? om kørelys
Fra : Gert

Dato : 25-10-03 12:31

Hejsa alle kloge folk her inde

ved sidste "træf" vi holdt her på øen for Ford P"x" biler, kom vi til at
snakke lidt om kørelys og fritagelse for samme.
jeg mener at have hørt på et eller andet tidspunkt, at biler før et bestemt
årstal er fritaget for kørelys, er der mons tro nogen her inde der kan
hjælpe mig med en § eller lign?

så vil jeg være meget taknemmelig

--
Med Venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-10-03 12:42

"Gert" <GRM@SPAMSAKS...c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> årstal er fritaget for kørelys, er der mons tro nogen her inde der kan

Kørelys blev først indført som krav i Bekendtgørelsen for motorkøretøjer for
nogle år siden.
Hvis ikke der står noget om kørelys (hvilket der ikke gør) i Bekendtgørelsen
for motorkøretøjer fra 1971 skal du ikke have kørelys, hvis du har en bil fra
1971....

Hvornår det blev indført ved jeg ikke...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-10-03 13:40

"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> skrev :

>Hvornår det blev indført ved jeg ikke...

Bestemmelsen om Kørelys er lidt diffus, men der er krav om at du skal
bruge en eller anden for for kørelys:
http://www.stevns.net/dkfritidbil/detail/lygter1.htm#Kørelys

Der *kan* være nærlys, nærlys med reduceret spænding, eller dediceret
kørelysautomatik, hvor automatikken tænder lyset når motoren kører,
eller der er tænding på bilen

Der er ikke krav om kørelys-automatik.
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Jan Riber

Dato : 25-10-03 13:33

"Morten Fruergaard" skrev i en meddelelse

biler, kom vi til at
biler før et bestemt

> Kørelys blev først indført som krav i Bekendtgørelsen for
motorkøretøjer for
> nogle år siden.

Mener påbudt kørelys i dagtimerne blev indført omkring
midtfirserne, men
der har aldrig været krav om at der skulle være kørelys der
tændte automatisk når man startede bilen. Dette er en
service indført af bilfabrikkerne (eller importør).

> [...]
i Bekendtgørelsen
> for motorkøretøjer fra 1971 skal du ikke have kørelys,

Det fritager ikke førere af ældre biler at køre med lys i
dagtimerne.
Om der er visse veteranbiler der er fritaget for brug af lys
om dagen, ved jeg ikke. De skal i såfald være meget ældre
end 1971.

--
venlig hilsen Jan
Peugeot 405 1,9 GTXdt

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-10-03 16:11

"Jan Riber" <jari@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse

> Mener påbudt kørelys i dagtimerne blev indført omkring
> midtfirserne,

Svjh var det den 1. oktober 1991 (måske 1990) at der skulle tændes for
lyset.

Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - mere end 2,5 GB video
online Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere

Fra : Jan Riber

Dato : 25-10-03 16:24

"Per Beer Hansen" skrev i en meddelelse

> Svjh var det den 1. oktober 1991 (måske 1990) at der
skulle tændes for
> lyset.

Det var meeeeget tæt på

Det er da godt jeg ikke deltager i "hvornår var det nu det
var" :)
Google fortæller på et link:
http://www.imm.dtu.dk/courses/04341/aflopg.html

"I 1987 blev loven om påbudt kørelys fremsat. Loven trådte i
kraft 4. kvartal 1990."

--
venlig hilsen Jan
Peugeot 405 1,9 GTXdt

..

Fra : KubikH

Dato : 26-10-03 16:19

> [...]
bestemt
> årstal er fritaget for kørelys, er der mons tro nogen her inde der kan

Hejsa
Har ikke lige linket, MEN:
Kørelys som sådan er ikke påbudt, men biler og MC indregistreret første gang
efter 1/6 1959, skal have lys på om dagen.
Dette kan være nærlyset, eller påmonterede "kørelyslamper".
Er de indregistreret før dette, skal de ikke føre lys om dagen.
MC fra før denne dato, skal heller ikke have akku. og dermed positionslys.

Jeg har haft flere diskussioner med "Laurits Betjent" om dette, og havde et
udprint i tegnebogen der kunne understøtte det.
Alligevel blev der skrevet et par bødeforlæg, som alle dog blev frafaldt,
efter en samtale med politimesteren.
Sidste gang sukkede han bare.

Mvh
Niels