke selve hejseværket jeg mener, men to små skinner der er lavet
ud af samme stykke metal, som skinnen til selve ruden

> Og det er her du skal tage skinnen af.
> De er bare trykket ind over, så du skal lige lirke dem af.

Jeps.. jeg kunne pille den ud nederst på døren.... ruden var jo væk ;)
Kan jeg bare tage listerne af øverst på døren, når ruden skal i igen, eller
skal jeg købe nye lister samtidig ?

> Det plejer den at gøre, men forhør dig lige hos huggeren.

Will do.... takker mange gange for svarene!

/Brian

Fra : Brian

Dato : 28-10-03 20:04

Hejsa

Nu fik jeg skiftet skidtet, og en anden sat i.
Det gik helt smertefrit, eneste "problem" var at få listet ruden inden for
listen, i begge sider.

Den mangel opdagede jeg dog hurtigt, da det var lidt svært at køre ruden
helt i top... så var det jo bare at prøve igen :)

Takker mange gange for hjælpsomheden!

/Brian